Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Bent u tevreden over het gebruik van uw gsm en over de bijhorende factuur?
Ja, ik heb hier geen noemenswaardige problemen mee 16 61,54%
Neen, maar ik vind het, gezien de marktsituatie, verantwoord 0 0%
Neen, maar ik heb geen behoefte om hier actie tegen te voeren 3 11,54%
Neen, en ik vind het tijd dat hier eens over nagedacht wordt 7 26,92%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2008, 19:50   #41
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Ik heb dan ook geen zonnesteek zoals jij.
Da's waar...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 19:54   #42
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik dacht dat er ergens een wet bestond die overdreven winsten verbiedt.
Alle providers maken zich schuldig aan misbruik met hun roaming tarieven. Zelf de EU vindt ze overdreven.

Hoog tijd dat er actie gevoerd wordt.
Want je eigen verantwoordelijkheid laten werken, is te moeilijk uiteraard...
Jij en je mede-gsm gebruikers zijn de enige verantwoordelijken in dit verhaal. Als je sms-jes te duur vindt, gebruik ze dan niet.

Enfin, veel succes met je wet
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 20:35   #43
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Want je eigen verantwoordelijkheid laten werken, is te moeilijk uiteraard...
Jij en je mede-gsm gebruikers zijn de enige verantwoordelijken in dit verhaal. Als je sms-jes te duur vindt, gebruik ze dan niet.

Enfin, veel succes met je wet
Ja, natuurlijk is alles de verantwoordelijkheid van de consument.
Om de mede-gsm gebruiker wakker te schudden is deze actie misschien nuttig.

Jij weet helemaal niet of, en hoeveel SMS-jes ik stuur.
Ongeacht daarvan, zijn ze te duur.

Als die SMS-jes bij alle providers zo duur zijn, vele malen de kostprijs, zou het mogelijk zijn dat er prijsafspraken zijn? Is daar ooit al onderzoek naar gedaan?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 20:52   #44
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor een sms in Belgie betaal ik 0,124 €.
Voor een sms vanuit Frankrijk betaal ik 0,210 €.
Voor een sms vanuit Spanje betaal ik 0,405 €
Voor een sms vanuit de V.S. betaal ik heel weinig. Ik weet het juiste bedrag niet meer.
Dat zijn toch relatief onbenullige bedragen ? Bedenk toch welke enorme technologische prestaties en technische kennis en vaardigheden hiervoor ingespannen worden.
Als je MISBRUIK maakt van die elektronische wonderen, ja dan loopt de rekening hoog op.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 21:03   #45
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ja, natuurlijk is alles de verantwoordelijkheid van de consument.
Bepalen de providers dan hoeveel smsjes de gebruikers versturen? Ik dacht het niet.
Je kent als gebruiker de kost en je bepaalt zelf wat je stuurt; het is dus jouw verantwoordelijkheid.

Citaat:
Om de mede-gsm gebruiker wakker te schudden is deze actie misschien nuttig.
Nuttig voor wat?

Citaat:
Jij weet helemaal niet of, en hoeveel SMS-jes ik stuur.
Dat is dan ook helemaallniet relevant.

Citaat:
Ongeacht daarvan, zijn ze te duur.
Dan gebruik je ze niet; eenvoudig toch?
Wie ben jij trouwens om te weten wat te duur is en wat niet?

Citaat:
Als die SMS-jes bij alle providers zo duur zijn, vele malen de kostprijs, zou het mogelijk zijn dat er prijsafspraken zijn? Is daar ooit al onderzoek naar gedaan?
Er zijn genoeg aanbiedingen waar je duizenden gratis smsjes krijgt; waarom zou je dan nog afspraken gaan maken?
Oud 31 augustus 2008, 21:07   #46
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Florre, prent dit goed in je jonge, mooie kopje: de slimmerikken leven van en met de dommerikken. Dit is altijd zo geweest en het zal altijd zo blijven.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 11:02   #47
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Florre Bekijk bericht
Dag allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum, maar ik zou mij alvast willen voorstellen als organisator van de gsm-loze vrijdag . Het is de bedoeling om op vrijdag 26 december 2008, tweede kerstdag zoveel mogelijk mensen te overtuigen om de GSM voor één dagje uit te zetten. In wat volgt krijgen jullie iets meer uitleg over de bedoeling en reden van deze actie.

