![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In de HUmo van vorige week las ik zelfs dat de USA tegen 2050 een tweetalige land ENG-SPaans zal zijn. Volgens mij zal dat ook voor BE gelden: NL-FR |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vlaanderen heeft met Brussel een: - Historische band. - Culturele band. - Economische band. - Geografische band. - Weliswaar veel beperkter dan in het verleden: een taalkundige band. Anderzijds heeft Wallonië met Brussel alleen een: - Culturele band. - Taalkundige band. Via die taalkundige band proberen de Franstalige partijen tegenwoordig Brussel los te weken uit Vlaanderen, maar uit bovenstaande opsomming blijkt duidelijk genoeg welke van de twee het meest verbonden is met Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() Overigens was minister Cerexhe al langer uit mijn gratie gevallen, sinds hij plompverloren beweerde dat de vraag Nederlands te kennen op de werkvloer in Vlaanderen en in sommige bedrijven in Brussel, discriminatie was van de (logischerwijs) ééntalige, Nederlandsonkundige Brusselaars.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Indien we op een realistische manier een verenigd Lagelanden/Nederlanden willen zal deze veeltaligheid noodzakelijkerwijze ingekalkuleerd moeten worden, meer en meer hebben sommige extraterritoriale gebieden aan de rand van de Benelux de neiging zich in deze demografisch- economisch belangrijke gebieden te integreren. zo valt bovendien te voorzien dat een Brussels grootstedelijk gebied zich zal uitstrekken tot redelijk diep in gebieden die administratief bij Wallonië en Vlaanderen zullen horen.. Hoe lmen in die territoria zal omgaan met "taalminderheden" is een pertinente zaak.
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Verder zijn je argumenten om te stellen dat Brussel geen Nederlandstalige stad was ook weer ver gezocht: als ik spreek over Vlaanderen bedoel ik uiteraard het Vlaanderen zoals we dat kennen in zijn huidige vorm en niet het Vlaanderen van 1302, noch het Vlaanderen ten tijde van het Hertogdom Brabant. Sowieso blijft mijn stelling dus overeind: Brussel is geografisch verbonden met Vlaanderen en logischerwijze zijn beiden ook sociaal-economisch met elkaar verweven geraakt. Daar heeft de opsplitsing van België in gewesten niks aan veranderd. Alhoewel de culturele en taalkundige verbondenheid wat verminderd is door de verfransing, is ook die band er vandaag de dag nog steeds. Wat dus betekent dat de band tussen Vlaanderen en Brussel veel groter is dan de Franstalige partijen willen erkennen, en dat de zogenaamde verbondenheid van Wallonië met Brussel best wat gerelativeerd mag worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister-President
|
![]() De afbakening van het Nederlands als taalgebied is evenzeer conventie, hoor. Brabants was een andere variant in een tijd dat er nog geen eenheidstaal bestond. Zelfs het Frans is pas later gestandaardiseerd. Voor hetzelfde geld spraken we hier een standaardtaal die meer bij het Platduits aansluit, of was het Vlaams wél een afzonderlijk taalgebied van het Nederlands. Dat we dat niet zijn, zijn politieke keuzes geweest, en heeft historische gronden.
Of dat vandaag de dag nog van belang is, daar kan inderdaad wel een serieus boompje worden over opgezet. Je zegt dat Brussel vandaag de dag geografisch met Vlaanderen is verbonden. Je hebt gelijk. Maar dat gaat evenzeer, en zelfs nog meer, op voor de band met Wallonië. Vanzelfsprekend heb ik als Vlaming in Brussel een grote band met Vlaanderen, groter dan met Wallonië. Maar ik durf dat absoluut niet veralgemenen. Brussel is een aantrekkingspool voor heel veel Vlamingen, om er te werken, uit te gaan, (iets minder) om er te wonen... Maar dat gaat evengoed op voor Walen. Heb je ooit al eens in de spits uit pakweg Doornik naar Brussel getreind? De trein is even gevuld als die uit Turnhout, hoor. Soit, je hebt natuurlijk gelijk, maar je moet wel inzien, dat je eigenlijk de perfecte argumentatie aan het geven bent om België te behouden. Mij niet gelaten, hoor, Vlaamse onafhankelijkheid is me even dierbaar als een onafhankelijk Spitsbergen, maar ik hoop wel dat je dat beseft.
