Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2008, 15:56   #41
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BenIsaac Bekijk bericht
Ik was een tijd terug nog bij Ground Zero, daar stonden een stel zeer slecht verzorgde types in te grote T-Shirts pamfletten uit te delen met complotjes, niemand nam ze serieus een enkeling nam een pamflet aan en gooide het vaak snel weer weg (zoals ik). Ik kreeg op dat plein vlak bij Ground Zero een gratis broodje omdat ik in het Hebreeuws bestelde... misschien was dat wel mossad verkleed als broodjesverkoper?
Hehe, ik heb die mannen zien staan op Times Square
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 16:00   #42
BenIsaac
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Hehe, ik heb die mannen zien staan op Times Square
Wie die cospiracy nuts, de Mossad of die Joden met hun overheerlijke broodjes ?
BenIsaac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 16:00   #43
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Of gewoon 9/11 relativeren, want eigenlijk stelt het niet veel voor he, als we naar de andere grote conflicten kijken in de geschiedenis van de mensheid.

Als in congo een half miljoen mensen omkomen door genocide is het nauwelijks een item op het nieuws, terwijl als er in NY twee vliegers tegen een WTC aanknallen, is het bijna wereldoorlog 3. Ik relativeer de zaken liever. Het is erg voor die 3000 mensen en nu nabestaanden, maar meer als een voetnoot in de geschiedenis hoort het niet te zijn.
9/11 zelf mag inderdaad gerelativeerd worden, maar het zal nooit een voetnooit in de wereldgeschiedenis worden omdat het de aanleiding was tot iets dat wel een enorme impact gehad heeft en nog steeds heeft op de wereld. Een casus belli is nooit een voetnoot.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 16:14   #44
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
Veel sterkte aan de familieleden van de slachtoffers.
Ik bemoei me nooit in de 9/11 topic,ik vind het gewoon belachelijk.Vandaag maak ik een uitzondering.
Een identieke actie buiten Israel en Amerika en niemand begint met zijn complottheorieën.Ik vraag me waarom ?
Kan men niet geloven dat Moslims onschuldige mensen vermoorden ?
Is de haat bij sommigen op Amerika zo groot dat ze Amerika nooit meer als slachtoffer kunnen zien.Kan de Linkse wereld(vooral) gewoon niet aanvaarden dat het een wraak- haatactie was van extremistische Moslims.
Zijn de aanslaggen in Londen,Madrid,Bali,Taba enz ook door Amerikanen of Joden gepleegd ?Of zijn de aanslaggen buiten Israel/Amerika wel gepleegd door Arabieren die de Koran misbruiken en is het in Amerika/Israel anders ?De complottheorieën overtreffen alles..
Beste Jood,

dat de kapers van de vliegtuigen, de uitvoerders van de aanslagen extremitische moslims zijn, staat buiten kijf. Dat er wereldwijd een hoop moslims zijn die blij waren met deze aanslagen, is ook een feit.

Maar de wereld is ook niet zo simpel als de "goeie" tegen de "slechte". Je kan toch niet ontkennen dat er op de dag van de aanslagen rare dingen zijn gebeurd, zoals hoe bv de familie bin Laden rustig nog kon vertrekken terwijl alle andere vliegtuigen aan de grond bleven, de instorting van de derde WTC toren,... enz enz Dat doet toch sterk vermoeden dat er méér aan de hand is dan een paar extremitische moslims die samen besluiten om een paar vliegtuigen te kapen.

Ik heb het hier eerder ook geschreven, Bush en Bin Laden, dat zijn 2 handen op 1 buik, zij spelen alletwee recht in elkaars kaarten... het is bijna te mooi om waar te zijn. Met die aanslagen was Bin Laden zeker dat hij weer zieltjes voor zijn jihad kon winnen en had Bush het perfecte excuus voor zijn olie-oorlog.
Oud 11 september 2008, 16:16   #45
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ik geef U alleen een voorbeeld, geen finale analyse....

U stelt het begin van de Jihadstrijd in 1978-1979,en welk feit ligt er aan de basis van dat begin mijn beste....

Het Iran van de sjah van perzië ,wiens SAVAK een gesel bleek te zijn voor de bevolking...diezelfde sjah die werd gesteund door zijn grote bondgenoot de VS die zo hun invloed in het midden oosten konden uitvoeren en die tegelijkertijd pal bij de oliekraan zaten en die zich rijkelijk lieten bedienen en die tegelijk een oogje toeknepen voor de wreedheden die sjah zijn politiediensten tentoonspreidden...

