Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2008, 20:51   #41
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Willen die ook een eigen staat(je)?
Die hebben dat al. Maar dat kan dan weer geen kwaad eh.
Oud 20 mei 2008, 21:42   #42
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Willen die ook een eigen staat(je)?
Ja. Dit hier.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 11:52   #43
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Indien men de macht dichter bij de mensen wilt brengen. Waarom denkt men dan altijd aan vlaanderen. Wat denkt men aan mee bevoegdheden voor de, steden of provincies? Waarom zou men bepaalde bevoegdheden aan vlaanderen geven die beter op het niveau van de provincies worden behandeld. Vandaag de dag worden de provincies nogal tweederangs behandeld? Dient dit niet verandert te worden in het kader van lokale autonomie?

Waarom pleit ik hier niet voor alle macht aan gemeenten?
Aangezien veel gemeentes afhankelijk zijn van de stad. Veel tewerkstelling hangt ermee te samen evenals winkels, cultuur, enz. Toch als het op sociale woningen aankomt, op belastingen, op culturele gelegenheden, enz. Dan willen gemeentes niet in de kosten delen. Ze willen hun belastingen zo laag mogelijk houden ten koste van de stad waarvan ze meeprofiteren... Provincies kunnen hier een rol in spelen waarbij gemeenten aangezet worden om niet in concurrentie te gaan met de stad enz. maar elkaar juist te ondersteunen, samen te werken en aan te moedigen. In buitenland blijkt dit soort samenwerkingserbanden vaak aangemoedigd. In Belgie verdwijnt deze problematiek maar al te vaak onder andere communautaire problemen.
Praten over stadsgewesten en autonomie hiervoor is nochtans niet onrealtisch...

Uiteraard pleit ik ook nog steeds voor overkoepelende structuren die samenwerking moeten opleggen...
De oplossing van Belgicisten is altijd: ''Maak België nog ingewikkelder''. Dit is namelijk de enige manier waarop je ervoor kan zorgen dat binnen de Belgische context mensen nog enigzins met elkaar overweg kunnen. Wat ze zich niet realiseren is dat België hier het probléém is, en dus geen deel van de oplossing kan uitmaken. Dus, kan je niet anders concluderen dat men moet splitsen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 11:59   #44
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rijke regio's zoals Vlaanderen, Noord-Italië, Schotland, Catalonië willen hun geld voor zich houden.
Alsof het over geld gaat. Meestal zijn die financiële aderlatingen inderdaad een extra impuls maar vrijwel altijd zijn de minderheden ook op politiek gebied ondervertegenwoordigd, of hebben ze te weinig autonomie om zich als natie te profileren. Als dat niet kan voelen veel van die gebieden zich afgeremd of beknot in een vreemd land. Een parasiet. Een bezetter.

Vlaanderen is een uitzondering omdat het het enige geciviliseerde gebied is in de wereld dat een minderheidelijke meerderheid is. In de meerderheid, de rechten van een minderheid. De enige andere plek ter wereld waar je dit vindt, of beter gezegd, kon vinden, was Irak onder Saddam. De Franstaligen hebben met chantage en ondemocratische toeters en belletjes alles mooi voor elkaar gekregen.

Overigens, Tibet is niet rijk en toch wil het onafhankelijkheid. Maar ja, het zal allemaal wel toeval zijn.
Oud 21 mei 2008, 13:35   #45
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien men de macht dichter bij de mensen wilt brengen. Waarom denkt men dan altijd aan vlaanderen. Wat denkt men aan mee bevoegdheden voor de, steden of provincies? Waarom zou men bepaalde bevoegdheden aan vlaanderen geven die beter op het niveau van de provincies worden behandeld. Vandaag de dag worden de provincies nogal tweederangs behandeld? Dient dit niet verandert te worden in het kader van lokale autonomie?

