Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Voor of tegen het rookverbod in het cafe
Ja 21 46,67%
Nee 22 48,89%
Ik zou het niet weten 2 4,44%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2008, 15:35   #41
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik wil in mijn buurt naar het cafe gaan zonder dat daar een ander mijn gezondheid ongewild komt schaden
Er zijn meer niet rokers dan wel rokers dus wie moet zich aanpassen hé ...
In Paris hadden een heleboel mensen tabak-vrije café's geopend, die kregen dan een heel eigen publiek. Vandaag, nu het rookverbod in café's algemeen is, zijn die hun werk kwijt. Nochthans vond ik dat een goede oplossing, en die éénieder zijn vrijheid respecteert.
In restaurants vind ik het verbod echter prima, om egoïstische redenen weliswaar: ik rook zelf niet, en had er altijd de pest aan, als in een restaurant er zo een schoorsteen aan de tafel naast mij kwam zitten. Het soort mens dat een sigaret opsteekt tussen het voor- en het hoofdgerecht, en zijn stompels uitduwt in een halfleeg bord. Over sigaren-rokers en pijprokers begin ik niet eens, dan begin ik zelf al te stomen.
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 15:35   #42
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Het leuke is, dat ik dat nu kan zeggen van de rokers. Wilt u roken? U weet waar de uitgang is...
Oud 2 juli 2008, 15:36   #43
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik rook graag een sigaretje op café om al die niet rokers van tafel weg te krijgen.
Zo zit ik op mijn gemak.

En cafés waar men niet mag roken (gelukkig nog zeldzaam maar al meegemaakt) ga ik niet binnen.
Dat scheelt mij een paar euro's en voor hun ook.

Men oogst wat men zaait.
Let dan maar op waar je op reis gaat, of je zal helemaal niet in een kaffe een pintje gaan drinken ... en binnenkort ook niet meer in Vlaanderen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 16:50   #44
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

hilarissch gewoon

een chatcontact van me uit de grensstreek met nederland verteld me net dat je in de koffieshops door het tabaksverbod nu nog enkel pure wietjoints mag rollen en roken
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 2 juli 2008 om 16:51.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 17:00   #45
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
hilarissch gewoon

een chatcontact van me uit de grensstreek met nederland verteld me net dat je in de koffieshops door het tabaksverbod nu nog enkel pure wietjoints mag rollen en roken
Oud 2 juli 2008, 17:05   #46
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

het zou wel eens kunnen en ik hoop dat ze hiermee de vlaming eindelijk kwaad gaan krijgen op big brother - als ze zijn plezier afpakken - de verdomde puriteinen

nergens is er zo n cafecultuur als in vlaanderen - ik denk dat daar vodden van gaan komen en hoop het eerlijk gezegd ook
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 2 juli 2008 om 17:06.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 17:09   #47
bridgeton
Burger

bridgeton's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar bridgeton Stuur een bericht via Skype™ naar bridgeton
Standaard

Citaat:
Zo, dat is een sterk argument.
Het feit is dat rokers niet het recht hebben de lucht van anderen zwaar te verontreinigen. Dat is dan jammer voor de rokers, maar zo is het nou eenmaal.
Dan laat jij beter je wagen op stal, een ritje verontreinigt de lucht zwaarder dan een behoorlijk aantal rokers bij mekaar
Oud 2 juli 2008, 17:12   #48
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Tegen het rookverbod.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 17:39   #49
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eén van de "instituten" die de Vlaming erg betrouwt en hoog inschat, dat is zijn huisdokter en zijn spesialist.
Als ge al eens een overbrugging hebt moeten laten steken, dan weet ge dat ge in ekstra-time aan het spelen zijt, en dat zoiets alleen maar te danken is aan die meneer of mevrouw die na lange studies enz. u geopereerd heeft.

Wel, die mensen die ons laten leven in ekstra time, hebben hun gedacht nogmaals gezegd.
Je kan het lezen in de standaard on line van vandaag, de link:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...ieuwsoverzicht

Voor als de link zou verdwijnen, enkele zinsnedes, met op het einde nog wat rood gekleurd (en let op hé, het zijn niet mijn woorden, maar wel die van uwen dokteur):

Roken blijft een van de belangrijkste risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Om dit risico te beperken, pleit de Belgische Vereniging voor Cardiologie (BVC) en de Belgische Cardiologische Liga ervoor om het voorbeeld van Nederland te volgen en alle horecazaken compleet rookvrij te maken.

...

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt trouwens dat ook passief roken ernstige gevolgen heeft voor de gezondheid. De kans op hartziekten en longkanker stijgt bij niet-rokers die vaak passief meeroken met respectievelijk 23- en 24 procent. De lucht in ruimtes waar gerookt wordt, bevat ook veel meer gevaarlijk fijn stof dan in rookvrije ruimtes.