Uiteraard is een GSM een erg handig medium, maar kunnen we nog zonder? Onze GSM heeft onze dagelijkse leefwereld overgenomen. Het wordt tijd dat we eens stilstaan bij die constante bereikbaarheid en die dure toestellen met nog duurdere gesprekskosten een dagje naast ons neerleggen. Dr. Nigel Bannister van de Britse University of Leicester heeft berekend dat het relatief duurder is om een SMS'je te sturen, dan beeldmateriaal van de Hubble Space Telescope te downloaden ! Een SMS'je kost voor een provider bijna niets. Een "goedkoop" SMS'je van 8 cent is dus al snel een verzestienvoudiging van het bedrag dat zij er in moeten investeren. Bij welk ander product ter wereld komen we zulke bedragen nog tegen? Zelfs de dure pintjes van de zomerfestivals kunnen hier niet aan tippen. Ander onderzoek heeft uitgewezen dat de nieuwe, duurdere, "coolere" toestellen nog minder kwalitatief zijn als de oude modellen. We betalen maandelijks schandalig hoge bedragen voor een toestel waar we met een klein beetje moeite ook zonder kunnen. Het wordt tijd dat we hier eens over nadenken en op deze manier gezamelijk actie voeren tegen deze situatie!

Indien jullie willen participeren aan deze actie nodig ik iedereen uit om het event "gsm-loze vrijdag" toe te voegen op facebook: http://www.facebook.com/event.php?eid=31237239918 , of om u aan te sluiten op de myspace: www.myspace.com/gsmlozevrijdag

DOE MEE AAN DEZE ACTIE ! DIT KAN ALLEEN MET MASSALE STEUN EN PARTICIPATIE!

ik heb geen GSM, en mijn zoon's telefoneren met een GSMkaart van 15euro voor 1 jaar...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 11:12   #48
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb internet, een huistelefoon, een brievenbus en een huisbel. Waarom nog een gsm?

omdat u hersenen zonder straling op een duidelijker niveau kunnen functioneren. Dat mag niet, mensen die kritisch kunnen denken en dus wordt er zoveel mogelijk druk gelegd opdat iedereen zo'n ding op zich zou hebben en de hersenen langzaam gefrituurd worden tot een aanvaardbaar gewillig niveau.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 11:53   #49
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb geen gsm.

Stel de volgende vraag aan iemand die denkt dat ding niet te kunnen missen (ik heb het niet over mensen die voor hun werk een gsm nodiig hebben):

Noem mij één situatie waarbij je zonder gsm je leven naar de knoppen had zien gaan?

Toch makkelijk zo'n ding zul je zeggen. Toch makkelijk zonder dat ding zeg ik.

Ik heb internet, een huistelefoon, een brievenbus en een huisbel. Waarom nog een gsm?
En ook dat hebben we straks niet meer nodig.

http://www.hetleven.be/telcursus.html

Laatst gewijzigd door Duym : 1 september 2008 om 12:21.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 12:19   #50
Florre
Vreemdeling