Géén wonder dat khomeiny slaagde in zijn revolutie door in te spelen op de groeiende haat van de bevolking voor de sjah en zijn vriendjes...

Het grote VS heeft zijn huidige vijanden zelf geschapen mijn beste,door in zulke regio's steeds dictators en hun bloedige regime te steunen in ruil voor olie en invloed....

De VS steunden de Shah in 1978-79 zozeer dat ze hem terstond lieten vallen. De feiten kunnen toch vervelend zijn hé!
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 16:21   #46
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
9/11 was niet wat je zegt. Het was een aanslag geocherstreerd door een kliek die dit evenement opgezet had om de bevolking door middel van angst en emoties te manipuleren naar hun wil.

Je zegt zelf dat je emotioneel reageerde. Dat is precies de techniek dat ze gebruiken om de bevolking te manipuleren naar de policy dat zij willen.

Staatsterrorisme tegen de eigen burgers wordt al veel langer gedaan, maar bij 9/11 was het de eerste keer dat het op zo'n grote schaal was.

Sinds 9/11 zijn er ook veel mensen wakker geworden voor de manipulatie die de bevolking ondergaat.

De vijand moet niet gezocht worden in het verre oosten, maar in het systeem waarbij een elite de bevolking manipuleert voor haar eigen doeleinden, en daar bij niets of niemand ontziet. Hoe meer bloed er vergoten wordt en hoe spectaculairder, hoe groter de shock en hoe minder rationeel en kritisch en publiek is tegenover de veranderingen die zullen optreden als gevolg van "de aanslag".
²
Oud 11 september 2008, 16:25   #47
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
Zijn de aanslaggen in Londen,Madrid,Bali,Taba enz ook door Amerikanen of Joden gepleegd ?Of zijn de aanslaggen buiten Israel/Amerika wel gepleegd door Arabieren die de Koran misbruiken en is het in Amerika/Israel anders ?
Die in Londen, Madrid en Bali zijn volgens mij wel met behulp van 'de staat' georganiseerd. U hoeft maar een weinig interesse te tonen in die feiten om daar bewijzen/aanwijzingen voor te vinden.
Akufen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 16:42   #48
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Zeven jaar later.

Straks zal het precies zeven jaar geleden zijn dat we 9/11 beleefden. Ik herinner me als was het vandaag hoe ik op kantoor vanuit de VS werd gebeld. Zo vernam ik wat er aan de gang was. Terstond zette ik de televisie aan en zag het vreselijke schouwspel dat zich daar afspeelde. Het werd een namiddag vol verwarring tegenstrijdige berichten), bewondering (voor diegenen die hun leven riskeerden om anderen te redden), afgrijnzen (bij het zien van mensen die uit de torens vielen) en ongerustheid (voor dierbaren en kennissen die in de VS verbleven). En woede (ja, emoties hebben op zo'n moment hun terechte plaats). Dit was het moment waarop we gedwongen werden de feiten onder ogen te zien: we zijn in oorlog.

Natuurlijk was 9/11 niet het begin van die oorlog. En de ongeveer 3.000 doden van die dag vormen slechts een (beperkt) deel van de doden die in deze oorlog vielen voor èn na 9/11. Dat maakt het evenement zelf niet minder frappant en belangrijk. Het draaide een knop om.

Men kan discussiëren over wanneer de oorlog met de extremistische jihadi's binnen de Islam begon. Zelf denk ik dat we het startpunt van het conflict moeten situeren in 1978-79, toen in Iran en in Afghanistan de Islamitische revolte losbarste. Geleidelijk aan infecteerde dit ook het volledige Midden-Oosten conflict, met de opkomst van Islamic Jihad, Hezbollah en Hamas. Midden de jaren 90 begon de huidige fase van de oorlog. Niet alleen veroverden de jihadi's de macht in Afghanistan. Ze begonnen ook aanslagen te plegen tegen Westerse doelen buiten het Nabije Oosten (Hezbollah-aanslag op de Israelische Ambassade in Buenos Aires in 1992; WTC-aanslag in 1993; de Al Qaeda-aanslag tegen de Amerikaanse ambassades in Nairobi en Dar-es-Salaam in 1998). Maar ook in Kashmir en Centraal-Azië werden we geconfronteerd met een belangrijke opstoot in jihadi terrorisme. Tussen 1978 en 2001 vielen bij de oorlog die de jihadi's ontketenden op alle fronten vele duizenden doden, waaronder honderden Amerikanen en Europeanen maar vooral ook heel veel andere moslims.