...

Volgens de BVC en de Belgische Cardiologische Liga zal een algemeen rookverbod er, net als in andere landen, voor zorgen dat het totaal aantal gerookte sigaretten daalt en dat het aantal rokers afneemt, wat een belangrijk effect heeft op het voorkomen van hart- en vaatziekten. Voorbeelden uit andere landen tonen ook aan dat het doorvoeren van een rookverbod geen invloed heeft op de omzet van de horeca, iets waar veel horeca-uitbaters in België momenteel voor vrezen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 2 juli 2008, 17:43   #50
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Positiefke Bekijk bericht
Regeltjes regeltjes regeltjes, we worden geleefd door de regering.
Beter was geweest van meer rookvrije etabilisementen op te richten, desnoods te promoten, voor de mensen die willen uitgaan in rookvrije omgeving.
Dan kan de bevolking zélf kiezen of ze in een rokerszaak, of rookvrije zaak willen vertoeven.
Maar nee, afschaffen die handel en klep toe beste onderdaan!
2

Volmondig mee eens !
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 19:17   #51
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie in een steriele omgeving op cafe wil leidt volgens mij aan dwanggedachten (dwang om alles proper te hebben, er zal wel een phobie voor bestaan) of is een ongezonde sci-fi freak; zie ook hoe men serieuze ondernemers (werkmensen zonder aandelen) de vrijheid ontneemt hun zaak te runnen zoals zij het best zien. Neen alles moet wijken voor de dwangneurose. Dit is een serieuze achteruitgang voor een open verdraagzame samenleving en een mooie stap richting een gesloten repressieve politiestaat.
Binnenkort wordt vastgelegd wat en hoeveel je mag eten, waar en hoeveel je mag kopen, waar je op reis mag, waar en wat je mag sporten; dit allemaal afhankelijk van uw fysieke toestand en niet van uw goesting. Dat zal veel ziektes doen voorkomen en ons veel gezonder maken en zal met de beste voornemens voor onze maatschappij gebeuren (de controlerende functie wordt niet vermeld, het is enkel in uw eigenbelang snap je).
Doet dat pijn zo overdrijven ?

Niet-rokers willen enkel dat men in openbare gelegenheden zoals een café gevrijwaard is van giftige en stinkende rokersdampen.

Je hoeft de zaken echt niet te overdrijven door er termen als dwangneurose, politiestaat en fobie bij te sleuren, want die hebben in dit debat geen plaats.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
een cafe hoort te stinken naar schraal bier en vergeelde rook.
Dat is jouw mening, niets meer, niets minder.

Gelieve jouw mening niet te verwarren met de mening van de meerderheid.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 19:20   #52
Rechtvaardigheid Nu!
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht

Dat is jouw mening, niets meer, niets minder.

Gelieve jouw mening niet te verwarren met de mening van de meerderheid.
Pijnlijk. Iemand die dit argument aanvoert om te debateren haalt zichzelf onderuit want zijn mening is dan 'ook maar mening, niet meer, niet minder'.
Rechtvaardigheid Nu! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 19:23   #53
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtvaardigheid Nu! Bekijk bericht
Pijnlijk. Iemand die dit argument aanvoert om te debateren haalt zichzelf onderuit want zijn mening is dan 'ook maar mening, niet meer, niet minder'.
Dat weet ik. the_dude wist het echter nog niet, dus ik wees hem er even op - zo ben ik.

Your point being ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 19:26   #54
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtvaardigheid Nu! Bekijk bericht
Maar wel iemands mening die meer dan waarschijnlijk een wet zal worden.

Het komt er niet op aan in het leven om gelijk te hebben, maar wel om gelijk te krijgen.

