Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2008, 09:23   #41
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Ik hoorde net op VRT Nieuws (Radio 1) iets over dat er in Vlaanderen 2x meer zelfmoorden zijn dan in in Nederland. En dan nog iets over dat er in België veel meer stuff (cannabis etc) gerookt wordt en dat dat daar ook iets mee te maken zou hebben.
Ik denk eerder het omgekeerde: door de slechte kwaliteit van het leven (doelloos, stress, lange bakkessen,...) gaat men juist roken en zelfmoord plegen.

Heeft iemand meer info over dat onderzoek en de resultaten ervan?

Uiterst interessant.
De uitslag van het onderzoek lijkt me logisch.
Vlamingen zijn niet gewend om voor zichzelf op te komen, ze gaan altijd op de knieeen voor anderen en dat maakt niet gelukkig.
Ze kunnen hun regering en politici niet vertrouwen, leven in een land van collaboratie en ze raken door dit verdriet eerder in depressies.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 10:07   #42
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat een belangrijk segment van onze samenleving gelukkiger is geworden sinds het zich heeft losgewrikt van de kerkelijke dominantie.
Een ander segment is door dezelfde "bevrijding" geconfronteerd geworden met een gevoel van verlorenheid, eenzaamheid en onzekerheid. Deze mensen hebben geen vaste waarden meer die ze als kapstok kunnen gebruken om zich maatschappelijk "in hun sas" te voelen.
De linkse cultuurrevolutie van vorige eeuw heeft de oude dominantie van kerk en staat (voorlopig?) niet kunnen vervangen door een evenwaardig alternatief.
Ik verklaar mij nader: basale en volgens mij levensnoodzakelijke begrippen en gevoelens als: trots, eer, ridderlijkheid, eerlijkheid worden door de huidige postmodernistische linkse minderheidskerk beschouwd als de vijand van hun aloude egalitaristische dogma's en worden bijgevolg door de dominantie (vooral via de linkse media, vakbkonden, enz) van die linkse minderheid door de mangel gehaald met een hoogst ongezond cultuurrelativisme (ook bekend als "de weg met ons" cultuur). Daardoor verliest een groot gedeelte van onze bevolking elke kans op een gezonde volksverbondenheid met intellectuele eenzaamheid en een gevoel van verlorenheid als gevolg.
Deze ontwikkeling doet zich voor net nu ons gans maatschappelijk weefsel wordt dooreengeschud door een nooit gekende migratiegolf die bovenvernoemde volksvervreemding zeker zullen versterken.

Ook dit gegeven zal wel één van de vele redenen zijn waarom de zelfmoordrate is opgelopen.
Oud 31 juli 2008, 10:42   #43
Sodomis
Gouverneur

Sodomis's schermafbeelding

Standaard

Ons land heeft de grootste WERKDRUK van Europa...

Stress, angst & burnout zijn symptomen van hetzelfde verschijnsel:
nl. depressie.
Oud 31 juli 2008, 11:07   #44
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis Bekijk bericht
Ons land heeft de grootste WERKDRUK van Europa...

Stress, angst & burnout zijn symptomen van hetzelfde verschijnsel:
nl. depressie.
ach, de meeste zelfmoorden gebeuren bij jongeren en die werken meestal nog niet.
Dus dat weet ik niet zo.

Wel is men door een onderdrukkende of verwaarloosde opvoeding totaal niet gewapend tegen enige druk van buiten.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 11:26   #45
Sodomis
Gouverneur

Standaard

Citaat:
ach, de meeste zelfmoorden gebeuren bij jongeren en die werken meestal nog niet.
Dus dat weet ik niet zo.
Ben ooit eens gestopt voor een minderjarig meisje dat aan de treinsporen "met gedachten aan het spelen" was...

Haar verhaal kwam erop neer dat Ma & Pa het te druk hadden met hun zaak en dat zij & haar puberproblemen genegeerd werden...

Hoezo geen verband?
Oud 31 juli 2008, 11:31   #46
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

?? het is niet omdat in België procentueel meer jongeren zelfmoord plegen dan in de ons omringende landen dat onze niet zo jongere medemensen zich onbetuigd laten hoor.

