Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2008, 21:26   #41
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Fijn dat ook jij bevestigt wat we allang wisten.

Er al eens aan gedacht hoe het komt dat jullie zo'n negatief imago in Vlaanderen hebben?

En kan je terwijl ook even uitleggen waar de Vlamingen, wiens universele liefde slechts 12 miljard per jaar waard, verder hun slechte imago bij de Franstaligen aan te danken hebben? Het is toch niet omdat ze zich niet tot de laatste man lieten verfransen en hebben belet dat heel Belgique één grote, met universele liefde gevulde, maar wel Franstalige wereld is kunnen worden waar alle Franstaligen zich zouden thuisvoelen?
Voor veel Franstaligen is het zo : Vlaanderen = Vlaams Belang, TAK, Voorpost, Ijzerbedevaart, vendelzwaaiers, racisme, extremisme, enz......... Ik kan wel begrijpen dat de Vlamingen dit niet graag zullen horen maar het is een realiteit en een van de redenen waarom veel Franstaligen geen Nederlands willen leren.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 21:43   #42
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtvaardigheid Bekijk bericht
En overal Engels als tweede taal in het onderwijs. Persoonlijk zou ik dat een goed idee vinden. Engels is toch al de taal van de informatica, het internationale zakenleven, ... zijn we meteen van dat "o zo mooie Frans" verlost op school.

Waarom moeten bijvoorbeeld op EU niveau alles in meer dan twintig talen vertaald worden? Kan je niet veel kosten besparen door in het Engels te communiceren?
Verkiezingen kosten geld, dictatuur is dus goedkoper/beter dan een democratie ?

Geld mag geen argument zijn vind ik, het gaat hier om eenheid in verscheidenheid en geen eenheidsworst. Oftewel RESPECT voor elkaar. We moeten niet trachten iedereen te dwingen mee te zijn met 't Engels ( al vind ik persoonlijk dat als iedereen Engels als tweede of derde taal sprak de EU er eenvoudiger op zou worden ) . Maar nee, laat de Engelsen ook maar eens moeite doen om wat extra talen te leren.

Trouwens, dat "iedereen engels" leidt tot een verarming. Kijk maar naar Eurosong, sinds de deelnemers daar niet meer gebonden zijn aan de taal van 't land zingen de meesten daar Engels. Vind jij dat de laatste jaren de kwaliteit op dat festivalletje erop vooruit is gegaan ?

mvg. Sint Ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7

Laatst gewijzigd door UFSIA : 19 mei 2008 om 21:44.
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 22:05   #43
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Daarom is dit België aan het verdwijnen.
en staat er een nieuw België op...
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 22:55   #44
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
en staat er een nieuw België op...
Dat kan, maar dat zal er zeker niet vanzelf komen, er zal zeer actief, democratisch burgerschap moeten aan te pas komen. En de koloniale machtsverhoudingen die in 1830 ingesteld zijn, zullen gebroken zijn, zoniet komt er helemaal geen Belgiê meer.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 23:16   #45
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
wat me stoort is dat men blijkbaar 10 leerjaren kan slagen voor het vak Nederlands, zonder de taal ook maar een beetje te begrijpen of te spreken. Op welk niveau wordt daar gedoceerd? Of wordt er systematisch gedelibereerd voor dit onbelangrijke vakje?
De meeste leerlingen studeren als gekken om de nodige 'points' te behalen voor hun 'bulletin', en als ze zich door hun 'secondaire' wisten te spartelen, gebruiken ze de eerste twee of drie jaar daarna om allerlei 'études supérieures' uit te proberen of een reis rond de wereld maken, maar vooral om zo snel mogelijk alles te vergeten wat ze tijdens die lessen Nederlands leerden.

En inderdaad, in de meeste scholen is 'néerlandais' zo'n vak dat gemakkelijk gedelibereerd wordt. Gelukkig is onze directrice wat dat betreft nogal veeleisend: de drie hoofdvakken zijn Frans, Wiskunde en Nederlands.

