Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2008, 14:37   #41
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
bron: http://www.lesoir.be/actualite/belgi...0-615017.shtml

Wat die Ducarme voorstelt, tart echt alle verbeelding. hij stelt voor om Wallonië + Halle-Vilvoorde + alle Vlaamse provincies die willen (!) mee te pakken naar Frankrijk, een Franstalig België als zoveelste provincie van Frankrijk.

zijn plannen lijken zelf al vrij ver gevorderd, maar ik vraag me af of Frankrijk er Brussel wilt bijhebben en dat Frankrijk gaat akkoord gaan met de annexatieplannen van Wallonië??
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik heb vorige week nog in het onverdraagzame, fascistische 'Flandre profonde' een paar Fransen gesproken en die dachten er net hetzelfde over.
Pff, Lijkt bijzonder veel op wat de voorstanders van een samengaan van Vlaanderen en Nederland hier en elders vertellen. Dan reageren de flaminganten niet zo verontwaardigd.
De pot verwijt de ketel etc...

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 juli 2008 om 14:38.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 14:43   #42
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Pff, Lijkt bijzonder veel op wat de voorstanders van een samengaan van Vlaanderen en Nederland hier en elders vertellen. Dan reageren de flaminganten niet zo verontwaardigd.
De pot verwijt de ketel etc...
Het verschil is toch duidelijk. Vlaanderen leeft niet met Nederland terwijl Wallonië wel met Frankrijk leeft. Ik spreek hier zelfs niet over politiek maar over het dagelijkse leven van de bevolking. Kijken de Vlamingen massaal naar NOS, TROS? Helemaal niet. Zijn de "Dag Allemaal", "TV Story", enz....vol artikels over Nederlandse vedetten of TV-shows? Helemaal niet. Op de Franstalige kant heb ik al hierboven vermeld hoe het gebeurde.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 14:44   #43
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
waarom zouden wij Frankrijk iets moeten geven? Frankrijk moet zélf uiteenvallen, niet groter worden.
Na Joegoslavië, Czechoslovakije, Spanje, Italië en België moet Franrijk nu uiteenvallen? Wanneer Duitsland? Wanneer de USA?

Wanneer Zweden? Wanneer Finland? Wanneer Europa? Terug naar de middeleeuwse stadstaten?

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 juli 2008 om 14:44.
Oud 11 juli 2008, 15:33   #44
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Benji_27 Bekijk bericht
Broedervolk ? Met de franse ???
U kent vele Walen niet...

Dezelfde taal betekent niet dat we zijn broedervolk.
Er zijn enooorm vershillen tussen een Franse en een waal. (Asl tussen een franse en een Quebequois).

Als we zeggen in Wallonïe "Tout nous sépare, sauf la langue".

Et tussen de Vlamingen en de Waals "Tout nous réunit, sauf la langue".

Nood breekt wet zeggen ze dan.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 22:42   #45
eric v68
Burgemeester

eric v68's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bron: http://www.lesoir.be/actualite/belgi...0-615017.shtml

Wat die Ducarme voorstelt, tart echt alle verbeelding. hij stelt voor om Wallonië + Halle-Vilvoorde + alle Vlaamse provincies die willen (!) mee te pakken naar Frankrijk, een Franstalig België als zoveelste provincie van Frankrijk.

zijn plannen lijken zelf al vrij ver gevorderd, maar ik vraag me af of Frankrijk er Brussel wilt bijhebben en dat Frankrijk gaat akkoord gaan met de annexatieplannen van Wallonië??
wie is Ducarme nou weer ?

Als eenvoudige Nederlander ontgaat mij nog wel eens iets uit het Waalse.
Maar wat ik niet snap is wat de gemiddelde Vlaming er op tegen zou hebben dat Frankrijk er wat departementen bij krijgt.

soit

Ik woon vlak bij Duitsland. het land loopt door tot achter München.
da's ook groot. ik zie het probleem niet.

de franse staatsgrens zou dan lopen tot Waterloo hè. en geen meter verder. In ruil de limburgs sprekende gemeenten in de Ardennen terug geven en Frans-Vlaanderen ook inleveren.

everybody happy.
toch ?

PS. dan kun je nog oeverloze discussie houden over Vloesberg, Jekervallei en de omvang van Frans-Vlaanderen, maar het gaat om het algemene idee.
De franse staatsgrens verschuift naar het noorden. so what ?
eric v68 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 22:46   #46
eric v68
Burgemeester

Standaard

maar laat ik mijn vraag eens van een ander gezichtspunt stellen.

