![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Staatssecretaris
|
![]() overigens één ding nog Percy : als je zo vaak te horen krijgen dat libertarisme sektarisch is, is de voor de hand liggende vraag natuurlijk w�*�*rom die opmerking zo vaak opborrelt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||||||||||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik hoef ze niet uitdrukkelijk naar de vuilbak te verwijzen. Ik hoef helemaal niks. Freedom, you know ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
a) z'n versheidsdatum niet na een paar generaties volstrekt verstreken zal zijn, b) het niet zal verzanden in reglementitits en die hele 'vrijheid' een farçe blijkt te zijn c) een klein groepje mensen het zaakje overneemt; een nieuwe aristocratie d) uiteindelijk er opnieuw een klassenmaatschappij gaat vormen e) het hele zaakje eindigt op een bloedige revolutie. Citaat:
Citaat:
~ Oh, Watch out strange kin people, little red rooster's on the prowl ~ Laatst gewijzigd door Little Red Rooster : 23 juni 2008 om 23:09. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En in de liberale 19de eeuw was er toch duidelijk een concentratietendens? Net als in de 20ste eeuw in sommige periodes, in sommige landen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Vreemdeling
|
![]() Ja, maar ik zit hier niet staalhard het omgekeerde te beweren.
Bovendien -ik herhaal het nog maar eens- kan je aan je democratie sleutelen; een libertarisch systeem is wat het is; het volgt op een bepaald moment een soort ijzeren logica waar je niet meer uit los geraakt (zonder het uitgangspunt op de helling te plaatsen).
![]() |
#46 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
Het is bijvoorbeeld ook makkelijker om communisten gewoon sektarisch te noemen in plaats van de theorieën te analyseren en kritisch te evalueren; maar wie maatschappelijke discussies ernstig neemt zal vroeg of laat toch dat laatste moeten doen.
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het klopt dat geld met geld trouwt, het klopt echter evenzeer dat machthebbers - in gelijk welke discipline - met andere machthebbers verweven raken: militair-industriële complexen enzoverder. In elk systeem zal er onvermijdelijk een mate van elitevorming zijn; dat geldt a fortiori voor een staatssysteem. Het komt erop neer om de negatieve effecten daarvan zo klein mogelijk te maken. Dat doe je niet door één centrale organisatie alle macht te geven, dat doe je door vrijheid institutioneel te verankeren. Wat die inperking van competitie betreft: Wanneer iedereen het recht heeft om zijn eigen fietswinkel te openen, is de kans op fietswinkel-monopolies bijzonder klein; wanneer de overheid echter beslist dat fietswinkels eigenlijk wel verantwoordelijkheid dragen (er zullen maar eens fietsen met slechte remmen verkocht worden!) zodat enkel gediplomeerde fietsenmakers een winkel mogen uitbaten, of zodat uitbaters aangesloten moeten zijn bij een erkende beroepsvereniging, dan wordt de competitie ingeperkt. En we hebben het dan alleen maar over toevallige inperking van de competitie, als bijproduct van goedbedoelde maatregelen; we hebben het nog lang niet over importheffingen die alleen maar opgelegd worden om grote industriële belangen te beschermen enzoverder. Zelfs de antitrustwetgeving wordt in de praktijk gebruikt door gevestigde belangen die efficiëntere rivalen willen breken.
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En nee, recht is een pak ruimer dan datgene wat formeel uitgaat van de staat. Net nog een leuke reportage gezien in Terzake over de Sharia-rechtbanken in de UK. Staat? Nope. Recht? You bet! Problematisch? Ah... in sommige gevallen zeer zeker. Citaat:
Citaat:
After all, je mag het draaien en keren zoals je wil, errug lang heeft die ellende niet geduurd. De ellende was zo diep en wraakroepend omdat het regiem zo krapuleus was. Het heeft zichzelf echter onmogelijk gemaakt en is daardoor van de kaart geveegd. Iets wat Mugabe en Kim Yong Il ook nog staat te wachten. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#51 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
http://www.rug.nl/rechten/faculteit/...alrg/arw/index https://international.jongbloed.nl/C...127&lang=en-us http://www.worldcat.org/search?q=su%...qt=hot_subject http://www.antiqbook.nl/boox/vic/27760.shtml http://rechtennieuws.nl/14330/rechts...spraktijk.html enz. Laatst gewijzigd door Dope : 25 juni 2008 om 00:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dope : 25 juni 2008 om 07:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Gouverneur
|
![]() van zo'n verpletterend argument moet ik eventjes bekomen
Laatst gewijzigd door Dope : 25 juni 2008 om 08:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#55 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Het is eigenlijk een beetje vervelend om lezen, steeds dezelfde mantra over de diefstal van de staat maar nooit ergens een uitgewerkt voorbeeld van hoe het het anders zou kunnen. Een garantie op een nieuwe verhoogde rechtvaardigheid. Akkoord, het systeem is nu verre van perfect -minder staat is volgens mij niets minder dan een noodzaak- maar het libertarisme lijkt me niets meer dan wat omhooggevallen anarchie: ik begrijp de initiële verontwaardiging (het 'verdrukte' individu) maar de oplossing is bijzonder fragiel, laat staan een geloofwaardig alternatief voor de -eerlijk is eerlijk- stabiele democratische samenleving waar wij deel van uit maken
We’re not going to play the blues anymore. Let the white folks play the blues. They got ‘em, so they can keep ‘em. -Miles Davis Laatst gewijzigd door reinaert68 : 25 juni 2008 om 12:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Soit, dezelfde discussies als altijd. 't begint wat te vervelen.
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar ik wil de discussie niet storen, natuurlijk. Het is intrigerend naar welke zaken waar ik allemaal vanuit ga in mijn oordeel. Blijkbaar ben ik van oordeel dat mensen als Robinson's geboren worden. 'k vind dat wel boeiend!
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gebeurt dat dan?
'k heb dat al 3 keer meegemaakt, op dit forum, van mensen die het wrslk van elkaar hebben afgekeken.
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Staatssecretaris
|
![]() --
Laatst gewijzigd door jules : 30 juni 2008 om 19:12. |
![]() |
![]() |