Maar dat neemt niet weg dat de houding van de leerlingen tegenover het Nederlands niet verandert,

en de maanden juli en augustus zijn fataal: twee maand géén néerlandais, youpi !!

Waarna de ellende opnieuw begint.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 19 mei 2008 om 23:18.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 23:21   #46
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
De meeste leerlingen studeren als gekken om de nodige 'points' te behalen voor hun 'bulletin', en als ze zich door hun 'secondaire' wisten te spartelen, gebruiken ze de eerste twee of drie jaar daarna om allerlei 'études supérieures' uit te proberen of een reis rond de wereld maken, maar vooral om zo snel mogelijk alles te vergeten wat ze tijdens die lessen Nederlands leerden.

En inderdaad, in de meeste scholen is 'néerlandais' zo'n vak dat gemakkelijk gedelibereerd wordt. Gelukkig is onze directrice wat dat betreft nogal veeleisend: de drie hoofdvakken zijn Frans, Wiskunde en Nederlands.

Maar dat neemt niet weg dat de houding van de leerlingen tegenover het Nederlands niet verandert,

en de maanden juli en augustus zijn fataal: twee maand géén néerlandais, youpi !!

Waarna de ellende opnieuw begint.
Djimi, ik heb al mijn studies in het Frans gemaakt. Ik weet dus waarover ik spreek en u zal zeker akkoord met mij zijn : de meeste Franstalige leerlingen haten het Nederlands, ze vinden die taal slecht en lelijk.
Oud 19 mei 2008, 23:29   #47
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Djimi, ik heb al mijn studies in het Frans gemaakt. Ik weet dus waarover ik spreek en u zal zeker akkoord met mij zijn : de meeste Franstalige leerlingen haten het Nederlands, ze vinden die taal slecht en lelijk.
En daarom zijn de mensen die het spreken ook slecht en lelijk en moeten die allemaal frans spreken en zich overgeven aan taalracisten,wat is het volgende Everytime,vlamingen achter in de bus,een vlaamse leeuw op onze borst zodat ze ons kunnen mijden???
Oud 19 mei 2008, 23:32   #48
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor veel Franstaligen is het zo : Vlaanderen = Vlaams Belang, TAK, Voorpost, Ijzerbedevaart, vendelzwaaiers, racisme, extremisme, enz......... Ik kan wel begrijpen dat de Vlamingen dit niet graag zullen horen maar het is een realiteit en een van de redenen waarom veel Franstaligen geen Nederlands willen leren.
Eén van de redenen, ja, en dan nog niet eens de belangrijkste !

Hier volgen er nog een paar :

- Nederlands, dat stelt op wereldvlak niks voor (en het helpt niet hen er op te wijzen dat het wel de taal is van de meerderheid: 'oui, mais eux (= les Flappies) ils parlent quand-même tous français, alors pourquoi nous, on devrait apprendre le néerlandais ?')

- Nederlands is niet mooi: 'c'est moche, monsieur, c'est comme si on entend des chiens, qhaf qhaf qhaf'

- Nederlands is te moeilijk, 'onlogisch' (alsof Frans gemakkelijker of 'logischer' zou zijn)

- Nederlands is niet echt een taal: 'mais monsieur, quand je parle avec mes copains flamands, ils parlent leur patois, et je ne comprends rien'

- Nederlands is voor mij niet interessant, want ik ga later toch verhuizen naar ... (Paris, Londres, les Etats-Unis, ...)

- Nederlands is niet nuttig, want binnen een paar jaar loopt Vlaanderen toch onder water, en dan moeten al die Vlamingen in Wallonië komen wonen, en dan zullen zij zich moeten aanpassen, zij zullen dus Frans moeten leren

...

Wat u daar over het 'imago' van Vlaanderen schrijft, klopt al evenzeer.

Je zou je soms al eens durven afvragen wat de verantwoordelijkheid van 'les médias' in dit alles is, nee?