Als eenvoudige Nederlander ontgaat mij grotendeels het verschil tussen Walen en Fransen. niet in de laatste plaats vanwege mijn gebrekkige kennis van de franse taal.

toch kan ik mij niet helemaal aan de indruk onttrekken dat mijn beeld van de Walen, vrij algemeen voorkomt in Nederland.

dus ; wat is het verschil tussen Walen en Fransen ?
Oud 11 juli 2008, 22:48   #47
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
wie is Ducarme nou weer ?

Als eenvoudige Nederlander ontgaat mij nog wel eens iets uit het Waalse.
Maar wat ik niet snap is wat de gemiddelde Vlaming er op tegen zou hebben dat Frankrijk er wat departementen bij krijgt.

soit

Ik woon vlak bij Duitsland. het land loopt door tot achter München.
da's ook groot. ik zie het probleem niet.

de franse staatsgrens zou dan lopen tot Waterloo hè. en geen meter verder. In ruil de limburgs sprekende gemeenten in de Ardennen terug geven en Frans-Vlaanderen ook inleveren.

everybody happy.
toch ?

PS. dan kun je nog oeverloze discussie houden over Vloesberg, Jekervallei en de omvang van Frans-Vlaanderen, maar het gaat om het algemene idee.
De franse staatsgrens verschuift naar het noorden. so what ?
dat interesseert ons niet echt, de Walen doen wat ze willen na een eventuele splitsing. wat ons wel irriteert, is dat ze in deze plannen grote happen van Vlaanderen willen meenemen.
Oud 11 juli 2008, 22:49   #48
FDM
Banneling

Standaard

"Vlaanderen leeft niet met Nederland terwijl Wallonië wel met Frankrijk leeft

inderdaad : toen in 2002 de franse ploeg uit de eerste ronde van het wk voetbal werd geknikkerd moest je de kopjes van mijn waalse collegas eens zien hangen
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 22:56   #49
eric v68
Burgemeester

Standaard

Citaat:
dat interesseert ons niet echt, de Walen doen wat ze willen na een eventuele splitsing. wat ons wel irriteert, is dat ze in deze plannen grote happen van Vlaanderen willen meenemen.
dat ben ik geheel met je eens.

Halle-Vilvoorde en Brussel worden voor het gemak maar ff mee genomen.
+ de delen van Vlaanderen die mee willen. (sic)

'die mee willen'. hoe krijgt ie het verzonnen.

Is de volgende stelling niet veel beter verdedigbaar.
'als het waalse gewest bij Frankrijk wordt gevoegd, verschuift de franse staatsgrens naar het zuiden'.
(bye, bye Brussel)
Oud 12 juli 2008, 10:10   #50
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Na Joegoslavië, Czechoslovakije, Spanje, Italië en België moet Franrijk nu uiteenvallen? Wanneer Duitsland? Wanneer de USA?

Wanneer Zweden? Wanneer Finland? Wanneer Europa?
van mij mag dat allemaal stuk voor stuk uiteenvallen, en vooral dat laatste. Onafhankelijkheid voor de sorben, de friesen, de sami, ... en de eurocraten allemaal buiten.

Citaat:
Terug naar de middeleeuwse stadstaten?
wat hebben middeleeuwse stadsstaten er mee te maken?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 10:13   #51
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar laat ik mijn vraag eens van een ander gezichtspunt stellen.

Als eenvoudige Nederlander ontgaat mij grotendeels het verschil tussen Walen en Fransen. niet in de laatste plaats vanwege mijn gebrekkige kennis van de franse taal.

toch kan ik mij niet helemaal aan de indruk onttrekken dat mijn beeld van de Walen, vrij algemeen voorkomt in Nederland.

dus ; wat is het verschil tussen Walen en Fransen ?
Het verschil zit om te beginnen dat de volkstalen in Wallonië niet Frans zijn maar voornamelijk Waals, Picardisch, Luxemburgs en nog enkele kleinere. Dat zijn hoegenaamd geen dialecten van het Frans maar aparte talen.

