Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2008, 15:30   #41
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6 Bekijk bericht
gezichtsverlies te vermeiden
Ik ben een voorstander van de vervrouwelijking van de politiek, maar om ook gezichtsverlies te gaan vervrouwelijken, vind ik behoorlijk sexistisch.

Citaat:
Het wordt nu wel tijd dat men aan Vlaamse zijde begint in te zien dat zonder een degelijk akkoord voor Brussel en het 'Franstalige' deel van de Vlaamse rand, men nooit tot een degelijke staatshervorming kan komen. Bij borstkanker is het wegnemen van het lichaamsdeel waar de kanker in woekert, dikwijls de enige oplossing. Misschien is het afstaan van de Franstalige kanker in de Vlaamse rand de enige mogelijkheid tot genezing...
Typisch... Belgicisten die Franstaligen steunen in de verfransing van Vlaanderen. Hoe denken jullie ooit ernstig genomen te worden?

Afgezien daarvan bent u ook nog eens een slechte dokter, want u zou een verkeerd deel laten amputeren, waardoor dat verloren is én de ziekte nog aanwezig is ook. Als er iets geamputeerd moet worden, is het het werkelijk zieke deel van België en dat is Wallonië.
Oud 25 november 2008, 15:30   #42
korvo
Gouverneur

korvo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja en?
Attention Whore?
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 15:37   #43
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Tevens geef ik bij deze ook mee dat men zich toch eens moet afvragen wat het verschil is tussen een onwillige Franstalige burgemeester, en (diezelfde) onwillige Frantstalige 1ste schepen met de bevoegdheden van een burgemeester? (behalve zijn vergoeding dan)
Ik denk dat het antwoord daarop vrij éénvoudig is. Een burgemeester wordt benoemd door de Vlaamse regering en is de vertegenwoordiger in de gemeente van de Vlaamse overheid. Een schepen is dat niet en is verkozen.

Als ik moet begrijpen dat u er eigenlijk voor pleit om een regeringscommissaris te sturen dan kan ik daar wel inkomen. Maar theoretisch heeft de gemeenteraad nog een derde kans om een aanvaardbaar iemand voor te dragen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 15:45   #44
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Zijn wet, bedoelt u!
neen, de circulaire Peeters (gebaseerd op de taalwetten in de grondwet), bekrachtigd door de Raad van State.
Inderdaad, want laten we duidelijk zijn he. De wet schrijft voor dat de enige officiele taal in Vlaanderen het Nederlands is, maar dat inwoners van sommige gemeenten met het statuut van faciliteitengemeente een vertaling naar het Frans kunnen aanvragen van officiele documenten die hun toegestuurd worden.

Het zijn de Franstaligen die daarvan hebben gemaakt dat ze dat 1 keer moeten aanvragen voor de rest van hun leven, een zienswijze die volgens mij persoonlijk heel wat fantasie vereist. De rondzendbrief Peeters doet niets meer dan melden dat deze zienswijze verkeerd is, en de uitspraak van de Raad van State doet hetzelfde. Het is dus de federale wet, niet een Vlaams decreet of wat dan ook, dat overtreden wordt, en dat is bevestigd door het hoogste bevoegde rechtscollege.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 15:49   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dan rest er maar 1 oplossing meer: toegeven dat een dialoog niet mogelijk is, de onafhankelijkheid uitroepen en zien waar het schip strandt. maar actief meewerken aan imperialisme, geef toe, dat doet geen enkele regio die zich ook maar een héél klein beetje respecteert.

trouwens, wat is het probleem dat die verfranst zouden zijn? in Antwerpen zijn hele wijken ook niet meer Nederlandstalig hoor, die dan ook maar afstoten? in Gent zijn hele wijken Turkstalig, ze aan Turkije maar geven?
Dat Marino Keulen al toegeeft dat hij geen dialoog meer wil, in plaats van de hypocriet te spelen!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 15:50   #46
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat Marino Keulen al toegeeft dat hij geen dialoog meer wil, in plaats van de hypocriet te spelen!
Keulens beslissing heeft niets te maken met die dialoog, enkel met het volgen van de wetten. dat de Franstaligen er iets politieks van maken, is voor hun rekening. zij zoeken enkel een stok.
Oud 25 november 2008, 15:52   #47
k9

Standaard

Citaat:
mmm... daar gaat het hem niet om. Mijn teksten gaan niet over de al dan niet benoemingen, dan wel over een oplossing over de onnatuurlijkheid van de situatie. (een 80% Franstalige bevolking)
En? Aan de grens met nederland of frankrijk zal je ongetwijfeld ook gemeenten hebben met hogere concentraties niet vlamingen die "kanker" ook eruit snijden?

