![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De historische juistheid van het christendom lijkt mij tamelijk irrelevant. Men kan beter kijken hoe het zich verhoudt met de werkelijkheid. Als God dan toch bestaat en Jezus' verhaal is verbasterd geraakt, dan stuurt hij wel een nieuwe zoon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het zou me verwonderd hebben dat de Romeinen zouden gezegd hebben dat Jezus de zoon van God is. Zelfs Jezus zei dat niet. En als ze dan al zoiets zouden geopperd hebben in die zin, dan zouden ze gezegd hebben dat hij de zoon van Jupiter was, of de zoon van weet ik veel welke god van het Romeinse godenpantheon. Maar zeker niet 'de zoon van God'. De Romeinen waren polytheïsten, geen monotheïsten. En daarom zou het ook zeer goed kunnen zijn dat dit fragment later toegevoegd werd door een kopiist. Het zou overigens de eerste toevoeging niet zijn in het NT door een kopiist als fulfilling profecy. Alleen, hier heeft de koppiist pech, want hij doet de Romeinen dingen zeggen vanuit zijn christelijk monotheïstisch godsgeloof en niet vanuit het traditioneel Romeins geloof in Goden. Laatst gewijzigd door system : 25 november 2008 om 18:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Alleen... God is per definitie niet evident. Geen menselijke logica kan Hem ook maar enige beperking opleggen. Alleen al de idee dat God er altijd al geweest is - van in het begin der tijden - en dat Hij nooit geschapen is, is géén evident idee. Het niet-evidente nopens de tweedeling tussen Vader en Zoon, waarbij de Vader dingen weet die de Zoon niet weet is maar klein bier vergeleken hierbij. Citaat:
Symboliek, jongen! Een geloofsbelijdenis die niet door iemand van het "eigen volk" (in illo casu het joodse volk) werd uitgesproken, maar door een vreemde. Of dat nu een Romein, een Griek, een Pers of wat dan ook was is eigenlijk maar triviaal. Van belang is dat op dit punt het geloof het tribale - lees: de joodse identiteit - overstijgt om een universeel karakter aan te nemen. Verdorie, ga eens wat bijbelavonden volgen! Daar kunnen ze je veel beter en diepgaander op al je vragen beantwoorden dan op dit forum, dat toch maar een héél beperkt medium is. En discussiëren is daar toegelaten hoor, maak je niet ongerust. Het is helemaal geen verhaal van "zitten, zwijgen en luisteren". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 25 november 2008 om 18:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Alleen... de Bijbel is geen geschiedschrijving, of althans niet in de zin zoals wij dat vandaag zien. En die bijbelavonden, mijn waarde, propageren helemaal geen vaste interpretatie. Meestal zijn er evenveel interpretaties als er deelnemers zijn. Maar een interpretatie die stoelt op het zelfs niet kunnen (of willen?) onderscheiden van verschillende litteraire genres, die is gegarandeerd fout! Ik zei immers al eerder dat er waarschijnlijk geen juiste bijbelinterpretatie bestaat, maar dat er wel degelijk foute interpretaties zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Tegen moslims moeten christenen zich verdedigen omdat de idee van een Drie-Ene God inderdaad onlogisch, en zelfs ongerijmd is. Tegen atheïsten moeten christenen zich verdedigen omdat de idee van een nooit geschapen, maar altijd al bestaande God ronduit onvoorstelbaar (= niet-voor-te-stellen) is: God als een Realiteit die aan de ruimtetijd ontsnapt. Hoe wil je dan dat ik zeg dat God wél evident, wél logisch is? Dan preek ik tegen eigen winkel, mét moslims en atheïsten mee. En die houding zou allerminst logisch zijn, want de mens EFL is - i.t.t. God - wel degelijk gebonden aan de wetten van de menselijke logica. Dus wat mij betreft: God is niet evident, niet logisch. Er valt weinig logisch over Hem te vertellen. Zo openbaart Hij Zich ook in de Bijbel. En dit is wat ik geloof, want zeker weten doe ik het - uiteraard - niet. Méér zelfs, ik kán het zelfs niet weten. Geen mens kan dat! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Is het in vraag stellen van 'de heilige drievuldigheid' problematisch voor uw geloof? Een 'foute' 'interpretatie'? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 november 2008 om 19:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Indien er geen juiste interpretaties mogelijk zijn - al dan niet waarschijnlijk - kun je bijgevolg ook niet spreken van foute interpretaties. Zonder criteria om de juiste interpretatie te bepalen kun je nooit spreken over een foute interpretatie- al dan niet wel degelijk. De criteria om het één tegenover het andere af te wegen zijn immers onbestaande. M.a.w. beide interpretaties zijn evenveel of even weinig waard. Wat de voor de ene fout is is voor de andere juist en vice versa.