In 2004 wist de vdab ons het volgende te vertellen:
De Belg worstelt met zelfmoord. Zoveel is duidelijk. Elk nieuw onderzoek bevestigt dit. Enkele cijfers: dagelijks zijn er gemiddeld drie zelfdodingen in Vlaanderen en vier in Wallonië en Brussel. De gemiddelde leeftijd waarop een man zelfmoord pleegt is 46 jaar. Bij een vrouw is dat 50 jaar. Zelfdoding is bij vrouwen tussen de 25 en 44 na kanker de 2e belangrijkste doodsoorzaak. Bij mannen in dezelfde leeftijdscategorie is het de voornaamste. Schattingen zijn dat het aantal zelfmoordpogingen het 15-voud is van het aantal zelfdodingen: zo'n 100 per dag in België.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 11:44   #47
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Ben ooit eens gestopt voor een minderjarig meisje dat aan de treinsporen "met gedachten aan het spelen" was...

Haar verhaal kwam erop neer dat Ma & Pa het te druk hadden met hun zaak en dat zij & haar puberproblemen genegeerd werden...

Hoezo geen verband?
ja, dat zei ik toch. Gebrek aan opvoeding, aandacht. En dat komt idd omdat veel 'volwassenen' zich laten onderdrukken en in een soort van SM-patroon leven waarin ze onderdrukt worden en daarvan genieten. Ik zie zo veel om me heen van die collega's, die voor de baas de voetmat spelen en zodra ze buiten het gehoor van de baas zijn lopen te klagen en te steunen en naar de dokter rennen met depressie verschijnselen.

Moeten ze maar eens mee ophouden. Ook ZONDER zo te leven kan een mens een goeie job hebben, en houden. ZONDER de kids te verwaarlozen.

Het heeft allemaal met een zekere emancipatie te maken. De Belg gedraagt zich graag als slaafje.
Oud 31 juli 2008, 11:56   #48
PollyCorrect

Standaard

En rara waar dat martelaarschap gedrag vandaan komt? Ja inderdaad, van de katholieke cultuur, die een beeld van een lijdende man hangend aan een kruis verafgoodt, een toonbeeld van SM genot! Lijden is goed, daar wordt men beter van. Men doet het best dingen waar men een hekel aan heeft, en dat jarenlang, en van jongs af aan.

In Nederland is er idd een soort van emancipatie op gang gekomen die maakt dat jongeren op school al proberen te kiezen voor dingen de ze graag doen. Plezier is minder taboe.
Oud 31 juli 2008, 12:11   #49
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus dat weet ik niet zo.

Wel is men door een onderdrukkende of verwaarloosde opvoeding totaal niet gewapend tegen enige druk van buiten.
Onze scholen "bereiden jongeren voor op het bedrijfsleven", hoge werddruk inbegrepen.
Belgisch onderwijs kent een véél hogere werkdruk dan het Duitse, Italiaanse of Griekse (om voorbeelden te noemen)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 12:17   #50
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En rara waar dat martelaarschap gedrag vandaan komt? Ja inderdaad, van de katholieke cultuur, die een beeld van een lijdende man hangend aan een kruis verafgoodt, een toonbeeld van SM genot! Lijden is goed, daar wordt men beter van. Men doet het best dingen waar men een hekel aan heeft, en dat jarenlang, en van jongs af aan.

In Nederland is er idd een soort van emancipatie op gang gekomen die maakt dat jongeren op school al proberen te kiezen voor dingen de ze graag doen. Plezier is minder taboe.
Ik heb een kind van 11 zelfmoord weten plegen , een jaar na de dood van haar (zeer gelovige) moeder: die had haar dochter op haar sterfbed beloofd dat ze elkaar in de hemel zouden terugvinden, en dat kind geloofde daar rotsvast in, het werd obsessionneel ondanks drie psychiaters, goedmenende vader, familie en familievrienden. De derde zelmoordpoging slaagde.

