Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2008, 16:22   #41
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Goed gezien; maar je kunt het aantal Duitstaligen (die dan nog in een uithoek van België wonen) niet vergelijken met de Franstaligen die dan nog de meerderheid uitmaken in de hoofdstad.

De Duitstalige Belgen hebben ook nog nooit 1 poging gedaan om van hun taal de belangrijkste van het land te maken.
*zucht*

"In Belgie zijn Vlamingen met meer."
- "Jamaar, in Europa zijn de Franstaligen met meer!"
"In Europa zijn Duitstaligen ook met meer."
- "Jamaar, in Belgie zijn Duitstaligen met minder!"
"In Belgie zijn Franstaligen ook met minder."
...

Ik hoop dat je begrijpt dat je met dergelijke opportunistische argumenten niemand gaat overtuigen?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 16:32   #42
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
*zucht*

...

Ik hoop dat je begrijpt dat je met dergelijke opportunistische argumenten niemand gaat overtuigen?
Allez, dat was toch een goede poging?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 16:53   #43
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
voor de Franstaligen is het Nederlands dan ook een kleine overbodige taal....
Dan moeten ze zich van de Vlamingen niets meer aantrekken (ook niet meer op hun kosten leven) en aansluiten bij Frankrijk, waar ze het zoveelste verarmde departement zullen vormen. Wat de franstalige grootbek-politiekers �* la maingain daar zullen te vertellen hebben vraag ik me af. En een halve eeuw BHV-spelletjes zullen er ook niet vanaf kunnen tussen de superieure Belgische francofonen en het gewone Franse volk...
Voor ons zijn die Franstaligen ook niets meer dan kosten en overlast. Een overbodig blok aan ons been dus.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 16:56   #44
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merkwaardig... Als ik sommige belgicisten hier mag geloven, worden de Franstaligen vandaag de dag waanzinnig enthousiast: ze zijn "néerlandofous" geworden...
Een vorm van "verlatingsangst"? Heeft mijn hond soms ook, maar de dierenarts heeft daar pilletjes voor!

Laatst gewijzigd door andev : 10 september 2008 om 17:19.
Oud 10 september 2008, 17:02   #45
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Is de franse taal eigenlijk geevolueerd sinds de dagen van Napoleon?
Te moeilijk, te complex, te veel vervoegingen, accenten naar links, accenten naar rechts. 't Is gewoon niet meer van deze tijd.
Frankrijk, wat betekent dat nog op economisch vlak in deze wereld?
Ei zo na een ontwikkelingsland. Zelfs de franse wijnen en kazen worden kwalitatief overtroefd door andere landen. En.... mooie vrouwen hebben ze ook maar met mondjesmaat.
Oud 10 september 2008, 17:08   #46
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Franstaligen vergelijken het aantal Franstaligen in Europa met het aantal NL-sprekers.
Dus 4 tegenover 1
De franstaligen moeten het niet vergelijken met Europa! Ze leven in België! Als ze het spelletje willen spelen van "buitenlandse vergelijkingen" dan moeten ze Chinees leren!
Ze leven verdorie in een land met 60%`procent Nederlandstaligen! En laten zich nog door hen onderhouden ook, anders waren ze een economisch kerkhof. Maar de talen van hun eigen land kennen en spreken, neen hoor.
Ze moeten trouwens niet afkomen met hun kennis van het Engels of zo: hun vreemdetalenkennis overtreft nauwelijks het nulpunt! Hoor ze maar eens een engelstalig programma of liedje aankondigen op tv enz...
Oud 10 september 2008, 17:09   #47
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Een vorm van "verlatingsangst"? Heeft mijn hond soms ook, maar de dierenaarts heeft daar pilletjes voor!
In dit geval kies je beter voor een spuitje
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 17:17   #48
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Evenwaardig hé. De ene heeft in BE meer sprekers, de andere heeft in de wereld meer sprekers achter zich en kan op meer plaatsen terecht met zijn taal.
Prietpraat: de plaatselijke situatie in België met zijn 60% Vlamingen is het belangrijkste gegeven! Hoeveel francofonen gaan er erg veel naar het buitenland? Ze brengen 95% en meer van hun tijd door in ons landje...
Oplossing: spiltsen dit on-land.
Maar men is nu weer voor de zoveelste keer de democratie (= wil van de kiezer - niet die van bepaalde politicasters aan beide zijden van de taalgrens) aan het verkrachten! Enige doel van onze "democratische partijen": alles weer over de verkiezingen heen tillen en nog een eeuw of meer blijven zeveren over hetzelfde zonder echter iets te veranderen!
Oud 10 september 2008, 17:23   #49
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Goed gezien; maar je kunt het aantal Duitstaligen (die dan nog in een uithoek van België wonen) niet vergelijken met de Franstaligen die dan nog de meerderheid uitmaken in de hoofdstad.
Nope...In Brussel zijn de Belgofonen NIET in de meerderheid...of zoals rode zeikneuter Zinzen het zegt: "Franstaligen zijn in Brussel de grootste minderheid..."

