Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2008, 20:32   #41
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Is dat een vorm van 'verkrachting'? Of hoe wordt dit juridisch omschreven?
In iedergeval seksueel geweld. Bij verkrachting spreekt men meestal over penetratie.
Hoe dat precies juridisch ziet weet ik niet.
Er lopen veel gekken rond, laatst nog in Opsporing Verzocht een man die drie paarden had verkracht en de paardenverzorger bijna had gewurgd.
ook hij kreeg een lage straf en GEEN TBS.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 20:48   #42
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Oké, zo is de Japanse jakuza natuurlijk ontstaan. Ex gedetineerden kregen een tattoo op een zichtbaar gedeelte (voorhoofd).
Vandaar hun rijkelijk uitgewerkte tattoo's nadien om dat te camoufleren.
Dat was en is dus stigma.

Hier hebben we geen tattoo, t' is te zeggen geen zichtbare. Of t' is te zeggen geen publiek zichtbare.
Want je hebt je strafblad en dat gaat overal mee.
Je kan geen werk meer krijgen aan stad of staat, gouvernement of parastataal of noem maar op.
Je kan politiek geen kant meer op.
Je kan zelfs bij een privé bedrijf nauwelijks nog aan werk geraken.

Dat alles niet gedurende een proeftijd na je straf, maar dit levenslang.

Dus in welke mate kan men zich opnieuw her-integreren op die manier?

Een ex gedetineerde is hier net als de jakuza destijds evengoed gestigmatiseerd.
Je kan als ex-gedetineerde niet verwachten dat omdat je je straf hebt 'uitgezeten', de misdaad daarmee is weggevaagd en vergeten. Zo werkt het niet. De oordelen, en vooroordelen zullen bij velen blijven bestaan tegenover de ex-gedetineerde. Helemaal wegvegen van het verleden zal moeilijk zijn, en dat kan je de gemeenschap ergens niet eens echt kwalijk nemen, zeker in het geval van ernstige misdrijven tegen personen, zoals in dit geval van verkrachting.

Face it. Klaag niet. En maak er het beste van. Door zijn daden kan de ex gedetineerde tonen wie hij werkelijk is, en mensen kunnen haatdragend zijn, maar ook vergevingsgezind. Ik heb vroeger in ieder geval nog mensen aangenomen die andere mensen gedood hadden, mensen die 'slechte' dingen gedaan hadden die ik een kans wou geven, omdat ik geloofde in hun fundamentele 'goedheid'. Ik zal zeker niet de enigste zijn die daartoe bereid is.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 20:55   #43
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan als ex-gedetineerde niet verwachten dat omdat je je straf hebt 'uitgezeten', de misdaad daarmee is weggevaagd en vergeten. Zo werkt het niet. De oordelen, en vooroordelen zullen bij velen blijven bestaan tegenover de ex-gedetineerde. Helemaal wegvegen van het verleden zal moeilijk zijn, en dat kan je de gemeenschap ergens niet eens echt kwalijk nemen, zeker in het geval van ernstige misdrijven tegen personen, zoals in dit geval van verkrachting.

Face it. Klaag niet. En maak er het beste van. Door zijn daden kan de ex gedetineerde tonen wie hij werkelijk is, en mensen kunnen haatdragend zijn, maar ook vergevingsgezind. Ik heb vroeger in ieder geval nog mensen aangenomen die andere mensen gedood hadden, mensen die 'slechte' dingen gedaan hadden die ik een kans wou geven, omdat ik geloofde in hun fundamentele 'goedheid'. Ik zal zeker niet de enigste zijn die daartoe bereid is.
Je hebt natuurlijk vele soorten misdrijven. Het één gaat al langer mee dan het ander dat is waar.
Maar uiteindelijk maakt het voor een ex-gedetineerde niet zoveel meer uit.
Want zelfs de mensen die jij hebt aangeworven bleven waarschijnlijk ook alleen maar bij u werken omdat ze wisten dat ze ergens anders weinig kans konden maken met hun verleden.
Dus ze hebben change gehad u tegen te komen, maar tegelijk waren ze ook afhankelijk van u.

Ikzelf heb ook een strafblad van ochere nu toch al 20 jaar en meer geleden.
Nog steeds moet ik nergens aankloppen.
En nochtans ik had niemand fysiek iets aangedaan.
Financieel wel een beetje, dan nog uitzonderlijk.
Oud 22 oktober 2008, 20:59   #44
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wens u het beste.
Oud 22 oktober 2008, 21:01   #45
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wens u het beste.
Maar niet echt waarschijnlijk.
Oud 22 oktober 2008, 21:06   #46
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar niet echt waarschijnlijk.
Ach ,we hebben allemaal onze problemen.