Laatst gewijzigd door filosoof : 31 juli 2008 om 12:17.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 12:25   #51
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik heb een kind van 11 zelfmoord weten plegen , een jaar na de dood van haar (zeer gelovige) moeder: die had haar dochter op haar sterfbed beloofd dat ze elkaar in de hemel zouden terugvinden, en dat kind geloofde daar rotsvast in, het werd obsessionneel ondanks drie psychiaters, goedmenende vader, familie en familievrienden. De derde zelmoordpoging slaagde.
Halleloeja. Leve de Kerk.

Oh en Pruitse vertelde dat in joodse milieus minder zelfmoorden waren, nou misschien komt dat mede omdat er in het jodendom minder wordt gekickt op 'martelaarschap' en er inderdaad zeer weinig over Paradijs in de Hemel wordt geluld. Het jodendom gaat veel meer over 'wat doe je hier op aarde' (maar ik ben geen fan van religie dus ik pleit niet voor dit of dat).
Oud 31 juli 2008, 12:26   #52
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Onze scholen "bereiden jongeren voor op het bedrijfsleven", hoge werddruk inbegrepen.
Belgisch onderwijs kent een véél hogere werkdruk dan het Duitse, Italiaanse of Griekse (om voorbeelden te noemen)
In Nederland is ook een hoge werkdruk en in Vlaanderen is het percentage zelfdodingen 2x zoor hoog.

Dit is dus de oorzaak niet.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 12:32   #53
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Ik heb zo jongeren gekend die tot NEGEN jaar lang gestudeerd hebben voor iets dat ze haatten. En al die jaren toch maar flink doorzetten.

Daarna verbaasd dat heel hun leven zo'n beetje scheef loopt en ze nooit echt in hun schoenen komen te staan, tenzij misschien juist na een flinke depressie en 'downtime' om alles weer op 'n rijtje te zetten. Maar daarvoor moet een mens ijzersterk zijn.
Oud 31 juli 2008, 12:33   #54
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
In Nederland is ook een hoge werkdruk en in Vlaanderen is het percentage zelfdodingen 2x zoor hoog.

Dit is dus de oorzaak niet.
Aan de basis geloof ik het ook niet.
Zelfmoord heeft meestal een 'familiale' achtergrond.
Mishandeling, verwaarlozing, vernietigd zelfbeeld,...
Oud 31 juli 2008, 14:33   #55
Sodomis
Gouverneur

Standaard

Citaat:
In Nederland is ook een hoge werkdruk
Excuseer?
De Nederlandse KMO's waar ik reeds voor werkte liepen leeg als de uurtjes geklopt waren... in tegenstelling tot de Belgische waar er dagelijks "gratis" 1 tot 2u wordt overgewerkt.
Oud 31 juli 2008, 14:48   #56
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Excuseer?
De Nederlandse KMO's waar ik reeds voor werkte liepen leeg als de uurtjes geklopt waren... in tegenstelling tot de Belgische waar er dagelijks "gratis" 1 tot 2u wordt overgewerkt.
Dat kan kloppen. Ik heb het idee dat Nederlanders vrije tijd veel belangrijker vinden dan Belgen. Vlamingen zijn productiever, maar alleen vanwege het hogere aantal gewerkte uren. Per gewerkt uur is de Nederlander weer productiever. Bij een aantal Belgische bedrijven heb ik gezien dat er 's middags uitbundig wordt geluncht. Daar staat tegenover dat er 's avonds langer wordt doorgewerkt. Nou hou ik ook van lekker eten, maar niet als het ten koste gaat van mijn vrije tijd. Dan liever 's middags een snelle hap, zodat ik 's avonds op tijd thuis ben.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 18:34   #57
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Ik denk dat een belangrijk segment van onze samenleving gelukkiger is geworden sinds het zich heeft losgewrikt van de kerkelijke dominantie.
Een ander segment is door dezelfde "bevrijding" geconfronteerd geworden met een gevoel van verlorenheid, eenzaamheid en onzekerheid. Deze mensen hebben geen vaste waarden meer die ze als kapstok kunnen gebruken om zich maatschappelijk "in hun sas" te voelen.
De linkse cultuurrevolutie van vorige eeuw heeft de oude dominantie van kerk en staat (voorlopig?) niet kunnen vervangen door een evenwaardig alternatief.
Ik verklaar mij nader: basale en volgens mij levensnoodzakelijke begrippen en gevoelens als: trots, eer, ridderlijkheid, eerlijkheid worden door de huidige postmodernistische linkse minderheidskerk beschouwd als de vijand van hun aloude egalitaristische dogma's en worden bijgevolg door de dominantie (vooral via de linkse media, vakbkonden, enz) van die linkse minderheid door de mangel gehaald met een hoogst ongezond cultuurrelativisme (ook bekend als "de weg met ons" cultuur). Daardoor verliest een groot gedeelte van onze bevolking elke kans op een gezonde volksverbondenheid met intellectuele eenzaamheid en een gevoel van verlorenheid als gevolg.
Deze ontwikkeling doet zich voor net nu ons gans maatschappelijk weefsel wordt dooreengeschud door een nooit gekende migratiegolf die bovenvernoemde volksvervreemding zeker zullen versterken.

