Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2008, 18:30   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Waarom "gerechtvaardigd"? In wat is identitair regionalisme meer gerechtvaardigd dan dat taalnationalisme "plat" zou zijn?
Als Hans I het over "plat nationalisme" het heeft, dan bedoelt hij daar iets negatiefs mee. Daarom gebruik ik ook een ander woord voor het, trouwens volledig gerechtvaardigd, streven naar zelfbestuur.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 18:47   #42
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
System, dit forum is nooit een Vlaams-nationalistische plaats geweest, maar heeft al altijd opengestaan voor iedereen. Ik draai hier toch al een tijdje mee en ik heb menigeen zien komen en gaan. Ook bij de moderatie. Vroeger waren er trouwens minder Vlaamsgezinden dan nu.
Ik heb het daar niet over. Ik zeg alleen dat het aantal mensen dat op dit forum -uit vrije wil- komt discussiëren, dat de grote moot daarvan, (meestal) zeer rechtse Vlaams-nationalisten zijn. Zo is het forum ook bekend in de buitenwereld. Als een zeer rechts forum. Mij niet gelaten. Zolang als we onze mening maar kunnen ventileren is het voor mij ok.

Laatst gewijzigd door system : 5 oktober 2008 om 18:52.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 20:22   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb het daar niet over. Ik zeg alleen dat het aantal mensen dat op dit forum -uit vrije wil- komt discussiëren, dat de grote moot daarvan, (meestal) zeer rechtse Vlaams-nationalisten zijn. Zo is het forum ook bekend in de buitenwereld. Als een zeer rechts forum. Mij niet gelaten. Zolang als we onze mening maar kunnen ventileren is het voor mij ok.
"... de grote moot..." Sta me toe het te betwijfelen. Als we het hele forum overzien, merken we dat er wel verscheidenheid is. Alleen bij bepaalde onderdelen is er inderdaad een merkbare aanwezigheid van Vlaamsgezinden, zonder dat ze daarom per se "in de meerderheid" zijn.
Oud 5 oktober 2008, 21:35   #44
system
Banneling

Standaard

Citaat:
"... de grote moot..." Sta me toe het te betwijfelen. Als we het hele forum overzien, merken we dat er wel verscheidenheid is. Alleen bij bepaalde onderdelen is er inderdaad een merkbare aanwezigheid van Vlaamsgezinden, zonder dat ze daarom per se "in de meerderheid" zijn.
Dan moet u eens kijken naar de draad: 'Als er morgen verkiezingen zouden zijn' (Binnenland). Daar ligt het antwoord klip en klaar op u te wachten.

Laatst gewijzigd door system : 5 oktober 2008 om 21:48.
Oud 5 oktober 2008, 22:00   #45
Goe weere
Partijlid

Goe weere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volksnationalisme is volledig compatibel met het project van een verenigd Europa. Alles hangt af van het startpunt dat u aanneemt: u gaat u van de soevereine staten, ik ga uit van de volkeren. U start vanuit een 19e eeuws staatsnationalisme, ik ga uit van een modern identitair regionalisme.
Wat een quatsch! Meneer gaat uit van DE volkeren...Hoeveel volkeren telt Europa dan? Wie gaat bepalen wat een volk is en wat niet? De heer Vd Berghe himself? En hoe gaan we de grenzen bepalen? Met kruis of munt? En als die eenmaal zijn bepaald, zal de partij die grondgebied heeft moeten afstaan, daar echt niet door gefrustreerd zijn en de bladzijde zonder morren omdraaien? en wat doen we dan met die Europese groepen die wel een volk zijn met een eigen taal en cultuur maar nooit een grondgebied hebben gehad zoals de Roms? Met andere woorden: men mag dromen wat men wil, maar als men met enig aplomb een politieke idee verdedigt moet men ook aangeven hoe die idee te operationaliseren valt en aantonen dat dit kan.

Twee voorbeelden. (1) Stel Vd Berghe zal met mij vinden dat de Bretoenen een volk zijn. Maar hoe gaan we de grenzen bepalen van Bretagne tegenover Frankrijk? En wat gaan we met de vele Fransen doen in Bretagne? Deporteren naar het Franse moederland, in Bretoense heropvoedingsinstellingen gedwongen Bretoens leren? Of ze als statenloze burgers in Bretagne laten, zoals een groot deel van het Russischsprekend deel van de bevolking in bijv. Litouwen? Of moeten zij minstens toch Bretoens leren om in aanmerking te komen voor een sociale woning?

(2) het zelfbeschikkingsrecht van de volkeren. Moet elke groep die zichzelf volk verklaart zich op het zelfbeschikkingsrecht kunnen beroepen om zich af te scheuren van een andere politieke eenheid? Bijvoorbeeld het Vlaamse volk van België. Maar mag ook Brussel en omgeving zich volk verklaren en zich eventueel van Vlaanderen afscheuren? Waarom niet? Omdat zij niet passen in de volkdefinitie van Vd Berghe, De Wever en co?

Kortom: het Europa der volkeren is een mooie natte nationalistische droom, die niet dan met enorme vrederisico's in praktijk te brengen is. Het is een idee die 100% zeker de hele Europese sociale en politieke stabiliteit zou ondermijnen en van Europa weer het kruitvat zou maken dat het eeuwenlang is geweest!

One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell)
Goe weere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 22:13   #46
Goe weere
Partijlid

Standaard

Citaat:
Een dualistisch federalisme leidt fataal naar separatisme
Met kan de bovengenoemde uitspraak van het CVP-PSC congres uit 1961 natuurlijk als verouderd afdoen. Op mij maakt ze een opmerkelijk profetische indruk. Elke stap die we gehad hebben in het dualistisch federalisme heeft het systeem inefficiënter gemaakt en de middelpuntvliedende krachten versterkt...

Om te kunnen werken heeft elk federaal bestel meer dan enkele, zeker meer dan twee deelstaten nodig. Dat vind je in de hele literatuur over federalisme terug, bijvoorbeeld bij Giovanni Sartori. Het is een bestel dat is gebaseerd op een logica van één staat tot veel: een geloofwaardig voldoende sterk centraal niveau tegenover een relatief groot aantal decentrale gebieden. Er bestaan eenvoudigweg geen andere federale staten met slechts twee deelstaten, net zo min als er in de hele wereld ook maar één confederatie bestaat!!!

One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell)
Oud 5 oktober 2008, 22:13   #47
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
[/b]

Dat kan tellen als stelling ! Als er iets ouderwets is, is het wel het nationalisme !
Gooi al uw trikoloren dan maar in de vuilbak.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 11:22   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan moet u eens kijken naar de draad: 'Als er morgen verkiezingen zouden zijn' (Binnenland). Daar ligt het antwoord klip en klaar op u te wachten.
Hoe dan ook, dat bepaald onderdeel kan niet zomaar uitvergroot worden naar heel het forum.
Oud 6 oktober 2008, 11:31   #49
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe dan ook, dat bepaald onderdeel kan niet zomaar uitvergroot worden naar heel het forum.
In de politieke discussies zeker wel. En daar heb ik het over.
Oud 6 oktober 2008, 11:35   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de politieke discussies zeker wel. En daar heb ik het over.
Misschien, maar dat was uw oorspronkelijke stelling niet.
Oud 6 oktober 2008, 12:39   #51
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien, maar dat was uw oorspronkelijke stelling niet.
Maar het is wel wat ik bedoelde.
Oud 6 oktober 2008, 12:44   #52
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goe weere Bekijk bericht
Wat een quatsch! Meneer gaat uit van DE volkeren...Hoeveel volkeren telt Europa dan? Wie gaat bepalen wat een volk is en wat niet? De heer Vd Berghe himself? En hoe gaan we de grenzen bepalen? Met kruis of munt? En als die eenmaal zijn bepaald, zal de partij die grondgebied heeft moeten afstaan, daar echt niet door gefrustreerd zijn en de bladzijde zonder morren omdraaien? en wat doen we dan met die Europese groepen die wel een volk zijn met een eigen taal en cultuur maar nooit een grondgebied hebben gehad zoals de Roms? Met andere woorden: men mag dromen wat men wil, maar als men met enig aplomb een politieke idee verdedigt moet men ook aangeven hoe die idee te operationaliseren valt en aantonen dat dit kan.

Twee voorbeelden. (1) Stel Vd Berghe zal met mij vinden dat de Bretoenen een volk zijn. Maar hoe gaan we de grenzen bepalen van Bretagne tegenover Frankrijk? En wat gaan we met de vele Fransen doen in Bretagne? Deporteren naar het Franse moederland, in Bretoense heropvoedingsinstellingen gedwongen Bretoens leren? Of ze als statenloze burgers in Bretagne laten, zoals een groot deel van het Russischsprekend deel van de bevolking in bijv. Litouwen? Of moeten zij minstens toch Bretoens leren om in aanmerking te komen voor een sociale woning?

