Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2004, 13:08   #41
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
NB
Ik zie het verschil niet tussen een bom en een gordel sprinsgtof hoor. De lading is ongeveer dezelfde zijn en het effekt ook.
Bommenleggers zijn in mijn ogen per definitie lafaards van het allerlaagste soort.

Zelfmoordcommando's gaan tenminste niet vanop een "veilige" afstand zitten toekijken hoe hun tuig zijn gruwelijk werk doet. Ik ben geïntrigeerd door het fenomeen van de zelfmoordcommando's; sommigen hier op het forum verklaren dit vanuit een blind religieus geïnspireerd fanatisme. Kan zijn, maar is het niet zo dat de persoon in kwestie reeds in een volslagen uitzichtloze situatie moet zitten om "vatbaar" te zijn voor een dergelijke hersenspoeling?

Anderzijds is er natuurlijk ook het fenomeen van de sekten waarmee we ook in het Westen al een paar keer straffe toeren hebben meegemaakt... (jim jones, heaven's gate e.d.m.)

Hoe het ook zij, elke aanslag waarbij onschuldige burgers worden opgeofferd "voor de goede zaak" is een niet goed te praten gruweldaad. In deze kunnen noch de Palestijnen, noch Sharon op enig begrip van mijnentwege rekenen. Wanneer ik die gasten hun wandaden hoor "goedpraten" keert m'n maag... Misschien denk ik te veel in termen van respect voor het menselijk leven en zie daardoor de "bigger picture" niet.

Wel, ik ben ook geïntrigeerd door dat fenomeen. Maar ik vind het de meest laffe, zinloze daad maar vooral het mega-summum van egoïsme.

Het gaat om een combinatie van tal van elementen:
1. Een beschaving die zelfmoord gebruikt en cultiveert als wapen om te bekomen wat ze wil zal uiteindelijk zichzelf INTERN ten gronde richten met koekjes van eigen deeg (dit proces komt reeds op gang in bv Irak en Saoudi Arabië). Eeens lang en goed over nadenken...

2. De zelfmoord filosofie (zichzelf doden met het oog zoveel mogelijk anderen te doden, inclusief "broeders") druist in tegen het meest essentiële waarden van ons bestaan zelf: het leven en voortbestaan van leven op de planeet. Zeer moeilijk om te verwoorden. Het is zoiets van "als ik niet krijg wat IK wil, dan zal niemand krijgen wat hij wil, en dan doeken we maar meteen de hele planeet op"... (geef een enkeling zelfmoordenaar de toegang tot een masssavernietigingswapen... de hele planeet gaat eraan, inclusief zijn eigen volk).... Elke zin van bestaan wordt weggevaagd.... Misschien lijkt dit nu nog wat overdreven, maar als je extrapoleert wat er gebeurt (dus verdere cultivering van de zelfmoord
als niets ontziend wapen), dan zit ik er niet zo ver naast.

3. In de meeste gevallen gaat het om pure indoctrinatie door malafiede personen vanuit een waanzinnige godsdienst met een fenomenale leugen (de 70 maagden) die blind aangenomen wordt door enkelingen. Die enkelingen doen dit niet uit zuivere wanhoop, maar uit overtuiging en een streven naar "identiteit", "erkenning", "eergevoel" en bewijs van mannelijkheid in die cultuur. In het westen richten wij onze streefdoelen naar andere idealen (vooruitgang, uitvindingen, economisch success, etc) dan zulke kortzichtige ego-doelstellingen.

4. Naast de belofte van het paradijs met de 70 maagden is er het zo typische macho en mannelijkheidsstreefdoel dat verweven zit in die "cultuur". "Eer" speelt een enorme rol, en het geloof dat men er de meest nobele zaak mee dient: nl. de verdediging van Allah tegen de laakbare ongelovigen. De ganse familie van de zelfmoordenaar krijgt een verheven status in de "gemeenschap" en krijgt er zelfs geld voor... (dikwijls betaald vanuit saoudi-arabie...).

