![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() Neppsychologen beïnvloed door links-liberale "alles kan, alles mag en niets moet"-gezever. Straffen helpt wel. Alleen is het zo dat na gevangenisstraf (het wegnemen van een persoon uit de maatschappij) dit gepaard moet gaan met begeleiding + (en dat is het belangrijkste!) herstel van sociale controle en sociale bindingen die het individualisme zo sterk mogelijk terugdringen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
Edit: Even vergeten dat het hier niet de bedoeling is om het wetenschappelijk verantwoorde antwoord te krijgen, maar dat het meer gaat om een tooggesprek waarin iedere toevallige aanwezige naar zijn mening wordt gevraagd.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 15 mei 2008 om 17:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vraag echter is als men niet op zo'n manier is opgevoed geweest en ondertussen ander gedrag heeft aangeleerd (vooral dwinggedrag veronderstel ik). Wat dan? Straffen of niet straffen? En eventueel welke straf of hoe wel aanpakken indien men niet met straf wil aanpakken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
|
![]() Wat ik typte geld voor alle situaties. Of het nu gaat om het schreeuwend kind in de supermarkt dat door de moeder aangemaand wordt tot kalmpte, of de volwassene die door het rood reed of de snelheid overschreed en hier nadien een boete voor in de bus krijgt. Beide voldoen niet aan de voorwaarden opdat een straf leerzaam zou zijn en beide zijn dus ineffectief.
Maar jij hebt het veronderstel ik over crimineel gedrag? Het is moeilijker om daar iets over te zeggen, omdat je op microniveau wel zoveel mogelijk het wel wenselijke gedrag van die persoon kan bekrachtigen. Maar op macroniveau heb je een heel andere situatie. Je zit in een samenleving die je moet kunnen besturen en die hiervoor liefst aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Je kan in een samenleving niet zeggen dat het gedrag van een koelbloedige moordenaar momenteel op wetenschappelijk verantwoorde wijze aangepakt wordt en de moorden die vallen tot de moordenaar geleerd heeft niet meer te moorden jammer zijn... Dus de pedagogisch idéale manier om met negatief gedrag om te gaan is hier niet mogelijk en compleet onverantwoord. Misschien is het ook niet effectief omdat er veel meer aan de hand is (een persoonlijkheidsstoornis bv.). De samenleving heeft ook de verantwoordelijkheid om haar andere burgers zoveel mogelijk te beschermen. Je hebt in een samenleving gelukkig het justitioneel apparaat dat daarvoor kan zorgen en iemand kan 'vangen' indien nodig. Dat wil niet zeggen dat gevagenissen peda- of psychologisch te verantwoorden zijn. Wat mij betreft (en dit is wel een persoonlijke mening) kan het gebruikt worden voor iedereen die zo'n zware delicten gepleegd heeft dat hij nooit meer vrij komt. Misschien zijn gevangenissen daarvoor zelfs nog te goed. Maar iemand die ooit nog kan vrijkomen tot het moment van zijn vrijlating in een gevangenis steken, lijkt me geen goed idee. Een instelling waar de persoon dan ook echt behandeld wordt (niet zoals die instellingen van nu waar je één x per jaar vijf minuutjes een psychiater ziet) lijkt me dan veel meer aangewezen, als je het risico op recidivie wil verkleinen toch. Daarmee wil ik niet zeggen dat psychologie een exacte wetenschap is, dat alle stoornissen te genezen zijn of dat gedragsintenties zomaar te beïnvloeden zijn. Als een pyromaan ergens nog steeds zin heeft om opnieuw een huis in brand te steken zal hij dat toch doen, alleen kan men daar in een instelling achterkomen en op basis hiervan zijn conclusies trekken mbt die vrijlating. Dat is heel anders dan de aanpak van nu, waarbij ik zelfs niet zeker weet of je opnieuw wordt opgepakt als je bij het buitenwandelen van de gevangenis (zonder ooit enige vorm van remediëring of therapie) roept dat je wraak zal nemen. Ik vermoed van niet. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 15 mei 2008 om 21:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor mij zijn er zwaar veel "grijszone's" en die zijn nu net het moeilijkst te beoordelen. Voorbeeldje: De leerkracht in een school vind dat een leerling het nu wel iets te bont heeft gemaakt in zijn/haar klas en zegt tegen die jongere dat hij de klas moet verlaten. Iedereen die een "gezonde" opvoeding achter de rug heeft (of er nog in zit) zal zonder tegenspreken die klas verlaten (misschien bij het verlaten van de klas met het opwekken van enige hilariteit bij de klasgenoten). Maar stel je voor dat die leerling zegt dat hij de klas niet verlaat, onverstoord zijn gang blijft verder gaan en de leerkracht voor aap blijft zetten. Is dit zwaar crimineel gedrag? Ik denk het niet. Verdient die jongere dan straf? Ik veronderstel dat iedereen volmondig zal eens zijn dat het enige toepasselijke inderdaad een fikse straf is. Maar daarmee spreek je je dan ook uit VOOR straf neem ik aan. Of zie jij een andere oplossing? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Sommige straffen bestaan uit het overhandigen van etenswaren aan kinderen.