Hoe xenofoob moet je zijn om mensen die gewoon een andere taal spreken of enkele km's verder geboren en opgegroeid als kanker te willen omschrijven en hen kwijt wil.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 15:54   #48
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Inderdaad, want laten we duidelijk zijn he. De wet schrijft voor dat de enige officiele taal in Vlaanderen het Nederlands is, maar dat inwoners van sommige gemeenten met het statuut van faciliteitengemeente een vertaling naar het Frans kunnen aanvragen van officiele documenten die hun toegestuurd worden.

Het zijn de Franstaligen die daarvan hebben gemaakt dat ze dat 1 keer moeten aanvragen voor de rest van hun leven, een zienswijze die volgens mij persoonlijk heel wat fantasie vereist. De rondzendbrief Peeters doet niets meer dan melden dat deze zienswijze verkeerd is, en de uitspraak van de Raad van State doet hetzelfde. Het is dus de federale wet, niet een Vlaams decreet of wat dan ook, dat overtreden wordt, en dat is bevestigd door het hoogste bevoegde rechtscollege.
Kan iemand me trouwens eens zeggen wat het nu van die wet is?

Iedereen lijkt er hier zo verslingerd van.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

Oud 25 november 2008, 15:57   #49
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Kan iemand me trouwens eens zeggen wat het nu van die wet is?

Iedereen lijkt er hier zo verslingerd van.
Dat de Franstaligen uiteindelijk overgehaald zullen worden om gewoon een Nederlandstalig document aan te vragen, in plaats van dat ze telkens weer om een vertaling vragen. Het is dus in feite bedoeld als een maatregel die ontmoedigend moet werken.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 25 november 2008 om 16:01.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 15:59   #50
renaat6
Partijlid

renaat6's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar renaat6
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik denk dat het antwoord daarop vrij éénvoudig is. Een burgemeester wordt benoemd door de Vlaamse regering en is de vertegenwoordiger in de gemeente van de Vlaamse overheid. Een schepen is dat niet en is verkozen.

Als ik moet begrijpen dat u er eigenlijk voor pleit om een regeringscommissaris te sturen dan kan ik daar wel inkomen. Maar theoretisch heeft de gemeenteraad nog een derde kans om een aanvaardbaar iemand voor te dragen.
Tja, maar aar gaat het hem niet om. In de praktijk maakt het niet uit wat de functie is. Het gaat hem om de bevoegdheid.
De Franstalige meerderheid van de gemeenteraad zal uiteraard steeds dezelfde persoon voordragen. Zioj hebben geen reden om dat anders te doen.
Bovendien is het sturen van een regeringscommissaris niet echt een oplossing.
Met een onwillig schepencollege en gemeenteraad draagt dat ver van bij tot een zelfs nog maar tijdelijke oplossing.

Ik pleit voor niets meer of niets minder dan een haalbare oplossing; En een haalbare oplossing is er een waar de Franstaligen zich ook in kunnen vinden.
Géén oplossing is meer in het voordeel van de Francofonen (en de seperatistische Vlamingen onder ons) dan van de Vlamingen.
Aan ons de keuze dus: kiezen uit de (voor ons) slechte oplossingen...
Oud 25 november 2008, 16:02   #51
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, maar aar gaat het hem niet om. In de praktijk maakt het niet uit wat de functie is. Het gaat hem om de bevoegdheid.
De Franstalige meerderheid van de gemeenteraad zal uiteraard steeds dezelfde persoon voordragen. Zioj hebben geen reden om dat anders te doen.
Bovendien is het sturen van een regeringscommissaris niet echt een oplossing.
Met een onwillig schepencollege en gemeenteraad draagt dat ver van bij tot een zelfs nog maar tijdelijke oplossing.

Ik pleit voor niets meer of niets minder dan een haalbare oplossing; En een haalbare oplossing is er een waar de Franstaligen zich ook in kunnen vinden.
Géén oplossing is meer in het voordeel van de Francofonen (en de seperatistische Vlamingen onder ons) dan van de Vlamingen.
Aan ons de keuze dus: kiezen uit de (voor ons) slechte oplossingen...
dus een haalbare oplossing is er enkel 1 waar de Franstaligen zich in kunnen vinden? een oplossing waar de Vlamingen zich in vinden, is gewoon niet belangrijk?
Oud 25 november 2008, 16:06   #52
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat de Franstaligen uiteindelijk overgehaald zullen worden om gewoon een Nederlandstalig document aan te vragen, in plaats van dat ze telkens weer om een vertaling vragen. Het is dus in feite bedoeld als een maatregel die ontmoedigend moet werken.
Welke vertaling? Denk je dat die standaard documenten nog niet vertaald zijn?