Oud 19 mei 2008, 23:37   #49
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
'oui, mais eux (= les Flappies) ils parlent quand-même tous français, alors pourquoi nous, on devrait apprendre le néerlandais ?'
Net daarom is het - tijdelijk - een zeer goede zaak dat de kennis van het Frans bij de Vlaamse jongeren drastisch achteruit gaat. Binnen tien jaar zijn er geen Vlaamse politici meer te vinden om in het Frans met Maingain en Onkelinx te onderhandelen. Et puis, on va voir ce qu'on va voir.
Oud 19 mei 2008, 23:43   #50
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt, helaas.

Het enige dat hen nog een beetje interesseert zijn liedjes (en ik heb ondertussen al een mooie verzameling) of films, maar zelfs het werkwoord 'hebben' of 'zijn' krijgen ze niet in hun stijfkoppen ('ils ont été' durven ze zelfs in het zesde jaar v/h secundair nog vertalen als : ze hebben gewassen, hij zijn gewist, ...). Ik krijg er een punthoofd van !

Het mag allemaal niet te veel inspanning kosten, en "l'école, c'est un prison" is iets wat ik elk jaar wel een paar honderd keer mag horen.

Zelfs hun niveau in het Frans zakt elk jaar een beetje dieper. Mijn collega's zitten tegenwoordig echt met de handen in het haar, en van zodra ze op pensioen kunnen, gaan ze ervandoor, de ene na de andere.

Ik zweer je, Everytime, dat wordt een echte katastrofe !!

Ik vind dat zo verschrikkelijk spijtig voor die jonge mensen, hé.

Oud 19 mei 2008, 23:45   #51
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor veel Franstaligen is het zo : Vlaanderen = Vlaams Belang, TAK, Voorpost, Ijzerbedevaart, vendelzwaaiers, racisme, extremisme, enz..........
En voor Vlaanderen is Wallonié PS.
Corruptie, schrifvervalsing, diefstal, oplichting, banden met de maffia, huurmoord, enz.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 23:47   #52
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net daarom is het - tijdelijk - een zeer goede zaak dat de kennis van het Frans bij de Vlaamse jongeren drastisch achteruit gaat. Binnen tien jaar zijn er geen Vlaamse politici meer te vinden om in het Frans met Maingain en Onkelinx te onderhandelen. Et puis, on va voir ce qu'on va voir.

De Vlamingen die het Frans wèl goed beheersen, zouden er goed aan doen dat zo lang mogelijk verborgen te houden, maar helaas brengen ze daar maar al te vaak niet het nodige geduld voor op.

Gelukkig zijn de tijden aan het veranderen, hé!

Oud 19 mei 2008, 23:48   #53
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
En voor Vlaanderen is Wallonié PS.
Corruptie, schrifvervalsing, diefstal, oplichting, banden met de maffia, huurmoord, enz.
Zo zie je maar dat niemand immuun is voor cliché's en zelfbedrog

Oud 19 mei 2008, 23:50   #54
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
De Vlamingen die het Frans wèl goed beheersen, zouden er goed aan doen dat zo lang mogelijk verborgen te houden, maar helaas brengen ze daar maar al te vaak niet het nodige geduld voor op.
O maar als het moet spreek ik Frans met een Parijs accent. Ik zal me mijn Franse taalkennis niet snel laten afpakken, maar ik gebruik ze wel zeer spaarzaam en eerder tactisch.
Maar als ik zo rond mij kijk, zijn het vooral de flaminganten die er zorg voor dragen dat hun kinderen nog degelijk Frans leren.
Oud 19 mei 2008, 23:50   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eén van de redenen, ja, en dan nog niet eens de belangrijkste !

Hier volgen er nog een paar :

- Nederlands, dat stelt op wereldvlak niks voor (en het helpt niet hen er op te wijzen dat het wel de taal is van de meerderheid: 'oui, mais eux (= les Flappies) ils parlent quand-même tous français, alors pourquoi nous, on devrait apprendre le néerlandais ?')