Volgens wikipedia: 'Billenkoek is de benaming voor een lijfstraf die bestaat in het met de open hand of met een voorwerp slaan op de (blote) billen van kinderen. De herkomst is waarschijnlijk te vinden in een variatie op het gebruik van het woord koek. Wanneer kinderen zich goed gedragen, krijgen ze als beloning koek. Wanneer ze zich misdragen, krijgen ze 'andere koek', namelijk voor hun billen. Een andere verklaring (of juist een afgeleide term) is dat koeken uitdelen 'een pak slaag geven' betekent. Billenkoek kon variëren van (een) corrigerende tik(ken) op - of 'een pak voor' de broek tot een pijnlijker pak slaag, vaak met een voorwerp (liniaal, (tucht)roede enz.); het kan zowel pijnlijker als vernederender zijn door toediening op de blote billen, wat in principe slechts in de meest extreme gevallen gebeurde en naar huidige pedagogische inzichten een vorm van kindermishandeling wordt geacht in door de wet en/of de overwegende publieke opinie in vele landen, vooral in het Westen.' Is dit straffen of koeken uitdelen? http://nl.wikipedia.org/wiki/Billenkoek |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waar ik wel voor wil pleiten is het behoud van eigen waardigheid in het uitvoeren van je job als leerkracht, opvoeder of welke pedagogische invulling dan ook. Ik verklaar me nader: Als je in een conflict zit met een jongere en hij haalt een dikke vette rochel op en spuugt die in je gezicht dan vind ik dat de grens van het aanvaardbare sterk is overtreden. Als die persoon dan, in een reflex van zelfbehoud die jongere een draai om zijn oren geeft dan heeft die jongere dat ruimschoots verdient. Volgens de letter zal dit wel een (strafbare) lijfstraf zijn maar mijn interpretatie is dat dit enkel een behoud is van eigen waarde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik vind het ook spijtig dat er in zowel thuis als in het onderwijs door sommigen nog gepleit wordt voor lijfstraffen, maar het gebeurt nog. Natuurlijk zonder het letterlijk zo te noemen.
karma schreef Citaat:
Maar iedereen kan natuurlijk een slechte dag hebben. Laatst gewijzigd door Ramon djv : 16 mei 2008 om 22:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Belonen van goed gedrag, en gebruik maken van time-out. En vooral geen beloningen afpakken als straf. Dat gaat binnen de kortste keren fout. Een jongere met zeer ernstige gedragsproblemen gaat in het begin immers nog veel meer dingen fout doen dan goed doen. Als je dan beloningen gaat afpakken, dan heb je na een week al een jongere die door heeft gekregen dat het niet loont om goed te doen, omdat hij het uiteindelijk toch allemaal afgepakt krijgt. Machteloosheid kicks in, en je mag je pogingen om iets te veranderen opbergen. En vooral niet denken dat je bij de jongeren die al heel lang gedragsproblemen stellen (vanuit de kindertijd) snel resultaat gaat boeken. Héél veel geduld. Soms denk je dat je voor jongeren niks kunt betekenen, zijn ze zo ver 'heen' dat al je pogingen om tot hen door te dringen afketsen. Maar als je niét opgeeft zijn het vaak diegene die later hun weg vinden. Al is het 15 jaar later. Uiteindelijk moeten ze het zélf doen, er is geen manier om mensen zich even te doen gedragen zoals jij of ik of de maatschappij dat wil. Citaat:
Wat ik in bepaalde gevallen ook kan begrijpen, maar het blijft opgeven. In een machtstrijd ben je altijd met twee.
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
in de hoek zetten is niet meteen niets doen.
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vandaar dat daar ook geen éénduidig antwoord op te formuleren valt.
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 2 weken gsm-verbod. Geblokkeerd door alle mobiele netwerken. Je moet de jeugd pakken waar ze kwetsbaar zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zal een meerderheid van mensen die in het gevang geraakt zijn,of zelfs maar voor een rechtbank gesleept zijn,nooit meer recidiveren?
Ik vind daar geen cijfers over,maar indien deze bewering juist is,dan helpt "straffen" wel ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 17 mei 2008 om 07:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toen het half vijf was (tijd om naar huis te gaan) kwam één van hen, alsof er niets was gebeurd, in de rij staan voor de bussen (een schoolbus haalt en brengt hen naar huis). De jongere werd aangesproken door de opvoeder in kwestie en er werd hem verteld dat er gevolg zou worden gegeven aan zijn gedrag. Als de jongere heel de namiddag kon rondlopen zonder de les te volgen kon hij ook op eigen kracht naar huis gaan (die jongere kon dat perfect en had dit al meermaals gedaan in het verleden). Dit zinde hem niet en hij wou persé opstappen op de schoolbus. Twee opvoeders gingen voor de ingang staan van de bus en beletten hem (zonder hem aan te raken of in het nauw te drijven) om op te stappen. Ondertussen werd er contact opgenomen met de ouders die instemden met het gegeven dat hij op eigen kracht naar huis kwam. De jongere werd agressief en begon de beide opvoeders te verwijten, in het gezicht te spuwen en zelfs kloppen te geven op het lichaam waarop een fysiek conflict ontstond. STRAF OF GEEN STRAF??? Laatst gewijzigd door Karma : 17 mei 2008 om 10:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN