Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2008, 20:45   #41
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Er is, om vele redenen, in Brussel geen goed beleid mogelijk zonder de afschaffing van het gewest. Er zijn ook geen redenen, behalve taalnationalistische, om het gewest te laten bestaan.
Ik zie 1 klein nadeel, dan zitten we met meer Franstaligen in het Vlaams parlement.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 21:06   #42
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Ik zie 1 klein nadeel, dan zitten we met meer Franstaligen in het Vlaams parlement.
Waarom zou dat een nadeel moeten zijn? Vlaanderen telt nu eenmaal, door zijn geschiedenis, een Franstalige minderheid van een kleine miljoen mensen. Dat ontkennen heeft geen zin. We kunnen er beter op een volwassen wijze leren meer omgaan.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2008, 07:52   #43
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
waarom geen paritaire samenstelling? De walen zijn in de minderheid in belgië, en hebben ook 50% van de senaatszetels (eigenlijk meer, want de 3 prinsen hebben ook een zetel)
Brussel is officieel 2talig, Vlaams en Nederlands = evenwaardig!!
*kuch*
40 Vlaamse Senatoren voor 31 Franstaligen is niet echt "paritair", hé. Pariteit wordt voorgesteld indien de Senaat volledig wordt omgevormd tot een "ontmoetingsplaats voor de Gemeenschappen", met een totaal andere rol dan nu.

Pariteit tot het Brussels Parlement zou betekenen dat een partij die 2-3% van de stemmen behaalt in Brussel bij wijze van spreke meer zetels zou krijgen dan een partij die 15% van de stemmen behaalt in Brussel.
Beschermingsmechanisme voor de Nederlandstalige minderheid, volledig ok. Totale aberratie waarbij een minderheid van 10% van de bevolking, 50% van de zetels krijgt, heeft niet veel te maken met "Gezond Verstand", me dunkt...

Citaat:
je hebt me verkeerd begrepen:
momenteel zijn er een soort van 'ministers' die gemeenschapsbevoegdheden uitoefenen. Deze bevoegdheden moeten per taalgroep bijgevoegd worden aan de gewest-ministers
ah ok.
Dit is nu reeds het geval, hoor. "De Nederlandstalige leden van de Brusselse regering vormen het College van de Vlaamse Gemeenschapscommissie" http://www.vgc.be/Site+structuur/lef...poortHome.html

idem ditto langs Franstalige zijde http://www.vgc.be/Site+structuur/lef...poortHome.html

Citaat:
mja, ik ben voorstander van kleinere niveaus dichter bij de mensen, ipv de 'grote' brusselse gemeenten. Ik ben bvb ook tegen de fusionering van de gemeenten van de jaren 70(?). De fusies zijn te kleinschalig gebeurd (vooral in vlaanderen). Ze hadden beter grote streekgebieden gecreëerd, en dan kleine districten (de vroegere aparte gemeenten) binnen die streekgebieden.
De meeste Brussels gemeenten zijn heus niet zo groot, hoor, behalve dan Brussel-Stad.
Hier en daar kan er wel een scheiding komen, zoals in het geval van Laeken b.v.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be