Waarom pleit ik hier niet voor alle macht aan gemeenten?
Aangezien veel gemeentes afhankelijk zijn van de stad. Veel tewerkstelling hangt ermee te samen evenals winkels, cultuur, enz. Toch als het op sociale woningen aankomt, op belastingen, op culturele gelegenheden, enz. Dan willen gemeentes niet in de kosten delen. Ze willen hun belastingen zo laag mogelijk houden ten koste van de stad waarvan ze meeprofiteren... Provincies kunnen hier een rol in spelen waarbij gemeenten aangezet worden om niet in concurrentie te gaan met de stad enz. maar elkaar juist te ondersteunen, samen te werken en aan te moedigen. In buitenland blijkt dit soort samenwerkingserbanden vaak aangemoedigd. In Belgie verdwijnt deze problematiek maar al te vaak onder andere communautaire problemen.
Praten over stadsgewesten en autonomie hiervoor is nochtans niet onrealtisch...

Uiteraard pleit ik ook nog steeds voor overkoepelende structuren die samenwerking moeten opleggen...
Het gaat niet om 'het bestuur zo dicht mogelijk bij de mensen brengen'.
Men moet voor iedere bevoegdheid het juiste niveau vinden, en men zou meer voor de gewestelijke niveaus' moeten kiezen omdat Vlaanderen en Wallonië op veel vlakken een ander beleid nodig hebben. Maar dat betekent niet dat pakweg Beveren en Hasselt een ander beleid nodig hebben
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 13:46   #46
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is geen slecht idee. Ik zou het zeker niet erg vinden om bepaalde federale en Vlaamse bevoegdheden (ja, beide) aan de gemeenten te geven. Over het nut van provincies ben ik minder overtuigd, die lijken me gewoon te groot om te kunnen overleven tussen het regionale en gemeentelijke niveau, dan zie ik eerder heil in arrondissementen.

Het mag zelfs zo ver gaan dat in principe alle macht bij de gemeenten is en dat men gewoon alle bevoegdheden die men niet zelf kan uitvoeren gaat overhevelen naar een hoger niveau, bv. een arrondissement. Dat doet dan hetzelfde tot men aan het Belgische niveau komt. Of waarom niet, Europese?

Citaat:
Samenwerking opleggen... Dat heeft iets contradictorisch...
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 14:18   #47
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De oplossing van Belgicisten is altijd: ''Maak België nog ingewikkelder''. Dit is namelijk de enige manier waarop je ervoor kan zorgen dat binnen de Belgische context mensen nog enigzins met elkaar overweg kunnen. Wat ze zich niet realiseren is dat België hier het probléém is, en dus geen deel van de oplossing kan uitmaken. Dus, kan je niet anders concluderen dat men moet splitsen.
Dat is dan toch niet de mening van meer dan 75 % van de Nederlandsspekende Belgen. Maar goed, u zult een verlichte geest zijn uit het Land van Willem en Beatrix. En daar is niemand tegen opgewassen.

Laatst gewijzigd door system : 21 mei 2008 om 14:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 14:22   #48
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is dan toch niet de mening van meer dan 75 % van de Nederlandsspekende Belgen. Maar goed, u zult een verlichte geest zijn uit het Land van Willem en Beatrix. En daar is niemand tegen opgewassen.
Iedere compromis tussen vlamingen en walen heeft er altijd op neer gekomen dat het belgische systeem ingewikkelder werd. Dit is mss niet het doel, maar wel de uitkomst.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 14:44   #49
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gebruik nu niet van die vooroordelen om uw mening door te drukken. U ziet toch zelf ook wel dat elk voorstel van versimpelen (bijvoorbeeld splitsing BHV of homogene bevoegdheidspakketten) wordt weggewuifd door de andere groep omdat dat tegen diens belangen indruist? Nu, elke poging om België te behouden houdt in dat er allerlei konkels getrokken moeten worden om ervoor te zorgen dat Franstaligen en Vlamingen niet teveel elkaar in de weg zitten. Het begon al na de allereerste decentralisatie (die overigens terecht was), men kon niet goed tot één oplossing komen dus moesten er vele instanties, parlementen, bestuurslagen gecreëerd worden opdat men (de Franstaligen en Vlamingen) zoveel mogelijk langs elkaar heen zouden werken. Op plekken waar men met elkaar zit opgescheept (zoals bijvoorbeeld de Rand in Brussel) en waar een ''uitzonderingssituatie'' is, daar zijn dus de problemen het grootst.