Niet makkelijk om er klaar in te zien, maar zeer interessant om erover na te denken.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2004, 13:09   #42
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
En ja, ik vind het optreden van Goliath tegen David vaak ontzettend brutaal en onmenselijk.
Persoonlijk vindt ik dat optreden hard en brutaal, maar het optreden van de Russen in Tsjetjenië is dat nog veel meer. Ik zou het woord "ontzettend" dus niet gebruiken, anders heb je geen woorden meer om ergere dingen te beschrijven.

Voor de rest is de toestand daar zo ingewikkeld dat ik geen pasklare oplossing kan bedenken.
ook in Tsjetsjenië is de situatie niet zo eenvoudig als de wederzijdse propaganda u zou willen doen geloven.
http://forum.politics.be/viewtopic.p...sc&start=0

voor wat jij "ergere dingen" noemt, bestaat de term genocide.

IDF treedt inderdaad hard op, de politiek van Israel is erg agressief en wat middelen en manschappen betreft, is de keppel-crew machtigste in heel de regio, maar hen beschuldigen van de systematische uitroeiing van het Palestijnse volk gaat zelfs mij véél te ver.

de vergelijking met WO2 was onnodig.
Oud 26 maart 2004, 15:09   #43
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Toon mij eens 1 land dat niet hetzelfde gedaan heeft? Elk land is ontstaan door gevechten dat geld voor belgie en dat geld evengoed voor israel. Dat israel er keer op keer op aangepakt word is onzin.

Voor de staat israel was het land van niemand, er is nooit ene palestina geweest het territorium was dus van niemand.
Ik moet je gelijk geven hier k9, alhoewel ik het niet direct als "onzin" afdoe wat dV zegt. Het is idd een enorm complex probleem zoals Kaal aangeeft en je moet een enorme dossierkennis hebben om hierover met kracht te kunnen argumenteren. Wel heb ik ook gelezen dat er voor Israel gesticht werd niet veel was, en dat 85 pct van Palestina en al wat het voorstelde destijds, hoofdzakelijk in het huidige Jordanië lag....

Citaat:
Nope ze zitten in vluchtelingenkampen, waarom zitten ze daar? Omdat hun goede arabische vrienden niks willen weten van die palestijnen.
Idd

Citaat:
Verzet is tegen de militaire macht van israel terrorisme is tegen de burgers, er is geen enkele palestijnse organisatie die louter militairen treft ze zijn dus allemaal terroristen.
Idd

Citaat:
Wat moet israel dan doen? Ze hebben al alles geprobeert maar niks werkt.
Ook akkoord
Oud 26 maart 2004, 19:09   #44
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
@Kaal :

Kijk, ik zie ook wel dat het probleem ligt bij een wirwar van allianties en groeperingen met corrupt tot regelrecht crimineel leiderschap binnen de Palestijnse gemeenschap. Dat Palestijnse leiderschap wordt overigens in veel gevallen ook aangestuurd vanuit landen die menen met Israel nog wel een eitje te pellen te hebben en die voor het overige geen enkele interesse of voeling hebben met het Palestijnse volk. Op die manier worden dus ook onwetende (en in zekere zin onschuldige) Palestijnen gebrainwashed om zich "voor de goede zaak" ergens op een bus te gaan opblazen. Het "kindje met de bomgordel" zie ik zelfs als een treffend symbool voor die gruwel.

Maar anderzijds... Kijk, toen ik kind was en er was ruzie, dan zei m'n vader altijd tegen mij "gebruik uw verstand, ge zijt de oudste". Ik vond dat toen niet altijd even redelijk, maar er zit veel wijsheid in. Als Israel pretendeert zoveel geciviliseerder te zijn, dan moet het initiatief ook van daaruit komen. En als Arafat et al. het probleem zijn, dan kan het toch niet zo moeilijk zijn voor de mossad om dat probleem "op te lossen"? (let op, ik pleit hier niet voor moord he, ik verplaats me enkel in de logica die Sharon nu al een tijdlang verwoordt) Eerder dat dan op een brutale en nietsontziende manier met tanks (en zelfs gevechtsvliegtuigen) een reeds moegeterroriseerde bevolking te "straffen" voor wandaden gepleegd door een aantal fanatici. Nee, ik kan maar weinig begrip opbrengen voor de koers die de Israelische regering volgt. Eigenlijk zijn ze in hun reactie geen haar beter dan de terroristen die ze willen bestrijden...

