Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 november 2008, 12:09   #41
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Verdisconteerde Marginaal Waarde Product

Voila, zie daar: uw loon.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 12:20   #42
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Verdisconteerde Marginaal Waarde Product

Voila, zie daar: uw loon.
Leg dat eens uit.
Oud 7 november 2008, 12:35   #43
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een ceo is niet meer en beter dan een goed chauffeur van het bedrijf.
De echte waarde van het bedrijf is de werkvloer.
Het is wat die mensen samen kunnen opbrengen wat de waarde van een ceo kan bepalen, en nooit omgekeerd.

Uiteraard sommigen vinden nog altijd dat alles wat de "ondergeschikten" samen opbrengen naar één en dezelfde mag gaan.

Is dat goed?
Persoonlijk vind ik van niet.

Tja, waarom verdient een kapitein meer dan een matroos? Ze zijn allebei nodig om het schip varende te houden. En de waarde van een bedrijf - in ons kapitalistisch systeem - is wat de markt er voor over heeft. De waarde van een CEO wordt dus ook bepaald door wat de aandeelhouders van het bedrijf er voor over hebben.

En niemand houdt de 'ondergeschikten' tegen om die éne te worden , waar het alemaal naartoe zou gaan, volgens u. Geraken ze daar niet, dan moeten ze respect kunnen opbrengen voor de krack die het wél gehaald heeft.
Oud 7 november 2008, 12:41   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Tja, waarom verdient een kapitein meer dan een matroos? Ze zijn allebei nodig om het schip varende te houden. En de waarde van een bedrijf - in ons kapitalistisch systeem - is wat de markt er voor over heeft. De waarde van een CEO wordt dus ook bepaald door wat de aandeelhouders van het bedrijf er voor over hebben.

En niemand houdt de 'ondergeschikten' tegen om die éne te worden , waar het alemaal naartoe zou gaan, volgens u. Geraken ze daar niet, dan moeten ze respect kunnen opbrengen voor de krack die het wél gehaald heeft.
Dat is allemaal een beetje hautain vind ik.
Wie wil geen koning worden en waarom lukt het niet, ook zo iets.

Maar eerlijk, het aantal bedrijfjes dat nauwelijks zijn kop kan bovenhouden en dat dankzij (en ook alleen maar hierdoor) gedurend het opkopen van andere bedrijfjes zijn cijfers die een beetje valselijk de waarde weergeven van een bedrijf en zijn captains of industrie.
Oud 7 november 2008, 12:42   #45
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg dat eens uit.
Nah, negeer maar. 't was een grapje.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 14:14   #46
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Altijd en eeuwig hetzelfde liedje hier.
De CEO doet het, en krijgt alles.
De werkmens krijgt niks.
Nochtans zonder die werkmens zou er geen CEO zijn.
en visa versa
Oud 7 november 2008, 14:24   #47
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Dit is geen stemming makerij, dit is gewoon zoals het is.
Alle kosten, van het kleinste boutje tot de duurste wat er te vinden is in een bedrijf, komt van de opbrengst van de arbeiders.
Iedere centiem van de investering kan maar gedragen worden door de opbrengst van diezelfde arbeiders.

En de arbeider betaald niet alleen iedere centiem van de onderneming, nee hij betaald ook nog een extravagant bedrag aan de belastingen via loon heffingen op zijn eigen loon, en alle belastingen op de lonen verwant aan dat bedrijf.

Wie eens al die kosten van een bedrijf kan samen brengen, inclusief alle belastingen in totaal en dat deelt door het aantal arbeiders die geld genereren, dan pas kan men de waarde van een arbeider in cijfers uitdrukken.

Dat het heel veel is staat vast.

En toch is en blijven het minimumloners.

en een bedrijf opstarten is ook gratis???
een werknemer kan zomaar bij een bedrijf gaan werken zonder dat er voorafgaandelijk moet geïnvesteerd worden.
ik heb dit al in vele discussies gemerkt dat men als arbeider denkt dat zij de enige zijn die geld opbrengen en dus logischerwijs het merendeel willen verdienen. degene die geld heeft geïnvesteerd in het bedrijf, die geld heeft geïnvesteerd in de arbeiders en die ervoor tracht te zorgen werkgelegenheid aan te bieden zijn volgens deze discussies allemaal bloedzuigers die hele dagen niets doen behalve geld scheppen
ik heb het al verschillende keren gezegd, als het dan toch allemaal zo gemakkelijk is, start zelf een bedrijf als je denkt daarmee op korte tijd rijk te worden, we zullen dan eens een deftig gesprek hebben na een drietal jaar en kijken als je er nog steeds eender over denkt.
dat gehele dagen bedrijven in faling gaan telt ook niet mee zeker?
o ja, als het bedrijf in faling gaat is het de bedrijfsleider zijn schuld, als het bedrijf winst boekt is dat enkel en alleen aan de werknemers gelegen zeker?
Oud 7 november 2008, 15:59   #48
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Die premies zijn het resultaat van contractuele afspraken tussen werkgever en werknemer (aandeelhouders en ceo). Als daar dergelijke premies en verloningen instaan, is dat enkel een teken dat de aandeelhouders van mening zijn dat de aangetrokken persoon dit waard is en dat dat zijn marktwaarde is. Verder heeft geen mens zich daar mee te moeien...
Wat is een persoon waard?