(2) het zelfbeschikkingsrecht van de volkeren. Moet elke groep die zichzelf volk verklaart zich op het zelfbeschikkingsrecht kunnen beroepen om zich af te scheuren van een andere politieke eenheid? Bijvoorbeeld het Vlaamse volk van België. Maar mag ook Brussel en omgeving zich volk verklaren en zich eventueel van Vlaanderen afscheuren? Waarom niet? Omdat zij niet passen in de volkdefinitie van Vd Berghe, De Wever en co?

Kortom: het Europa der volkeren is een mooie natte nationalistische droom, die niet dan met enorme vrederisico's in praktijk te brengen is. Het is een idee die 100% zeker de hele Europese sociale en politieke stabiliteit zou ondermijnen en van Europa weer het kruitvat zou maken dat het eeuwenlang is geweest!
Volkeren onderscheiden zich van elkaar door de taal, cultuur, geschiedenis, etniciteit en territoriteit. In jouw voorbeelden zou het departement Bretange met de officiele talen Frans en Bretons de oplossing zijn. Het Bretons zou je kunnen bevorderen door het te verplichten overal te gebruiken, zoals het Catalaans in Catalonie. De Spanjaarden die daar wonen, een derde deel van de bevolking, kunnen tegenwoordig evengoed Catalaans als Spaans. Brussel is historisch een Nederlandstalige stad, waar van oudsher een Brabants dialect wordt gesproken en het gebied wordt omgeven door Vlaanderen. Brussel is dus Vlaams.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 22:04   #53
Goe weere
Partijlid

Standaard

Het is heel gevaarlijk om aan de geschiedenis rechten te ontlenen, want het verleden is geweest. Wat telt is de huidige situatie en het feit dat die ook al diepe wortels heeft, in die zin dat de meeste Franstalige Brusselaars geboren en getogen zijn in de stad. Vandaag de dag is Brussel en omgeving hoofdzakelijk Frans. Dat historische karakter, vooral als het zo apert in tegenspraak is met de huidige situatie, lijkt me een zwak argument, zowel logisch als ethisch gesproken.

Wie bepaalt bijvoorbeeld hoe ver je in de geschiedenis mag teruggaan? Waren onze contreien niet voor ze Nederlands of Frans waren Keltisch? Kunnen de Ieren in naam van die voorouders dan aanspraak op Brussel maken? Is het niet gemakkelijk om te bewijzen dat het Frans altijd een van de talen van Vlaanderen is geweest? Reeds in de vroege middeleeuwen was de adel verfranst. Geeft dat het Frans rechten om zich in heel Vlaanderen als minderheidstaal te laten erkennen?

De Boeren in Zuid-Afrika zijn duidelijk immigranten. Mogen hun cultuur en hun taal dan geen aanspraak maken op erkenning en bescherming, als één van de talen van Zuid-Afrika, naast de tien andere? Ik bedoel maar: van de selectiviteit van twee maten en twee gewichten moet ik niet hebben. Het is intellectueel veel eerlijker om te doen zoals men in Zuid-Afrika probeert te doen: het aanvaarden van de situatie zoals ze is gegroeid, waarbij alle etnieën, talen en culturen als evenwaardig worden beschouwd.

Laatst gewijzigd door Goe weere : 6 oktober 2008 om 22:07.
Oud 6 oktober 2008, 22:31   #54
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat telt is de huidige situatie
Kijk even op de kaart:

De taalgrens loopt ten zuiden van Brussel. Dat is de huidige situatie.

Eenvoudig genoeg voor jou?
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 13:51   #55
Goe weere
Partijlid

Standaard

Het feit dat de taalgrens ten zuiden van Brussel loopt doet niets af aan de anderssoortige realiteit van Brussel binnen het Nederlandse taalgebied. In de taalsociologie spreekt men van een taaleiland of taalenclave. Brussel is met andere woorden niet zomaar Nederlandstalig gebied, vergelijkbaar met de andere gemeenten benoorden de taalgrens. Het is binnen de regio een atypisch gebied met een wezenlijk andere taalsituatie dan de omgeving.

Taaleilanden bestaan in alle maten en gewichten over de gehele wereld. Om er een paar te noemen, de kleine regio's in Italië waar van oudsher Albanees dan wel een soort Grieks gesproken wordt, de Catalaanse enclave in Alghero op Sardinië.

Uit de woorden van de diepte van het veld, begijp ik dat zij / hij in de vaststelling van het feit dat Brussel volledig is omsloten door Nederlandstalig gebied een reden ziet om aan Brussel geen zelfbeschikkingsrecht te geven.