Maar nogmaals, België kan geen deel zijn van de oplossing. Het is het probleem. Beide landsgroepen hebben te tegengestelde belangen in het land. Ik zeg dit allicht als ''den arrogante Ollander'', maar was ik Vlaams geweest, dan dacht ik hetzelfde erover.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 21 mei 2008 om 14:45.
Oud 21 mei 2008, 16:04   #50
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat mij er van beschuldigen een belgicist te zijn onterrecht is,
Ik verdedig Belgie nooit als staatsconstructie,
ik wens juist een veel groter overkoepeldn niveau dan Belgie.

Daarnaast lijkt hetmij zinvol om de democratie ook dichter bij mensen te brengen. Meer democratie dus op het niveau van bedrijven, organisaties, enz.

Met de hedendaagse economie lijken landen weinig controle te hebben op bedrijven,
als je echter gaat kijken naar waar multinationals hun hoofdkwartieren zetelen,
en de bestuurscentra van hun macht, dan blijkt dat deze nochtans zeer lokaal gevestigd zijn: namelijk in bepaalde steden.
Indien multiantionals in steden zulke centra van economische macht hanteren,
terwijl aan de andere kant steden vaak alleen moeten opdraaien voor de kosten van sociale woningen enz. omdat ze in concurrentie om ter laagste belastingen worde uitgespeeld tegenover gemeentes.
Lijkt het dan niet belangrijk om steden ook bepaalde instrumneten in handen te geven?
En lijkt het dan ook niet noodzakelijk om tot betere samenwerking te komen tussen steden en gemeenten dan dat deze elkaar uitspelen voor minder belastingen te moeten innnen, maar vooral ook minder sociale diensten te moeten aanbieden. Vooral als je weet dat het slachtoffer van deze politiek nu net de steden zijn, waar vaak het economische hart zich bevind, venal het culutrelen sociale, enz. hart...
Oud 21 mei 2008, 16:05   #51
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Gebruik nu niet van die vooroordelen om uw mening door te drukken. U ziet toch zelf ook wel dat elk voorstel van versimpelen (bijvoorbeeld splitsing BHV of homogene bevoegdheidspakketten) wordt weggewuifd door de andere groep omdat dat tegen diens belangen indruist? Nu, elke poging om België te behouden houdt in dat er allerlei konkels getrokken moeten worden om ervoor te zorgen dat Franstaligen en Vlamingen niet teveel elkaar in de weg zitten. Het begon al na de allereerste decentralisatie (die overigens terecht was), men kon niet goed tot één oplossing komen dus moesten er vele instanties, parlementen, bestuurslagen gecreëerd worden opdat men (de Franstaligen en Vlamingen) zoveel mogelijk langs elkaar heen zouden werken. Op plekken waar men met elkaar zit opgescheept (zoals bijvoorbeeld de Rand in Brussel) en waar een ''uitzonderingssituatie'' is, daar zijn dus de problemen het grootst.

Maar nogmaals, België kan geen deel zijn van de oplossing. Het is het probleem. Beide landsgroepen hebben te tegengestelde belangen in het land. Ik zeg dit allicht als ''den arrogante Ollander'', maar was ik Vlaams geweest, dan dacht ik hetzelfde erover.

Als... Als... Als... Maar u bent het blijkbaar niet, ook niet in uw geest.

Ik stel vast dat meer dan 75% van de Vlamingen vooralnog nog niet wensen wat u wenst.
Oud 21 mei 2008, 16:06   #52
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht

Samenwerking opleggen... Dat heeft iets contradictorisch...
Vandaag de dag wordt concurrentie opgelegd door bepaalde belastingsstructuren, is dat niet nog contradictorischer?
Oud 21 mei 2008, 16:08   #53
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als... Als... Als... Maar u bent het blijkbaar niet, ook niet in uw geest.

