Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2008, 15:30   #41
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Toch meen ik te mogen stellen dat als men voor een separatistische partij stemt, zoals bijvoorbeeld de separatistische NVA, men mag verwachten dat die partij haar kazak niet draait en Belgie probeert te redden.
Dat klopt, maar ik moet toch nogmaals verwijzen naar het programma van het kartel. Programma dat liep in beperkte tijd.

Als je als demokratische partij geen partner vindt om een eerlijk deel van je programma uit te voeren, dan pas je voor regeringsdeelname. Dat laatste doe je ook niet te vlug, want ... als je past, voer je helemaal niets uit van je beloofde programma.

Als echter nu, achter de schermen, de geheime agenda van het kartel is:
we komen tot de konklusie dat de franstaligen onvoldoende water in de wijn willen doen, dan rekken we de boel maar, gelukkig zitten we zelf in de semi-interimaire regering waardoor we nog wat kontrol hebben ...
we rekken tot de prosedure bhv toch in het parlement komt, waar dus gestemd wordt, ....en dan kunnen de franstaligen kiezen: voortgaan met de onderhandelingen over de staatshervorming, of ... de vertrouwensstemming, ontslag van de regering ... waarbij ze weten dat ze toch naar Laeken moeten om te informeren, te formeren, te verkennen .... of van verkiezingen dromen.

Ik kan daar goed mee leven.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 15:31   #42
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Splitsing BHV is niet de enig mogelijke oplissing: veranderen van de kieswet kan ook.
Dat is op dit forum, buiten deze draad, al veel keren gezegd.
Ik heb me voorgenomen om dan telkens te vragen:

en met welke meerderheid denk je dit te verwezenlijken ?

dank op voorhand voor je antwoord.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 1 juli 2008, 15:35   #43
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Splitsing BHV is niet de enig mogelijke oplissing: veranderen van de kieswet kan ook.
BHV is een symbooldossier volgens velen...

Zou het dan teveel gevraagd zijn van de Franstaligen die splitsing te slikken...
Al was het maar uit dankbaarheid voor hun Vlaamse sponsor...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 15:53   #44
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
NVA kan er nog uitstappen hé, maar CD&V heeft nooit beloofd om België te laten ontploffen, integendeel zelf.

Leterme/het Kartel heeft wel beloofd niet in een federale regering te stappen zonder
1 splitsing BHV
2 grote staatshervorming

als jij dus in een discussie wil terugvallen op de verkiezingsbeloften en daarop alleen, begin daar dan mee graag.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 15:57   #45
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Leterme/het Kartel heeft wel beloofd niet in een federale regering te stappen zonder
1 splitsing BHV
2 grote staatshervorming

als jij dus in een discussie wil terugvallen op de verkiezingsbeloften en daarop alleen, begin daar dan mee graag.
dat is iets anders. maar je gaat me toch niet zeggen dat CD&V een separatistische partij is hé?

een tsjevenpartij, ok, maar separatistisch?
Oud 1 juli 2008, 15:59   #46
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Dit naar aanleiding van de aankondiging van de 'loonsverhoging' voor de Saksen-Coburgers.

Steeds meer Belgen krijgen het almaar moeilijker om op het eind van de maand de touwtjes aan elkaar te knopen en dit terwijl er zogezegd geen geld meer is voor maatregelen ter vrijwaring van de koopkracht, noch voor de aanpak van andere dringende problemen.

Vorig jaar kregen de Saksen-Coburgers + 6 %, dit jaar een 'indexatie' van ruim 5 %. Voor 2008 zullen ze de mooie som van 13,043 miljoen euro ontvangen.

Koningin Fabiola krijgt dit jaar een opslag van 73.000 euro ; haar dotatie bedraagt dan 1,5 miljoen euro/jaar.
Filips moet het stellen met 'ocharme' 51.000 euro meer en komt dan uit op 961.000 euro.
Prinses Astrid en prins Laurent zien hun dotatie respectievelijk stijgen met 18.000 euro en 17.000 euro en ontvangen dan in 2008 een dotatie van elk iets meer dan 300.000 euro (333.000 en 319.000 euro)....

De civiele lijst (= de werkingsmiddelen van de koning en eigenlijk de enige die grondwettelijk voorzien is) stijgt met bijna een half miljoen euro tot 9,928 miljoen euro/jaar. De wet heeft die verhoging voorzien opdat de koning zijn koopkracht kan handhaven en de gestegen lonen van zijn personeel kan betalen. Hebben de personeelsleden van het koningshuis misschien 5,1% indexatie gekregen terwijl Jan met de Pet slechts een kleine 2% kreeg?

