Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2008, 18:40   #41
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Probeer die truk nu eens zonder CO2.

Je moet alle voorwaarden voldoen, en zonder de CO2 is het ook noppolos voor bladgroen hoor.
jaja co2 is nodig maar de zuurstofmolecule is een afscheiding van de watermolecule

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 22 december 2008 om 18:40.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 19:22   #42
diminike
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Probeer die truk nu eens zonder CO2.

Je moet alle voorwaarden voldoen, en zonder de CO2 is het ook noppolos voor bladgroen hoor.
Heb nooit gezegd dat je geen CO2 nodig hebt!!

Maar jij zei:

Citaat:
Er is zelfs een trukje waarmee je koolstof van de zuurstof kan scheiden, gewoon door het gebruik van zonlicht. Moeder natuur doet dat al enige miljarden jaren hier op aarde.

Chlorofyl.
Koolstof een zuurstof worden dus niet gescheiden..!
Oud 22 december 2008, 19:23   #43
diminike
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
jaja co2 is nodig maar de zuurstofmolecule is een afscheiding van de watermolecule
Idd...
Oud 22 december 2008, 21:12   #44
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

ik denk dat het begint bij plug-in hybrids, om verschillende redenen:

* de ontwikkeling van de batterij wordt niet alleen gedreven door de automobielsector.
* de overgang naar vol-electrisch is "zachter" (de consument durft al een moeilijk te doen )
* infrastructuur ontrbreekt nog

Op lange termijn, electrisch of waterstof (fuel cells); ICE waterstof geloof ik niet zo in, de infrastructuur is hier bottleneck in mijn ogen en tegen dat de infrastructuur er is, zal de fuel cell technology wel voldoende geevolueerd zijn.

Maar het zal sowieso nog minstens 10 jaar duren vooraleer deze nieuwe technologien een substantieel marktaandeel zullen hebben.

Maatregelen om de vraag te beperken gaan volgens mij niet veel impact hebben...
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2008, 21:16   #45
BenX
Burger

BenX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Nadelen:
batterijtjes moeten op punt worden gesteld, zowel wat gewicht als capaciteit betreft, maar dat kan snel gaan.
De ecologische voetafdruk van een batterijtje ontgaat u blijkbaar
Oud 22 december 2008, 21:24   #46
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hm, dus we hebben een CH2O molecule en een losse O.

Nu een trukje vinden om die C eruit te halen, en dan kunnen we die pure C wel gemakkelijk opslaan nietwaar.
Oud 22 december 2008, 21:32   #47
diminike
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Hm, dus we hebben een CH2O molecule en een losse O.

Nu een trukje vinden om die C eruit te halen, en dan kunnen we die pure C wel gemakkelijk opslaan nietwaar.
Eigelijk geen CH20 maar complexere suikers
ook geen losse O vermits het O2 is

Go ethanol dus

Laatst gewijzigd door diminike : 22 december 2008 om 21:44.
diminike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 17:23   #48
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

Helium 3 is de toekomst

http://www.space.com/scienceastronom...m3_000630.html

De Helium 3 "kern"centrales zullen voor de nodige stroom zorgen om al die electrische auto's te voorzien.
Volgens het artikel zou 25 ton ( 1 shuttle vol ) genoeg zijn om heel de Verenigde Staten te voorzien van elektriciteit voor een volledig jaar..... (?)

Alleen het opgraven op de maan en naar de aarde brengen vormt een klein probleem

Laatst gewijzigd door DenDane : 23 december 2008 om 17:32.
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 19:20   #49
diminike
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDane Bekijk bericht
Helium 3 is de toekomst

http://www.space.com/scienceastronom...m3_000630.html

De Helium 3 "kern"centrales zullen voor de nodige stroom zorgen om al die electrische auto's te voorzien.
Volgens het artikel zou 25 ton ( 1 shuttle vol ) genoeg zijn om heel de Verenigde Staten te voorzien van elektriciteit voor een volledig jaar..... (?)

Alleen het opgraven op de maan en naar de aarde brengen vormt een klein probleem
Kernfusie is de toekomst!! Geen vervuiling!
Oud 23 december 2008, 21:33   #50
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

@Nr.10:
leuk plaatje van die auto onder dat zonnepaneel.
Kan je me ook zeggen hoe lang die daar moet staan voordat die een uurtje a 100 kilometer kan rijden?
En die auto met zonnepanelen: ook heel goed gevonden als reclame-stunt.
Maar zelfs dat autootje zal toch wel 20 pK nodig hebben om een beetje vooruit te komen? Ofwel 20x800 watt electrisch vermogen ( =16 kW).
Als ik uitga van 100 watt per vierkante meter zonnepaneel bij volle zon, dan zal dat een bijdrage hebben van zeg 300 watt. Peanuts.