- Nederlands is niet mooi: 'c'est moche, monsieur, c'est comme si on entend des chiens, qhaf qhaf qhaf'

- Nederlands is te moeilijk, 'onlogisch' (alsof Frans gemakkelijker of 'logischer' zou zijn)

- Nederlands is niet echt een taal: 'mais monsieur, quand je parle avec mes copains flamands, ils parlent leur patois, et je ne comprends rien'

- Nederlands is voor mij niet interessant, want ik ga later toch verhuizen naar ... (Paris, Londres, les Etats-Unis, ...)

- Nederlands is niet nuttig, want binnen een paar jaar loopt Vlaanderen toch onder water, en dan moeten al die Vlamingen in Wallonië komen wonen, en dan zullen zij zich moeten aanpassen, zij zullen dus Frans moeten leren

...

Wat u daar over het 'imago' van Vlaanderen schrijft, klopt al evenzeer.

Je zou je soms al eens durven afvragen wat de verantwoordelijkheid van 'les médias' in dit alles is, nee?
Gelukkig ken ik Vlaanderen en weet dat Vlaanderen iets anders dan het Vlaams-Nationalisme is. Ja, dat phenomeen bestaat, ik zal het niet ontkennen, maar het is een minderheid in de Vlaamse bevolking.
Oud 19 mei 2008, 23:51   #56
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onveranderlijk is het zeker niet. Het wereldbeeld van onze Franstalige medelanders is in volle beweging. Momenteel zijn ze in de cold turkey-faze: plots beseffen ze dat niets nog werkt zoals het 200 jaar lang ging en dat ze er niet meer geraken met hun eentaligheid en hun superieur wereldbeeld. Die ontreddering maakt hen angstig en agressief, en daar moeten we begrip voor opbrengen. Geen medelijden maar een liefdevolle opvang: zo komt het goed met ze, daar ben ik zeker van.
Methadon verstrekken?

Oud 19 mei 2008, 23:54   #57
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt, helaas.

Het enige dat hen nog een beetje interesseert zijn liedjes (en ik heb ondertussen al een mooie verzameling) of films, maar zelfs het werkwoord 'hebben' of 'zijn' krijgen ze niet in hun stijfkoppen ('ils ont été' durven ze zelfs in het zesde jaar v/h secundair nog vertalen als : ze hebben gewassen, hij zijn gewist, ...). Ik krijg er een punthoofd van !

Het mag allemaal niet te veel inspanning kosten, en "l'école, c'est un prison" is iets wat ik elk jaar wel een paar honderd keer mag horen.

Zelfs hun niveau in het Frans zakt elk jaar een beetje dieper. Mijn collega's zitten tegenwoordig echt met de handen in het haar, en van zodra ze op pensioen kunnen, gaan ze ervandoor, de ene na de andere.

Ik zweer je, Everytime, dat wordt een echte katastrofe !!

Ik vind dat zo verschrikkelijk spijtig voor die jonge mensen, hé.
Ja, inderdaad! Ik zou helemaal niet in uw plaats willen zijn!
Oud 19 mei 2008, 23:55   #58
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O maar als het moet spreek ik Frans met een Parijs accent. Ik zal me mijn Franse taalkennis niet snel laten afpakken, maar ik gebruik ze wel zeer spaarzaam en eerder tactisch.
Maar als ik zo rond mij kijk, zijn het vooral de flaminganten die er zorg voor dragen dat hun kinderen nog degelijk Frans leren.
Ik weet wel wat voor soort bandiet gij zijt, zulle

Dit is eigenlijk heel erg vreemd. Ik vraag mij af waarom dat zo is.

Oud 19 mei 2008, 23:57   #59
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, inderdaad! Ik zou helemaal niet in uw plaats willen zijn!
Och, gij zult ook wel uw problemen hebben, zeker?

Oud 20 mei 2008, 00:00   #60
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Dit is eigenlijk heel erg vreemd. Ik vraag mij af waarom dat zo is.
Zou het kunnen dat ooit, lang geleden, de flaminganten degenen waren in Vlaanderen die gestudeerd hadden, een minimum aan cultuur hadden en de wereld kenden? Dat werkt nog steeds een beetje door, denk ik.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be