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wel heb ik er een probleem mee wanneer men een tekst - laat dit nu de Bijbel betreffen, of gelijk andere tekst - benadert met de eigen verwachtingen daarop geprojecteerd, terwijl die tekst nooit met die verwachtingen werd te boek gesteld. Of anders gezegd: een interpretatie die ervan uitgaat dat de Bijbel aan verslaggeving doet, terwijl verslaggeving toendertijd nog niet eens uitgevonden was - tenminste niet op de manier zoals wij dat vandaag kennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Anderzijds kan - zeker óók in het geval van de Bijbel - een tekst meerdere zinvolle interpretaties verdragen. Nog nooit heb ik geweten van een deelnemer aan een bijbelavond wiens interpretatie als dé interpretatie gold, noch van een deelnemer wiens interpretatie als "fout" werd beschouwd. Zolang de lectuur uitgaat van de idee dat de Bijbel één onlosmakelijk geheel betreft waarbinnen ontelbare verbanden kunnen worden gelegd, en zolang de lezer streeft naar een maximum aan verbanden krijg je een zinvolle boodschap. Of die boodschap nu luidt dat Jezus écht de mensgeworden God is, dan wel "slechts" een mens, is eerder triviaal. Maar als je tot de tweede mogelijkheid komt, enkel en alleen op basis van een manier van lezen waarbij je een tekst eigenschappen toekent die hij niet heeft, niet kán hebben, dan kan je daaruit niet tot een zinnige conclusie komen. En precies dat probleem stelt zich bij mensen als System: het losjes citeren van bijbelverzen, zonder de minste poging daarbij verbanden te zoeken (en te vinden) met andere plaatsen in de Bijbel. Wanneer het dan ook nog eens verzen uit het Evangelie betreft, waarin Jezus Zélf talloze malen uit het Oude Testament citeert - verbanden legt - en ons zo de sleutel tot een beter begrip aanreikt, en je gebruikt die sleutel niet omdat je bij voortduring vanalles en nogwat losweg citeert, dan bedrieg je jezelf. Etiam si omnes, ego non!!! Met alle Chinezen, maar niet met den dezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In het licht van Mt 17/Lc 9 wordt elke uitleg ons hierboven door System aangereikt enigszins op losse schroeven gezet. Maar vooral de (lees)methode waarmee System tot die conclusies komt is voor een stevige portie kritiek vatbaar. En wel omdat zij totaal geen recht doet aan de bijbeltekst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dient een mysterie om een antwoord te geven of om een vraag te stellen? Dat is geen uitgemaakte zaak. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 november 2008 om 23:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom van een interpretatie een 'dogma' maken? Van een dogma leer je minder dan van een vraag. Waarom is het nodig dat we ons de vraag stellen of Jezus God is? Is Jezus getuigenis op zich niet gewichtig genoeg? Is het slechts door Jezus als God te zien dat we tot 'geloof' kunnen komen? En is dit geloof geen zwak geloof daar het zich beroept op een status en niet op de boodschap? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 november 2008 om 23:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het 'maximalizeren van verbanden' kan voor sommigen betekenen het gebruik van citaten her en der uit de bijbel geplukt als argumenten in een conversatie. Soms is het niet meer als een excuus voor zelf na te denken. Langs de andere kant kan ik begrijpen dat het zoeken naar verbanden in de bijbel eenheid creert in de groep en in de visie op wat het betekent in deze tijd om Christen te zijn. Het kan van godsdienst een levend geheel maken. Vanuit die invalshoek moeten impliciete en expliciete kerkelijke dogmas in verband met bijbelinterpretaties eerder een belemmering dan een hulp zijn. Of hoe ziet u dat? Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 november 2008 om 23:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zijn dogmas, misschien meer dan andere elementen, die me van kerkelijkheid doen afkeren. Zijn dogmas niet antireligieus kan men zich zelfs afvragen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Andere gelovigen, ik denk aan bvb. Dirk001 (en met hem vele anderen?), vertrekken vanuit een ander standpunt, een andere interpretatie, een andere mening, een ander axioma. Niettemin zijn jullie beiden er heilig van overtuigd de correcte manier van het bijbellezen te volgen. Je stelt dat de 'tegenpartij' (excusez-le-mot) gegarandeerd de bal mis slaat. Ok, je kunt wel die mening toegedaan zijn, doch die garanties waarvan sprake kun je onmogelijk geven. Indien garanties kunnen worden gegeven hebben we het namelijk niet langer over interpretaties maar wel over effectief vaststaande feiten waar geen twijfel over mogelijk is. Gezien de tegenparij eveneens dezelfde mening is toegedaan, maar dan in omgekeerde zin, blijven we in een cirkeltje ronddraaien. Derhalve is het onzin om te stellen dat er waarschijnlijk geen juiste interpretaties bestaan, maar wél degelijk foutieve interpretaties. Deze stelling ga je nooit of te nimmer kunnen hardmaken. Het enige wat overblijft is dat er meerdere of vele interpretaties mogelijk zijn. Evenveel of even weinig waard, naargelang je het bekijkt. It's all in the eye of the beholder.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 26 november 2008 om 07:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is echter wel degelijk een historische reden waarom het prille christendom van buiten Jeruzalem van Jezus een God heeft gemaakt. Laatst gewijzigd door system : 26 november 2008 om 08:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook al kunnen we niet spreken over een 'bewijs', het lijkt me 'aannemelijk' dat Jezus zich niet God achte. Ik geef Jezus het voordeel van de twijfel, en becritizeer een kerkelijke houding die Jezus atributen toedicht die hij misschien zou verworpen hebben. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 november 2008 om 15:00. |
|
![]() |
![]() |