En in Californië gaan ze dus vele oplaadpunten maken.
Maar waar komt die extra benodigde stroom vandaan? Kort geleden hadden ze geregeld brown-outs als het heet is en de airco's stroom vreten. Dat is opgelost met wat nieuwe hoogspanningsleidingen voor de import van stroom van elders. Nieuwe electriciteitscentrales worden er in die staat niet gebouwd want die verpesten het milieu en niemand wil die in zijn achtertuin hebben.
Gaat het wagenpark electrisch dan moet er een enorme toename van gegenereerd electrisch vermogen zijn. Olie is uit, kernenergie is uit, dus kolen blijven over.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2008, 21:56   #51
diminike
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
@Nr.10:
leuk plaatje van die auto onder dat zonnepaneel.
Kan je me ook zeggen hoe lang die daar moet staan voordat die een uurtje a 100 kilometer kan rijden?
En die auto met zonnepanelen: ook heel goed gevonden als reclame-stunt.
Maar zelfs dat autootje zal toch wel 20 pK nodig hebben om een beetje vooruit te komen? Ofwel 20x800 watt electrisch vermogen ( =16 kW).
Als ik uitga van 100 watt per vierkante meter zonnepaneel bij volle zon, dan zal dat een bijdrage hebben van zeg 300 watt. Peanuts.

En in Californië gaan ze dus vele oplaadpunten maken.
Maar waar komt die extra benodigde stroom vandaan? Kort geleden hadden ze geregeld brown-outs als het heet is en de airco's stroom vreten. Dat is opgelost met wat nieuwe hoogspanningsleidingen voor de import van stroom van elders. Nieuwe electriciteitscentrales worden er in die staat niet gebouwd want die verpesten het milieu en niemand wil die in zijn achtertuin hebben.
Gaat het wagenpark electrisch dan moet er een enorme toename van gegenereerd electrisch vermogen zijn. Olie is uit, kernenergie is uit, dus kolen blijven over.
En al die ondergrondse parkings zijn dan wel nadelig voor het opladen van
je batterij..
Oud 23 december 2008, 22:08   #52
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

mja, het is natuurlijk een verplaatsing van de uitstoot, maar ik sta toch achter elektrische wagens; het is veel eenvoudiger op grote schaal en centraal emissies (grote electriciteitcentrales) te reduceren dan miljoenen kleine vervuilers aan te pakken; dat zie je nu trouwens al met niet CO2-emissies...

Er is ook meer reductiepotentieel in de energiesector vgl met transport.
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 09:51   #53
diminike
Lokaal Raadslid

Standaard

We zoeken naar alternatieven. Hebben we dan zo'n hoge trots
dat we er niet eens denken minder te verbruiken.
De enige mogelijke uitweg is onze gewoontes te veranderen.
Hoeveel percent van de bevolking gaat naar de bakker
met de auto op zondag, terwijl die bakker nog geen 3km verder ligt?
Oud 25 december 2008, 10:47   #54
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
ik denk dat het begint bij plug-in hybrids, om verschillende redenen:

* de ontwikkeling van de batterij wordt niet alleen gedreven door de automobielsector.
* de overgang naar vol-electrisch is "zachter" (de consument durft al een moeilijk te doen )
* infrastructuur ontrbreekt nog

Op lange termijn, electrisch of waterstof (fuel cells); ICE waterstof geloof ik niet zo in, de infrastructuur is hier bottleneck in mijn ogen en tegen dat de infrastructuur er is, zal de fuel cell technology wel voldoende geevolueerd zijn.

Maar het zal sowieso nog minstens 10 jaar duren vooraleer deze nieuwe technologien een substantieel marktaandeel zullen hebben.

Maatregelen om de vraag te beperken gaan volgens mij niet veel impact hebben...
Toshiba voert productie snelladende accu's op
Door Willem de Moor, woensdag 24 december 2008 15:11, views: 4.793

Toshiba heeft plannen om een nieuwe fabriek te bouwen voor de productie van snelladende accu's. In 2010 zou de productie van deze zogenoemde scib-accu's meer dan vertienvoudigd moeten worden.

Een scib-accu kan binnen enkele minuten voor negentig procent worden opgeladen. Toshiba ontwikkelde de accu's en produceert de cellen voor de scib nu nog mondjesmaat. Het bedrijf heeft echter aangekondigd dat de productie de komende jaren fors wordt opgeschroefd. De huidige productiecapaciteit van ongeveer honderdvijftigduizend cellen per maand zou rond 2010 tot enkele tientallen miljoenen cellen per maand verveelvoudigd moeten zijn. Een enkele scib-cel levert 2,4 volt en is goed voor ongeveer 4,2Ah.

