![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maak men bolletje maar rood maak men bolletje maar rood. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is ook een idee: een pot verf over die politici kappen...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
politici die daar hun handtekening onder placeren, tekenen een oorlogsverklaring tegen Vlaanderen daar mag gepast op gereageerd worden ... ik stel voor openbaar te guillotineren, op te knopen, of de kogel te geven, eventueeel een combinatie van deze drie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister-President
|
![]() En als de faciliteiten gemeenten erbij worden gevoegd, zullen ze nog niet tevreden zijn, want dan is Brussel nog steeds tweetalig .
De vraag is ook, of die franstaligen uit de rand wel willen bij Brussel gevoegd worden, ze zijn dikwijls Brussel ontvlucht en genieten van meer voordelen dan de Brusselaars. Dus volgens scenario: ze gaan weer in de Vlaamse rand wonen en het probleem zet zich verder!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 9 oktober 2008 om 12:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Enzo zal het gebeuren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Gouverneur
|
![]()
![]() |
#50 |
|
![]() Al een reactie gehoord in de "Vlaamse" pers misschien?
Al een betrokken politieke partij iets horen tegenwerpen? Just niks, waarom niet? Omdat die weten dat de Vlaming te laf is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() Het lijkt me dat de franstaligen op moeten schieten. Als ik zo wat bronnen bij mekaar zoek kan ik met niet aan de indruk onttrekken dat Brussel gaat vernederlandsen. Een aantal van de aspecten die 180 jaar geleden golden en gedurende de 150 jaar die volgden hebben gezorgd voor een verfransing van Brussel zijn weer van toepassing, maar nu in het voordeel van het Nederlands.
Ik zal voor het gemak wat elaboreren: vroeger was frans de taal van de elite en vlaams de taal van de boeren. Daarom moesten de boeren maar frans leren om met de overheid te kunnen communiceren of baantjes te krijgen teneinde verder te komen in het leven. Ook om orders te kunnen begrijpen in de krijgsmacht of onderwijs te kunnen volgen moest men frans spreken. Kortom, frans had een had (automatisch) een hogere status. Gevolg: verfransing. Tegenwoordig: In vlaanderen is het Frans de afgelopen 50 jaar nagenoeg irrelevant geworden door vernederlandsing van de politiek, openbaar bestuur en onderwijs. Nederlands is ook in Brussel de taal van de economische elite aan het worden (Engels als lingua franca (geintje) in internationale omgevingen buiten beschouwing latende). Ambtenaren zijn verplicht tweetalig wat de komende jaren met name druk op de franstaligen legt aangezien zij het zijn die zullen moeten bijleren om in aanmerking te komen voor banen bij de overheid. Nederlands is de taal van de koopkrachtige instroom aan forensen en toeristen. Het Nederlandstalig onderwijs geniet grote faam en heeft aantrekkingskracht op een deel van de franstalige bevolking die willen dat ' hun kinderen verder komen in het leven'. Inmiddels volgt bijna een kwart van de jeugd nederlandstalig onderwijs, en met goede redenen. Frans is de taal van de totaal verpauperde wijken in Brussel, wat bijzonder afbreuk doet aan de status van de taal (net als arabisch, met alle respect). Momenteel is er dus toenemende druk op de het ambitieuze deel van de bevolking om toch vooral Nederlands te leren. Eentalige franstalige gezinnen zijn inmiddels een minderheid in Brussel. Deels ook omdat een deel naar de Rand is verhuist, maar dat hun kinderen goed Nederlands zullen spreken lijkt me evident. Dit is ook zichtbaar in wallonie, waar men langzaam maar zeker toenemende belangstelling begint te tonen voor het Nederlands. Dat wordt versterkt door het diepe economische dal waarin de regio zich bevindt. Dit had natuurlijk al 180 jaar geleden gekund, maar beter laat dan nooit. Alles bij mekaar ziende voorspel ik een kentering ten gunste van het Nederlands. Dit proces kan worden geholpen door: - Krachtig beleid t.a.v ontwikkelingen in de rand. Dit bestaat al. - NOG meer aandacht voor investeringen in nederlandstalig onderwijs in Brussel, vasthouden van het momentum in de stijgende status van de taal. Pak die kans! - Bewustwording en krachtig uitstralend zelfvertrouwen bij Vlamingen, wat eindelijk politieke successen tot gevolg moet hebben. - Nauwere samenwerking tussen Vlaanderen en grote broer Nederland, wat door de politieke realiteiten voorheen zo goed als onmogelijk was. De Nederlandse regering zal zich hierover niet uitspreken, maar de Vlamingen moeten dit handig spelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan pessimistisch zijn, maar zo pessimistisch hoeft ook weer niet hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze zullen eerder stap-voor-stap (salami-techniek) een aantal uitbreidingen van de faciliteiten toelaten en de Franse Gemeenschap bevoegdheid geven in Vlaanderen. CD&V en VLD komen dan triomfantelijk zeggen dat het Brussels Gewest dankzij hen niet uitgebreid is. En in een volgende stap breiden ze effectief het Brussels Gewest uit, onder het motto: "we passen de structuren aan aan de realiteit".
