Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2008, 04:26   #41
Ahmes
Burger

Ahmes's schermafbeelding

Standaard

Ik ga iets in het kort zeggen, de rest heeft geen zin, studeer zelf en denk zelf na.

Er zijn niet geen ongelovige wetenschappers, maar de wetenschappers zijn theïsten en vooral monotheïsten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Ahmed, zie toch gewoon in dat wetenschap en religie mekaars tegenpolen zijn. Vanaf het katholicisme hier aan belang begon in te boeten, ging de wetenschap er sterk op vooruit;
Niet katholicisme of katholieken maar de kerk, de christenen in het oosten bijvoorbeeld waren anders, en de romeinse beschaving is een andere naam voor christelijke beschaving.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
en er is een en andersom, de Arabische wetenschap begon ferm achteruit te boeren wanneer de Islam aan belang begon te winnen.
Dit is niet waar, de Arabieren waren gewoon camelboys en die hadden gewoon niets maar met de komst van de islam hebben ze naast spirituele, ethische en morele ook materiële vooruitgang geboekt en later Europa uit duisternis gehaald. Dit is een feite en kun je niet toedekken met koetjes en kalfjes die je af en toe op het internet leest.

Tot slot: Wetenschap en Geloof in de Koran
http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert5.htm

Er zijn niet geen ongelovige wetenschappers, maar de wetenschappers zijn theïsten en vooral monotheïsten.
Naast het toerisme, de architectuur, de interreligieuze dialoog, de tolerante religieuze cultuur, wetenschap, filosofie, recht en sociale wetenschappen was al-Andaloes een paradijs van schoonheid en kunst.
Ahmes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 05:33   #42
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

[quote=Ahmes;3714419]
Citaat:
Ik ga iets in het kort zeggen, de rest heeft geen zin, studeer zelf en denk zelf na.
Dat is een raad die je aan jezelf zou moeten geven. Niet aan nadenkende gestudeerde vrije zelfstandig denkende mensen wiens denken niet onderworpen is aan een irrationele immorele vrijheidsberovende andersdenkenden discriminerende haatzaaiende ideologie die denkt de absolute waarheid te zijn en die denkt dat alles wat de mensheid ooit verwezenlijkt heeft daaraan te danken is.

Citaat:
Niet katholicisme of katholieken maar de kerk, de christenen in het oosten bijvoorbeeld waren anders, en de romeinse beschaving is een andere naam voor christelijke beschaving.
De Romeinen waren oorspronkelijk helemaal geen christenen. De christenen werden door de Romeinen trouwens in de arena voor de leeuwen gegooid als ze ze te pakken konden krijgen. Pas veel later is het christendom er staatsgodsdienst geworden. En neen Rapture heeft volkomen gelijk religie en wetenschap zijn inderdaad elkaars tegenpolen niet alleen in het Westen. Het essentiele verschil tussen wetenschap en religie is namelijk dat wetenschap naar feiten zoekt, om tot een verklaring van iets te komen en dat religie een verklaring heeft en alleen maar zoekt naar feiten om die verklaring te bevestigen (en dus alles wat tegen die verklaring indruist gewoonweg ontkent of verwerpt met als resultaat stagnatie, stilstand in de ontwikkeling).

Citaat:
Dit is niet waar
Dit is wel waar.

Citaat:
de Arabieren waren gewoon camelboys en die hadden gewoon niets
Fout, islampromotors willen achteloze mensen graag doen geloven dat er voor de komst van de islam niets was. De oorspronkelijke ongeletterde bedoeienen, die door het uit het zieke brein van de misdadiger van een 'profeet' (oorlog zij met hem) ontsproten islam, werden aangespoort om karavanen aan te vallen en daarna steden en hele rijken die hadden in het begin buiten hun tenten en geiten inderdaad niets doch hun later door de islam aangespoorde misdaden tegen de menselijkheid (hun roof en plundertochten) loonden echter.

De camelboys waren trouwens de saoedis en co in de bakermat van de islam, voor dat westerlingen er hen op hadden gewezen wat zij met de olie onder hun zandbak zoal konden aanvangen. Zoniet waren zij nog steeds camelboys met een koran in de hand.

Islam voor ongelovigen
http://koenraadelst.bharatvani.org/a...oorongel1.html

Citaat:
maar met de komst van de islam hebben ze naast spirituele,
Spirituele waarden hadden de stedelingen (waaronder de Mekkanen) reeds maar dat stond de 'verdraagzame' mohammed niet aan en sloeg de afgodenbeelden van de spirituele Mekkanen gewoonweg aan stukken om er zijn spirituele onverdraagzame haatzaaiende versie voor in de plaats te stellen.

Citaat:
ethische en morele
Ethiek en moralitiet kenden de Mekkanen ook reeds voor de islam. Ook rechten voor de vrouw, de islam heeft de vrouwen immers rechten afgenomen. De eerste vrouw van Mohammed die zaken deed en mannen onder gaar gezag had had rechten waar een vrouw na de intrede van de islam alleen maar kon van dromen.

Citaat:
ook materiële vooruitgang geboekt
De Mekkanen deden goede zaken en kwamen materieel niets te kort. Zij, net zoals de rest van de mensheid, konden islam missen als kiespijn. Natuurlijk zorgde de islam voor materiele rijkdom voor de ongeletterde nomaden, niet voor niets bejubelt men in het haatboek de roversbuit. Mohammed was dan ook een crimineel roofmoordenaar eerste klas die zijn in het begin schaarse volgelingen aanspoorde om criminele feiten te plegen om de economie in zijn prille moslimparadijs aan te zwengelen begon hij karavanen te overvallen. Stelen van 'ongelovigen', de vijanden van allah, daar is immers niets verkeerds aan. Ook een osama bin hiding doet vandaag de dag niets wat zijn 'profeet' hem destijds niet heeft voorgedaan. Terreur zaaien in de harten van 'ongelovigen'.

Citaat:
en later Europa uit duisternis gehaald
Islam heeft alles aan de oude beschavingen te danken waaronder de oude Europese zoals de Griekese en Byzantijnse. En zoals hier reeds eerder geschreven, Europa was niet compleet in het duister. In kloosters werd er nog kennis bewaard en ook in Byzantium was de Griekse kennis helemaal niet verloren gegaan en sijpelde van daaruit terug de rest van Europa binnen.

Citaat:
Dit is een feite en kun je niet toedekken met koetjes en kalfjes die je af en toe op het internet leest.
Hetgeen jij als feiten weergeeft zijn geen feiten doch verzinsels, het verdraaien van de waarheid om de islam maar trachten vooruit te helpen. Je zou beter je eigenste islamitische bronteksten eens gaan lezen in plaats van de verzinsels van islampromtors en zogenaamde islam'geleerden' zomaar klakkeloos te aanvaarden. Leer eens zelfstandig na te denken en ga zelf op onderzoek uit en neem niet klakkeloos voor waar aan wat je op internetsites zoals die van de CIE in Gent te lezen krijgt.

Citaat:
Tot slot: Wetenschap en Geloof in de Koran
http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert5.h
Neo-oriëntalisten ofte neo-ori's zoals een Maurits Berger een Herman De Ley of een Linda Bogaert leven in een droomwereld. Hun doel is niet een objectief verhaal te maken over de Islam, maar de Islam zo voor te stellen alsof deze religie het beste is wat ons overkomen is sedert de uitvinding van het wiel. Neo-oriëntalisten citeren enkel die teksten uit de Koran, de hadith (verzameling van uitspraken en handelingen van de profeet Mohammed), de sharia, de geschiedenis en de actualiteit die hun doel dienen, en dat is de Islam te idealiseren omwille van politieke redenen. Vandaar dat je de nare waarheid over de islam en de 'profeet' niet op sites zoals die van de CIE in Gent of op eender welke andere islampromotiewebsite ook, zal terugvinden.

Laatst gewijzigd door smiley : 28 september 2008 om 05:54.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 07:07   #43
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Als voorbeeld van een achterlijke cultuur zou ik als voorbeeld kunnen geven een volk dat alle boeken in de bibliotheek van Alexandrië verbrandt omdat ze geloven dat ze met één boek toekomen, geschreven, wat zeg ik, gedicteerd door een achterlijke schizophrene pederast.

Dat mijn waarde, is een achterlijke cultuur.
Ook jij denkt dat de Arabische cultuur zich beperkt tot de Islam?

Blijkbaar zijn er nog andere "achterlijke culturen".
enkele voorbeelden van boeken verbrandingen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boekverbranding
Ik voeg er nog graag aan toe. Eén of andere paus die alle evangelies vernietigde (inclusief het evangelie volgens Maria) behalve die vier die we kennen, omdat ze niet in zijn kraam pasten.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 07:44   #44
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Sommige godsdienstwaanzinnigen zijn blijkbaar voor niets meer beschaamd.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 07:46   #45
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht

Ik voeg er nog graag aan toe. Eén of andere paus die alle evangelies vernietigde (inclusief het evangelie volgens Maria) behalve die vier die we kennen, omdat ze niet in zijn kraam pasten.
Hij had alle evangelies moeten verbranden, het zijn allemaal leugens.

Man man man, mensen en hun onsterfelijke superwezens met bovennatuurlijke krachten die aanbeden moeten worden.

Gaat de mens nu nooit deze dwaze aanbidderij te boven komen?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 08:23   #46
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de Arabische cultuur zich beperkt tot de Koran.

Een taal leer je niet voor de lol, maar om materiaal in die taal te lezen.

Ik vroeg eerder reeds aan dit forum of iemand me een Arabische Aristophanes, Plato, Herodotus, Tacitus of Apuleius kon opnoemen.

Waar is de Arabische Shakespeare? De Arabische Chaucer?
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 08:31   #47
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik denk dat de Arabische cultuur zich beperkt tot de Koran.

Een taal leer je niet voor de lol, maar om materiaal in die taal te lezen.

Ik vroeg eerder reeds aan dit forum of iemand me een Arabische Aristophanes, Plato, Herodotus, Tacitus of Apuleius kon opnoemen.

Waar is de Arabische Shakespeare? De Arabische Chaucer?
Een begin
http://www.arabieren.be/index_ned.htm

Over de boekverbranding als bewijs van een "achterlijke cultuur" ben je uitgepraat?
Je knipt dit deel zelfs weg uit mijn antwoord dat je citeert.
Oud 28 september 2008, 08:39   #48
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Op mijn vraag "Welke zijn de Arabische filosofen, wetenschappers, geschiedkundigen, dramaturgen, poëten en tutti quanta die het de moeite zouden maken om Arabisch te leren" is je antwoord: "Kijk eens rond op het internet"?

M.a.w. je kan er zelf niet EEN opnoemen uit je hoofd?
Oud 28 september 2008, 08:42   #49
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Over de boekverbranding als bewijs van een "achterlijke cultuur" ben je uitgepraat?
Ik had het over een bibliotheekverbranding, toch net iets anders dan een boekverbranding.
Oud 28 september 2008, 09:05   #50
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik had het over een bibliotheekverbranding, toch net iets anders dan een boekverbranding.
Je had het over
"een volk dat alle boeken in de bibliotheek van Alexandrië verbrandt"

Bedoelde je deze?
"De bibliotheek van het Serapeum in Alexandrië, verbrand en geplunderd door christenen in 392, daarbij aangemoedigd door hun bisschop."
bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Boekverbranding

Is boeken verbranding niet of minder verwerpelijk als de verbranding buiten de bibliotheek gebeurd?
Omdat er selectiever verbrand wordt?
Oud 28 september 2008, 09:13   #51
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Bedoelde je deze?
"De bibliotheek van het Serapeum in Alexandrië, verbrand en geplunderd door christenen in 392, daarbij aangemoedigd door hun bisschop."
bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Boekverbranding
Een achterlijk volkje, die 4e eeuwse Egyptenaren. En de daaropvolgende 16 eeuwen zijn ze nauwelijks vooruitgegaan.

Maar waar blijven de namen van Grote Arabische Klassieke Schrijvers?

Heb je die niet kunnen vinden op het grote internet?
Oud 28 september 2008, 09:13   #52
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Op mijn vraag "Welke zijn de Arabische filosofen, wetenschappers, geschiedkundigen, dramaturgen, poëten en tutti quanta die het de moeite zouden maken om Arabisch te leren" is je antwoord: "Kijk eens rond op het internet"?

M.a.w. je kan er zelf niet EEN opnoemen uit je hoofd?
Dit was geen antwoord op je vraag "Welke zijn de Arabische ..."
Ik wilde je aantonen dat de Arabische cultuur zich niet beperkt tot de Islam.

Ik antwoordde niet "kijk eens rond op het internet"
Ik gaf een link door om al eens te beginnen.
Oud 28 september 2008, 09:38   #53
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik gaf een link door om al eens te beginnen.
dit grappig Eurabisch siteke, betaald door uw belastingsgeld om toch maar voldoende goede vriendjes met de arabieren te blijven in ruil voor olie?

Zelfs de "flamenco" is volgens die site van islamitische oorsprong. Nochtans hebben de spanjaarden altijd geleerd dat die in de eerste plaats ontstaan was aan het hof van Filips de Schone toen die met zijn Vlaamse Edelen ginds in spanje klompendanskes uitvoerden.
maar nee hoor! we betalen ervoor om te moeten leren aan onze kindjes dat het allemaal van Mohammed komt!

Lucas Catherine heeft er ook zijn best voor gedaan... een grotere antisemiet loopt er bij de VRT niet meer rond.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 09:51   #54
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
k wilde je aantonen dat de Arabische cultuur zich niet beperkt tot de Islam.
Deze thread is gestart door een of andere naieve poco-geindoctrineerde, die vroeg waarom men wel Latijn en Grieks onderwijst maar geen Arabisch.

Ik heb dan herhaaldelijk gevraagd wat er dan wel in het Arabisch te lezen valt, maar we zitten nu al voorbij reactie nr 50 en ik weet het nog steeds niet.
Oud 28 september 2008, 10:32   #55
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dit grappig Eurabisch siteke, betaald door uw belastingsgeld om toch maar voldoende goede vriendjes met de arabieren te blijven in ruil voor olie?

Zelfs de "flamenco" is volgens die site van islamitische oorsprong. Nochtans hebben de spanjaarden altijd geleerd dat die in de eerste plaats ontstaan was aan het hof van Filips de Schone toen die met zijn Vlaamse Edelen ginds in spanje klompendanskes uitvoerden.
maar nee hoor! we betalen ervoor om te moeten leren aan onze kindjes dat het allemaal van Mohammed komt!

Lucas Catherine heeft er ook zijn best voor gedaan... een grotere antisemiet loopt er bij de VRT niet meer rond.
In ruil voor olie? een grotere antisemiet loopt er niet rond?
Kan je dit aantonen? Of bestaat je bericht enkel uit laster?
Oud 28 september 2008, 10:42   #56
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In ruil voor olie? een grotere antisemiet loopt er niet rond?
Kan je dit aantonen? Of bestaat je bericht enkel uit laster?

pffff.....
lees het originele artikel van Savasorda : Lucas Catherine ontmaskerd

kijk ook eens op lucas catherine

lees Eurabia van Bat Ye'or

*knip*

Persoonlijke aanvallen zijn niet toegestaan.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 28 september 2008 om 10:48.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 10:48   #57
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
In Arabië, waar het thuishoort. Laten we het ook maar zo houden.
Lekker open van geest , natuurlijk. Je lijkt plots Preusse wel!
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 11:07   #58
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Het word de bange blanke man allemaal wat teveel.
Gewoon effe het raam open zetten, dat zal wel voldoen...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 11:10   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze thread is gestart door een of andere naieve poco-geindoctrineerde, die vroeg waarom men wel Latijn en Grieks onderwijst maar geen Arabisch.

