Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2008, 14:22   #41
Bethere
Vreemdeling

Standaard

Wow, zoveel reacties.

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb geen identiteitscrisis hoor, mij maakt mijn nationaliteit mij weinig uit.

Ik stelde deze vraag gewoon omdat ik heel benieuwd was hoe separatisten de vlamingen van de walen zouden onderscheiden in geval van splitsing, lijkt niet altijd zo simpel hé.

Ik wou gewoon weten hoe dit in de praktijk zou gebeuren en als ik jullie reacties leest weet niemand echt goed hoe dit juist zou gebeuren.

Dus dit was absoluut geen vraag om mijzelf een identiteit te geven ofzo hoor .

Persoonlijk voel ik me geen van beide. De flaminganten vind ik zo'n zeveraars, sommigen hebben niets beters te doen dan af te geven op walen/franstaligen. Ik zou zeggen, relax een beetje en doe uw televisie uit. De politici hebben met succes veel mensen gebrainwashed of denken jullie nu echt dat politici hun eigen zever geloven? Laat jullie niet zo misleiden door zo'n mensen die toch niets om de gewone burger geven.

In de franstalige regio heb je ook veel mensen die vlamingen minachten, echt zever.

T'is gewoon een vicieuse cirkel waar ik niet aan meedoe.
Bethere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 14:36   #42
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bethere Bekijk bericht
Wow, zoveel reacties.

Ik heb geen identiteitscrisis hoor, mij maakt mijn nationaliteit mij weinig uit.

Ik stelde deze vraag gewoon omdat ik heel benieuwd was hoe separatisten de vlamingen van de walen zouden onderscheiden in geval van splitsing, lijkt niet altijd zo simpel hé.

Ik wou gewoon weten hoe dit in de praktijk zou gebeuren en als ik jullie reacties leest weet niemand echt goed hoe dit juist zou gebeuren.

Persoonlijk voel ik me geen van beide. De flaminganten vind ik zo'n zeveraars, sommigen hebben niets beters te doen dan af te geven op walen/franstaligen. Ik zou zeggen, relax een beetje en doe uw televisie uit. De politici hebben met succes veel mensen gebrainwashed of denken jullie nu echt dat politici hun eigen zever geloven? Laat jullie niet zo misleiden door zo'n mensen die toch niets om de gewone burger geven.

In de franstalige regio heb je ook veel mensen die vlamingen minachten, echt zever.

Inderdaad politici hebben met succes 178 jaar de mensen gebrainwashed. Ik geloof hen alvast niet, daarom Vlaanderen onafhankelijk.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 14:59   #43
Bethere
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Inderdaad politici hebben met succes 178 jaar de mensen gebrainwashed. Ik geloof hen alvast niet, daarom Vlaanderen onafhankelijk.
Kijk, en daarom heb ik pas nu mijn eigen mening gegeven en niet in mijn eerste post. Omdat ik wist dat er anders niet op mijn vraag zou geantwoord worden.

Laatst gewijzigd door Bethere : 30 augustus 2008 om 14:59.
Oud 30 augustus 2008, 15:10   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een groot verschil tussen identiteit en nationaliteit. Dat laatste betreft slechts uw identiteitskaart. Heel wat Magrebijnen die in België zijn geboren en getogen, identificeren zich niet als Belgen zelfs al hebben ze een Belgisch IK. Hun identiteit is niet zelden Marokkaans. Hun nationaliteit Belg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 15:12   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De flaminganten vind ik zo'n zeveraars, sommigen hebben niets beters te doen dan af te geven op walen/franstaligen.
Als Vlaamsgezinde geef ik geenszins af op Walen of Franstaligen. Dus, wat komt u hier aanzetten met uw veralgemenende en dus onjuiste uitspraak?
Oud 30 augustus 2008, 15:34   #46
Bethere
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is een groot verschil tussen identiteit en nationaliteit. Dat laatste betreft slechts uw identiteitskaart. Heel wat Magrebijnen die in België zijn geboren en getogen, identificeren zich niet als Belgen zelfs al hebben ze een Belgisch IK. Hun identiteit is niet zelden Marokkaans. Hun nationaliteit Belg.
Juist, daarom zei ik ook "mijn nationaliteit" en mijn identiteit associeer ik niet aan een land of regio.

Citaat:
Als Vlaamsgezinde geef ik geenszins af op Walen of Franstaligen. Dus, wat komt u hier aanzetten met uw veralgemenende en dus onjuiste uitspraak?
Ik heb geschreven dat "sommige" flaminganten dit doen.

