Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2008, 17:20   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard SPa : Cerexhe dwaalt!

Wij kennen Brussels minister Benoît Cerexhe als een constructief en pragmatisch politicus. Iemand met wie kan samengewerkt worden en die steeds respect heeft betoond voor de verschillende gemeenschappen in de hoofdstad, óók en niet het minst de Vlaamse. De uitspraken van de minister zijn daarom onbegrijpelijk. Ze zijn voor de Brusselse Vlamingen onaanvaardbaar!

In een gesprek met La Libre pleit Cerexhe voor een sterk afgezwakte toepassing van de taalwetgeving in Brussel ’ in overeenstemming met de Brusselse realiteit.’ Welke realiteit? Dat men sinds jaren halsstarrig weigert de taalwetgeving haar volle draagkracht te verlenen in de Brusselse gemeenten? Wat de minister vraagt is te gek voor woorden: men kan niet eerst weigeren de wet toe te passen en vervolgens nog eens verwachten daar politiek voor beloond te worden!

In elke gemeente wonen er Nederlandstalige Brusselaars, in elke gemeente is de vraag naar respect voor taal en cultuur prangend aanwezig, in vele gemeenten wordt nog elke dag de vloer geveegd met de Vlaamse Gemeenschap.

Brussel heeft nood aan méér taalwetgeving, niet aan minder. De Hoofdstedelijk functie vraagt dagdagelijkse inspanningen om de taal van elkeen te respecteren. De tweetaligheid van de ambtenaar is hiertoe een fundamentele voorwaarde.

De eentaligheid van de ambtenaar leidt op de kortst mogelijke termijn tot de instelling van ‘le flamand de service‘, een marginale dienstverlening voor de Vlaming die beroep doet op zijn/haar administratie.

Bij vele Franstalige politici waren de maskers reeds gevallen. Brussel moet en zal voor hen een eentalige Franstalige stad worden. Dat een gematigd politicus als Cerexhe mee stapt in politieke denkwijzen die deze anti-Vlaamse (én anti-Brusselse!) strategie dient stemt ons bijzonder treurig.

Aan de Brusselse Vlamingen aanwezig in de ‘dialoog van Gemeenschap tot Gemeenschap’ zeggen wij: boer, let op uw kippen!

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 17:48   #2
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Verbazing alom schijnbaar, bij SP-A. Nochtans hoor ik personen als Di Rupo, Rudy Demotte,... soortgelijke dingen al drie jaar zeggen.

Minder dan een half jaar terug Rudy Demotte in Knack:
"Brussel moet een volwaardig gewest worden en kan dan uiteraard niet meer de hoofdstad van Vlaanderen blijven."

Als de SP-A verbaasd is over bovenstaande uitspraken van Cerexhe moeten ze misschien toch maar eens die PS-toespraken van de laatste jaren opnieuw gaan lezen...
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 19:27   #3
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
Wij kennen Brussels minister Benoît Cerexhe als een constructief en pragmatisch politicus. Iemand met wie kan samengewerkt worden en die steeds respect heeft betoond voor de verschillende gemeenschappen in de hoofdstad, óók en niet het minst de Vlaamse. De uitspraken van de minister zijn daarom onbegrijpelijk. Ze zijn voor de Brusselse Vlamingen onaanvaardbaar!

In een gesprek met La Libre pleit Cerexhe voor een sterk afgezwakte toepassing van de taalwetgeving in Brussel ’ in overeenstemming met de Brusselse realiteit.’ Welke realiteit? Dat men sinds jaren halsstarrig weigert de taalwetgeving haar volle draagkracht te verlenen in de Brusselse gemeenten? Wat de minister vraagt is te gek voor woorden: men kan niet eerst weigeren de wet toe te passen en vervolgens nog eens verwachten daar politiek voor beloond te worden!

In elke gemeente wonen er Nederlandstalige Brusselaars, in elke gemeente is de vraag naar respect voor taal en cultuur prangend aanwezig, in vele gemeenten wordt nog elke dag de vloer geveegd met de Vlaamse Gemeenschap.

Brussel heeft nood aan méér taalwetgeving, niet aan minder. De Hoofdstedelijk functie vraagt dagdagelijkse inspanningen om de taal van elkeen te respecteren. De tweetaligheid van de ambtenaar is hiertoe een fundamentele voorwaarde.

De eentaligheid van de ambtenaar leidt op de kortst mogelijke termijn tot de instelling van ‘le flamand de service‘, een marginale dienstverlening voor de Vlaming die beroep doet op zijn/haar administratie.

Bij vele Franstalige politici waren de maskers reeds gevallen. Brussel moet en zal voor hen een eentalige Franstalige stad worden. Dat een gematigd politicus als Cerexhe mee stapt in politieke denkwijzen die deze anti-Vlaamse (én anti-Brusselse!) strategie dient stemt ons bijzonder treurig.