Waarom is een persoon die topmanager is meer waard dan een iemand die aan de band staat?

Is kennis het enige dat je meer mens maakt en je meer waarde geeft?
Zo ja wat zegt dit dan over menselijkheid?

De ideale wereld is er eentje waar zowel kennis als arbeid beloont worden.

Maar om even op je reactie terug te komen. elk bedrijf of organisatie heeft een verantwoording af te leggen tegen het personeel dat men in dienst heeft en dan bedoel ik al het personeel en niet alleen de topmanagers of directeurs.
in dit opzicht kunnen torenhoge opzegpremies niet gegeven worden
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 17:02   #49
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
en visa versa
Helemaal niks visa versa.
Er zijn ongelooflijk veel bedrijfjes die op eigen kracht werken, en trouwens goed werken.
Oud 7 november 2008, 17:11   #50
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Wat is een persoon waard?
Wat iemand ervoor wil betalen.

Citaat:
Waarom is een persoon die topmanager is meer waard dan een iemand die aan de band staat?
Vraag en aanbod; weinigen zijn goed genoeg om topmanager te zijn.

Citaat:
Is kennis het enige dat je meer mens maakt en je meer waarde geeft?
Zo ja wat zegt dit dan over menselijkheid?
Is dat relevant dan?

Citaat:
De ideale wereld is er eentje waar zowel kennis als arbeid beloont worden.
Die arbeider krijgt dan ook een loon.

Citaat:
Maar om even op je reactie terug te komen. elk bedrijf of organisatie heeft een verantwoording af te leggen tegen het personeel dat men in dienst heeft en dan bedoel ik al het personeel en niet alleen de topmanagers of directeurs.
in dit opzicht kunnen torenhoge opzegpremies niet gegeven worden
Tuurlijk wel; dat personeel heeft immers geen barst te zeggen over het contract tussen twee personen/partijen. Dat gaat enkel die twee partijen aan.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 17:13   #51
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door delcom Bekijk bericht
en een bedrijf opstarten is ook gratis???
een werknemer kan zomaar bij een bedrijf gaan werken zonder dat er voorafgaandelijk moet geïnvesteerd worden.
ik heb dit al in vele discussies gemerkt dat men als arbeider denkt dat zij de enige zijn die geld opbrengen en dus logischerwijs het merendeel willen verdienen. degene die geld heeft geïnvesteerd in het bedrijf, die geld heeft geïnvesteerd in de arbeiders en die ervoor tracht te zorgen werkgelegenheid aan te bieden zijn volgens deze discussies allemaal bloedzuigers die hele dagen niets doen behalve geld scheppen
ik heb het al verschillende keren gezegd, als het dan toch allemaal zo gemakkelijk is, start zelf een bedrijf als je denkt daarmee op korte tijd rijk te worden, we zullen dan eens een deftig gesprek hebben na een drietal jaar en kijken als je er nog steeds eender over denkt.
dat gehele dagen bedrijven in faling gaan telt ook niet mee zeker?
o ja, als het bedrijf in faling gaat is het de bedrijfsleider zijn schuld, als het bedrijf winst boekt is dat enkel en alleen aan de werknemers gelegen zeker?

Allemaal goed en wel, start een vol automatisch bedrijf zonder werkmensen en kijk eens hoever je staat als je bedrijf in panne valt.

Het gaat er hem om dat de verkeerde mensen de hoogste lonen krijgen in een bedrijf om nog maar te zwijgen van de minachting tegenover hun eigen broodnodig werkvolk die er voor zorgt dat ze zich een loon "kunnen" uitschrijven uit dat bedrijf.

En dan gaan we het nog niet hebben van al die parasieten bedrijven die zich extern opdringen aan de bestaande bedrijven en daar ook nog geld uit persen, dikwijls officieel en bij wet.

Bereken maar eens hoeveel een simpele arbeider in geld wel niet moet kunnen opbrengen om dat alles rond te krijgen.
t' is niet meer te berekenen trouwens, het is veel te veel.

Laatst gewijzigd door Mambo : 7 november 2008 om 17:16.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be