Laatst gewijzigd door Bethere : 30 augustus 2008 om 15:39.
Oud 30 augustus 2008, 15:37   #47
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Jij scheen alle rechtsen hier voor achterlijke racisten te verslijten.
jamaar... rechtsen uitschelden telt niet mee! dat is geoorloofd!
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 15:44   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geschreven dat "sommige" flaminganten dit doen.
Ik citeer uw eigen woorden:

Citaat:
De flaminganten vind ik zo'n zeveraars, sommigen hebben niets beters te doen dan af te geven op walen/franstaligen.
Er staat weldegelijk "de flaminganten"; een veralgemening. U beschouwt alle flaminganten dus als "zeveraars" (waarom dan wel???), om vervolgens te stellen dat "sommigen" afgeven op Walen/Franstaligen...

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 30 augustus 2008 om 15:46.
Oud 30 augustus 2008, 15:47   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist, daarom zei ik ook "mijn nationaliteit" en mijn identiteit associeer ik niet aan een land of regio.
Een identiteit kan weldegelijk geassocieerd worden met een land of regio, zonder dat daarom de nationaliteit ter sprake komt.
Oud 30 augustus 2008, 16:03   #50
Bethere
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik citeer uw eigen woorden:

Er staat weldegelijk "de flaminganten"; een veralgemening. U beschouwt alle flaminganten dus als "zeveraars" (waarom dan wel???), om vervolgens te stellen dat "sommigen" afgeven op Walen/Franstaligen...
Ik denk dat ik duidelijk genoeg aangetoond heb wat ik hierover denk. Als je natuurlijk op de details gaat spelen kun je me laten zeggen wat je wilt, er kan altijd wel een foutje tussenzitten.

Op de zeveraars had ik het dus op diegenen die niets anders doen dan afgeven op Walen/Franstaligen.

Ik had het inderdaad beter kunnen formuleren maar ik denk dat mijn mening toch redelijk duidelijk is in mijn post.

Laatst gewijzigd door Bethere : 30 augustus 2008 om 16:11.
Oud 30 augustus 2008, 16:34   #51
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wow, zoveel reacties.

Ja maar hela zo gaat dat maar niet
Je stelde er een vraag over dus je vroeg het je wel degelijk af. Het is volste recht geen Vlaming te voelen maar je bent er wel één. En ja ok op zich hebben we daar niets voor moeten doen maar ieder mens heeft wel een identiteit en nationaliteit.

Ik geloof ook niet alles dat politici rondstrooien maar sommige vertellen wel zaken waar ik mij dan weer wel in kan vinden.
Ik kan begrijpen dat het u allemaal steenkoud laat maar wat u zeker niet koud zal laten is het feit dat alles duurder word, er geen stabiele regering is enz

als jij verder aan België wilt vastklitten, kom dan niet klagen dat alles vierkant draait. Er is een grote groep mensen die wilt splitsen en die mensen kunnen niet zo maar aanvaarden dat we verder leven in België. Als men dus voorruit wil zal onafhankelijkheid de enige optie zijn want je kunt niet ontkennen dat de problemen zich afspelen tussen de taalgroepen en tussen Vlaamse politici en Waalse politici.

De vraag om Vlamingen van Walen te onderscheiden stelt zich niet, het gaat om de onafhankelijkheid van Vlaanderen. Wallonië blijft dus een (goede?) buur waar iedereen welkom is. We blijven in Europa en blijven meedoen, dus geen isolatie.
Het leven gaat rustig verder maar als je dan je TV opzet heb je geen communautaire problemen meer, eindelijk eeuwig van verlost. Wat kan daar toch fout aan zijn ?
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 17:46   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ik duidelijk genoeg aangetoond heb wat ik hierover denk. Als je natuurlijk op de details gaat spelen kun je me laten zeggen wat je wilt, er kan altijd wel een foutje tussenzitten.

Op de zeveraars had ik het dus op diegenen die niets anders doen dan afgeven op Walen/Franstaligen.