Sinds 9/11 beseffen we dat we het jihadi-gevaar niet langer kunnen indijken via een “containment”, zoals die werkte tegen de Sowjet-Unie. De jihadi-oorlog is immers van een volledig andere – existentiële – orde. En dus hebben we geen andere keuze dan de jihadi's actief te gaan bestrijden in hun bases en ze met wortel en tak uit te roeien.

Dat wordt een zeer lange en bloedige strijd. Een moeilijke strijd ook, die veel geduld en doorzettingsvermogen zal vereisen. Een strijd waarbij we ook de voornaamste slachtoffers en doelwitten van de jihadi's en onze natuurlijke bondgenoten – de moderniserende moslims – niet uit het oog mogen verliezen. Maar een strijd waarbij we ons ook geen illusies mogen maken: veel moslims (zeker niet alle) zijn dermate verblind en geconditioneerd door haat jegens het Westen en frustratie over de relatieve achteruitgang van de moslim-wereld in de laatste eeuwen dat zij passief sympathiseren met de jihadi's, ook al zijn zij zelf geen jihadi's en is de jihadi-strijd niet hun strijd.

Vandaag is een gepast moment om niet alleen de doden van 9/11 te herdenken, maar ook de vele duizenden slachtoffers van de jihadi's voor en na 2001, moslim en niet-moslim. En vooral ook om dankbaar te zijn voor de vele tienduizenden Westerse militairen en geallieerden uit moslim- en niet-moslim-landen die elke dag weer hun leven op het spel zetten. Hopelijk winnen zij de oorlog in Iraq, Afghanistan, Pakistan, Kashmir, Somalië, Noord-Afrika, Iran, enz. zodat we hem niet hier moeten uitvechten.

Want dat is de “les” van 9/11. Als wij de jihadi's niet gaan bevechten in hun thuislanden, dan zullen zij ons komen vermoorden in onze steden. Dat is geen prettige boodschap. Maar het is wel een realiteit.
Lekker massa-hysteria ! Waarschijnlijk zal hollywood dit jaar voor jullie een life film in reallity uitzenden...lekker paniekerig a la doomsday scenario.

Laatst gewijzigd door Lincoln : 11 september 2008 om 16:42.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 16:43   #49
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

De aanslagen in Madrid zijn alleszins voor discussie vatbaar. De PP regering was er toen als de kippen bij om de Basken nog eens te discrediteren, nog voor er zelfs maar enig spoor was van de daders en beweegredenen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 16:47   #50
BenIsaac
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De aanslagen in Madrid zijn alleszins voor discussie vatbaar. De PP regering was er toen als de kippen bij om de Basken nog eens te discrediteren, nog voor er zelfs maar enig spoor was van de daders en beweegredenen.
Dat vond ik inderdaad achterlijk dat ze meteen naar die conclusie sprongen.
Oud 11 september 2008, 16:56   #51
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akufen Bekijk bericht
De les die ik uit 9/11 en al de andere recente grote aanslagen trek is dat we ons geen zorgen hoeven te maken voor moslim extremisten want ze kunnen hun slag toch niet thuishalen zolang de 'plaatselijke' overheid geen handje toesteekt.
Zoals bv onze terrorist belarejke die 20 jaar lang gesteund wordt door brussel !
Oud 11 september 2008, 17:00   #52
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

De Irakezen zijn waarschijnlijk de grootste winnaars...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 17:13   #53
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Weten jullie dat dit best wel ziek is? Verwijten slingeren naar de islam ... de VS ...
Laten we alsjeblieft voor EEN KEER nou eens ongeacht ons geloof, politiek idee, voorkeur gewoon de mensen herdekennen en eren die die gruwelijke dag om het leven kwamen. Want daar waren ook moslims: brandweermannen die hun leven waagden in New York voor mensen in het WTC. Islamiten die zich inzetten voor het redden van burgers.
Laten we alsjeblieft een keer niet politiek en ras-hatelijk denken en gewoon die mensen eren die zijn omgekomen. Want om hun hoort het te draaien!!!!!!
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 17:30   #54
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Weten jullie dat dit best wel ziek is? Verwijten slingeren naar de islam ... de VS ...
Laten we alsjeblieft voor EEN KEER nou eens ongeacht ons geloof, politiek idee, voorkeur gewoon de mensen herdekennen en eren die die gruwelijke dag om het leven kwamen. Want daar waren ook moslims: brandweermannen die hun leven waagden in New York voor mensen in het WTC. Islamiten die zich inzetten voor het redden van burgers.
Laten we alsjeblieft een keer niet politiek en ras-hatelijk denken en gewoon die mensen eren die zijn omgekomen. Want om hun hoort het te draaien!!!!!!
spijtig voor die enkele moslim maar dit doet niets af van het feit dat andere moslims meer dan 3000 mensen de dood hebben ingejaagd ...