Aan de Brusselse Vlamingen aanwezig in de ‘dialoog van Gemeenschap tot Gemeenschap’ zeggen wij: boer, let op uw kippen!

Bron: politics.be
Alhoewel ik niet uitgenodigd werd voor 'de Dialoog' (van de Laatste Kans?) en bijgevolg ook niet aanwezig zal zijn, zal ik alleszins op m'n kippen letten!

Cerexhe mogen we nu blijkbaar ook al afschrijven als 'constructief en pragmatisch politicus'.

De vraag is: wie blijft er dan nog over aan Franstalige kant?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 19:43   #4
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Cerexhe, een pure taalracist !
Oud 2 december 2008, 19:55   #5
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Waar kunnen de Brusselaars nog Vlaamse ambtenaren vinden?
De Vlamingen willen niet meer in Brussel wonen en wie de kans krijgt om als ambtenaar Brussel te verlaten en in VL te gaan werken, doet het zo vlug als ie kan.
Maar... VL zegt tegen Brussel: tweeetalig blijven hoor!!! We willen er wel niet wonen en als het een beetje kan niet werken; maar het NL vinden wij daar belangrijk hoor.
Hoe onnozel kun je zijn?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 19:59   #6
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Waar kunnen de Brusselaars nog Vlaamse ambtenaren vinden?
De Vlamingen willen niet meer in Brussel wonen en wie de kans krijgt om als ambtenaar Brussel te verlaten en in VL te gaan werken, doet het zo vlug als ie kan.
Maar... VL zegt tegen Brussel: tweeetalig blijven hoor!!! We willen er wel niet wonen en als het een beetje kan niet werken; maar het NL vinden wij daar belangrijk hoor.
Hoe onnozel kun je zijn?
Als ze BSL belgische hoofdstad wil blijven, zal het NL zijn plaats er moeten hebben zoals wettelijk bepaald is. Kan BSL dat niet waarmaken, dan is ze het niet waard hoofdstad te zijn van haar belgische inwoners...
Oud 2 december 2008, 20:01   #7
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Als ze BSL belgische hoofdstad wil blijven, zal het NL zijn plaats er moeten hebben zoals wettelijk bepaald is. Kan BSL dat niet waarmaken, dan is ze het niet waard hoofdstad te zijn van haar belgische inwoners...
Dat de Vlamingen eerst eens bewijzen dat Brussel de Vlaamse hoofdstad wil zijn door er te gaan wonen.
Dan zullen de Franstaligen die daar NL leren het ook kunnen gebruiken.

Laatst gewijzigd door azert : 2 december 2008 om 20:01.
Oud 2 december 2008, 20:08   #8
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat de Vlamingen eerst eens bewijzen dat Brussel de Vlaamse hoofdstad wil zijn door er te gaan wonen.
Dan zullen de Franstaligen die daar NL leren het ook kunnen gebruiken.
BSL kan geen belgische hoofdstad blijven als zij de NL'taligen uitsluit !

Gelieve de zaken niet om te draaien !!!!

Er wonen Vlamingen !

Laatst gewijzigd door job : 2 december 2008 om 20:10.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:09   #9
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door job : 2 december 2008 om 20:10.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:10   #10
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voila, zo eenvoudig is dat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert
Dat de Vlamingen eerst een bewijzen dat Brussel de Vlaamse hoofdstad wil zijn door er te gaan wonen. Dan zullen de Franstaligen die daar Nederlands leren het ook willen gebruiken.
Zever in pakjes azert (en dat weet je best). Want waarom trekken veel Vlamingen uit Brussel weg? Omdat ze de Franstalige pesterijen beu zijn!

Of zijn uitspraken als onderstaande óók bedoeld om te tonen hoe graag men de Vlamingen in Brussel heeft misschien?

Rudy Demotte: "Brussel moet een volwaardig gewest worden en kan dan uiteraard niet meer de hoofdstad van Vlaanderen zijn."
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:18   #11
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
BSL kan geen belgische hoofdstad blijven als zij de NL'taligen uitsluit !

Gelieve de zaken niet om te draaien !!!!

