Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2009, 18:23   #41

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Op antwoord van de groeiende Vlaams-Nationalisme en om die Vlamingen te laten begrijpen dat we absoluut het recht naar Vlaanderen te gaan, dat het hen bevalt of niet. Het is trouwens niet alleen een kwestie van toerisme. Er wonen ook niet genoeg Franstaligen in Vlaanderen volgens mij en hier heb ik het over Vlaanderen in het algemeen, niet alleen de Rand of de Vlaamse Kust. Ook in Gent, Antwerpen, Hasselt, Brugge, enz......... is er plaats voor Franstaligen.
Tja ... en Brussel dan ... ooit een volledig Nederlandstalige stad geweest ...
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 18:26   #42

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spreek voor uwzelf over Frankrijk. De Franstalige Belgen hebben een zeer sterke culturele verband met Frankrijk en delen helemaal niet uw opinies. Het is niet de aanwezigheid van anderstaligen in Vlaanderen die stoort? Leg me dan de "Waalse ratten, rol uw matten" uit. Het komt uit de lucht, zeker......
Vandaar dat zij niet willen splitsen zeker ... de taal willen ze wel van Frankrijk maar de centjes van Vlaanderen hé
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2009, 19:38   #43
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Bent u er zo zeker van dat de dader een Waal was? Het kan ook een Fransman geweest zijn, of een Canadees, of een Noordafrikaan...

En tot waar blijven we splitsen? Per provincie (Antwerpen is welvarender dan Limburg), per stad? (Gent is welvarender dan Blankenberge), per straat? Versnippering is meestal duur en onefficiênt. [QUOTE Jukes]

Deze reactie stond in de gesloten draad Taalgeweld.
Doch ik vraag me af welk belang een Fransman, Canadees (franssprekende), N-Afrikaan hier bij zou hebben om vlaming de steken als hij niet in het frans wordt geantwoord?
Geen enkel lijkt mij. Enkel een franskiljon kan hierdoor op zijn lange tenen getrapt zijn.
Oud 5 januari 2009, 11:47   #44
bozoboko
Banneling

Standaard

Citaat:
Bloeddadig neergestoken omdat hij geen Frans verstond
En wat is het verband?
Wie daartussen een verband legt, bezit geen verstand.
bozoboko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2009, 19:35   #45
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bozoboko Bekijk bericht
En wat is het verband?
Wie daartussen een verband legt, bezit geen verstand.
Als jij het beter weet, zeg ons dan eens waar het wel om ging met al je verstand.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2009, 10:50   #46
bozoboko
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Als jij het beter weet, zeg ons dan eens waar het wel om ging met al je verstand.

Paulus.
Laat het maar over aan de consigliones van de maffia om te bepalen hoeveel
messteken iemand moet krijgen in rechtstreeks verband met zijn gebrek aan taalkennis van de onderscheiden boeventalen.

Bv het niet kennen van Italiaans maffiabargoens verdient zeker honderd messteken...
Oud 6 januari 2009, 18:52   #47
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bozoboko Bekijk bericht
Laat het maar over aan de consigliones van de maffia om te bepalen hoeveel
messteken iemand moet krijgen in rechtstreeks verband met zijn gebrek aan taalkennis van de onderscheiden boeventalen.

Bv het niet kennen van Italiaans maffiabargoens verdient zeker honderd messteken...
Je kan ook gewoon zeggen dat je het niet weet hoor, je hoeft niet te fantaseren.

Paulus.
Oud 7 januari 2009, 17:43   #48
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ga dan niet meer naar de Vlaamse Kust als hun Franstalige aanwezigheid daar u stoort. Hoe meer Franstaligen in Vlaanderen, hoe beter! Vooral in die periode zou ik zelfs toevoegen.
Vooral als het over franstaligen gaat die speciaal naar de kust komen om te stelen en in te breken bvb. Ook vanuit Frankrijk komen er zo regelmatig de grens oversteken. Vlug hun slag slaan en vlug weer de grens over. Maar nu zijn er al bepaalde afspraken met de Franse politie waardoor onze politie ze toch voor een stuk over de grens mogen achtervolgen, iets in dien aard...
Afgezien daarvan, er zijn nog altijd franstaligen die denken dat ze zich arrogant mogen gedragen als ze niet in het frans te woord kunnen gestaan worden. Brussel is "tweetalig" maar in Wallonië zal het omgekeerde wel niet of bijna niet voorkomen met Vlamingen dacht ik... Dat arrogante superioriteitsgevoel van sommige franstaligen is zeker nog niet verdwenen... Wanneer ik op zo iemand val komt er geen franstalige letter meer over mijn lippen: ze kunnen ze k... !
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2009, 19:19   #49
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Verfransing van de kust? Onze kust is tweetalig, en je doet er goed aan Engels te verstaan en te spreken ook (3-talig dus); De Haan was zelfs lange tijd eentalig Duits in de zomer, allez gauw 4-talig; de laatste jaren lijkt da toch weg te ebben. Onze kust is meer verbonden met mensen uit het noorden van Frankrijk dan met de rest van België. Als je schrik hebt van talen blijf thuis voor uw buis naar nederlands gedubde prg's zien en overtuig uzelf dat je goed bezig bent.
Iemand die een ander neersteekt komt door de persoonlijkheid van de dader en heeft weinig van ziens met een taalgroep.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2009, 06:19   #50
seabird
Vreemdeling