Ook dit gegeven zal wel één van de vele redenen zijn waarom de zelfmoordrate is opgelopen.
Uitsekende posting moet ik zeggen, ook al heb ik moeite met de eerste zin. Het gaat daar eerder om een groep mensen die denkt er beter te zijn door geworden. Maar in de praktijk stellen de levens van de poco-linkse bourgeois niet veel meer voor dat overdadig consumeren en overal hoog van de toren blazen over een levensstijl die in essentie puur nihilisme is.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 18:46   #58
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roskam Bekijk bericht
Ik lees in De Tijd vandaag (31.07.2008):

"Stookolie: plus 60 procent. Aardgas: plus 52 procent. Spaghetti: plus 42 procent. Diesel: plus 32 procent. Benzine: plus 32 procent. Elektriciteit: plus 20 procent. De onderliggende cijfers bij de recordinflatie zijn ronduit hallucinant. Het kan al lang niet meer ontkend worden: het leven is de voorbije maanden alweer fors duurder geworden. De enorme daling van het consumentenvertrouwen bewijst dat de verbruikers dat tot in hun portemonnee voelen. Het is, qua geloof in de toekomst, pessimisme troef. Vakbonden en werkgevers komen niet verder dan een diepe zucht als ze naar de recordinflatie kijken - deze maand is ze opgelopen tot 5,91 procent, een niveau dat ze sinds 1984 niet meer had gehaald."

Zou dit er ook mee te maken kunnen hebben?
Dat denk ik wel.
Zeker als je bedenkt dat mensen die hun bedrijf failliet hebben zien gaan en dus met hoge schuldenbergen achterblijven, tot de risicogroep behoren.

Ik denk dat ook al het negatieve nieuws over het milieu, mogelijke oorlogen, andere rampen, geweld dat we te weten komen via de media, andere vormen van ellende zoals ziekte, en tegelijkertijd oppervlakkige consumptie ... weinig mensen goede moed geeft.
Raar genoeg lijken we anderzijds ook niet meer te mobiliseren om hier effectief iets aan te doen.
Het is alsof al de informatie die ons de laatste decennia kan bereiken, meer kwaad doet dan goed.
Maar je weet natuurlijk niet met zekerheid of het zelfdodingsgetal echt gestegen is of niet. Zeker omdat er vroeger een heel groot taboe lag op zelfdoding, en ten tweede omdat dat ook minder aangename financiele gevolgen had voor de achterblijvers.

En natuurlijk ... weinig sociale contacten hebben, wat nogal vaak voorkomt in deze samenleving, is ook niet sensibiliserend.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 18:50   #59
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Uitsekende posting moet ik zeggen, ook al heb ik moeite met de eerste zin. Het gaat daar eerder om een groep mensen die denkt er beter te zijn door geworden. Maar in de praktijk stellen de levens van de poco-linkse bourgeois niet veel meer voor dat overdadig consumeren en overal hoog van de toren blazen over een levensstijl die in essentie puur nihilisme is.
Die levensstijl is niet meer alleen voor poco linkse bourgeois. Iedereen heeft die overgenomen. Zelfs Johhnies en marienas en ander barakkevolk doet eraan mee...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 18:55   #60
Groentje-18

Standaard

Citaat:
ja, dat zei ik toch. Gebrek aan opvoeding, aandacht. En dat komt idd omdat veel 'volwassenen' zich laten onderdrukken en in een soort van SM-patroon leven waarin ze onderdrukt worden en daarvan genieten. Ik zie zo veel om me heen van die collega's, die voor de baas de voetmat spelen en zodra ze buiten het gehoor van de baas zijn lopen te klagen en te steunen en naar de dokter rennen met depressie verschijnselen.