Daarnaast maakt Wallonië al sinds mensenheugenis deel uit van de lage landen in brede zin, op cultureel, economisch en politiek vlak. Wallonië hoort dus meer bij een lage-landen constellatie dan bij Frankrijk, waar het zou gereduceerd worden tot een departementje Noord-Frankrijk (wellicht nog in stukjes gesplitst ook, de beste manier om een natie te breken).
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 10:38   #52
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Kijken de Vlamingen massaal naar NOS, TROS? Helemaal niet. Zijn de "Dag Allemaal", "TV Story", enz....vol artikels over Nederlandse vedetten of TV-shows? Helemaal niet. Op de Franstalige kant heb ik al hierboven vermeld hoe het gebeurde.
Ja natuurlijk, men maakt zelfs veel gemeenschappelijke producties, lagere kosten en een groter bereik.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 11:55   #53
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Ja natuurlijk, men maakt zelfs veel gemeenschappelijke producties, lagere kosten en een groter bereik.
Het zijn natuurlijk niet echt hoogstaande programma's (zoals temptation island, expeditie robinson of Peking express), maar de samenwerking is er wel. Net zoals Flikken ook in Nederland wordt uitgezonden en Baantjer in Vlaanderen.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 12:05   #54
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Benji_27 Bekijk bericht
Broedervolk ? Met de franse ???
U kent vele Walen niet...

Dezelfde taal betekent niet dat we zijn broedervolk.
Er zijn enooorm vershillen tussen een Franse en een waal. (Asl tussen een franse en een Quebequois).

Als we zeggen in Wallonïe "Tout nous sépare, sauf la langue".

Et tussen de Vlamingen en de Waals "Tout nous réunit, sauf la langue".
Zoals Gentenaars op Antwerpenaars neerkijken.
Oud 12 juli 2008, 12:27   #55
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
U vraagt zich van alles af behalve wat de mensen uit wallonie ervan denken. Natuurlijk uw titel van dit topic zegt al genoeg, omdat personen binnen MR daar aan werken is dat voor hetzelfde als de "franstalige".
Dat is weer zo'n utopie zoals die van de orangisten.
De gemiddelde Waal zou hier helemaal niet gelukkig mee zijn, zij verliezen dan immers de Belgische SZ.
Maar ook de Waalse politici zijn hier niet voor te vinden, want hoewel het lijkt of dit een grote overwinning op Vlaanderen is, betekend het voor de Waalse politici een enorm verlies.
Zij zouden hun macht immers moeten delen met de andere Franse politici en direct moeten verkozen worden als staatshoofd of zelfs als burgervader.
Ook zouden zij hun mogelijkheden om meerder mandaten tegelijk te betrekken verliezen en dus in hun eigen bankrekeningen snijden.
In Frankrijk kan en mag men immers niet en partijvoorzitter en volksvertegenwoordiger en burgervader van een stad en minister van een regionale regering tegelijk zijn, iets dat in Belgie wel kan en mag.
Daarbij is het in Frankrijk de bevolking die de president kiest en zijn het niet de politici die de postjes onder elkaar verdelen.

Wie dus een beetje op de hoogte is van de verschillen tussen de politieke systemen in Frankrijk, Nederland en België, weet dat noch de Vlaamse, noch de Waalse politici ook maar iets te winnen hebben met het verdampen van de Belgische staat en/of het samen gaan van één der regio's met een buurstaat.
Het betekend voor hen immers een verlies aan macht, postjes en vooral geld dat ze op hun bankrekeningen kunnen laten terecht komen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 14:29   #56
FDM
Banneling

Standaard

'betekent het voor de Waalse politici een enorm verlies' : want in een waalse staat zullen hun dotaties een pak minder zijn
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 15:50   #57
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Het zou nogal iets zijn, Halle Vilvoorde bij Frankrijk. Waarom direct niet Duitsland bij Frankrijk voegen. Even absurd.
Oud 12 juli 2008, 21:46   #58
eric v68
Burgemeester

Standaard

alles goed en wel, maar wat van de volgende stelling ?

'als het waalse gewest bij Frankrijk wordt gevoegd, verschuift de franse staatsgrens naar het zuiden'.
(bye, bye Brussel)
Oud 13 juli 2008, 13:18   #59
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
alles goed en wel, maar wat van de volgende stelling ?

(bye, bye Brussel)
Als het van die fransminnende Francophonen afhangt laten ze de Franse grens opschuiven van Lille tot in Durbuy!!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2008, 13:18   #60
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

dubbel: het duurde immens lang en dus had ik 2x geklikt.

Laatst gewijzigd door omaplop : 13 juli 2008 om 13:20.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be