Soms overdrijven mensen wel natuurlijk. Hopelijk worden we er niet bitter door.
Oud 22 oktober 2008, 22:18   #47
wild cannibal
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt natuurlijk vele soorten misdrijven. Het één gaat al langer mee dan het ander dat is waar. Maar uiteindelijk maakt het voor een ex-gedetineerde niet zoveel meer uit.
Want zelfs de mensen die jij hebt aangeworven bleven waarschijnlijk ook alleen maar bij u werken omdat ze wisten dat ze ergens anders weinig kans konden maken met hun verleden.
Dus ze hebben change gehad u tegen te komen, maar tegelijk waren ze ook afhankelijk van u.

Voila, dat is het: er zijn veel soorten misdrijven. Diefstal, bedrog, trafiek in het één of ander, druggebruik, vechtpartijen...Iedereen kan door omstandigheden de " slechte weg " opraken, en in het gevang belanden. In zulke "simpele" gevallen vind ik : straf gedaan, alles moet vergeten en vergeven zijn. Je hebt je fout betaald aan de samenleving, en als je dat wenst, kan je met een schone lei beginnen. Dat de politie je dossier en vingerafdrukken nog heeft is meer dan genoeg, om je te identificeren moest je hervallen in je oude fouten, maar een strafblad, dat eventuele toekomstige werkgevers kunnen vragen, is voor niks nodig.
Heel anders word het indien men te maken heeft met ziekelijke types, in de trent van sadisten en verkrachters. Viespeuken die een oude vrouw sexueel misbruiken mogen wat mij betreft uit de weg geruimd worden, die gaan in de bak zeker niet beter worden.
wild cannibal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 22:22   #48
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wild cannibal Bekijk bericht
Voila, dat is het: er zijn veel soorten misdrijven. Diefstal, bedrog, trafiek in het één of ander, druggebruik, vechtpartijen...Iedereen kan door omstandigheden de " slechte weg " opraken, en in het gevang belanden. In zulke "simpele" gevallen vind ik : straf gedaan, alles moet vergeten en vergeven zijn. Je hebt je fout betaald aan de samenleving, en als je dat wenst, kan je met een schone lei beginnen. Dat de politie je dossier en vingerafdrukken nog heeft is meer dan genoeg, om je te identificeren moest je hervallen in je oude fouten, maar een strafblad, dat eventuele toekomstige werkgevers kunnen vragen, is voor niks nodig.
Heel anders word het indien men te maken heeft met ziekelijke types, in de trent van sadisten en verkrachters. Viespeuken die een oude vrouw sexueel misbruiken mogen wat mij betreft uit de weg geruimd worden, die gaan in de bak zeker niet beter worden.
Niemand wordt in den bak beter. Waarom zou iemand die door de staat mensonwaardig behandeld wordt beter worden?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 22:34   #49
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Niemand wordt in den bak beter. Waarom zou iemand die door de staat mensonwaardig behandeld wordt beter worden?
waarom blijft men toch maar vasthouden aan het feit dat "bak" "beter worden" betekent?

Straf betekent straf, niet "beter worden". Straf bekende ooit dat je door jezelf in een positie te plaatsen die je anderen hebt aangedaan, je zèlf zou kunnen gaan begrijpen wat dat effect op andere mensen heeft gehad.

niks "beter worden", wel "begrijpen en mede-leven met wat men anderen heeft aangedaan": empathie leren krijgen door straf dus.

oog om oog, tand om tand, maar dan iets gesofisticeerder.

Wat men ervan gemaakt heeft is een ridicuul lachertje, ontworpen door degenen die de maatschappij eigenhandig "maakbaar" achtten... communisten dus. Die gingen ook "heropvoeden".

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 22 oktober 2008 om 22:34.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 22:38   #50
wild cannibal
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarom vind ik dan ook dat ze reeds genoeg gestraft zijn door hun verblijf in de bak. Dat er niet ook nog een strafblad bijhoort, dat je heel je leven als een ijzeren bol aan je been moet meeslepen.
Behalve voor uitschot, dat het onvergeefbare uitgehaald heeft :die moeten zelfs niet hun straf gaan uitzitten, maar mogen direct dit tranendal verlaten. Voor eens en altijd.
wild cannibal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 22:50   #51
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

niks "beter worden", wel "begrijpen en mede-leven met wat men anderen heeft aangedaan": empathie leren krijgen door straf dus.
Denk je dat we dat bereiken door mensen mensonwaardig te behandelen?

Verschaeve
Oud 22 oktober 2008, 22:51   #52
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Om even op het onderwerp terug te komen:

ik heb nog al mijn tanden.

ik vraag me af of ik in voorkomend geval de moed zou hebben om eens ferm door te bijten....
ernstig hoor.

het is OF bijten, of niet weten hoe ik me moet beveiligen met zo'n ding in mijn mond.
Ik snap dus niet hoe die gasten denken dat ze daar nog een zweem van genot uit kunnen halen met hun besneden piemelke. Dat moet dus écht enkel tussen hun oren zitten.