Ik heb dan herhaaldelijk gevraagd wat er dan wel in het Arabisch te lezen valt, maar we zitten nu al voorbij reactie nr 50 en ik weet het nog steeds niet.
Vraag is trouwens welk Arabisch men wil onderwijzen. 't Klassiek Arabisch van de koran? Het huidige Standaardarabisch? Of een van de varianten die een min of meer vaste vorm hebben gekregen door plaatselijke literatuur en beschaafd gebruik in de media? Egyptisch-Arabisch is nu eenmaal niet het Marokkaans-Arabisch, en wat in de Golf als de gewone, beschaafde omgangstaal doorgaat is ook van de eerste twee verschillend.

En inderdaad, de literaire productie is in het Arabisch taalgebied schrikwekkend laag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 11:37   #60
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Alleen al het feit dat het de gemeenschappelijke officiële taal is van heel wat verschillende landen maakt het de moeite waard om op zijn minst de vraag te mogen stellen. Natuurlijk zul je in dergelijke discussies weer de bekrompenheid van de onverdraagzamen tegenkomen die alles wat nog maar lijkt op niet-westers onmiddelijk zullen afschieten , maar bon dat zijn we intussen wel gewoon.

Geschiedkundig is Arabisch een belangrijke wereldtaal. Wie dat ontkent , maakt zichzelf belachelijk. Heel wat Europese talen gebruiken woorden ontleend aan het Arabisch. Frans , Portugees , Spaans , zelf het Engels. Er zijn tal van belangrijke of interessante documenten in het Arabisch te lezen en die hebben niet noodzakelijk allemaal met religie te maken. Natuurlijk heb je de Koran, maar ook poezie bvb is een belangrijk onderdeel van de Arabische literatuur. Maar ook hier weer , onbekend maakt onbemind. Men leeft in het westen en denkt blijkbaar dat enkel onze talen en de talen waarop die gebaseerd zijn de moeite waard zijn , over navelstaarderij gesproken. Natuurlijk kent niemand hier Arabische literatuur , omdat we nu eenmaal volledig gefocust zijn op onze eigen cultuur , wat al breed genoeg is. Dat betekent niet dat ze niet bestaat , maar wat voor zin heeft om te wijzen op het bestaan van een klassieke en een moderne Arabische cultuur , als sommigen hier al geen fluit weten van bvb de huidige moderne Franse cultuur?

Er zijn klassieke Arabische schrijvers, moderne Arabische schrijvers , net zoals er Arabische popzangers en zangeressen , Arabische films, Arabische schilderijen en kunstwerken enzov. zijn , en dat geldt voor eender welke andere cultuur. Het is een soort westers superioriteitsgevoel dat bij sommigen aanwezig is dat verhindert die dingen te ontdekken.

Ik ken niet 1 Chinees schilder uit het hoofd , maar dat betekent toch niet dat er geen Chinese schilderijen zijn die ik mss wel veel mooier zou kunnen vinden dan pakweg een Rubens of een Matisse? Er zijn zoveel culturen waar ik weinig van afweet , maar dat maakt ze echt niet minderwaardig t.o.v. de onze.

Als ik de reacties hier weer lees , dan ben ik idd voorstander van een serieuze injectie van buitenlandse cultuur in deze samenleving. De aversie tegen buitenlandse (lees : niet-westerse) invloeden heeft bij mij een averechtseffect (tegendradigaard als ik ben). Het zou een pak onwetendheid en bekrompenheid wegnemen.

Concl: Het klassiek Arabisch is voor ons misschien niet even belangrijk als het Latijns of het Grieks , maar op wereldschaal en geschiedkundig valt de cruciale rol van die taal niet te ontkennen. Dat geldt overings voor nog heel wat andere talen. Dat betekent niet dat ik pleit voor het onderwijzen van Arabisch in het secundaire , maar eventueel als een mogelijke optie voor leerlingen die dat wensen zou ik dat best interessant vinden. Maar met de huidige hatelijke mentaliteit in deze samenleving is dat echt nog niet voor vandaag.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be