Vind je ook dat er eindelijk een einde moet gesteld worden aan dat soort parasieten-toestanden?

Laten we die dag met zijn allen een zwarte vlag uit hangen. Het hoeft zelfs geen echte vlag te zijn. Het mag evengoed een zwarte broek, jurk of mantel zijn, zolang het maar goed en duidelijk zichtbaar is.

Wie doet mee?

Men zegge het voort!
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 15:59   #47
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
NVA kan er nog uitstappen hé, maar CD&V heeft nooit beloofd om België te laten ontploffen, integendeel zelf.
Het kan nog altijd, inderdaad.

Maar het gebeurt niet.

Ok, ik weet wel van de datum 15 juli, we zullen zien.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 16:00   #48
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
dat is iets anders. maar je gaat me toch niet zeggen dat CD&V een separatistische partij is hé?

een tsjevenpartij, ok, maar separatistisch?
jij komt altijd met dat verkiezingsprogramma aanhollen ...

ik heb het over besluiten trekken uit een jaar politieke impasse
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 16:03   #49
Doedelzak
Banneling

Doedelzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uit DM

voor wie nog twijfelde aan de echte doelstellingen van het 'Vlaams' Kartel : België zal gered worden 'coûte que coûte' ook na 15 juli.

wie in Peeters een standvastig alternatief hoopte te zien voor de periode n�* 'plat-op-de-buik-Leterme' ... is er ineens ook aan voor de moeite
Eén alternatief: een unitair België met 9 provincies, anders gaat het zo nog 100 jaar doorgaan en daar is niemand mee gediend.
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 16:06   #50
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jij komt altijd met dat verkiezingsprogramma aanhollen ...

ik heb het over besluiten trekken uit een jaar politieke impasse
Jaja...maar Peeters is wel de minister president van een parlement dat "KAMERBREED" een aantal resoluties heeft goedgekeurd.

Laat ons nu effe vergeten dat Peeters niet democratisch is verkozen...is het dan toch zijn taak niet om, met de macht die hij aan zijn ambt verplicht is, ofwel de resoluties van zijn eigen parlement te eisen ofwel onder een steen te kruipen wegens ofwel incompetent, ofwel een leugenaar ofwel een ondemocratische collaborateur?
Oud 1 juli 2008, 16:08   #51
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
Eén alternatief: een unitair België met 9 provincies, anders gaat het zo nog 100 jaar doorgaan en daar is niemand mee gediend.
Hahahahans.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 16:10   #52
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Het spek is vandaag schijnbaar weer goedkoop..
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 16:13   #53
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kritiek hebben op een minister-president omdat die de onafhankelijkheid niet zal uitroepen ... ja, dan ga je eens de verkiezingsbeloften navlooien ... verkiezingsbeloften op basis van dewelke bepaalde partijen zitjes hebben gehaald in het parlement om te doen wat de kiezers gevraagd hebben van te doen .... en ...
dan vind ik geen enkel argument voor Peeters om de onafhankelijkheid uit te roepen.

Het kartel heeft de verkiezingen gewonnen op basis van een niet-separatistisch parkoer. Parkoer dat uitgestippeld is tot aan de volgende verkiezingen, waarna de tsjeven als niet-separatisten verder kunnen, en de NVA als wel-separatisten.

Vwoil�* mijn uitleg waarom ik sommige separatisten niet kan begrijpen. Dat zal waarschijnlijk liggen aan het feit dat ik de demokratie aanhang zeker ???????

(of droger gezegd: als er iemand iets te verwijten is, dan is het toch wel de kiezer die maar niet separatistisch wil stemmen zeker ...)
^2, weer super post.

