Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2004, 18:05   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Zolang niemand je verbiedt om bij die allochtonen te gaan kopen is er geenenkele inbreuk op de marktwerking. Wel zullen de consumenten bij de Vlamingen wellicht gemiddeld meer betalen. Als ze dat over hebben om door een Vlaming bediend te worden, mij niet gelaten.
Inderdaad. Dit valt volledig onder de vrijheid van de consument.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 18:08   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Persoonlijk vind ik het een beetje dwaas om enkel bij Vlamingen te kopen (waar zou ik anders mijn kebab moeten gaan halen?), bij mij primeert nog altijd de prijs/kwaliteit verhouding. Maar als dat uw keuze is: wie ben ik om daar tegen in te gaan?
Haal uw "kebab" bij de Griek. Daar heet dat "souvlaki" en is veel fijner klaargemaakt dan bij de Turk.
Oud 21 maart 2004, 18:29   #43
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Persoonlijk vind ik het een beetje dwaas om enkel bij Vlamingen te kopen (waar zou ik anders mijn kebab moeten gaan halen?), bij mij primeert nog altijd de prijs/kwaliteit verhouding. Maar als dat uw keuze is: wie ben ik om daar tegen in te gaan?
Haal uw "kebab" bij de Griek. Daar heet dat "souvlaki" en is veel fijner klaargemaakt dan bij de Turk.
Da's toch ook geen Vlaming?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 18:39   #44
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Ah we zijn weer selectief tegen al wat niet Westers is blijkbaar, al behoort Turkije al jaren tot de NAVO, en binnenkort wellicht bij de EU, dat kleurtje, daar wennen we moeilijk aan hé! *g*

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 18:42   #45
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Citaat:
Heel fijn, kan je zeggen waar ik een Griek vind in Gent (rond UZ) die voor €3,5 mij souvlaki klaar maakt?

PS: een Griek is nog steeds geen Vlaming
Oud 21 maart 2004, 18:43   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Het gaat hier wel om een gerecht dat de Vlaamse traiteur nu eenmaal niet op het menu heeft... Ik ben alvast verlekkerd op souvlaki en haal het bij de Griek.
Oud 21 maart 2004, 18:43   #47
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Citaat:
Ah we zijn weer selectief tegen al wat niet Westers is blijkbaar, al behoort Turkije al jaren tot de NAVO, en binnenkort wellicht bij de EU, dat kleurtje, daar wennen we moeilijk aan hé! *g*
Heel veel Turken zijn echt wel serieus blond hoor
Oud 21 maart 2004, 18:45   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is Turkije plotseling Europees omdat het bij de Navo hoort? Turkije is niet Europees. Met kleurtjes heeft het niets te maken: een Griek en een Turk, ik wil ze u louter op het zicht wel eens uit elkaar doen halen. Het gaat niet om het kleurtje, het gaat om onze Europese cultuur.
Oud 21 maart 2004, 18:48   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel fijn, kan je zeggen waar ik een Griek vind in Gent (rond UZ) die voor ?3,5 mij souvlaki klaar maakt?

Natuurlijk is een Griek geen Vlaming. Maar hij biedt mij een gerecht aan dat ik niet in een Vlaamse winkel kan kopen.

In het centrum van Gent zijn er meerdere Grieken. Er is eentje niet ver van de stadsbibliotheek, en eentje niet ver van het station. Met die twee ben ik goed vertrouwd.
Oud 21 maart 2004, 18:54   #50
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij ligt de Turkse keuken en de Griekse keuken helemaal niet ver uit elkaar.

Nu ben ik weeral vergeten of ik liever de Griekse Ouzo drink dan de Turkse Raki 8)

Wat de turken volgens mij echter niet hebben is die Retzina wijn (of in elk geval heb ik hem nooit gevonden in Turkije).
En of de Grieken van dat bric deeg hebben, gevuld met kaastoestanden weet ik ook niet goed.

Maar wat wil je? 80 jaar geleden waren ze uiteindelijk nog praktisch samen? (het westerse gedeelte van turkije dan wel)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 18:55   #51
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Heel fijn, kan je zeggen waar ik een Griek vind in Gent (rond UZ) die voor ?3,5 mij souvlaki klaar maakt?

