Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: ken jij zelfbeschikkingsrecht toe?
Alleen aan de Kosovaren, niet aan de Abchassiers of osseten, omdat de eersten onder onze controle staan 1 5,88%
Aan de kossovaren en ook Abchassiers en Osseten maar laten we het hierbij houden, anders wilt iedereen het en krijgen we problemen 0 0%
Aan kossovaren, abchassiers en osseten, maar ook voor ieren, basken, koerden, tibetanen, palestijnen... 12 70,59%
Jezus nee, wat een nachtmerrie. Grote sterke imperialistische staten, dat is mijn ding 4 23,53%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2008, 09:40   #41
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Voor allen die sterk in zelfbeschikking geloven. Hebben de departementen Santa Cruz, Beni, Pando en Tarija in Bolivia ook het recht een onafhankelijke staat te vormen? Tenslotte is hun voornamelijk blanke bevolking anders dan de Indiaanse in de hooglanden van Bolivia.
Jammer genoeg is er op bovenstaande post geen reactie gekomen. Toch ben ik wel benieuwd. Daarom probeer ik het nog maar eens.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2008, 10:18   #42
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor allen die sterk in zelfbeschikking geloven. Hebben de departementen Santa Cruz, Beni, Pando en Tarija in Bolivia ook het recht een onafhankelijke staat te vormen? Tenslotte is hun voornamelijk blanke bevolking anders dan de Indiaanse in de hooglanden van Bolivia.
Ja, wat mij betreft wel. Ik ken weliswaar de exacte demografie niet van de bevolking in die gebieden, maar als de meerderheid van de bevolking daar zich wil afscheiden van Bolivia, steun ik dat.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 23:44   #43
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ja, wat mij betreft wel. Ik ken weliswaar de exacte demografie niet van de bevolking in die gebieden, maar als de meerderheid van de bevolking daar zich wil afscheiden van Bolivia, steun ik dat.
Bedankt voor het oprechte antwoord.
Ik neem aan dat u de overwegingen hebt meegenomen dat het daar in die Boliviaanse departementen vooral gaat om de aanwezige aardgas- en aardolievoorraden.
Oud 16 september 2008, 01:40   #44
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Aan veel staten maar niet aan Kosovo.
Oud 16 september 2008, 02:28   #45
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor allen die sterk in zelfbeschikking geloven. Hebben de departementen Santa Cruz, Beni, Pando en Tarija in Bolivia ook het recht een onafhankelijke staat te vormen?
In principe geld het recht op 'zelfbeschikking' voor iedereen. In die departementen moet men echter rekening houden met het feit dat er maar liefst 29 (van de 36 in heel het land) verschillende oorspronkelijke volkeren aanwezig zijn die ook zelfbeschikkingsrecht willen, en dat zien de voorstanders van departementale autonomie dan weer niet zitten, terwijl de regering Morales hier eerder voor te vinden is in overeenstemming met de VN resolutie uit 2007 over de rechten van de 'indigeneous people' en de nieuwe grondwet. Het zijn eigenlijk recente imigranten die hun grootgrondbezit en feudale rijkjes hebben gebouwd zonder rekening te houden met de oorspronkelijke bevolking, die gedegradeerd werd tot semi-slavernij. Nu willen die departementen zelfbeschikking om te kunnen blijven de zelfbeschikking van de oorspronkelijke bewoners te verhinderen.

Buitenlandse interesses spelen ook een rol in het stimuleren van een balkanizatie van Bolivia. Dat spel wordt gespeeld via gewelddadige acties, maar ook via de media. Men zou zich bijvoolbeeld de vraag kunnen stellen of een mediamagnaat het recht heeft zijn onafhankelijke staat te hebben. Hij/zij kan namelijk wel voor een 50 % meerderheid zorgen via een quasi monopolie op de informatie. Democratie is manipuleerbaar, en kan zelfs leiden tot een dictatuur in de praktijk. Pando is daar een mooi voorbeeld van.

De presidenten van Zuid amerika (UNASUR) zijn op dit moment aan het vergaderen in Chili. De tendens is duidelijk. Er wordt geen buitenlandse inmenging in Bolivia geduld met de bedoeling het land te splitsen. Enkel de regering Morales wordt als legitiem aanvaard. De tijden zijn misschien toch veranderd. De 'speeltuin' van het westen neemt zijn eigen lot in handen. Dat is ook 'zelfbeschikking'.

Citaat:
Tenslotte is hun voornamelijk blanke bevolking anders dan de Indiaanse in de hooglanden van Bolivia.
Ook in die departementen zijn de 'blanken' een minderheid. Men vergeet nogal eens vlug buiten de steden te kijken. En ook is er historisch steeds een uitwisseling en verwantschap geweest tussen de hooglanden en de laaglanden van Bolivia. O.a. tijdens de dictatuur van Banzer zijn er heel wat Europeanen (kroaten bv.) en mensen uit het midden oosten (Libanezen bv.) toegekomen in de laaglanden, en het zijn vooral die die nu voor problemen zorgen. Meegebrachte gewoonten?

Zelfbeschikkingsrecht is inderdaad niet zo eenvoudig te bepalen in de praktijk.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 september 2008 om 02:53.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 09:05   #46
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ook in die departementen zijn de 'blanken' een minderheid. Men vergeet nogal eens vlug buiten de steden te kijken. En ook is er historisch steeds een uitwisseling en verwantschap geweest tussen de hooglanden en de laaglanden van Bolivia. O.a. tijdens de dictatuur van Banzer zijn er heel wat Europeanen (kroaten bv.) en mensen uit het midden oosten (Libanezen bv.) toegekomen in de laaglanden, en het zijn vooral die die nu voor problemen zorgen. Meegebrachte gewoonten?
Eveneens dank voor de nuancering over de verhoudingen van de bevolkingsgroepen door een halve (of hele) Boliviaan.

Btw. Over Libanezen weet ik niks, maar Kroaten staan in de hele regio inderdaad bekend om hun agressieve karakter.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be