Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Ik las vroeger veel Jommekes en mijn politieke voorkeur is
links van de sociaal-democraten gesitueerd 5 13,89%
sociaaldemocratisch 4 11,11%
christen-democratisch 3 8,33%
liberaal 3 8,33%
ethisch progressief Vlaams-Nationalistisch 3 8,33%
ethisch-conservatief Vlaams-Nationalistisch 5 13,89%
libertarisch 4 11,11%
andere 7 19,44%
Ik hield niet van Jommeke 12 33,33%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2008, 23:09   #41
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Dat viel dan nog mee. Maar ik kon me met niets bezighouden. Bv een veld gemaaid hooi, wat takken, en ik maakte daarmee een hut. En met mn broer en zus speelden we toen een rollenspel. Dat zegden mn kameraden mij jaren later nog.
Dankzij m'n fascinatie voor prof. Gobelijn heb ik van m'n ouders een scheikundedoos gekregen, kort nadien was m'n slaapkamer al in een laboratorium veranderd (tot groot ongenoegen van mijn huisgenoten die kloegen over stank en onuitwisbare vlekken)

Later heb ik dan voor chemie als studierichting gekozen. In feite was die keuze dus onrechtstreeks bepaald door prof. Gobelijn.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 23:11   #42
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
Dankzij m'n fascinatie voor prof. Gobelijn heb ik van m'n ouders een scheikundedoos gekregen, kort nadien was m'n slaapkamer al in een laboratorium veranderd (tot groot ongenoegen van mijn huisgenoten die kloegen over stank en onuitwisbare vlekken)

Later heb ik dan voor chemie als studierichting gekozen. In feite was die keuze dus onrechtstreeks bepaald door prof. Gobelijn.
Een ware gobelijn in wording.
Bij jou heeft de jommeke'sreeks dus iets teweeggebracht.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 23:12   #43
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Ik moest vooral lachen met de resultaten van de domme fratsen van prof gobelijn: héél zonnedorp is in chock wanneer ze ontwaken met een slurf, met overal haar, enz. Ik vond jommeke's ouders theophile en marie ook mafketels.
Prosper, de vader van Filiberke, was anders ook een behoorlijke mafketel.
Oud 23 juni 2008, 23:13   #44
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Een ware gobelijn in wording.
Bij jou heeft de jommeke'sreeks dus iets teweeggebracht.
Inderdaad, wel half en half, 'k heb het nooit tot professor geschopt
Oud 23 juni 2008, 23:14   #45
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Prosper, de vader van Filiberke, was anders ook een behoorlijke mafketel.
die vond ik saai, evenals de ouders van de miekes.

De Gravind van Stiepelsteen vond ik ook altijd leuk. En haar echtgenoot.
Oud 23 juni 2008, 23:16   #46
Paracelsus
Minister

Standaard

ah, dat klein ventje met z'n monocle? Ik ben z'n naam vergeten.

De ouders van de Miekes zagen er uit als 'geitenwollen sokken', je weet wel, van die Oxfam-types
Oud 23 juni 2008, 23:16   #47
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Ik vond de figuren in Jommeke altijd zeer herkenbaar. Vooral zijn vader was echt gestoeld op de vele vaders van de jaren '50 en '60, die vaak voor het eerst in hun familie niet meer dagelijks op het veld moesten werken en er zo fier op waren dat ze dagelijks een strik of das ten huize droegen. En Jommeke zelf is natuurlijk de oer-Vlaamse jongen: blond, braaf en altijd vol energie. Ook de vele dieren zijn zeer herkenbaar, elke Vlaamse jongen groeide toen op rond dieren in de boerderij thuis, van de buren of gewoon bij hem thuis zelf omdat er toen nog vele neerhofdieren gehouden werden. Ook de papegaai was niet zo vreemd. Een familielid van mij had er in die tijd 2, ze waren onafscheidelijk. De nogal zonderlinge figuren waren toen ook goed te plaatsen want mensen waren meer verscheiden en hadden meer karakter.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 23:23   #48
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Ik vond de figuren in Jommeke altijd zeer herkenbaar. Vooral zijn vader was echt gestoeld op de vele vaders van de jaren '50 en '60, die vaak voor het eerst in hun familie niet meer dagelijks op het veld moesten werken en er zo fier op waren dat ze dagelijks een strik of das ten huize droegen. En Jommeke zelf is natuurlijk de oer-Vlaamse jongen: blond, braaf en altijd vol energie. Ook de vele dieren zijn zeer herkenbaar, elke Vlaamse jongen groeide toen op rond dieren in de boerderij thuis, van de buren of gewoon bij hem thuis zelf omdat er toen nog vele neerhofdieren gehouden werden. Ook de papegaai was niet zo vreemd. Een familielid van mij had er in die tijd 2, ze waren onafscheidelijk. De nogal zonderlinge figuren waren toen ook goed te plaatsen want mensen waren meer verscheiden en hadden meer karakter.
mooie analyse!