Ik had het inderdaad beter kunnen formuleren maar ik denk dat mijn mening toch redelijk duidelijk is in mijn post.
Aha. Om af te ronden: u heeft dus niets tegen "de" flaminganten, maar alleen welke Franstaligen om hun Franstalig-zijn aanvallen. Welnu, die laatste groep is heel klein. Te verwaarlozen zelfs.
Oud 30 augustus 2008, 20:10   #53
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BenIsaac Bekijk bericht
Uw beenderen zijn Vlaams, uw romp is Waals.
Dat wordt een menselijk drama bij splitsing
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 20:19   #54
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een identiteit kan weldegelijk geassocieerd worden met een land of regio, zonder dat daarom de nationaliteit ter sprake komt.
Citaat:
iden·ti·teit (dev)
1 gelijkheid van naam en persoon
2 (identiteiten) dat wat eigen is aan een persoon
3 (wiskunde) vergelijking die voor alle waarden van de daarin voorkomende veranderlijke grootheden geldig is

http://www.vandale.nl/vandale/opzoek...ord=identiteit
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 21:29   #55
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Oostenrijkse identiteit bestond al van vroeger, maar werd niet al tegenstrijdig gezien met de Duitse. Dat is nog altijd het geval in Beieren bijvoorbeeld waar er een heel sterke regionale identiteit is die evenwel te combineren valt met de Duitse.

Akkoord, de Oostenrijkse identiteit dateert al van de middeleeuwen, maar toch is het pas na de tweede wereldoorlog dat de meerderheid van de bevolking zich werkelijk zo voelde. De meeste Oostenrijkers twijfelden lang aan hun ware identiteit. Nuja, dat is toch wat ik ervan gelezen heb.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 22:28   #56
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Jij scheen alle rechtsen hier voor achterlijke racisten te verslijten.
Neen, want échte rechtsen zitten niet te zagen over "de makakken", "de polletiek" en "de Walen".
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 22:32   #57
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Akkoord, de Oostenrijkse identiteit dateert al van de middeleeuwen, maar toch is het pas na de tweede wereldoorlog dat de meerderheid van de bevolking zich werkelijk zo voelde. De meeste Oostenrijkers twijfelden lang aan hun ware identiteit. Nuja, dat is toch wat ik ervan gelezen heb.
De huidige Oostenrijkse identiteit dateert uiteraard van 1945. Daarvóór heerste een Duitse identiteit (Deutschland, über Alles) en nog daarvóór een Oostenrijk-Hongaarse (Gott erhalte, Franz den Kaiser). Zo zie je maar hoe geconstrueerd identiteiten zijn.

Pikant detail: de melodie van het Deutschlandlied is gepikt van het Oostenrijk-Hongaarse volkslied.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 23:11   #58
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Neen, want échte rechtsen zitten niet te zagen over "de makakken", "de polletiek" en "de Walen".
Zeg eens wat échte rechtsen dan wel zijn volgens jou.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2008, 23:20   #59

Standaard

Citaat:
Hallo,

Door heel die media-circus over de splitsing van België ben ik mij beginnen af te vragen wat er met mij zou gebeuren indien België gesplitst wordt.

Ik heb 1 Waalse ouder van wie beide ouders Waals zijn.

En 1 Vlaamse ouder van wie beide ouders Vlaams zijn.

Ik heb een deel van mijn studies in het Vlaams gedaan en een deel in het Frans, mijn einddiploma is in het Frans.

Ik spreek beide talen heel goed en ik kan moeilijk zeggen wat mijn moedertaal nu eigenlijk is, op deze vraag antwoord ik telkens : «*beide*»;

Mijn identiteitskaart is in het Vlaams.

Ik woon nu in Brussel.

Ik ben in een Brusselse gemeente geboren.

Ik heb in Vlaanderen en in Brussel gewoont maar nooit in Wallonië.

Liefst blijf ik in de toekomst in Brussel wonen.

Zo…. Zou ik een Vlaming zijn of een Waal in geval van splitsing?
U hebt natuurlijk gelijk een dergelijke vraag te stellen.. . Het antwoord is voor mij zeer duidelijk .. U bent .. BELG ..

De rest is peanuts .. ik bedoel .. Wat ik hier lees, zijn antwoorden van studentjes (O jerum..), die ofwel op kosten van Pa en Pa ofwel op kosten van de Staat .. "studeren"....
alter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 07:01   #60
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aha. Om af te ronden: u heeft dus niets tegen "de" flaminganten, maar alleen welke Franstaligen om hun Franstalig-zijn aanvallen. Welnu, die laatste groep is heel klein. Te verwaarlozen zelfs.

maar van die heel kleine te verwaarlozen groep lijken er hier veel op dit forum te "zitten"...
zodus vertegenwoordigen al degenen die hier "kappen" op de Franstaligen een te verwaarlozen groep...
conclusie???

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be