Citaat:
uw uitleg en die van Maes Pils klopt als een bus ... mochten we vandaag juli 2007 schrijven
we schrijven echter juli 2008
en er is geen werkende regering ... ik mag toch nog wel verwachten van mijn politiek personeel dat ze rekening houden met dat feit en er de nodige conclusies aan verbinden ?!
neenee, ik heb deze quote geplaatst omdat ie de bocht inluidt van het 'Vlaams' Kartel ... je zal wel zien.
NEEN. Politici mogen niet na de verkiezingen wat anders doen als ze voor de verkiezingen beloven te doen.
Ze worden gekozen voor een periode van 4 jaar. Dat betekent dat ze niet in eens van strategie mogen gaan veranderen (door de bocht gaan) zonder mandaat van de kiezer. Als ik kies voor Leterme als 1e minister van Belgie met staatshervormingen, dan mag hij niet ná de verkiezingen vóór een onafhankelijk Vlaanderen gaan ijveren. Want dat is te scherp door de bocht gaan!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Toch meen ik te mogen stellen dat als men voor een separatistische partij stemt, zoals bijvoorbeeld de separatistische NVA, men mag verwachten dat die partij haar kazak niet draait en Belgie probeert te redden.
N-VA heeft zijn kazak niet gedraaid, maar doet precies wat de N-VA kiezers verwachten. Ze zitten niet in de regering, en als de regering er deze zomer niet tot tevredenheid uitkomt dan laat de N-VA deze regering vallen. Hun strategie vinden velen veel efficienter als de piste van het grote VB. De N-VA is niet Belgie aan het redden, maar Belgie aan het verdampen; dit valt blijkbaar alleen de belgisten op.
Maar ga niet zeuren als de N-VA zijn achterban tevreden steld, de N-VA heeft nooit beloofd om jouw of de VB strategie uit te voeren.
Citaat:
De N-VA zit niet in de regering, maar kan deze wel laten vallen als het resultaat niet goed genoeg is. De separatisten moesten dankbaar zijn voor de N-VA. Zonder deze kleine partij stond het er heel anders voor.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 16:37   #54
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Goed gezegd, Schaker.

Ik wou er nog aan toevoegen dat velen de impakt niet begrijpen van de beslissing van de nva om geen minister te leveren.

Dit is namelijk nog nooit gebeurd in de geschiedenis van dit land. Ik vind dus dat dat kan tellen als sinjaal.
Vergelijk met het fdf: die platbroeken hebben nog geen morzel grond veroverd, maar ze zitten wel met een staatssekretaris in de regering.

Oud 1 juli 2008, 17:07   #55
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
na 15 juli zeker nog, uiteraard.

maar het is te zien wat de Franstaligen ons "gunnen". als dat maar magertjes is of ze blijven de uitbreiding van Brussel eisen en ze krijgen het nog ook (wat er meer en meer aan het uitzien is) dan weet ik niet wat juni 2009 zal geven.

maar blijkbaar willen de Franstaligen nu alles binnen krijgen wat er binnen te krijgen is en de Vlamingen de schuld geven van de onvermijdelijke splitsing. maw, ze spelen het daar véél slimmer dan de Vlaamse onderhandelaars.

maar dat zijn we gewoon.
Brussel kan voor mijn part enkel uitbreiden wanneer Vlamingen EN Walen volledige pariteit hebben in de Brusselse regering en het Brussels parlement. Desnoods mogen alle Vlamingen en Walen uit gans België hun vertegenwoordiging in Brussel kiezen. Brussel is te fel met Vlaanderen verweven om dat zomaar aan de Walen over te laten. Het is godverdomme onze stad.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 17:09   #56
RASPOUTINE
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
uit DM

voor wie nog twijfelde aan de echte doelstellingen van het 'Vlaams' Kartel : België zal gered worden 'coûte que coûte' ook na 15 juli.

wie in Peeters een standvastig alternatief hoopte te zien voor de periode n�* 'plat-op-de-buik-Leterme' ... is er ineens ook aan voor de moeite
Als België alleen maar moet blijven bestaan voor de postjes en het gesjoemel laat het dan gerust maar barsten!
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 17:10   #57
Fieseler

Standaard

Citaat:
=schaker;3540016

NEEN. Politici mogen niet na de verkiezingen wat anders doen als ze voor de verkiezingen beloven te doen.
Ze worden gekozen voor een periode van 4 jaar. Dat betekent dat ze niet in eens van strategie mogen gaan veranderen (door de bocht gaan) zonder mandaat van de kiezer. Als ik kies voor Leterme als 1e minister van Belgie met staatshervormingen, dan mag hij niet ná de verkiezingen vóór een onafhankelijk Vlaanderen gaan ijveren. Want dat is te scherp door de bocht gaan!
En hoe scherp noem jij de bocht van "wij stappen niet in een regering zonder splitsing BHV en een grondige staasthervorming" naar "noppes"

Citaat:
N-VA heeft zijn kazak niet gedraaid, maar doet precies wat de N-VA kiezers verwachten. Ze zitten niet in de regering, en als de regering er deze zomer niet tot tevredenheid uitkomt dan laat de N-VA deze regering vallen. Hun strategie vinden velen veel efficienter als de piste van het grote VB. De N-VA is niet Belgie aan het redden, maar Belgie aan het verdampen; dit valt blijkbaar alleen de belgisten op.
En het VB is België niet aan het verdampen?
Of valt dit enkel de vlaams nationalisten op?