Natuurlijk is een Griek geen Vlaming. Maar hij biedt mij een gerecht aan dat ik niet in een Vlaamse winkel kan kopen.

In het centrum van Gent zijn er meerdere Grieken. Er is eentje niet ver van de stadsbibliotheek, en eentje niet ver van het station. Met die twee ben ik goed vertrouwd.
Ah, u bedoelt in de Vlaanderenstraat? Daar ken ik twee Grieken bij prijs, zijnde Athos Ouzery en Mykene. Er is er ook een die duurder is en echt op 2 stappen is van de bieb, voor een student onhaalbaar. Daar vlakbij vind je er ook nog ene in de Brabantdam, en dan is er ook nog eentje vlakbij het café Jan van Gent, Alexander of zo iets (tram 21/22 stopt er vlak bij).

Bij geen enkele kun je iets afhalen, en het niveau van 3,5 euro halen ze niet. Ter info: voor 8,5 euro vind je bij Athos een grieks slaatje of soep als voorgerecht, Arni Souvlaki en een koffie. Behoorlijk laag voor een werkmens, voor een student enkel geschikt bij speciale gelegenheden.
Oud 21 maart 2004, 19:03   #52
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Volgens mij ligt de Turkse keuken en de Griekse keuken helemaal niet ver uit elkaar.
Klopt ook. Al vind ik de Turkse keuken iets verfijnder. En dan bedoel ik een echte Turk, niet zo een peeke met een rol tegen zijn gasbrander aan die vraagt of ik allè chroetèn wil hebben vanuit de kebabzaak.

Historisch is dat gegroeid uit de jarenlange bezetting van Griekenland door Turkije.

Citaat:
Nu ben ik weeral vergeten of ik liever de Griekse Ouzo drink dan de Turkse Raki 8)
Je préfère le pastis français

Citaat:
Wat de turken volgens mij echter niet hebben is die Retzina wijn (of in elk geval heb ik hem nooit gevonden in Turkije).
Heel lekker!

Citaat:
En of de Grieken van dat bric deeg hebben, gevuld met kaastoestanden weet ik ook niet goed.
Ik heb het alleszins nog niet tegengekomen bij ons, maar heb het ooit gegeten in Athene zelf.

Citaat:
Maar wat wil je? 80 jaar geleden waren ze uiteindelijk nog praktisch samen? (het westerse gedeelte van turkije dan wel)
Tja, soms blijkt hoe relatief die notie "Europese cultuur" is. Matthias Storme verwoord het goed: cultuur is als het schip van Theseus, waarvan elk onderdeel als het oud en versleten is vervangen wordt door een nieuw. Uiteindelijk blijft het hetzelfde schip.
Oud 21 maart 2004, 19:04   #53
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is Turkije plotseling Europees omdat het bij de Navo hoort? Turkije is niet Europees. Met kleurtjes heeft het niets te maken: een Griek en een Turk, ik wil ze u louter op het zicht wel eens uit elkaar doen halen. Het gaat niet om het kleurtje, het gaat om onze Europese cultuur.
Turkije zal één van de volgende jaren wellicht toetreden tot de EU, ja. En als de keuken van Grieken en Turken al zo dicht bij elkaar ligt, moeten ze cultureel nog wel meer gelijkenissen vertonen niet? Ben je er dan niet wat snel bij om ze cultureel verschillend te noemen van "de Europese cultuur" - whatever that may be. De Vlaamse cultuur zal vast ook verschillend zijn van de Nederlandse, Franse, Engelse of Duitse. Wie heeft dan de Europese cultuur in pacht?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 19:14   #54
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Turkije zal één van de volgende jaren wellicht toetreden tot de EU, ja. En als de keuken van Grieken en Turken al zo dicht bij elkaar ligt, moeten ze cultureel nog wel meer gelijkenissen vertonen niet? Ben je er dan niet wat snel bij om ze cultureel verschillend te noemen van "de Europese cultuur" - whatever that may be. De Vlaamse cultuur zal vast ook verschillend zijn van de Nederlandse, Franse, Engelse of Duitse. Wie heeft dan de Europese cultuur in pacht?
Het enige grote struikelblok.... islam! Dat ligt echt wat verder uit mekaar dan de ouzo en de raki volgens mij