Ik ken de recente albums niet, maar ik heb gehoord dat ze veel minder last heeft van overdreven modernisering dan de Suske & Wiske albums. Wat ook opvalt bij Jommeke is dat de slechteriken Anatool en soms ook Kwak en Boemel in de grond een goed hart hebben, i.t.t. figuren als Crimson bij S&W.
Oud 23 juni 2008, 23:25   #49
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ook opvalt bij Jommeke is dat de slechteriken Anatool en soms ook Kwak en Boemel in de grond een goed hart hebben
Het zijn verloren schapen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2008, 23:31   #50
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
De nogal zonderlinge figuren waren toen ook goed te plaatsen want mensen waren meer verscheiden en hadden meer karakter.
Juist niet: er was véél meer uniformaliteit dan nu. Ze vielen in hun verschillen vooral op ivm hun uiterlijk en hun afkomst, hun beroep.

Nu is dat alles niet meer van zo'n belang. Mensen verschillen veel meer tegenwoordig met hun ideologie en hun gedragingen van daaruit voortspruitend: er is zo veel meer kennis over feiten (domme, oninteressante als erg interessante) dan toen. En juist omdat er tegenwoordig nauwelijks uniformaliteit bestaat onder de bevolking, vallen de vele specialen nauwelijks op.
Oud 23 juni 2008, 23:32   #51
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Wat ook opvalt bij Jommeke is dat de slechteriken Anatool en soms ook Kwak en Boemel in de grond een goed hart hebben, i.t.t. figuren als Crimson bij S&W.
Precies, zelfs dat past in de Vlaamse plattelandsgemoedelijkheid. En een Vlaming is in feite een "deugeniet": hij wil toch altijd proberen het op zijn eigen manier te doen. Kwak en Boemel ten voeten uit. Ze waren geen slechte mensen, alleen liever lui dan moe en altijd uit op een mee te gristen cent.

Hier is een interessant interview met de auteur, Jef Nys:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=gunjmsd1

Oud 23 juni 2008, 23:40   #52
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Juist niet: er was véél meer uniformaliteit dan nu. Ze vielen in hun verschillen vooral op ivm hun uiterlijk en hun afkomst, hun beroep.
U heeft het over de uiterlijke kenmerken, maar ik bedoelde eerder het karakter. Elke straat en elk familie had wel zijn karakterkop, echte koppige of nogal excentrieke volksfiguren. Ze hadden allemaal erg snel een bijnaam. Dat is allemaal compleet verdwenen, samen met dingen zoals kruideniers of volkscafés.

Citaat:
Nu is dat alles niet meer van zo'n belang. Mensen verschillen veel meer tegenwoordig met hun ideologie en hun gedragingen van daaruit voortspruitend: er is zo veel meer kennis over feiten (domme, oninteressante als erg interessante) dan toen. En juist omdat er tegenwoordig nauwelijks uniformaliteit bestaat onder de bevolking, vallen de vele specialen nauwelijks op.
De verschillen zijn oppervlakkiger geworden en mensen zijn extreem-conformistisch geworden door de zware indoctrinatie van de consumptiecultuur en vooral van de tv. De Millet-vestjes rage is nu permanent en op alles van toepassing geworden. Daarboven komt nog het "gelijkheidsfascisme" van de linkse politiekers: iedereen moet blijkbaar hetzelfde zijn en hetzelfde kunnen, alsof er geen verschillen meer zijn tussen bijvoorbeeld mannen en vrouwen.

En dat er veel meer kennis over feiten is zou ik ten zeerste betwijfelen in de zin dat geen kat onder jongeren nog iets weet over hun eigen familie of hun eigen afkomst. Ik heb het vaak, veel te vaak, gezien hoe families bij een verhuis het met vele zorgen bewaarde "familiearchief" op het afval gooien.

Laatst gewijzigd door Preuße : 23 juni 2008 om 23:41.
Oud 23 juni 2008, 23:48   #53
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
U heeft het over de uiterlijke kenmerken, maar ik bedoelde eerder het karakter. Elke straat en elk familie had wel zijn karakterkop, echte koppige of nogal excentrieke volksfiguren. Ze hadden allemaal erg snel een bijnaam. Dat is allemaal compleet verdwenen, samen met dingen zoals kruideniers of volkscafés.

De verschillen zijn oppervlakkiger geworden en mensen zijn extreem-conformistisch geworden door de zware indoctrinatie van de consumptiecultuur en vooral van de tv. De Millet-vestjes rage is nu permanent en op alles van toepassing geworden. Daarboven komt nog het "gelijkheidsfascisme" van de linkse politiekers: iedereen moet blijkbaar hetzelfde zijn en hetzelfde kunnen, alsof er geen verschillen meer zijn tussen bijvoorbeeld mannen en vrouwen.