Even ter lering voor degenen die het niet wisten én vooral voor die pubers die helemaal niet weten waar ze mee bezig zijn! (allez! als ge even goed nadenkt, buiten het feit dat die gastjes dus standaard "vrouw is akker" zijn opgevoed, wie steekt verdorie zijn piemel nu onder zijn ploegmasjien?)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 23:02   #53
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk je dat we dat bereiken door mensen mensonwaardig te behandelen?
Wie zegt dat mensen onwaardig worden behandeld in de gevangenissen?

Please man, hou er mee op om de situatie's en wedervaren van alle gedetineerden te spiegelen aan jou persoonlijke situatie en wedervaren.

Ja, we weten het allemaal al.
Oud 22 oktober 2008, 23:03   #54
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom blijft men toch maar vasthouden aan het feit dat "bak" "beter worden" betekent?

Straf betekent straf, niet "beter worden". Straf bekende ooit dat je door jezelf in een positie te plaatsen die je anderen hebt aangedaan, je zèlf zou kunnen gaan begrijpen wat dat effect op andere mensen heeft gehad.

oog om oog, tand om tand, maar dan iets gesofisticeerder.

Wat men ervan gemaakt heeft is een ridicuul lachertje, ontworpen door degenen die de maatschappij eigenhandig "maakbaar" achtten... communisten dus. Die gingen ook "heropvoeden".
Het gaat er mij om dat "her-integratie" een loos woord is.

En bij strafmaat komt altijd her-integratie automatisch als voorwaarde om terug vrij te komen.
Welnu dat bestaat niet.

Je hebt je straf en punt uit.

Ik zou niet weten wat her-integratie is dat ze hier telkens bedoelen.
Of misschien een vast adres hebben en een uitkering.

Laatst gewijzigd door Mambo : 22 oktober 2008 om 23:04.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 23:08   #55
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
ik vraag me af of ik in voorkomend geval de moed zou hebben om eens ferm door te bijten....
ernstig hoor.

het is OF bijten, of niet weten hoe ik me moet beveiligen met zo'n ding in mijn mond.
Ik snap dus niet hoe die gasten denken dat ze daar nog een zweem van genot uit kunnen halen met hun besneden piemelke. Dat moet dus écht enkel tussen hun oren zitten.

Nu, ze had het mes tegen het hoofd, ze kon niet veel anders. En het was volgens mij die gasten niet te doen om genot, maar enkel om vernedering. Je moet wel heel erg neerkijken op je slachtoffer om zoiets te eisen. En eigenlijk staat de handeling nog niet expliciet omschreven, missch was het niet de voorkant maar wel de achterkant dat zij moest aandoen. Nu, in elk geval heeft deze mevrouw een trauma van haar leven opgelopen. 'Maar ze leeft nog', dus zal om haar lot wrsch niet al te veel moeite gedaan worden....
Oud 22 oktober 2008, 23:10   #56
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zo'n daad heeft niet veel met genot te maken, eerder met vernedering van het slachtoffer en machtswellust, wie weet zelfs racisme.
Oud 22 oktober 2008, 23:11   #57
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Het gaat er mij om dat "her-integratie" een loos woord is.

En bij strafmaat komt altijd her-integratie automatisch als voorwaarde om terug vrij te komen.
Welnu dat bestaat niet.

Je hebt je straf en punt uit.

Ik zou niet weten wat her-integratie is dat ze hier telkens bedoelen.
Of misschien een vast adres hebben en een uitkering.
Waar ik me vooral aan stoor is dat het in werkelijkheid vaak niet om 'heropvoeden' gaat, maar net andersom. Als men hen iets oplegt moet men het goed doen: criminelen moeten als beter mens naar buiten komen, niet omgekeerd. Vaak is het gewoon zo dat in de gevangenis criminelen gecreëerd worden...
Oud 22 oktober 2008, 23:11   #58
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Wie zegt dat mensen onwaardig worden behandeld in de gevangenissen?

Please man, hou er mee op om de situatie's en wedervaren van alle gedetineerden te spiegelen aan jou persoonlijke situatie en wedervaren.

Ja, we weten het allemaal al.
De VN zegt dat.

Uw houding van HAMC heeft het meegemaakt dus het is niet waar is redelijk infantiel.

Verschaeve
Oud 22 oktober 2008, 23:11   #59
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
zo'n daad heeft niet veel met genot te maken, eerder met vernedering van het slachtoffer en machtswellust, wie weet zelfs racisme.
Och allemaal samen.
Oud 22 oktober 2008, 23:14   #60
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Magnificat
Vaak is het gewoon zo dat in de gevangenis criminelen gecreëerd worden...
Reden om het systeem te herdenken. Maar dan zal niet zo snel gebeuren denk ik.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be