Het Japanse bedrijf zegt dat het eind 2009 met de bouw van een productiefaciliteit voor de accu's zal beginnen. Een jaar later moet de scib-fabriek accu's voor gebruik in industriële toepassingen, voertuigen en laptops kunnen produceren. De scib-accu's hebben naast de korte laadtijd nog een aantal aantrekkelijke eigenschappen. Zo zijn ze redelijk goed bestand tegen kortsluiting en kunnen de cellen ongeveer zesduizend laadcycli doorstaan zonder hun capaciteit te verliezen. De veelgebruikte lithium-ion-accu houdt het minder lang uit en laadt minder snel op.
link: http://tweakers.net/nieuws/57502/tos...-accus-op.html

BRON: TWEAKERSNET
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 11:10   #55
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Toshiba voert productie snelladende accu's op
Door Willem de Moor, woensdag 24 december 2008 15:11, views: 4.793

Toshiba heeft plannen om een nieuwe fabriek te bouwen voor de productie van snelladende accu's. In 2010 zou de productie van deze zogenoemde scib-accu's meer dan vertienvoudigd moeten worden.

Een scib-accu kan binnen enkele minuten voor negentig procent worden opgeladen. Toshiba ontwikkelde de accu's en produceert de cellen voor de scib nu nog mondjesmaat. Het bedrijf heeft echter aangekondigd dat de productie de komende jaren fors wordt opgeschroefd. De huidige productiecapaciteit van ongeveer honderdvijftigduizend cellen per maand zou rond 2010 tot enkele tientallen miljoenen cellen per maand verveelvoudigd moeten zijn. Een enkele scib-cel levert 2,4 volt en is goed voor ongeveer 4,2Ah.

Het Japanse bedrijf zegt dat het eind 2009 met de bouw van een productiefaciliteit voor de accu's zal beginnen. Een jaar later moet de scib-fabriek accu's voor gebruik in industriële toepassingen, voertuigen en laptops kunnen produceren. De scib-accu's hebben naast de korte laadtijd nog een aantal aantrekkelijke eigenschappen. Zo zijn ze redelijk goed bestand tegen kortsluiting en kunnen de cellen ongeveer zesduizend laadcycli doorstaan zonder hun capaciteit te verliezen. De veelgebruikte lithium-ion-accu houdt het minder lang uit en laadt minder snel op.
link: http://tweakers.net/nieuws/57502/tos...-accus-op.html

BRON: TWEAKERSNET
is dat niet weinig, 6000 laadcycli?
Oud 25 december 2008, 13:09   #56
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
is dat niet weinig, 6000 laadcycli?
Kijk... stel nu dat je iedere dag je auto oplaad (wat al heel veel is) +/-365 dagen. Kan je maar liefst 16 jaar opladen op die manier!

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 25 december 2008 om 13:10.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 13:28   #57
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Kijk... stel nu dat je iedere dag je auto oplaad (wat al heel veel is) +/-365 dagen. Kan je maar liefst 16 jaar opladen op die manier!

echt niet nagedacht bij men reactie dus.
Allesins, positief!
Oud 27 december 2008, 00:24   #58
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Effe denken.
Waar gaan we de electriciteit vandaan halen om 10% van ons wagenpark electrisch te laten rijden?
We moeten nu al Franse Kernenergie inkopen voor de gewone elektriciteitsbehoefte....
Die vraag stel ik me ook steeds.

Waar we naartoe moeten is een auto die op zonne-energie(lichtenergie) rijdt of op windenergie maar dan wel aangemaakt door de auto zelf zodat je dus niet langer hoeft te tanken.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 11:23   #59
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ach...misschien hoeven we ons er allemaal geen zorgen over maken.....

De olieprijs is amper een kwartaal serieus naar beneden getuimeld en wat blijkt:

In de serieus slabakkende VS-automarkt is de verkoop van "kleinere wagens" (van Toyota Prius tot Ford Focus clonen) ineengezakt terwijl die van de grote monsters eigenlijk,gezien de omstandigheden,op peil blijft....(een erg laag peil weliswaar,maar iemand koopt die dingen nog! )

Met andere woorden,zelfs de nog overblijvende autokopers in de VS-markt willen eigenlijk liever kolossen die zuipen en uitstoten dat het geen pas heeft.Misschien zien ze het zelfs als patriottisch gedrag

De slabakkend autoverkoop in die markt heeft overigens niet zozeer te maken gehad met de brandstofprijzen (dat was hoogstens goed voor wat geklaag in het café en op TV)maar met het gebrek aan kredietverlening !

Zelfs de consumenten kijken niet verder dan enkele kwartalen

Laatst gewijzigd door kelt : 27 december 2008 om 11:26.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2008, 13:28   #60
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Elektrische wagens met banden die over wegdekken scheuren verschillen amper van gewone wagens. Zij randen me dagdagelijks met velen per minuut aan. Als dat zo voort gaat ga ik vrouwen aanranden gezien iedereen aanranding volkomen normaal lijkt te vinden.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be