(en nee, pastis is helemaal anders hoor (wel zelfde smaakske, maar gewoon �*nders... minder suiker denk ik, plakt ook minder aan het glas), ik prefereer in feite ouzo of raki )

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 19:21   #55
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Citaat:
Het enige grote struikelblok.... islam! Dat ligt echt wat verder uit mekaar dan de ouzo en de raki volgens mij

(en nee, pastis is helemaal anders hoor (wel zelfde smaakske, maar gewoon �*nders... minder suiker denk ik, plakt ook minder aan het glas), ik prefereer in feite ouzo of raki )
Juist daarmee
Oud 21 maart 2004, 19:32   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle Europeanen dragen een stukje van die grote Europese cultuur: er zijn overlappingen, gelijkenissen; verschillen en eigenheden.
Oud 21 maart 2004, 19:37   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, u bedoelt in de Vlaanderenstraat? Daar ken ik twee Grieken bij prijs, zijnde Athos Ouzery en Mykene. Er is er ook een die duurder is en echt op 2 stappen is van de bieb, voor een student onhaalbaar. Daar vlakbij vind je er ook nog ene in de Brabantdam, en dan is er ook nog eentje vlakbij het café Jan van Gent, Alexander of zo iets (tram 21/22 stopt er vlak bij).

Bij geen enkele kun je iets afhalen, en het niveau van 3,5 euro halen ze niet. Ter info: voor 8,5 euro vind je bij Athos een grieks slaatje of soep als voorgerecht, Arni Souvlaki en een koffie. Behoorlijk laag voor een werkmens, voor een student enkel geschikt bij speciale gelegenheden.
U noemt natuurlijk de restaurantprijzen. Om iets bij die Grieken af te halen moet men wel enigszins bevriend zijn. Nu heb ik wel het voordeel dat ik die mensen ken en dus druk ik daar wel eens een souvlaki achterover aan een belachelijk prijsje.

Souvlaki vind ik hoe dan ook verfijnder daar de Grieken niet alleen vlees tussen het broodje stoppen, maar ook sausen naar keuze, tsatsiki, gefrituurde aardappeltjes, sla, ook andere groeten, enzovoort.
Oud 22 maart 2004, 06:52   #58
Steenuil
Lokaal Raadslid

Steenuil's schermafbeelding

Standaard

Als De Winter oproept om enkel Vlaams te kopen en ik zou hem willen volgen dan zit ik met een probleem: geen C&A, geen P&C, geen Blokker, geen Carrefour, geen Delhaize, geen Aldi. En dan wat de producten betreft: geen cola, geen kleren meer (tenzij de collecties van Bikkemberghs en co), ...

Ach, koop gewoon waar je wil. en voor De Winter: ik denk niet dat u bang moet zijn dat een Vlaams Blokker enkel maar naar de winkeltjes van allochtonen gaat.
Oud 22 maart 2004, 11:21   #59
headinajar
Banneling

headinajar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kweethetwelenkweethetni
Sluit al die winkels van hen en je zal is zien hoe onze zelfstandige terug openbloeien.
Ah, je bedoelt dus zoals ze in Nazi-duitsland met de Joodse middenstand deden...
headinajar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 11:27   #60
headinajar
Banneling

headinajar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenuil
Als De Winter oproept om enkel Vlaams te kopen en ik zou hem willen volgen dan zit ik met een probleem: geen C&A, geen P&C, geen Blokker, geen Carrefour, geen Delhaize, geen Aldi. En dan wat de producten betreft: geen cola, geen kleren meer (tenzij de collecties van Bikkemberghs en co), ...
idd...
En de pruducten die in de "Vlaamse Winkels" te vinden zijn, zijn trouwens ook bijna allemaal afkomstig uit het buitenland. Dan schiet eigenlijk niet veel meer over voor de puur Vlaamse consument!
Je kan misschien nog overwegen om te verhongeren...
headinajar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be