Citaat:
De Duitstalige Belgen hebben ook nog nooit 1 poging gedaan om van hun taal de belangrijkste van het land te maken.
Ah neen?
Degrelle lacht zich een breuk in de Hemel....
Oud 10 september 2008, 17:27   #50
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie Bekijk bericht
Is de franse taal eigenlijk geevolueerd sinds de dagen van Napoleon?
Te moeilijk, te complex, te veel vervoegingen, accenten naar links, accenten naar rechts. 't Is gewoon niet meer van deze tijd.
Frankrijk, wat betekent dat nog op economisch vlak in deze wereld?
Ei zo na een ontwikkelingsland. Zelfs de franse wijnen en kazen worden kwalitatief overtroefd door andere landen. En.... mooie vrouwen hebben ze ook maar met mondjesmaat.
Het Frans is inderdaad geen gemakkkelijke taal, maar heeft het voordeel dat het inderdaad niet om de haverklap aangepast moet worden aan de grilletjes en betweterij van kamergeleerden waaronder het Nederlands te lijden heeft...
Wie trekt zich nog een bal aan van "tussen-n, k of c, hoofdletter/kleine letter in bepaalde woordgroepen, aan elkaar of met koppelteken, enz enz enz... Al dat nutteloos gedoe dat het enkel maar moeilijker heeft gemaakt dan het al was. En nu liggen we thuis met boeken en documenten die al x-aantal spellingsveranderingen ten achter staan. Wie kent nu nog grondig onze Nederlandse taal?
Maar daar gaat het probleem nu niet over, de franstaligen hoeven niet allemaal perfect (c of k?) Nederlands te kennen, alleen maar voldoende, zoals zovele Vlamingen voldoende Frans kennen (of nu stilaan: kenden).
Ook nu ken ik jonge gasten met een vers universitair diploma van over de taalgrens die geen drie zinnen Nederlands kennen... Tenzij wat gebrabbel.

Laatst gewijzigd door andev : 10 september 2008 om 17:35.
Oud 10 september 2008, 17:40   #51
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht

*zucht*

...

Subliem!

Dank je.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 17:43   #52
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht

Nope...In Brussel zijn de Belgofonen NIET in de meerderheid...of zoals rode zeikneuter Zinzen het zegt: "Franstaligen zijn in Brussel de grootste minderheid..."
Daar wordt wel een mouw aan gepast:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=111726

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 19:48   #53
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Franstaligen vergelijken het aantal Franstaligen in Europa met het aantal NL-sprekers.
Dus 4 tegenover 1
U woont in belgië,ik woon in belgië...
In België zijn er meer vlamingen dan walen ,bijgevolg het nederlands is dus de grootste taal in belgië,en U hebt U met Uw minderheidstaaltje in dit land maar aan te passen,nét zoals de friezen in nederland....
Wat ze in de rest van europa nog spreken kan mij aan mijn reet roesten...
Snappie.....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 20:12   #54
FDM
Banneling