Dit is puur arbitrair. Elk vrij associatierecht hoort vrij secessierecht te impliceren. Het is niet aan andere partijen dan de zich associerende of dissocierende gemeenschap zelf om hierin bepalend te zijn. Men kan immers niet zijn opvatting of definitie van wat een volk is aan anderen opdringen. Was de actie van de NGA om Gent zelfstandig te verklaren geen grap geweest maar realiteit, dan was er geen enkel criterium te bedenken om Gent dat recht te ontzeggen. Terwijl Gent geen taaleiland vormt. Zo-ook Brussel. Als Vlaanderen het recht heeft om zich van België af te splitsen en zich daarbij op het zelfbeschikkingsrecht van het Vlaamse volk te beroepen, dan kan ook Brussel (Gent, Scherpenheuvel, Meetjesland, Sint-Genesius-Rode...) zich van Vlaanderen afsplitsen en zich op het zelfbeschikkingsrecht van het Brusselse (e.d.) volk beroepen.

Laatst gewijzigd door Goe weere : 7 oktober 2008 om 13:53.
Oud 7 oktober 2008, 13:58   #56
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
[/b]

Dat kan tellen als stelling ! Als er iets ouderwets is, is het wel het nationalisme !
Mag ik u uitnodigen dat te gaan uitleggen in Estland, Letland, Litouwen, de Tsjechische Republiek, Slovakije en Slovenië?
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 14:00   #57
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

En de muis BUB brulde...
Oud 7 oktober 2008, 14:21   #58
Goe weere
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Mag ik u uitnodigen dat te gaan uitleggen in Estland, Letland, Litouwen, de Tsjechische Republiek, Slovakije en Slovenië?
Ja, graag, maar dan niet namens de BUB, want daar ben ik geen lid van. Wel om een open gedachtewisseling te voeren over mensenrechten en rechten van taalgroepen, ook van die groepen die vroeger dominant waren en door geopolitieke wijzigingen dat ineens niet meer zijn. Om Litouwen met Zuid-Tirol te vergelijken en aan te geven waarom ik het model van Trentino Alto Adige humaner, pragmatischer en ethisch correcter vind.

Voor de goede orde: Zuid-Tirol of Trentino Alto Adige is nu een tweetalig Duits-Italiaans gebied. Het behoorde tot WO I tot Oostenrijk. Het Italiaans heeft er zijn sterke positie verworven dankzij de expliciete italianiseringspolitiek van Mussolini ten tijde van het ventennio fascista. Een ex-dominante taal (Italiaans) tegenover een taal (Duits) die historische territorialiteitsaanspraken kan maken., met daartussen nog een echte minderheidstaal, het Ladino...

Laatst gewijzigd door Goe weere : 7 oktober 2008 om 14:24.
Oud 7 oktober 2008, 14:26   #59
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Ja, graag, maar dan niet namens de BUB, want daar ben ik geen lid van. Wel om een open gedachtewisseling te voeren over mensenrechten en rechten van taalgroepen, ook van die groepen die vroeger dominant waren en door geopolitieke wijzigingen dat ineens niet meer zijn. Om Litouwen met Zuid-Tirol te vergelijken en aan te geven waarom ik het model van Trentino Alto Adige humaner, pragmatisch en ethisch correcter vind.

Voor de goede orde: Zuid-Tirol of Trentino Alto Adige is nu een tweetalig Duits-Italiaans gebied. Het behoorde tot WO I tot Oostenrijk. Het Italiaans heeft er zijn sterke positie verworvan dan zij de expliciete italianiseringspolitiek van Mussolini ten tijde van het ventennio fascista. Een ex-dominante taal tegenover een taal die historisch territorialiteitsaanspraken kan maken...
Het zou toch nuttig zijn om geen appelen met peren te vergelijken:

De staten die ik opsomde zijn onafhankelijke staten die hun zelfbeschikkingsrecht hebben herwonnen.
Zuid-Tirol is een door Italië geannexeerd gebied dat nog altijd tot de Italiaanse staat behoort.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 16:18   #60
Zwitser

Standaard

Citaat:
Bwa, groot, niet overdrijven, hè. 20.000 man is niks op een bevolking van 11.000.000, maar jullie zijn, wegens jullie lange traditie, goed georganiseerd. De vraag is alleen hoe lang het (nota bene anti-Belgisch én anti-Vlaams) volksbedrog van de Vlaams-nationalisten nog gaat duren.
Een kleine minderheid kan veel teweegbrengen. Het was een kleine minderheid (van voornamelijk Franse immigranten) die in 1830 de Belgische onafhankelijkheid uitriep. Dit volksbedrog wordt al 178 jaar volgehouden...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be