En dat er veel meer kennis over feiten is zou ik ten zeerste betwijfelen in de zin dat geen kat onder jongeren nog iets weet over hun eigen familie of hun eigen afkomst. Ik heb het vaak, veel te vaak, gezien hoe families bij een verhuis het met vele zorgen bewaarde "familiearchief" op het afval gooien.

Maar net dat bedoel ik, vroeger hadden mensen vooral besef van wat hun eigen familieleden en hun omgeving aanging, en dat was over het algemeen niet zo verschillend.

Tegenwoordig is de ene geinteresseerd in de Zuidafrikaanse cultuur, een andere in amerikaanse popmuziek, een andere in Franse literatuur, en noem maar op, en dat zijn zaken die onderling véél verschillen van elkaar.

Dus ik wil zeggen dat mensen tegenwoordig véél verschillen van elkaar: de ene is écht gecultiveerd (vaak naargelang de opleiding), tegenover velen die een domme ordinaire intresse hebben in het voetbal of de vogelpikclub in hun dorp enz.
Dat is ook de reden waarom mensen tegenwoordig zo veel moeilijker in een relatie geraken.
Oud 23 juni 2008, 23:51   #54
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Wat is Jommeke?
Oud 23 juni 2008, 23:53   #55
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Maar net dat bedoel ik, vroeger hadden mensen vooral besef van wat hun eigen familieleden en hun omgeving aanging, en dat was over het algemeen niet zo verschillend.

Tegenwoordig is de ene geinteresseerd in de Zuidafrikaanse cultuur, een andere in amerikaanse popmuziek, een andere in Franse literatuur, en noem maar op, en dat zijn zaken die onderling véél verschillen van elkaar.
Ja, in die zin is er veel verscheidenheid maar het blijft toch allemaal wat oppervlakkig vind ik. Het grote verschil is dat vandaag ook de "eenvoudige mens" (als die nog bestaat) zich via het internet kan voorzien van boeken en muziek van over de hele wereld. Vroeger bracht alleen de missionaris eens iets mee uit een ver land.

Citaat:
Dus ik wil zeggen dat mensen tegenwoordig véél verschillen van elkaar: de ene is écht gecultiveerd (vaak naargelang de opleiding), tegenover velen die een domme ordinaire intresse hebben in het voetbal of de vogelpikclub in hun dorp enz.
Dat is ook de reden waarom mensen tegenwoordig zo veel moeilijker in een relatie geraken.
Ja, daarmee kan ik zeker akkoord gaan. Het probleem is hier ook dat de maatschappelijke structuur compleet één soep geworden is, het onderscheid is niet meer duidelijk. U zal zich nog wel herinneren dat mevrouw De Croo zich negatief uitliet over "slagerszonen" die nu plots ook advocaat geworden zijn en de relaties onder advocaten niet meer zo gemakkelijk maakten.

Oud 23 juni 2008, 23:54   #56
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Wat is Jommeke?
De naam van een stripfiguur die in Vlaanderen zeer populair was en is onder jongeren.

Oud 23 juni 2008, 23:56   #57
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mensen zijn extreem-conformistisch geworden door de zware indoctrinatie van de consumptiecultuur
²
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 24 juni 2008, 00:01   #58
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Die diversiteit dreigt de laatste decenia platgewalst te worden door commerciële eenheidsworst.
Vroeger ging je op reis naar Italië, en dan was je nog écht in Italië. Je ging naar Duitsland, en je was nog écht in Duitsland. Nu zie je het verschil niet meer tussen Kameroen en Oezbekistan. Het enige wat nog kan verschillen, is de huidskleur van de jobstudent die je in de plaatselijke McDonalds dezelfde veel-te-zoute slappe Big Mac verkoopt en dezelfde pot vieze mierzoete colasiroop.
Oud 24 juni 2008, 00:08   #59
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Helemaal niet. Die diversiteit dreigt de laatste decenia platgewalst te worden door commerciële eenheidsworst.
Vroeger ging je op reis naar Italië, en dan was je nog écht in Italië. Je ging naar Duitsland, en je was nog écht in Duitsland. Nu zie je het verschil niet meer tussen Kameroen en Oezbekistan. Het enige wat nog kan verschillen, is de huidskleur van de jobstudent die je in de plaatselijke McDonalds dezelfde veel-te-zoute slappe Big Mac verkoopt en dezelfde pot vieze mierzoete colasiroop.
²!!!!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2008, 00:11   #60
Groentje-18

Standaard

Citaat:
die vond ik saai, evenals de ouders van de miekes.

De Gravind van Stiepelsteen vond ik ook altijd leuk. En haar echtgenoot.
Was dat die met haar 'schoothondje' Fifi?

En niet te vergeten madame Pepermunt met haar kefferende strik ... eh, viervoeter.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 24 juni 2008 om 00:12.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be