En ontmoedigend voor wat?

Oud 25 november 2008, 16:08   #53
renaat6
Partijlid

Standaard

Citaat:
En? Aan de grens met nederland of frankrijk zal je ongetwijfeld ook gemeenten hebben met hogere concentraties niet vlamingen die "kanker" ook eruit snijden?

Hoe xenofoob moet je zijn om mensen die gewoon een andere taal spreken of enkele km's verder geboren en opgegroeid als kanker te willen omschrijven en hen kwijt wil.
Wie goed 'leest' weet dat ik met 'de kanker' niet de mensen bedoel, maar het 'probleem' dat wij omwille van een interpreteerbare wet, welke door in de omzendbrief van Peeters aangegeven uitvoering, door de Franstaligen als pesterij wordt ervaren, laten bestaan. Die interpretatie mag dan doord e RVS zijn bijgetreden, dat doet niets af van het 'ervaren van de Franstaligen. Bijkomend feit dat zij de overgrote meerderheid van de bevolking en het gemeentebestuur uitmaken, geeft de 'onnatuurlijkheid' van het probleem weer.

Dus, laten wij het bij de inhoud houden, en niet steeds afdwalen naard e 'vorm' van de tekst...
Oud 25 november 2008, 16:09   #54
renaat6
Partijlid

Standaard

Citaat:
dus een haalbare oplossing is er enkel 1 waar de Franstaligen zich in kunnen vinden? een oplossing waar de Vlamingen zich in vinden, is gewoon niet belangrijk?
Ik zei wel "ook kunnen in vinden..."
Oud 25 november 2008, 16:12   #55
k9

Standaard

Citaat:
Wie goed 'leest' weet dat ik met 'de kanker' niet de mensen bedoel, maar het 'probleem' dat wij omwille van een interpreteerbare wet, welke door in de omzendbrief van Peeters aangegeven uitvoering, door de Franstaligen als pesterij wordt ervaren, laten bestaan.
Wat is "het probleem" dat men durft frans te spreken in vlaanderen? Dat men dat tegen de gemeente doet?

En hoe pas je dat toe op een kanker? Laatste keer ik keek is er al in decenia NIKS veranderd integendeel .

Citaat:
Die interpretatie mag dan doord e RVS zijn bijgetreden, dat doet niets af van het 'ervaren van de Franstaligen. Bijkomend feit dat zij de overgrote meerderheid van de bevolking en het gemeentebestuur uitmaken, geeft de 'onnatuurlijkheid' van het probleem weer.
Welke onnatuurlijkheid? mensen verhuizen dat is iets heel natuurlijk. Men verhuisde van de stad naar buiten de stad (gent, antwerpen brussel) allemaal ondervonden dat perfect normaal EN in heel belgie

Oud 25 november 2008, 16:12   #56
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke vertaling? Denk je dat die standaard documenten nog niet vertaald zijn?
Een vertaling van het Nederlands naar het Frans.

Citaat:
En ontmoedigend voor wat?
Voor het gebruik van de faciliteiten. Deze waren immers bedoeld als hulpmiddel ter integratie in een gebied met een ander taalregime.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 25 november 2008 om 16:12.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 16:23   #57
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

De tumor is het Brussels gewest
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 16:25   #58
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een vertaling van het Nederlands naar het Frans.
Nogmaals die zijn er al dat is 0.0 extra moeite die gemeenten zijn met faciliteiten daar veranderen de omzendbrief NIKS aan.

Citaat:
Voor het gebruik van de faciliteiten. Deze waren immers bedoeld als hulpmiddel ter integratie in een gebied met een ander taalregime.
Dat is 1 interpreatie, in die wet staan niks in over hulpmiddel.

dus nogmaals waarom?

Oud 25 november 2008, 16:50   #59
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Keulens beslissing heeft niets te maken met die dialoog, enkel met het volgen van de wetten. dat de Franstaligen er iets politieks van maken, is voor hun rekening. zij zoeken enkel een stok.
Tuurlijk wel want hij weet 100% de manier hoe de Franstalige partijen daarop zouden reageren. Voor mij geen probleem dat hij geen dialoog meer tussen de gemeenschappen wil en dat hij separatist is! Maar dat hij tenminste eerlijk is!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 16:55   #60
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn soorten Vlamingen, Vlamingen die weten dat de franstaligen baas zijn en dan de Vlamingen die anders menen.

Raad eens welke soort Renaat is?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be