![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister
|
![]() Innovation en Grand Bazar waren niet meer "van eigen bodem" dan Blokker of P&C: het was typisch Brussels, uiterst franskiljons grootkapitaal. In Brussel kon je in die winkels zelfs meestal niet in het Nederlands terecht. Vergane glorie, samen met het Belgique �* papa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of toeristen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Delhaize: van oorsprong Waals (Charleroi), later Brussels Carrefour / GB: van oorsprong Brussels (opgericht door een geboren Fransman), nu Frans Champion: Franse keten Intermarché: Franse keten Maar guttegut, er zijn behalve een hele partij Franse ook nog Nederlandse ketens in Vlaanderen. Stel je voor dat alles in zo'n winkel in het Nederlands is! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als je selectief gaat selecteren, kan je elke trend aantonen. Je had even goed kunnen stellen dat de meeste warenhuisketens een germaanse oorsprong hebben: Colruyt, Lidl, Aldi, Spar, Makro,... Maar dat is ook niet correct. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De ketens die ik opsomde vind je alleen in de Franstalige wereld. In Nederland zul je geen Champion / GB / Carrefour (groep is vooral actief in Frankrijk en Zuid-Europa) of Intermarché vinden hoor. In dat opzicht is Colruyt dus de enige Vlaamse keten, de rest is Franstalig. Spar en Makro zijn dan weer van oorsprong Nederlands, ja. Wat ik maar wil zeggen is, dat bij sommige mensen de al decennialang grote Franse invloed in Vlaanderen blijkbaar niet opvalt, maar de recentere Nederlandse wel. Selectieve verontwaardiging noem ik dat. In ieder geval was en is er weinig "van eigen bodem". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Parlementslid
|
![]() Het is uiteindelijk het grootkapitaal wat beslist hoe jouw wereld eruit komt te zien. Desondanks is het wel jammer dat de steden van de Lage Landen zo weinig eigenheid tonen. Winkelen in steden waar zaken zitten die je in je eigen stad niet vind is dan ook leuker, want voor een V&D, een C&A, een Blokker, een Kruidvat en noem zo maar op hoef je niet op de bommel. Ik heb me weleens in laten fluisteren dat Maastricht de enige grote Nederlandse stad is waar die grote ketens niet hutjemutje naast elkaar zitten. Maar of dat waar is kan ik niet beamen, want ik ben nog nooit in Maastricht geweest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Gouverneur
|
![]() Dat zie je goed.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
![]() |
![]() |