![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 |
|
Minister-President
|
Als we toch met verdachtmakingen beginnen: ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je iets te gebrand bent op de uitbreiding van Brussel, zonder dat Vlaanderen meer met Brussel te maken krijgt.
|
|
|
#42 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#43 | |||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#44 | |||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#45 | ||
|
|
Citaat:
Ik probeer het eentalige gebied zo groot mogelijk te houden, maar wat dan overblijft moet economisch leefbaar zijn. Vanuit die optiek komt enerzijds het Vlaanderen van de 4 provincies tot stand, anderzijds een uitgebreid Brussel. Als die twee samen willen gaan in een confederaal model: prima. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#46 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
ik zie niet in waarom Brussel, eventueel uitgebreid met Brabant, moet als een aparte entiteit bekeken worden? Brussel kan toch evengoed of in Vlaanderen geïntegreerd worden of in Wallonië? het laatste kan perfect zonder corridors of gebieduitsbreidingen.
is het niet tijd om Brussel zijn plaats te geven wat ze verdient? die van gewone, grote stad?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
#47 | |||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#48 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
|
#49 | |||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De statistieken bovenhalen die het pendelgedrag tussen Vlaams-Brabant en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest weergeven, draagt niets bij tot de zaak. Als iemand uit Zellik in zijn eigen gemeente werkt, wil dat dan zeggen dat hij niet tot de economische ruimte Brussel zou behoren? Quasi de hele industrie is weggetrokken uit het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest, en zit nu in Vlaams-Brabant. Brussel zit volledig verweven in de "urban sprawl" die we de Vlaamse Ruit noemen. Die stopt in het oosten zowat aan de grens tussen Oost- en West-Vlaanderen. In het noorden loopt deze door tot in Antwerpen. In het Oosten eindigt deze in Leuven. Maar wat zien we in het zuiden? Deze urban sprawl stopt quasi aan de taalgrens. Waals-Brabant valt te vergelijken met West-Vlaanderen, de Kempen of het Hageland. Daar stopt het stedelijk weefsel Brussel.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|||||
|
|
|
|
|
#50 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#51 |
|
Burgemeester
|
Friesland los van Nederland?! Vlaanderen zonder Vlaams-Brabant en Brussel??????????
Zeg eens "Den Duitsere Duikboot", heb jij soms té lang onder water gezeten? Dit idee is te krankzinning om uberhaupt al serieus te nemen. Waarom Wallonië wel bij Frankrijk en de Oostkantons bij Luxemburg, maar Vlaanderen niet bij Nederland, of Friesland. Of zelfs Vlaams-Brabant bij Vlaanderen? Sorry maar van dit idee moet ik echt gewoon braken, zo walgelijk is het nóg verder opdelen van het Nederlandse taalgebied, en het vrijwillig prijsgeven van heel Vlaams-Brabant aan verfransing. Sorry, maar dit idee heeft in mijn ogen geheel geen genade. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
|
anderhalf jaar zonder regering bewijst het tegendeel.
|
|
|
#53 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#54 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#55 |
|
Banneling
|
als we dan toch aan het verdelen zijn : ik wil niet in hetzelfde land wonen als de vuil janetten van Aalst. Dat dialect bezorgt me immers koude rillingen.
|
|
|
|
|
|
#56 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#57 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Een succesvolle overheid houdt zeker rekening met maatschappelijke draagvlakken. Hier en daar kan ze natuurlijk een sector bevoordelen als er een goede reden voor is: bijv. subsidies verlenen aan de landbouwers om de sector een duwtje in de rug te geven. Maar men mag daarin ook niet te ver gaan, zoals �*lle beroepen subsidies beginnen geven... Een ander voorbeeld uit de financiële sector: waarom denkt u dat ondernemingen een marktonderzoek uitvoeren voor ze een idee lanceren of tot uiting brengen? Om te zien of er een draagvlak voor bestaat, tiens. Het is inderdaad een troef om innovatief en creatief te zijn maar, zoals ik al zei, men mag daarin ook niet té ver gaan. Stel nu dat ik morgen youghurt op basis van uitwerpselen zou gaan produceren, dan moet ik daarna ook niet verbaasd zijn als ik met veel tegenstand te maken krijg, dat zowat niemand mijn product koopt en dat dit uiteindelijk tot het faillissement van mijn bedrijf leidt. Om terug te komen op uw voorstel: er bestaat in België inderdaad een draagvlak voor een "onafhankelijk Vlaanderen" maar zelfs dit concept ligt tegelijkertijd ook zeer gevoelig bij heel wat andere Belgen. En dan komt u hier met het idee om ineens het hele land op te splitsen... Vindt u dat zelf niet té ver gaan? Er lijkt daar maar weinig tot geen draagvlak voor te bestaan. (Dit geldt trouwens voor de meeste van uw ideeën, bijv. de gedwongen keuze tussen pensioen of vaarwelpilletje) Het lijkt wel sarcastisch bedoeld; neemt u zichzelf nog serieus? Zo ja: een verontrustende gedachte... |
|
|
|
|
|
|
#58 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#59 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
Overigens, wat de toekomst is van een 2-talig gewest hebben we in Brussel mogen aanschouwen. 1 taal krijgt de overhand.
|
|
|
|
#60 |
|
|
|
|
|
|