![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
De pot verwijt de ketel etc... Laatst gewijzigd door filosoof : 11 juli 2008 om 14:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het verschil is toch duidelijk. Vlaanderen leeft niet met Nederland terwijl Wallonië wel met Frankrijk leeft. Ik spreek hier zelfs niet over politiek maar over het dagelijkse leven van de bevolking. Kijken de Vlamingen massaal naar NOS, TROS? Helemaal niet. Zijn de "Dag Allemaal", "TV Story", enz....vol artikels over Nederlandse vedetten of TV-shows? Helemaal niet. Op de Franstalige kant heb ik al hierboven vermeld hoe het gebeurde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wanneer Zweden? Wanneer Finland? Wanneer Europa? Terug naar de middeleeuwse stadstaten? Laatst gewijzigd door filosoof : 11 juli 2008 om 14:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nood breekt wet zeggen ze dan. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Als eenvoudige Nederlander ontgaat mij nog wel eens iets uit het Waalse. Maar wat ik niet snap is wat de gemiddelde Vlaming er op tegen zou hebben dat Frankrijk er wat departementen bij krijgt. soit Ik woon vlak bij Duitsland. het land loopt door tot achter München. da's ook groot. ik zie het probleem niet. de franse staatsgrens zou dan lopen tot Waterloo hè. en geen meter verder. ![]() everybody happy. toch ? PS. dan kun je nog oeverloze discussie houden over Vloesberg, Jekervallei en de omvang van Frans-Vlaanderen, maar het gaat om het algemene idee. De franse staatsgrens verschuift naar het noorden. so what ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Burgemeester
|
![]() maar laat ik mijn vraag eens van een ander gezichtspunt stellen.
Als eenvoudige Nederlander ontgaat mij grotendeels het verschil tussen Walen en Fransen. niet in de laatste plaats vanwege mijn gebrekkige kennis van de franse taal. ![]() toch kan ik mij niet helemaal aan de indruk onttrekken dat mijn beeld van de Walen, vrij algemeen voorkomt in Nederland. dus ; wat is het verschil tussen Walen en Fransen ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() "Vlaanderen leeft niet met Nederland terwijl Wallonië wel met Frankrijk leeft
inderdaad : toen in 2002 de franse ploeg uit de eerste ronde van het wk voetbal werd geknikkerd moest je de kopjes van mijn waalse collegas eens zien hangen |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Halle-Vilvoorde en Brussel worden voor het gemak maar ff mee genomen. + de delen van Vlaanderen die mee willen. (sic) 'die mee willen'. hoe krijgt ie het verzonnen. Is de volgende stelling niet veel beter verdedigbaar. 'als het waalse gewest bij Frankrijk wordt gevoegd, verschuift de franse staatsgrens naar het zuiden'. (bye, bye Brussel) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast maakt Wallonië al sinds mensenheugenis deel uit van de lage landen in brede zin, op cultureel, economisch en politiek vlak. Wallonië hoort dus meer bij een lage-landen constellatie dan bij Frankrijk, waar het zou gereduceerd worden tot een departementje Noord-Frankrijk (wellicht nog in stukjes gesplitst ook, de beste manier om een natie te breken). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Staatssecretaris
|
![]() Ja natuurlijk, men maakt zelfs veel gemeenschappelijke producties, lagere kosten en een groter bereik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister-President
|
![]() Het zijn natuurlijk niet echt hoogstaande programma's (zoals temptation island, expeditie robinson of Peking express), maar de samenwerking is er wel. Net zoals Flikken ook in Nederland wordt uitgezonden en Baantjer in Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ook de Waalse politici zijn hier niet voor te vinden, want hoewel het lijkt of dit een grote overwinning op Vlaanderen is, betekend het voor de Waalse politici een enorm verlies. Zij zouden hun macht immers moeten delen met de andere Franse politici en direct moeten verkozen worden als staatshoofd of zelfs als burgervader. Ook zouden zij hun mogelijkheden om meerder mandaten tegelijk te betrekken verliezen en dus in hun eigen bankrekeningen snijden. In Frankrijk kan en mag men immers niet en partijvoorzitter en volksvertegenwoordiger en burgervader van een stad en minister van een regionale regering tegelijk zijn, iets dat in Belgie wel kan en mag. Daarbij is het in Frankrijk de bevolking die de president kiest en zijn het niet de politici die de postjes onder elkaar verdelen. Wie dus een beetje op de hoogte is van de verschillen tussen de politieke systemen in Frankrijk, Nederland en België, weet dat noch de Vlaamse, noch de Waalse politici ook maar iets te winnen hebben met het verdampen van de Belgische staat en/of het samen gaan van één der regio's met een buurstaat. Het betekend voor hen immers een verlies aan macht, postjes en vooral geld dat ze op hun bankrekeningen kunnen laten terecht komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() 'betekent het voor de Waalse politici een enorm verlies' : want in een waalse staat zullen hun dotaties een pak minder zijn
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Parlementslid
|
![]() Het zou nogal iets zijn, Halle Vilvoorde bij Frankrijk. Waarom direct niet Duitsland bij Frankrijk voegen. Even absurd.
![]() |
#58 |
Burgemeester
|
![]() alles goed en wel, maar wat van de volgende stelling ?
'als het waalse gewest bij Frankrijk wordt gevoegd, verschuift de franse staatsgrens naar het zuiden'. (bye, bye Brussel) |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Minister-President
|
![]() Als het van die fransminnende Francophonen afhangt laten ze de Franse grens opschuiven van Lille tot in Durbuy!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Minister-President
|
![]() dubbel: het duurde immens lang en dus had ik 2x geklikt.
Laatst gewijzigd door omaplop : 13 juli 2008 om 13:20. |
![]() |
![]() |