Standaard respect

Ik heb hier zeer veel interessante meningen en zienswijzen gezien. Groot respect voor de Walen van mijnentwege, indien wij naar Wallonië gaan wordt er van ons verwacht dat we Frans spreken en dat doe ik ook graag. Ik heb er niet zoveel problemen mee dat Franstalige Belgen naar de Vlaamse kust komen. Dat is goed voor de middenstand aan de kust. En dat zij die Vlaanderen een bezoekje brengen gebrekkig of geen Nederlands spreken is voor mij ook aanvaardbaar. Maar waar ik wel stellig tegen ben is dat Franstaligen die zich komen vestigen in Vlaanderen niet de moeite doen om Nederlands te leren en soms het in hun hoofd halen om Franstalig stedelijk bestuur te eisen. De taalgrens is nu eenmaal vastgelegd begin jaren 60, en dit land is alleen leefbaar als iedereen respect opbrengt voor de andere taalgemeenschappen. Op de problematiek van de faciliteitengemeentes ga ik wel een andere keer op in.

Het geval van de neergestoken jongen is natuurlijk onaanvaardbaar maar ik weiger om daar veralgemeningen uit op te maken.

Misschien wel jammer voor de Walen dat zij hun Waalse taal verloren hebben. Ik zou wel graag eens de mening horen van menig Waal daarover.

Zelf ben ik voorstander van een unie van Vlaanderen met Nederland, maar dat is mijn persoonlijke mening. En ja godzijdank hebben we een taalunie met Nederland. De voordelen daarvan zijn groot.

Reactie is welkom
seabird is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2009, 06:27   #51
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door seabird Bekijk bericht
Ik heb hier zeer veel interessante meningen en zienswijzen gezien. Groot respect voor de Walen van mijnentwege, indien wij naar Wallonië gaan wordt er van ons verwacht dat we Frans spreken en dat doe ik ook graag. Ik heb er niet zoveel problemen mee dat Franstalige Belgen naar de Vlaamse kust komen. Dat is goed voor de middenstand aan de kust. En dat zij die Vlaanderen een bezoekje brengen gebrekkig of geen Nederlands spreken is voor mij ook aanvaardbaar. Maar waar ik wel stellig tegen ben is dat Franstaligen die zich komen vestigen in Vlaanderen niet de moeite doen om Nederlands te leren en soms het in hun hoofd halen om Franstalig stedelijk bestuur te eisen. De taalgrens is nu eenmaal vastgelegd begin jaren 60, en dit land is alleen leefbaar als iedereen respect opbrengt voor de andere taalgemeenschappen. Op de problematiek van de faciliteitengemeentes ga ik wel een andere keer op in.

Het geval van de neergestoken jongen is natuurlijk onaanvaardbaar maar ik weiger om daar veralgemeningen uit op te maken.

Misschien wel jammer voor de Walen dat zij hun Waalse taal verloren hebben. Ik zou wel graag eens de mening horen van menig Waal daarover.

Zelf ben ik voorstander van een unie van Vlaanderen met Nederland, maar dat is mijn persoonlijke mening. En ja godzijdank hebben we een taalunie met Nederland. De voordelen daarvan zijn groot.

Reactie is welkom
Welkom seabird.

Ik wens je veel forumplezier toe.

Paulus.
Oud 27 januari 2009, 07:50   #52
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Walen die ik ken hebben daar absoluut geen problemen mee.
Het Waals of Picardisch is eventueel leuk als folklore of als ze een pint gedronken hebben.
Maar voor de rest vinden ze het heel handig dat ze van Bruxelles tot Marseille en nog verder 1 taal spreken en begrijpen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2009, 08:35   #53
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Reactie is welkom
Eerst en vooral welkom.
Ik vroeg me wel iets af, ziet u nu zelf niet dat dit geen Nederland <-> Frans verhaal is, maar gewoon één of andere eikel die ruzie wou zoeken?
Oud 27 januari 2009, 11:27   #54
bozoboko
Banneling

Standaard

Citaat:
Bloeddadig neergestoken omdat hij geen Frans verstond
Ik ga dat ook eens doen met mijn nederlandsonkundige franse onderbuur die blijkbaar ook (mijn) frans niet verstaat, aangezien hij maar nachtlawaai blijft maken.
Oud 27 januari 2009, 11:39   #55
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Wat is "bloeddadig"?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2009, 12:13   #56
fb718882
Gouverneur

fb718882's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Wat is "bloeddadig"?
" Misdorstig " ???
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2009, 21:47   #57
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

ja... ik heb bijna ook eens van een franstalige bijna "klop" gehad omdat ik hem niet kon beantwoorden....

Ik wilde nog naar de partij BuB bellen, zodat deze de man tot bedaren kon brengen met hun unionistische praat...

maar het kon niet baten..

Gelukkig zijn walen, net als vlamingen, blanke dikbuiken... ik moest zelfs niets doen... zijn cholesterol zorgde er al voor dat het een vogel voor de kat was..

wat voor vogel? tja... dat is aan de politie zeker... en aan de behandelende artsen

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be