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Peeters is discreet en reageert niet op provocaties en zeker niet verhulde provocaties in de pers zoals in dat artikel in Lesoir , maar doet dit wel in algemene termen en verwijzend door de uitgangspunten van zijn partij waar het territorialiteitsbeginsel als voorwaarde prioritair naar voren wordt geschoven ; de franstaligen initiatiefrecht geven in vlaams brabant doet hier afbreuk aan; dus , ...weinig waarschijnlijk . Bovendien is BHV buiten de discussie gehouden en wordt de parlementaire procedure voortgezet; op het einde zullen de franstaligen geen vertragingsmunitie meer hebben en kunnen de vlamingen eenzijdig op democratische wijze splitsen . Het compromis zal eerder in de rchting van financiering van Brussel gaan en eeen economisch samenwerkingsverband tussen Brussel en zijn brede omgeving .
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We mogen dan allemaal nog wat extra edities van carrefour en dergelijke in onze bus verwachten. Hoeveel Vlaamse kiezers hebben CD&V en VLD te verliezen in HV ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een deel van de Franstalige inwoners van mìjn gewest geeft zich echter niet zomaar zonder slag of stoot over. Er wordt door rabiate francofielen wel degelijk hardnekkig gepoogd een 'dam' tegen de 'vague flamande' op te werpen, al zit het die mensen inderdaad niet echt mee (economisch, maar ook sociaal & cultureel). Binnen de Franstalige gemeenschap neemt de druk op de flamandofoben echter toe. Het wordt niet echt 'netjes' meer gevonden geen woord Nederlands te (willen) spreken. Onkunde van het Nederlands is voor velen een smet op het blazoen en een bron van schaamte geworden. Ik kan moeilijk gaan beweren dat ik dat niet leuk vind. De status en de aantrekkingskracht van het Engels mag u echter ook niet onderschatten. Ook (en misschien zelfs vooral) bij de Franstaligen zèlf is het tot de geesten gedrongen dat het met het internationale aanzien van het Frans voorlopig gedaan is, en dat de enige wereldtaal voor het ogenblik het Engels is. Velen verkiezen het Engels boven het Nederlands, en gebruiken de goede kennis van deze taal bij 'de Nederlandstaligen' als argument om zich in hoofdzaak op studie van het Engels te concentreren. De 'vernederlandsing' van Brussel is m.a.w. nog niet voltooid en de 'verengelsing' is al volop op gang gekomen. Ik weet niet welke taal de bovenhand zal halen, maar het staat wel zo goed als vast dat het met de dominantie van het Frans gedaan is, indien niet over vijf, dan wel over tien jaar. Veel langer zal het niet duren. Vriendelijke groeten vanuit mìjn stad, ook een beetje ùw hoofdstad (kom uw deel opeisen!), djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een deel van de Franstalige inwoners van mìjn gewest geeft zich echter niet zomaar zonder slag of stoot over. Er wordt door rabiate francofielen wel degelijk hardnekkig gepoogd een 'dam' tegen de 'vague flamande' op te werpen, al zit het die mensen inderdaad niet echt mee (economisch, maar ook sociaal & cultureel). Binnen de Franstalige gemeenschap neemt de druk op de flamandofoben wel toe. Het wordt niet echt 'netjes' meer gevonden geen woord Nederlands te (willen) spreken. Onkunde van het Nederlands is voor velen een smet op het blazoen en een bron van schaamte geworden. Ik kan moeilijk gaan beweren dat ik dat niet leuk vind. De status en de aantrekkingskracht van het Engels mag u toch ook niet onderschatten. Ook (en misschien zelfs vooral) bij de Franstaligen