Er wonen Vlamingen !
Je hebt al een serieus vergrootglas nodig en de meesten noemen zich bovendien Vlaamse Brusselaars en geen Brusselse Vlamingen.
Oud 2 december 2008, 20:32   #12
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt al een serieus vergrootglas nodig en de meesten noemen zich bovendien Vlaamse Brusselaars en geen Brusselse Vlamingen.
zever in pakskes, zever in pakskes... azert deelt ze gratis uit... kom ze halen terwijl de zever nog warm is...
serieus... ge reageert tegen mij dat ik 'inhoudelijk' moet antwoorden, maar uw 'inhoudelijke antwoorden' zijn het niet eens waard om de term 'antwoorden' te krijgen. Ik mag ervan uitgaan dat ge weer eens een studie achter de hand hebt die aantoont dat de Brusselse vlamingen zich meestal 'outen' als Vlaamse Brusselaar? ik zal geduldig wachten tot ge er mee afkomt... dus wees consequent en geef mij de studie/enquête/wat dan ook dat uw stellingen hier bewijst, of ga ergens anders leuteren... Indien ge dit bewijs kunt presenteren, zal ik mij zelfs excuseren voor mijn aanval hier. Oh, en kom aub niet af met het zinnetje "ik kom geregeld brusselse vlamingen tegen en die zeggen altijd tegen mij dat ze zich als Vlaamse Brusselaar uiten"
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 2 december 2008 om 20:39.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2008, 20:36   #13
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of het nu muilezels of muildieren zijn, speelt hier geen rol...
Ze zijn er, en ze blijven er.
Met wishfull thinking denk je ze écht niet weg hoor...
Oud 2 december 2008, 20:46   #14
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
zever in pakskes, zever in pakskes... azert deelt ze gratis uit... kom ze halen terwijl de zever nog warm is...
serieus... ge reageert tegen mij dat ik 'inhoudelijk' moet antwoorden, maar uw 'inhoudelijke antwoorden' zijn het niet eens waard om de term 'antwoorden' te krijgen. Ik mag ervan uitgaan dat ge weer eens een studie achter de hand hebt die aantoont dat de Brusselse vlamingen zich meestal 'outen' als Vlaamse Brusselaar? ik zal geduldig wachten tot ge er mee afkomt... dus wees consequent en geef mij de studie/enquête/wat dan ook dat uw stellingen hier bewijst, of ga ergens anders leuteren... Indien ge dit bewijs kunt presenteren, zal ik mij zelfs excuseren voor mijn aanval hier. Oh, en kom aub niet af met het zinnetje "ik kom geregeld brusselse vlamingen tegen en die zeggen altijd tegen mij dat ze zich als Vlaamse Brusselaar uiten"
Ik heb onlangs een uitzending op de radio gehoord waarin Nederlandstaligen in Brussel zegden dat ze zich hoe langer hoe meer verbaasden over de starre en bekrompen standpunten van VL en ze zich zoals meer en meer anderen als Vlaamse Brusselaars zijn gaan beschouwen.
Oud 2 december 2008, 20:49   #15
lollysticky
Minister

Standaard

Citaat:
Ik heb onlangs een uitzending op de radio gehoord waarin Nederlandstaligen in Brussel zegden dat ze zich hoe langer hoe meer verbaasden over de starre en bekrompen standpunten van VL en ze zich zoals meer en meer anderen als Vlaamse Brusselaars zijn gaan beschouwen.
ik zei dat ge niet moest afkomen met 'ik heb iemand iets horen zeggen dat'... als radio-uitzendingen en al het geleuter dat erop komt, al geklasseerd wordt als bewijs, dan is morgen de wereld om zeep 2de poging mss?

o en ik zal uw standaard zin hier al even neerpennen; als uw volgende reactie erop gelijkt, laat ze dan achterwege:

Citaat:
"ik heb onlangs een persoon/personen horen vertellen dat ze [statement die azert gelijk geeft; vb. Vlaanderen..blabla..slecht....Franstaligen... engeltjes...blablabla]"
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 2 december 2008 om 20:52.
Oud 2 december 2008, 20:53   #16
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik zei dat ge niet moest afkomen met 'ik heb iemand iets horen zeggen dat'.
Flaminganten vaak autoritaire mensen die de baas willen spelen.
Oud 2 december 2008, 20:55   #17
lollysticky
Minister

Standaard

zever in pakskes dus.. dank u voor de bevestiging!
Oud 2 december 2008, 20:59   #18
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zever in pakskes dus.. dank u voor de bevestiging!
Het moet zijn je dat vaak liegt, anders zou het niet in uw hoofd opkomen te denken dat iemand onwaarheden verkondigt.
Oud 2 december 2008, 21:04   #19
lollysticky
Minister

Standaard

van personen zoals gij moet je inderdaad ervan uitgaan dat 99% leugens zijn... die andere 1% zijn meestal dwalingen die snel gecorrigeerd worden tot leugens...
Oud 2 december 2008, 21:06   #20
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet van de grootsten, maar een vergrootglas is nu ook weer niet nodig, hoor.

Ik ben ondertussen een Brusselse West-Vlaming geworden. Pas ik nu nog in het plaatje?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be