Citaat:
Maar ga niet zeuren als de N-VA zijn achterban tevreden steld, de N-VA heeft nooit beloofd om jouw of de VB strategie uit te voeren.
Hier heb je een punt.
De NVA heeft niet de VB stathegie...zij stappen niet in de regering en bashen ondertussen lustig op het VB omdat die hierin ook consequent zijn (of beter: door onder andere de NVA gewongen zijn)

Citaat:
De N-VA zit niet in de regering, maar kan deze wel laten vallen als het resultaat niet goed genoeg is. De separatisten moesten dankbaar zijn voor de N-VA. Zonder deze kleine partij stond het er heel anders voor.
Kan de NVA de regering laten vallen?...vergeten dat Leterme de sossen en groenen is gaan bijhalen om de NVA buiten spel te zetten?...vergeten dat Leterme heeft verklaard dat de NVA moet inbinden of "rauss"?

Maar bon: als vlaams nationalist heb ook ik een boontje voor de NVA...maar of de NVA een boontje heeft voor mij als vlaams nationalist is een andere vraag...

Laatst gewijzigd door Fieseler : 1 juli 2008 om 17:11.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 17:21   #58
Fieseler

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Goed gezegd, Schaker.

Get a room...

Citaat:
Ik wou er nog aan toevoegen dat velen de impakt niet begrijpen van de beslissing van de nva om geen minister te leveren.
En over welke impact hebben we het hier Schoofie?
Een politieke?
De NVA kan gerust gemist worden...
Een elecorale?
Zoals U zelf zegt hebben "velen" zoniet allen die impact niet begrepen hoor...

Nu: ik, als vlaam nationalist, ben blij dat ze tenminste dát fatsoen nog hadden om niet te gaan zetelen...terwijl ze toch de regering mee de stemmen hebben geleverd....het geeft hun op zijn minst een schijn van vlaamse standvastigheid...maar welk effect heeft deze spagaat op het kiespubliek?

Citaat:
Dit is namelijk nog nooit gebeurd in de geschiedenis van dit land. Ik vind dus dat dat kan tellen als sinjaal.
sinjaal?
Voor wie?
De regering die blij is hun niks te moeten geven?
Het electoraat dat nu lachend toekijkt hoe ook zij "langs de zijlijn blijven roepen" (dixit Dewever)

Citaat:
Vergelijk met het fdf: die platbroeken hebben nog geen morzel grond veroverd, maar ze zitten wel met een staatssekretaris in de regering.
Vind je die ontwikkeling niet een héééééél klein beetje verdacht gezien uw "kartelpartner" er ook inzit?
Oud 1 juli 2008, 17:23   #59
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
0,13%
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2008, 17:45   #60
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Fieseler;3540155]
Citaat:

Get a room...

En over welke impact hebben we het hier Schoofie?
Een politieke?
De NVA kan gerust gemist worden...
Een elecorale?
Zoals U zelf zegt hebben "velen" zoniet allen die impact niet begrepen hoor...

Nu: ik, als vlaam nationalist, ben blij dat ze tenminste dát fatsoen nog hadden om niet te gaan zetelen...terwijl ze toch de regering mee de stemmen hebben geleverd....het geeft hun op zijn minst een schijn van vlaamse standvastigheid...maar welk effect heeft deze spagaat op het kiespubliek?

sinjaal?
Voor wie?
De regering die blij is hun niks te moeten geven?
Het electoraat dat nu lachend toekijkt hoe ook zij "langs de zijlijn blijven roepen" (dixit Dewever)

Vind je die ontwikkeling niet een héééééél klein beetje verdacht gezien uw "kartelpartner" er ook inzit?
Neen, Fieske, ik slaap nog lekker.

En ik ben ook kontent met de hulp van andere separatisten, zelfs al zijn ze blokkers. Ik ben zelfs kontent met hun zweepslagen die ze uitdelen op sommige andere vlakken dan de kommunautaire. Maar daar houdt het ook mee op, met kontent zijn dus.
Politiek gezien, is het mijn overtuiging dat ik nooit op een partij zal stemmen, die zou samenwerken met het Blok. Maar dit is allemaal of topik.

Nu hoe dan ook, bochten, kiezersverraad, tsjeventruken .... de prijzen worden uitgedeeld aan de meet, dus bij de volgende verkiezingen.
Gaan "jullie" vooruit, profisiat dan.
Gaan "wij" vooruit, zoveels te beter.

ps: ik ga nog wel moeten opzoeken wat je presies bedoelt met "get a room". Mijn Duits is niet zo goed ...

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be