Standaard

wallonie is op zich geen probleem , zolang ze ginder en uit onze zakken blijven
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 20:50   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan moeten ze zich van de Vlamingen niets meer aantrekken (ook niet meer op hun kosten leven) en aansluiten bij Frankrijk, waar ze het zoveelste verarmde departement zullen vormen. Wat de franstalige grootbek-politiekers �* la maingain daar zullen te vertellen hebben vraag ik me af. En een halve eeuw BHV-spelletjes zullen er ook niet vanaf kunnen tussen de superieure Belgische francofonen en het gewone Franse volk...
Voor ons zijn die Franstaligen ook niets meer dan kosten en overlast. Een overbodig blok aan ons been dus.
Als Franstalig kan ik je verzekeren dat ik duizend keer liever Frankrijk heb dan Wallonië. Ik herken me helemaal niet in de Waalse mentaliteit en daarom pleit ik niet voor de rattachisme. Ik voel me thuis als ik in Frankrijk ben, dat is niet het geval als ik in Wallonië ben.

Laatst gewijzigd door Everytime : 10 september 2008 om 20:58.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 21:01   #56
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Prietpraat: de plaatselijke situatie in België met zijn 60% Vlamingen is het belangrijkste gegeven! Hoeveel francofonen gaan er erg veel naar het buitenland? Ze brengen 95% en meer van hun tijd door in ons landje...
Oplossing: spiltsen dit on-land.
Maar men is nu weer voor de zoveelste keer de democratie (= wil van de kiezer - niet die van bepaalde politicasters aan beide zijden van de taalgrens) aan het verkrachten! Enige doel van onze "democratische partijen": alles weer over de verkiezingen heen tillen en nog een eeuw of meer blijven zeveren over hetzelfde zonder echter iets te veranderen!
Onzin. Er zijn toch veel Franstaligen die hun vakantie in het buitenland doorbrengen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2008, 21:39   #57
Jedd
Banneling

Standaard

ik merk meer en meer dat bij contacten in wallonië, dat de gesprekken tussen mensen onder de dertig volledig in het Nederlands gebeuren, omdat de Walen wel voldoende Nederlands kennen en ook willen spreken, terwijl het net de Vlamingen zijn die de andere taal onvoldoende beheersen.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 00:15   #58
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als Franstalig kan ik je verzekeren dat ik duizend keer liever Frankrijk heb dan Wallonië. Ik herken me helemaal niet in de Waalse mentaliteit en daarom pleit ik niet voor de rattachisme. Ik voel me thuis als ik in Frankrijk ben, dat is niet het geval als ik in Wallonië ben.
Mijn beste vriend en zijn echtgenote zijn ook Walen, ze wonen schuin tegenover mij, en die zeggen zo ongeveer het zelfde als U. In ieder geval, mijn complimenten voor uw Nederlands.

Laatst gewijzigd door Garry : 11 september 2008 om 00:17.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 02:12   #59
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
ik merk meer en meer dat bij contacten in wallonië, dat de gesprekken tussen mensen onder de dertig volledig in het Nederlands gebeuren, omdat de Walen wel voldoende Nederlands kennen en ook willen spreken, terwijl het net de Vlamingen zijn die de andere taal onvoldoende beheersen.
Ik merk net het tegenovergestelde.
Zelf wanneer ik met Walen onder de dertig in contact kom in Vlaanderen is Nederlands praten hopeloos.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 05:03   #60
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Ik merk net het tegenovergestelde.
Zelf wanneer ik met Walen onder de dertig in contact kom in Vlaanderen is Nederlands praten hopeloos.
Franstaligen die in Vlaanderen wonen reageren misschien anders dan Walen in Wallonië.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be