zèlf is het tot de geesten doorgedrongen dat het met het internationale aanzien van het Frans voorlopig gedaan is, en dat de enige wereldtaal voor het ogenblik het Engels is. Velen verkiezen het Engels boven het Nederlands, en gebruiken de goede kennis van die taal bij 'de Nederlandstaligen' als argument om zich in hoofdzaak op studie van het Engels te concentreren. De 'vernederlandsing' van Brussel is m.a.w. nog niet voltooid en de 'verengelsing' is al volop op gang gekomen. Ik weet niet welke taal de bovenhand zal halen, maar het staat wel zo goed als vast dat het met de dominantie van het Frans gedaan is, indien niet over vijf, dan wel over tien jaar. Veel langer zal het niet duren. Vriendelijke groeten vanuit mìjn stad, ook een beetje ùw hoofdstad (kom uw deel opeisen!), djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 9 oktober 2008 om 17:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Het zal wel niet zo puristisch klinken (maar ik ben toch nooit een taalpurist geweest) maar in die zin zou ik het verengelsen bijna toejuichen, aangezien Engelsen in Brussel geen rechten willen ontlenen aan hoeveel Engels er wordt gesproken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hallo Hertog van Gelre,
ik ben ook geen taalpurist, en ik verkies een verdere 'polyglottisering' van mìjn stad boven de krampachtige pogingen die sommigen ondernemen om er een Franstalige stad van te maken. Ik zou in mìjn stad graag voorzieningen willen zien voor èlke taal die door een bepaald aantal inwoners gebruikt wordt. Ik denk in de eerste plaats aan tweetalig kleuteronderwijs, overgangsonderwijs in de lagere school en Nederlandstalig onderwijs met enkele uren extra voor een taal en cultuur naar keuze. Concreter: er zou hier vlakbij waar ik woon een Arabisch schooltje kunnen komen, waarbij een groot deel van de 'lessen' in het Arabisch wordt gegeven, en waarbij geleidelijk aan steeds méér Nederlands wordt gebruikt. De Arabische middelbare school zou dan, naast de gewone lessen die in het Nederlands worden gegeven, als extra lessenpakket een tweetal uur per week Arabisch en een tweetal uur per week Geschiedenis en Cultuur van de Arabische wereld kunnen aanbieden. De middelbare school zou wèl ook toegankelijk moeten zijn voor niet-Arabischtaligen die hun horizon willen verruimen. Een zelfde regeling zou er ook moeten komen voor Frans-, Spaans-, Italiaans-, Grieks-, Portugees-, Turks-, Berbers-, Engels-, Duits-, Pools- en Lingala-sprekers, om maar met de meest voor de hand liggende doelgroepen te beginnen. Ik druk in elk geval mijn anderstalige leerlingen steeds op het hart dat ze NOOIT hun moedertaal mogen verloochenen, en best wel wat meer interesse mogen opbrengen voor hùn eigen culturele erfgoed. Door zo op te treden, kweek ik tegelijkertijd ook meer begrip voor (standpunten van) 'de Vlamingen', en mijn 'reputatie' is ondertussen ook doorgedrongen tot bij de kleintjes (die van het lager middelbaar ![]() Mocht het niet zo pretentieus klinken, dan zou ik zeggen dat ik een soort positieve feedback op gang heb weten te brengen. Mijn leerlingen en ik, wij zijn er ergens in geslaagd elkaar energie door te geven, en we genieten er met z'n allen van. Ik ga met steeds meer plezier lesgeven, zij komen met steeds meer plezier naar mijn lessen. Een win-win situatie, dus. Ik hoop dat ik er nog tot ver n�* mijn pensionering zal mogen/kunnen 'opereren' ![]() vriendelijke groet, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 10 oktober 2008 om 07:44. |
![]() |
![]() |