Wel, ik denk dat Israel al héél dikwijls zich "ingehouden" heeft. Het eerste noemenswaardig voorbeeld dat me te binnen schiet: toen Saddam dagelijks Scud raketjes op hen afvuurde in de eerste golfoorlog heeft Israel zich toch koest gehouden om de boel niet te laten escaleren. En toen hadden ze WEL het recht op wettelijke zelfverdediging aan hun kant en de dreiging van een groot aantal slachtoffers was reëel...
En ook het feit zoals je aanduidt dat de mossad inderdaad niet de makkelijke klus klaart om Arafat te likwideren.
Oud 29 maart 2004, 17:43   #45
Woutertje
Banneling

Standaard

[quote="de Vexille"]
Citaat:

Waarom voel jij de noodzaak om het goed te praten? Wij weten allemaal heel goed wat verzetstrijders kunnen doen ZONDER zo laag te vallen dat ze hun eigen kinderen laten ontploffen. Onze grootouders hebben een grens kunnen trekken tussen verzet en willekeurige slachtingen. Het Duitse bezettingsleger in WO II was nochtans veel brutaler dan de Israëlische soldaten. En er was ook de SS, en de Gestapo. Bij elke aanslag op Duitsers werden tientallen burgers geëecuteerd om maar een voorbeeld te noemen. Er was honger, miserie, vernedering en verraad. En toch heeft het verzet van toen nooit zo'n afschuwelijke dingen gedaan.

De Palestijnen die zo'n aanslagen plannen verdienen de naam "strijders" niet. Het zijn gewetensloze moordenaars. Punt.
Er is geen enkele manier om deze gruweldaden goed te praten, daar volg ik je volledig in... Kinderen gebruiken als "wandelende bommen" is crapuleus, daar bestaat geen ander woord voor.

Maar de vergelijking met WOII gaat niet op. De Palestijnen worden nog een heel stuk wreder en gewetenslozer behandeld dan onze burgers onder de Nazi-bezetting. quote]

Een typisch staaltje van perfect antisemietisme. Joden zijn erger dan "Nazi's". Als de Nazi's er niet geweest waren waren het hoogstwaarschijnlijk wel de communisten die dezelfde wreedheden tegen het Joodse volk zouden begaan hebben.
Woutertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2004, 18:38   #46
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het feit is dat Israel zich op een zeer brutale, arrogante en hautaine manier heer en meester heeft gemaakt van een territorium dat het zijne niet is. Feit is dat daardoor een heel volk ondertussen al heel lang op de dool is.
Nogal eenzijdig om dat als een 'feit' te gaan beschouwen.
Oud 30 maart 2004, 11:02   #47
Fonske
Gouverneur

Fonske's schermafbeelding

Standaard

http://www.claybennett.com/pages/israeli_fence.html
Oud 30 maart 2004, 11:41   #48
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
@Straddle & @Kaal

En waar ik kotsmisselijk van wordt is de manier waarop de joden ons de holocaust blijven in het gezicht wrijven als een argument om ons de mond te snoeren wanneer we kritiek durven geven op hun onmenselijke opstelling in het conflict. Mijn grootvader is gestorven toen hij na de oorlog terugkwam uit een werkkamp dankzij de "goede zorgen" van onze oosterburen destijds. Mijn grootmoeder hield twee joodse families verborgen op zolder gedurende bijna 2 jaar tijdens de oorlog. Ik heb geen wrok tegenover het Duitse volk en heb nog nooit een Duitser scheef bekeken. En neen, antisemitisme is mij volkomen vreemd... Nog zo'n verwijt dat m'n maag doet omkeren.

what he said

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be