Citaat:
Akufen Die in Londen, Madrid en Bali zijn volgens mij wel met behulp van 'de staat' georganiseerd. U hoeft maar een weinig interesse te tonen in die feiten om daar bewijzen/aanwijzingen voor te vinden.
kom je in deze topic nu ook al onwaarheden verkondigen
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 17:37   #55
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
En die miljoenen Irakezen die sterven omdat de leugen z'n werk blijft doen? Daar al bij stilgestaan? Ik snap niet goed waarom jij denkt dat het hier over ras of politiek gaat. Mens zijn is volgens mij wel genoeg om zo'n problemen aan te kaarten. Vind u niet?
Oud 11 september 2008, 17:50   #56
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
spijtig voor die enkele moslim maar dit doet niets af van het feit dat andere moslims meer dan 3000 mensen de dood hebben ingejaagd ...
En Amerikanen hebben al tienduizenden mensen de dood ingejaagd.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 17:56   #57
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Neen, dat wist ik niet. Maar ik ben dan ook maar een door de mainstream media gehersenspoelde sukkelaar.
Trek het u niet aan, met u nog vele anderen!
Oud 11 september 2008, 18:04   #58
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
En Amerikanen hebben al tienduizenden mensen de dood ingejaagd.
hoe verklaar je dit? tijdens de bevrijdingsoorlog (vooral soldaten ofzo?) ik heb de indruk dat het merendeel der doden in Irak valt door de dagelijkse bomaanslagen gepleegd door moslims tegen andere moslims en niet moslims
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 18:13   #59
BenIsaac
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

In Jeruzalem werd door Arabische Moslims die zichzelf indentificeren met onbesneden Filistijnen uit de oudheid 9/11 ook herdacht, vlak na de aanval. De vreugde kende geen grenzen:

http://www.youtube.com/watch?v=oMOZvbYJMvU

Laatst gewijzigd door BenIsaac : 11 september 2008 om 18:13.
Oud 11 september 2008, 18:23   #60
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Zeven jaar later.

(...)

Want dat is de “les” van 9/11. Als wij de jihadi's niet gaan bevechten in hun thuislanden, dan zullen zij ons komen vermoorden in onze steden. Dat is geen prettige boodschap. Maar het is wel een realiteit.
Heldere post. De laatste regel is me wat te agressief gesteld. Ik denk ook dat het nog wat ingewikkelder ligt.

Een deel van de kern ligt ook in het gefrustreerde (en nooit gerealiseerde) pan-arabisme dat eigenlijk al speelt vanaf de ondergang van het Ottomaanse rijk. Een ander deel, daarmee samenhangend, is het verwerken van het koloniaal verleden (als gekoloniseerde voor alle duidelijkheid). Wrok maar ook terecht ongenoegen ten opzichte van dictatoriale heersers die vaak in het zadel zijn geholpen of gedoogd door zowel de westerse landen als de sovjet-landen. (Laten we vooral niet vergeten dat de meeste aanslagen en acties waren gericht tegen - heersers van - moslimlanden) Dit is allemaal niet de oorzaak maar wel de vruchtbare bodem waarop het gif van het jihadisme en wahabisme kon groeien.

Achteraf gezien konden we het midden jaren negentig al zien aankomen. Er is zelfs door inlichtingendiensten voor gewaarschuwd dat na de val van de muur het eerstvolgende gevaar het religieus extremisme zou zijn. En inderdaad, ook in gematigde moslimlanden zag je toen al tekenen dat deze extremistische stromingen er voet aan de grond probeerden te krijgen. Dat is gelukkig nooit echt gelukt, of slechts een beetje. De grootste fout zou zijn alle moslims, of zelfs alle moslimlanden, over één kam te scheren en daarmee goedwillende mensen in het kamp van 'de vijand' te drukken.

Dat neemt niet weg dat ik vind dat 'we' terecht in Afghanistan 'zitten'.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be