Oud 2 juli 2008, 19:45   #55
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo, dat is een sterk argument.
Het feit is dat rokers niet het recht hebben de lucht van anderen zwaar te verontreinigen. Dat is dan jammer voor de rokers, maar zo is het nou eenmaal.
autorijders hebben dat recht ook niet. Ik neem altijd de fiets. IK adem al JULLIE fijn stof in!
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 19:54   #56
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat is geen omkeerbaar punt, als je het punt zou begrijpen.
Maak het eens duidelijk, als u het zo goed weet ? Wat zou "menier de perfesser" hier over zeggen op den unif ?
Oud 2 juli 2008, 19:57   #57
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
een cafe hoort te stinken naar schraal bier en vergeelde rook. Wie in een steriele omgeving op cafe wil leidt volgens mij aan dwanggedachten (dwang om alles proper te hebben, er zal wel een phobie voor bestaan) of is een ongezonde sci-fi freak; zie ook hoe men serieuze ondernemers (werkmensen zonder aandelen) de vrijheid ontneemt hun zaak te runnen zoals zij het best zien. Neen alles moet wijken voor de dwangneurose. Dit is een serieuze achteruitgang voor een open verdraagzame samenleving en een mooie stap richting een gesloten repressieve politiestaat.
Binnenkort wordt vastgelegd wat en hoeveel je mag eten, waar en hoeveel je mag kopen, waar je op reis mag, waar en wat je mag sporten; dit allemaal afhankelijk van uw fysieke toestand en niet van uw goesting. Dat zal veel ziektes doen voorkomen en ons veel gezonder maken en zal met de beste voornemens voor onze maatschappij gebeuren (de controlerende functie wordt niet vermeld, het is enkel in uw eigenbelang snap je).
Wat u daar zegt, doet mij denken aan die "water-café's", helemaal in het wit geschilderd enzo, waar men voor veel geld een glaasje water, ingevoerd van uit een ver land, of van de noord/zuid-pool, mag drinken...Bijna griezelig.
Oud 2 juli 2008, 20:20   #58
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Let dan maar op waar je op reis gaat, of je zal helemaal niet in een kaffe een pintje gaan drinken ... en binnenkort ook niet meer in Vlaanderen.

Geeft niet want dan heb je zo van die gezellige privé clubs waar je doet wat je wil.
Al Capone is ook rijk geworden van zulke soort drooglegging, al was het dan in zijn geval alcohol.
Nu ja sigaretjes kunnen nog veel meer opbrengen dan pintjes.
Oud 2 juli 2008, 21:37   #59
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Positiefke Bekijk bericht
Regeltjes regeltjes regeltjes, we worden geleefd door de regering.

....
Ja, ik heb het zowat 50 jaren meegemaakt met allerhande rokers zonder enige regeltjes van de overheid.
Ik ben ferm kontent nu er wel regels komen.

Die konstatatie, tesamen met het spreekwoord "Entre le fort et le faible, c'est la liberté qui opprime et c'est la loi qui affranchit", ben ik tot het besluit gekomen dat het juist een teken van beschaving is, dat dingen geregeld worden, dus dat er regeltjes zijn.

De regeltjes moeten natuurlijk wel nuttig zijn, en in dit geval, de bescherming van niet-rokers èn van rokers hun longen, is dit wel.
Want als de regels niet nuttig zijn, dan komt het Vlaams spreekwoord op de pinnen: "Je trekt een lijn, en met die lijn, trek je je plan."

Afijn, het wordt tijd dat ik deze draad laat voor wat ie is. Alles is gezegd aan beide kanten. Ik kan me alleen maar verheugen dat de wetgeving toch zal evolueren in een richting die ik graag heb.

Oud 2 juli 2008, 23:21   #60
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja, ik heb het zowat 50 jaren meegemaakt met allerhande rokers zonder enige regeltjes van de overheid.
Ik ben ferm kontent nu er wel regels komen.

Die konstatatie, tesamen met het spreekwoord "Entre le fort et le faible, c'est la liberté qui opprime et c'est la loi qui affranchit", ben ik tot het besluit gekomen dat het juist een teken van beschaving is, dat dingen geregeld worden, dus dat er regeltjes zijn.

De regeltjes moeten natuurlijk wel nuttig zijn, en in dit geval, de bescherming van niet-rokers èn van rokers hun longen, is dit wel.
Want als de regels niet nuttig zijn, dan komt het Vlaams spreekwoord op de pinnen: "Je trekt een lijn, en met die lijn, trek je je plan."

Afijn, het wordt tijd dat ik deze draad laat voor wat ie is. Alles is gezegd aan beide kanten. Ik kan me alleen maar verheugen dat de wetgeving toch zal evolueren in een richting die ik graag heb.

Akkoord, ik hoop dan ook dat je consequent bent en dat je dan niet klaagt over de regeltjes die jou nu niet goed uitkomen.

Eigenlijk ben ik ook wel erg te vinden voor regeltjes, we zijn hier niet in de far-west: we zijn idd een beschaafde maatschappij.

Regels moeten er zijn. Het is de beste manier om charlatans te verhinderen om naiëvelingen te bedotten. Die vrijheden moet men hen niet gunnen. Dat is al één van de voornaamste voordelen.

Regels voor in alle branche's men maar kan voorstellen. Het is uiteindelijk idd een kluwen waar zelfs de meest pientere advocaten de bomen door het bos bijna niet zien, anderzijds schept het serieus wat jobs.

(En ik heb enkele weken geleden serieus geklaagd in een topic over verkeersboete's, maar al bij al realiseer ik me wel, dat het zo toch het beste is, ook al ben ik zo'n goede chauffeur, en breng ik anderen niet in gevaar.

En idd, zelfs hebben die verkeersboete's mij nu ietsje rustiger gekregen waar men dat wenst.)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be