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vroeger waren er al 2 treinen in die richting; maar slechts 1 reed door tot Doornik; de andere stopte in Ath. Het moet zijn dat er een sterke vraag was vanuit Doornik en Leuze. Laatst gewijzigd door azert : 2 februari 2009 om 09:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Minister-President
|
![]() Tja, voor de rest is er natuurlijk weinig verkeer op die lijnen. Vanuit pakweg Herentals kan je bijvoorbeeld ook naar Antwerpen, en vandaar naar Brussel. Maar het is een feit dat de pendel uit Wallonië naar Brussel in Vlaanderen onderschat wordt.
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
bij de NMBS is de wafelijzerpolitiek trouwens nog altijd serieus in de mode. Zelfs als Vlaanderen extra geld wilt geven voor betere treinverbindingen mag dat niet zolang dat Wallonië dat doet.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.forestnational.be/pages/calendar.asp Een Vlaamse naam erin : Clouseau. Al de rest komt oftewel uit de Franstalige kant oftewel uit het andere buitenland. Culturele band, zei u? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Euh, met permissie, Everytime, maar 'cultuur' is wel wat méér dan Vorst Nationaal en de concerten die daar georganiseerd worden (al kan het dat ze u daar bij Vorst Nationaal misschien wel iets anders proberen wijs te maken). De 'culturele band' gaat van Manneken Pis tot het Kaaitheater, en omspant de onthoofding van Egmont en Hoorn, burgemeester Nols, Johan Verminnen èn de VUB. Om maar een paar namen te noemen. Vergeet ook niet dat de belangrijkste gebouwen van de vrt nog steeds aan de Reyerslaan staan. Die zijn daar niet alleen ten behoeve van de 'historische minderheid' hier in Brussel, dacht ik. Groetjes, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waar mijn argumenten nu juist argumenten zouden zijn pro-België is mij niet echt duidelijk, maar soit: waar het mij om gaat is dat het zo niet verder kan. België moet veranderen. De splitsing van het land is voor mij geen doel op zich, maar hooguit een mogelijkheid bij gebrek aan alternatief binnen de Belgische constructie. Uiteindelijk zullen het ook niet de Vlamingen zijn die zullen zorgen voor de splitsing van het land: daar zorgen de Franstaligen zelf wel voor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door groene flamingant : 6 februari 2009 om 23:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister-President
|
![]() Het feit dat de verbindingswegen voor een paar km over Vlaams grondgebied lopen, doen geen afbreuk aan de invloed die Brussel heeft in de Franstalige culturele wereld. Brussel ligt Wallonië even na aan het hart als Vlaanderen, zelfs meer, getuige het aantal Vlamingen die Brussel links laten liggen omdat het 'te francofoon' is. Als de band tussen Wallonië en Brussel alleen maar economisch is, wat is dan de band tussen Vlaanderen en Brussel? Minstens even economisch geïnspireerd, hoor. En cultureel spelen de Franstalige culturele centra een even grote rol, zoniet nog groter, in Wallonië, als de KVS, Kaaitheater, de Beurs... in Vlaanderen.
Het feit dat Brussel even belangrijk is voor beide landsdelen, maken een splitsing omwille van Brussel m.i. nogal moeilijk, en voor mij persoonlijk ook onwenselijk. Een staatshervorming om de bevoegdheden duidelijker af te bakenen, daar zeg ik dan weer geen nee tegen.
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister-President
|
![]() Of bedoel je met 'geografische band' het feit dat het Brussels gewest een enclave is in Vlaanderen? De Brusselse agglomeratie is al geruime tijd groter dan het gewest, hé, en het feit dat er toevallig 1 gemeente officieel Vlaams is (maar de facto een Brusselse uitbreiding is) tussen het Gewest en Wallonië, maakt die band daarom niet minder groot.
![]() |
![]() |