Standaard

Mensen kunnen twaalf cent per sms misschien goedkoop vinden. Dat is ook relatief weinig geld. Maar dat is geen verantwoording voor de tarieven. Het is net omdat sms'en zo relatief goedkoop zijn dat het niet opvalt hoe duur ze zijn in vergelijking met andere producten. Ze niet gebruiken is niet altijd een optie en het is gewoon een kwestie van gewustwording. Een gsm is een heel handig toestel, ik vind het onverantwoord dat van die handigheid misbruik wordt gemaakt door listige operators. Ik begrijp niet wat hier het probleem mee is? Er is een onevenwicht in de prijs-kwaliteitverhouding en dit mag aangevochten worden. Het is niet verplicht om hier aan te participeren, maar ik hoop gewoon dat mensen begrijpen wat er aan de hand is. Sla Test-aankoop er maar eens op na, of inderdaad de Europese Unie. Het is een zo goed als vaststaand feit dat sms'en relatief veel te duur zijn.
Florre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 12:28   #51
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Mensen kunnen twaalf cent per sms misschien goedkoop vinden. Dat is ook relatief weinig geld. Maar dat is geen verantwoording voor de tarieven. Het is net omdat sms'en zo relatief goedkoop zijn dat het niet opvalt hoe duur ze zijn in vergelijking met andere producten. Ze niet gebruiken is niet altijd een optie en het is gewoon een kwestie van gewustwording. Een gsm is een heel handig toestel, ik vind het onverantwoord dat van die handigheid misbruik wordt gemaakt door listige operators. Ik begrijp niet wat hier het probleem mee is? Er is een onevenwicht in de prijs-kwaliteitverhouding en dit mag aangevochten worden. Het is niet verplicht om hier aan te participeren, maar ik hoop gewoon dat mensen begrijpen wat er aan de hand is. Sla Test-aankoop er maar eens op na, of inderdaad de Europese Unie. Het is een zo goed als vaststaand feit dat sms'en relatief veel te duur zijn.
Dan gebruik je dat toch domweg niet, als je dat toch vindt? Wat is daar nu zo moeilijk aan...
Het is de provider die de dienst aanbiedt en het is hij die bepaalt hoeveel dat moet kosten. Daar hoeft de gebruikers niets op te zeggen hebben; die moet enkel bepalen of dat bedrag aanvaardbaar is voor gebruik en beslissen of hij het al dat niet gaat gebruiken.
Oud 1 september 2008, 12:34   #52
monza
Gouverneur

Standaard

ge kunt misschien al uw vrienden een smske sturen op 25 december zodat ze het niet vergeten om hem af te zetten.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 12:46   #53
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je moet het technologisch bekijken: hoeveel kilobyt verzend je om een stem gedigitaliseerd pakket switched te versturen... gemakkelijk per Call 100kb. Als je dan weet dat een SMS bvb 30 letters bevat, betaal je technologisch gezien toch 1000keer meer voor uw SMS..

Als je de SMS per woord uitdrukt betaal je gemakkelijk 1 cent per woord die je post. Daarbij vergeleken is dit messageboard toch het paradijs. Hier post je gratis, en heb je nog veel meer lezers erbij..

Het enige waar de operator zich nog kan aan rechthouden is dat de concurrentie er niet in slaagt de prijs dramatisch te doen zakken, tenzij bij sommige jongeren abonnementen is SMS'en gratis na 17u.

Vroeger ging men naar de kerk om te bidden en betaalde men stoelgeld, nu betaalt men via de operator voor de GSM mast die in alle kerktorens zitten.. Daarmee wordt spreken met god als het ware werkelijkheid. De zon gaat voor niets op, en iemand moet dat netwerk betalen, dat is duidelijk.

En samen betalen we Belgacom... dus de overheid zou beter een taks heffen zodat communicatie winst afgeroomd naar de begroting gaat
Oud 1 september 2008, 14:08   #54
Florre
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dan gebruik je dat toch domweg niet, als je dat toch vindt? Wat is daar nu zo moeilijk aan...
Het is de provider die de dienst aanbiedt en het is hij die bepaalt hoeveel dat moet kosten. Daar hoeft de gebruikers niets op te zeggen hebben; die moet enkel bepalen of dat bedrag aanvaardbaar is voor gebruik en beslissen of hij het al dat niet gaat gebruiken.

Dus als alle tankstations opeens 50 euro per liter vragen gebruik je gewoon domweg je auto niet? Dat is geen juiste redenering. Het is net omdat een GSM zo'n handig en bijna verplicht gebruiksvoorwerp is dat de providers kunnen vragen wat ze willen. Het is niet altijd een eenvoudige kwestie van vraag en aanbod. Ik vind dat een GSM evenzeer een basisrecht is als een televisie of een verwarmd huis. Waarom hier dan geen redelijke tarieven voor hanteren?
Oud 1 september 2008, 14:12   #55
monza
Gouverneur

Standaard

Een GSM en TV zijn geen basisrecht en het zal ook zo niet zijn. Als we al iedereen eerst drinkwater en een warme plaats geven zijn we al goed bezig. Door wie worden wij dan verplicht een GSM te gebruiken? Ik enkel vanwege men job en die GSM hoef ik dan ook niet te betalen.
Straks gaan we ook nog eisen dat een PC en een playstation basisrechten zijn.
Oud 1 september 2008, 14:15   #56
Florre
Vreemdeling

