![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Misschien is dat de reden waarom de fanatieke Joden de Derde Tempel willen bouwen op de plaats van de Rotskoepel. Dan kunnen ze weer een Oostelijke Poort aan die Tempel bouwen en dan kunnen ze weer eens geduldig gaan wachten op de zoveelste messias(sen). Laatst gewijzigd door system : 1 augustus 2008 om 19:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De Gouden Poort is al bijna 1000 jaar gesloten. Zij staat op zichzelf in afzondering met een aureool van grote waardigheid, zich als het ware bezinnend op het einde der tijden. Volgens de traditie zal de Messias Jeruzalem binnenkomen door de Gouden poort. Om dat te voorkomen hebben de moslims de ingang dichtgemetseld en er pal voor een Islamitische begraafplaats aangelegd. In vroeger tijden baden Joden bij deze poort om Goddelijke genade, vandaar dat de Joden hem 'de poort van de Barmhartigheid' noemen. Ook in de Islam heeft de poort een grote betekenis. In het Arabisch heet de poort Gab el-Dahiryeh (poort van de Eeuwigheid). Men beweert dat de gehele mensheid op de Dag des Oordeels door deze poort zal gaan. Maar helaas, deze Poort bestaat niet meer. En zij bestaat al meer dan 1800 jaar niet meer. De poort die we nu zien is een relatief recente poort gebouwd door de Ottomanen toen zij Jeruzalem weer gingen omwallen. Laatst gewijzigd door system : 2 augustus 2008 om 14:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door wauwelaer : 3 augustus 2008 om 14:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Lokaal Raadslid
|
![]() De discussie omtrent de opstanding is; wordt de mens gehuld in vlees en bloed en krijgt de status van Status Quo of krijgt de mens een nieuwe status? Daar joden de school van Hillel volgen, krijgt de mens een nieuwe vorm en gelijkenis zoals in het eerste hoofdstuk van Genesis beschreven is. Maar aan welke voorwaarden Adam en de Mashiach moeten voldoen, dat zag alleen de grote leraar Moses.
Laatst gewijzigd door wauwelaer : 3 augustus 2008 om 17:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn vraag is dus: is dit zo en indien dit zo is, hoe is dit dan te rijmen met de Mozaïsche traditie? Laatst gewijzigd door system : 3 augustus 2008 om 17:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door wauwelaer : 3 augustus 2008 om 19:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zal de vraag anders formuleren: De joden die religieus waren (of zijn), geloofden (of geloven) die allemaal in de 'opstanding'? Laatst gewijzigd door system : 4 augustus 2008 om 08:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Gouverneur
|
![]() Waarschijnlijk niet. De kans daarop is uiterst klein.
![]() |
#51 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Niets vragen is saai. ik ben ook maar een mens die het probeert goed te doen. Ook bij veel niet religieuze joden gaat de voorkeur uit naar een begrafenis. De opstanding in het Jodendom is van enorme betekenis. Het is een verbondenheid met G-d dat niet in woorden is uit te drukken. Hoe G-d de opstanding regelt, weet ik niet, maar de Pesachnacht speelt daarin een belangrijke rol. Ik kan niet met mijn (orthodoxe) wijsvinger aanwijzen wie wel of niet in aanmerking komt voor de opstanding. Daarom moet ik het bij een filosofie laten.
Laatst gewijzigd door wauwelaer : 5 augustus 2008 om 21:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Gouverneur
|
![]() Waar ben je mee bezig, System?
![]() |
#54 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat is me dat nu voor een dwars antwoord. Ik vraag u gewoon of u denkt dat alle (religieuze) joden geloven aan de wederopstanding. Dus nogmaals, voorzover u vele joden kent, zijn er ook (religieuze) joden die u kent en die niet per se geloven aan de wederopstanding? Mijn opvattingen hieromtrent, of ze al dan niet dogmatisch zijn, hebben hier niets mee te maken. U hebt het wel soms moeilijk om op een eenvoudige vraag te antwoorden, zo lijkt me. Doe eens een inspanning. Laatst gewijzigd door system : 6 augustus 2008 om 09:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Gen 1:26 וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים va yomer Elokim – en G-d zei נַעֲשֶֹה אָדָם na aseh Adam – laten wij maken de Mens בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ be tselmenu veh demutnu – naar onze vorm en gelijkenis… Gen 1:27 וַיִּבְרָא אֱלֹהִים va iberah Elokim - En G-d schiep אֶת-הָאָדָם at ha Adam de Mens, בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם be Tselemmo be tselem - naar zijn Beeld בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא betselem Elokim barah – en G-d schiep naar zijn beeld . אֹתוֹ otoh - uit hem זָכָר וּנְקֵבָה Zachr uh Nekevah – Man en Vrouw בָּרָא אֹתָם boreh otem – schiep hij hen Deze zinnen hebben ook betrekking op de opstanding . Want eerst na de komst van de Mashiach het aangezicht van Adam geopenbaard. Joden werken met de symboliek en betekenissen van de woorden en niet met mythologische beelden ontleent uit de Egyptische en Griekse oudheid. En ik denk dat dit een probleem is waar jij mee zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Kleine correctie
![]() |
#60 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Bedankt. Ik wil met alle plezier de woorden "Tselem ve Demuth" uit gen 1:26 toelichten.
Deze twee worden staan dichtbij elkaar, maar hebben een aparte betekenis. Tselem dat gelijkenis betekent, heeft betrekking op de gestalte oftewel het raamwerk. Demuth betekent vorm. Hoewel beiden zich hebben ontwikkeld tot een lichaam, is er een verschil tussen het vleselijke en de beenderen. Het woord demuth bestaat uit twee woorden; dam en muth; Dam betekent rood als bloed en muth betekent in deze context "de letterlijke dood." Wanneer het vlees en bloed zijn verteerd, blijven de beenderen over. De uitlijning van het (doods) hoofd blijft intact. Zijn identificatie valt niet meer te achterhalen. Maar met de herstelling van het Hof van Eden openbaart G-d zich samen met zijn partner Adam. Laatst gewijzigd door wauwelaer : 6 augustus 2008 om 21:40. |
![]() |
![]() |