Ik stel vast dat meer dan 75% van de Vlamingen vooralnog nog niet wensen wat u wenst.
Ik neem aan dat u de 75% bedoelt, die géén Vlaams Belang stemt?
Oud 21 mei 2008, 16:34   #54
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat u de 75% bedoelt, die géén Vlaams Belang stemt?
Ik bedoel dat meer dan 75% niet op een separatistische partij stemt. Dat is wat ik bedoel.

Laatst gewijzigd door system : 21 mei 2008 om 16:34.
Oud 21 mei 2008, 16:41   #55
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bedoel dat meer dan 75% niet op een separatistische partij stemt. Dat is wat ik bedoel.
Vlaams Belang, N-VA en LDD hebben samen denk ik wel meer dan 25%, maar ik kan het mis hebben.
Oud 21 mei 2008, 17:10   #56
Den Dietsch
Vreemdeling

Den Dietsch's schermafbeelding

Standaard

Volgens wikipedia:
1. fractie Vlaams Belang : 30 verkozenen (- 2)
2. fractie CD&V : 29 verkozenen
3. fractie SP.A-Spirit : 25 verkozenen
4. fractie Open VLD : 25 verkozenen
5. fractie N-VA : 6 verkozenen
6. fractie Groen! : 6 verkozenen
7. fractie UF : 1 verkozene
8. onafhankelijken : 2 verkozenen (+ 2)
Vergeet niet dat Vlaams Progressieven ook separatistisch zijn. Het is minstens 30%, zonder Spirit.

Laatst gewijzigd door Den Dietsch : 21 mei 2008 om 17:11.
Den Dietsch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 17:42   #57
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Dietsch Bekijk bericht
Volgens wikipedia:
1. fractie Vlaams Belang : 30 verkozenen (- 2)
2. fractie CD&V : 29 verkozenen
3. fractie SP.A-Spirit : 25 verkozenen
4. fractie Open VLD : 25 verkozenen
5. fractie N-VA : 6 verkozenen
6. fractie Groen! : 6 verkozenen
7. fractie UF : 1 verkozene
8. onafhankelijken : 2 verkozenen (+ 2)
Vergeet niet dat Vlaams Progressieven ook separatistisch zijn. Het is minstens 30%, zonder Spirit.
Volgens uw cijfers kom ik op 29% (36 separatisten op 124). Maar zelfs met uw 30%, (in feite 29%) zijn er nog altijd 70% (in feite 71%) van de Vlamingen die niet voor een separatistische partij stemmen. Bovendien is Spirit (nu Vlaamse Progressieven) helemaal niet separatistisch, maar sterk federalistisch binnen een Belgisch kader.

Laatst gewijzigd door system : 21 mei 2008 om 17:43.
Oud 21 mei 2008, 18:11   #58
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vlaams Belang, N-VA en LDD hebben samen denk ik wel meer dan 25%, maar ik kan het mis hebben.
Je bent niet verkeerd. Volgens de huidige peilingen ligt het het aantal separatistische stemmers rond de 35 %, dit zonder rekening te houden met de confederalistische stemmen van CD&V. System gaat nogal soepel om met cijfermateriaal.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 18:19   #59
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Volgens uw cijfers kom ik op 29% (36 separatisten op 124). Maar zelfs met uw 30%, (in feite 29%) zijn er nog altijd 70% (in feite 71%) van de Vlamingen die niet voor een separatistische partij stemmen. Bovendien is Spirit (nu Vlaamse Progressieven) helemaal niet separatistisch, maar sterk federalistisch binnen een Belgisch kader.
Niet voor een separatistische partij stemmen kan twee dingen betekenen: ofwel er tegen zijn, ofwel er geen mening over hebben. Als 46% (dacht ik) een hereniging met Nederland wel ziet zitten, dan is de andere 54% ofwel tegen separatisme ofwel zal het die groep worst wezen. Is 27/27 dan geen realistischer gok?
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 19:14   #60
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

er zijn ook separatisten en confederalisten die niet op vb, n-va, ldd of vp stemmen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be