Standaard

Geen reden om het in het belachelijke te trekken. Ik vind een GSM even belangrijk als een TV of een PC, inderdaad. En daar is niets mis mee. Ik heb het over een verplichting in de sociale omgeving. Ga maar eens solliciteren zonder GSM-nummer of e-mailadres. Iedereen wordt verwacht overal bereikbaar te zijn en een GSM te hebben. De tarieven zijn discriminerend hoog en hier mag absoluut iets aan gedaan worden.
Oud 1 september 2008, 14:16   #57
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hola voila, het is al een recht....

nietdoen, 10jaar gelegen lagen zo nog in hun pamper te plassen, en nu hebben ze al het recht op SMS'n...
Oud 1 september 2008, 14:16   #58
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus als alle tankstations opeens 50 euro per liter vragen gebruik je gewoon domweg je auto niet?
Klopt.

Citaat:
Dat is geen juiste redenering.
"Ik gebruik dat, ook al vind ik dat te duur, dus de provider moet zijn prijs maar aanpassen"... Dat is pas een verkeerde redenering.

Citaat:
Het is net omdat een GSM zo'n handig en bijna verplicht gebruiksvoorwerp is dat de providers kunnen vragen wat ze willen.
Een GSM kan handig zijn, dat klopt,maar sinds wanneer ben je verplicht dat te hebben? Ik heb me nog nooit verplicht gevoeld dat te hebben, laat staan dat ik me verplicht zou voelen te sms'en wanneer ik een gsm heb...

Citaat:
Het is niet altijd een eenvoudige kwestie van vraag en aanbod. Ik vind dat een GSM evenzeer een basisrecht is als een televisie of een verwarmd huis. Waarom hier dan geen redelijke tarieven voor hanteren?
Waarom zou dat een basisrecht zijn? Waarom zou een tv een basisrecht zijn?
Beide zijn luxe, en daar betaal je voor of daar betaal je niet voor.
Oud 1 september 2008, 14:21   #59
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Geen reden om het in het belachelijke te trekken. Ik vind een GSM even belangrijk als een TV of een PC, inderdaad. En daar is niets mis mee. Ik heb het over een verplichting in de sociale omgeving. Ga maar eens solliciteren zonder GSM-nummer of e-mailadres. Iedereen wordt verwacht overal bereikbaar te zijn en een GSM te hebben. De tarieven zijn discriminerend hoog en hier mag absoluut iets aan gedaan worden.
U trekt het wel zelf in het belachelijke.
Bereikbaar zijn ja ok, maar geen GSM die "bereikbaar" moet zijn kost 15€/jaar of zelfs minder. Er wordt niet geeist tijdens een solicitatie dat u zich aanmeld dmv een SMS of door te bellen.
Oud 1 september 2008, 14:36   #60
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Klopt.

"Ik gebruik dat, ook al vind ik dat te duur, dus de provider moet zijn prijs maar aanpassen"... Dat is pas een verkeerde redenering.

Een GSM kan handig zijn, dat klopt,maar sinds wanneer ben je verplicht dat te hebben? Ik heb me nog nooit verplicht gevoeld dat te hebben, laat staan dat ik me verplicht zou voelen te sms'en wanneer ik een gsm heb...

Waarom zou dat een basisrecht zijn? Waarom zou een tv een basisrecht zijn?
Beide zijn luxe, en daar betaal je voor of daar betaal je niet voor.
Inderdaad, internet is een basisrecht, dus internet moet gratis. Dat grenst aan het communisme mijn vriend, je moet dringend eens cursus volgen bij Eric.

Moest je nu eens dat ding gebruiken wanneer je het nodig hebt, dan zou je zien dat je waarschijnlijk met een abonnement van 15euro per jaar 10euro overhebt, en dat je na 2 jaar uw abonnement moet verlengen of anders dat uw belkrediet verloren gaat.

Een GSM heeft volgens mij maar nut in de gezinssituatie waar iedereen zijn lijstje nog SMS't terwij den ouden aan het winkelen is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be