Moeten ze maar eens mee ophouden. Ook ZONDER zo te leven kan een mens een goeie job hebben, en houden. ZONDER de kids te verwaarlozen.

Het heeft allemaal met een zekere emancipatie te maken. De Belg gedraagt zich graag als slaafje.
Dit is voor mij ook een herkenbaar patroon. Ik bedoel niet voor mij persoonlijk (ik ben ook nog studente), maar in mijn omgeving zie ik dit vaak.
Veel mensen hebben om één of andere reden een minderwaardigheidsgevoel of voelen zichzelf alleen maar waardevol wanneer ze in dienst kunnen leven van de ander. Ze durven niet voor zich opkomen, zich niet laten gelden, ...
Je zal hun het ook nooit tegen iemand horen zeggen als er iets op hun lever ligt. Althans niet in het gezicht van die persoon... Veel Vlamingen (Belgen) zijn 'binnenvretters' (of hoe zeggen ze dat?). Of je kan het ook hypocrietelingen noemen.

Enfin, psychologische hulpverlening terugbetaalbaar maken zou niet slecht zijn. Nu wordt enkel psychiatrische hulp terugbetaald, maar medicijnen lossen vaak het onderliggende probleem niet op ... En is er ook geen kwaliteitscontrole op psychotherapeuten. Iedereen mag zichzelf zo noemen.
Een bv jaarlijks of halfjaarlijks bezoek aan de psy zou verplicht moeten zijn in deze tijden, een beetje zoals het bezoek aan de tandarts. Mentale hygiene heeft trouwens ook een positief effect op de gezondheid. Dus op die manier zou de uiteindelijke financiele balans misschien nog wel positief kunnen uitvallen ipv negatief.
Of de sociale netwerken zouden op de één of andere manier versterkt moeten worden, want ik blijf erbij: sociale banden kunnen alles in goede banen leiden. Ook in slechte als je de verkeerde mensen kent natuurlijk. Maar als je veel mensen kent kunnen deze je weer waarschuwen voor de slechtere invloeden, of hun invloed temperen, enzovoort.
Iedereen zou bij minstens één vereniging moeten zijn, verplicht. Alleen is tijdsgebrek voor veel mensen een probleem. En dan komen we in het straatje van een grote werk- en prestatiedruk...

Verder kan ik me ook aansluiten bij Fieseler's post.
De kerk bracht in zekere mate structuur met zich mee en het belang daarvan kan nauwelijks overschat worden.
Als je vroeger een probleem had, geconfronteerd werd met ellende, heel je leven half om zeep had geholpen, ... kon je nog terecht bij God. Wie ongelovig is kan dat niet meer, en voor hun is er enkel nog een leegte die evenveel vragen van zingeving oproept... alleen moeten deze nu zelf ingevuld worden.

Iedereen mag nog roepen en schreeuwen zoveel hij wil dat hij atheïst is, ergens, somewhere en somehow, zal hij nog wel op de één of andere manier aan een soort van religieus beleven, doen, aan zelfreflectie, reflectie over de dingen, een onderscheid maken voor onszelf tussen goed en kwaad, de ene zal misschien naar een rockconcert gaan, de ander zal gaan mediteren, zich verdiepen in kunst, geschiedenis, filosofie, new age praktijken, ...
Want wat is geloof meer, dan een manier die we aangereikt krijgen om dat (= alles binnen een bepaald kader te plaatsen) te doen?

De existentiele vragen zijn er nog maw, en ze zijn nog altijd even prangend als zo'n vijfduizend jaar geleden. Alleen laten we ze nu niet meer invullen door één of andere predikant, maar zoeken we de antwoorden zelf.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 31 juli 2008 om 19:00.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be