![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat werkt altijd met wat vertraging. Het is al voelbaar maar waarschijnlijk nog niet zo goed zichtbaar.
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Amerika weten ze er inmiddels al alles van.
En maak me niet wijs dat ze 10 duizend miljard aan schooiers hebben gegeven want nergens worden mensen zo nagetrokken als in datzelfde amerika. Dat het nu schooiers zijn, na alles kwijt te zijn, dat geloof ik al veel beter.
![]() |
#43 |
Parlementslid
|
![]() Behalve nu net voor die 'junk loans'. Veel te soepel hypothecaire kredieten toegestaan, zonder grondig solvabiliteitsonderzoek. We kennen de gevolgen.
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hetzelfde met vastgoed. Toen ik enkele jaren in de USA aan enkele mensen vertelde dat men bij ons in principe maar één derde van hun loon kan lenen en er vele mensen bij ons geen kredietkaart mogen hebben vanwege hun te lage of onzekere inkomsten, was men daar zeer verbouwereerd over. In de USA was het toen mogelijk 120 % van een modale wedde te lenen voor een huis en voor de rest alles op afbetaling te doen, met opnieuw hoge interestvoeten. Schuld hebben is dan ook in de USA niets om beschaamd over te zijn, het is eerder de norm dan de uitzondering. De kredietcrisis verwondert mij dan ook eigenlijk niet, de banken en verzekeringen hebben jarenlang met geld gespeculeerd dat er niet was ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het enige verschil dat we hier hebben met amerika is misschien ons sociaal systeem dat bij ziekte of werkloosheid er toch nog wat zekerheid overschiet. Om maar iets te zeggen, normaal lenen ze bv maar 80% van de aankoopprijs (dacht ik toch). Maar ze overwaarderen het pand en lenen bijgevolg dan toch 100 of soms 110% van het pand zodat de mensen alles in één lening kunnen steken. Zolang het goed gaat is dat geen probleem, maar maanden hebben maar 4 weken en het leven wordt duurder terwijl je er op staat te kijken. Hoeveel mensen zitten er al niet met een schuldbemiddeling ondertussen?
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Langs de andere kant hebben ze daar ook mogelijkheden door die wij soms niet hebben en de amerikanen zien het graag allemaal heel groot ook. Al bij al moest ik mogen kiezen zou ik wel liever daar wonen dan hier.
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
dwz je kon de meerwaarde van je huis mee behypothekeren als je een huis kocht van 100.000 $ en 10 jaar later was dat er 300.000 $ waard, dan kon je als eigenaar 200.000 $ hypotheeklening krijgen dat kan/kon nooit in Europa denken dat dezelfde immocrash hier zal toeslaan is dan ook nergens op gebaseerd. (dat geldt trouwens ook voor sommige Europese banken, er zijn nl Europese banken die vrijwel geen kredieten hebben uitstaan in de States ... die worden nu evengoed afgestraft ... opportuniteiten zijn dat.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar Spanje, Engeland, Ierland en nog een stuk of wat delen ondertussen ook al flink in de klappen van dalende prijzen in vastgoed. En uiteraard is er altijd wel een verklaring, maar op het eind zakt het gewoon ongeacht wat de verklaring is of was. Dus eerst was het altijd van ; kijk naar het buitenland daar stijgen ze nog meer, nu zal het worden van ; kijk naar het buitenland daar dalen ze nog meer.
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
heb vrienden in Engeland en Nederland ... werkelijk, als je die vastgoedprijzen vglkt, dan is zelfs Brasschaat nog goedkoop ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kranten staan er bol van. Natuurlijk net zoals bij 2é handswagens zullen er altijd verkocht worden die wel wat te duur zijn voor wat het soms maar waard is. Huizen zijn daar niet anders in.
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
dan zie je dat zelfs Vlaanderen nog goedkoop is qua immo we vragen ons nog af hoe die Engelsen dat doen trouwens (mijne maat is ondertussen terug)... daar was 500.000 € voor een rijwoning de norm hoor ... Laatst gewijzigd door Anna List : 10 oktober 2008 om 10:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vandaag toch weer op het nieuws, verkoop van woningen aan mensen die er moeten voor gaan lenen neemt sterk af.
Wie momenteel cash kan betalen, die koopt als alternatief voor zijn beleggingen. Maar dat is natuurlijk een tijdsmoment van die inkoop van cash hebbende mensen, als strohalm van hun zuurverdiende centjes. Dus als die gedaan hebben met kopen zitten ze met de mensen die op lening kopen, en daar zijn er nu steeds minder van omdat ze geen leningen meer krijgen of de hoge afbetalingen niet meer wensen te doen. Dus het is de dieperik in. Hoe diep? Dat is nog af te wachten in de komende weken/maanden naargelang wat de rest van de beurs en banken gaan doen. Ps; de beurs staat al op een verlies van -49%. Nog 51% te gaan en we hebben geen beurs en geen beursgenoteerde “Belgische genoteerde bedrijven” meer. In dit tempo is de economie tegen kerstdag al volledig tegen de vlakte. In dat geval, wat uiteraard het allerergste zou kunnen zijn, zal ¼ van de huidige waarde zelfs al heel veel worden.
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vraag is trouwens hoe men sparen eigenlijk invult. Een lening afbetalen is eigenlijk op de keper beschouwd ook een vorm van sparen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() GVA huurprijzen zij gemiddeld 530€ (schande echt waar
Nog een voorbeeld Citaat:
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat ze maar doen daar op die beurs. Hoe slechter het daar gaat hoe hoger de duik zal worden in vastgoed. En dat het momenteel zeer slecht gaat zal wel niemand ontkennen denk ik.
Nog een paar weken in dit tempo en gans de industrie ligt plat. Vele bedrijven zijn al bezig met ontslagen in hoog tempo. Zelfs als de banken opnieuw geld vinden zit de economie ondertussen al zo zwaar in de shit dat iedere cent die er bij komt langs de bank er gewoon weer door valt aan de industrie. Mensen en ondernemingen zitten al zo zwaar in de schuldenlast, ganse familie kapitalen zijn ondertussen al geruïneerd. Gedwongen verkopen en in beslag genomen huizen en gronden zullen al snel in gang schieten. Geld om geld. Niks meer met de waarde te maken, gewoon incasseren. Dit is een totale game over show. En ik zit dat hier al een hele tijd te voorspellen nietwaar. Zelfs dat in februari de bouw volledig ging stilvallen. En kijk, ze zitten aan hun laatste orders bezig.
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ergens heb je wel gelijk uiteraard, als je aan je afbetalingsplicht bent nagekomen heb je een woning die een bepaalde waarde heeft en dit kan je ook als onroerend spaargeld beschouwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |