![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister
|
![]() Neen, Jezus stierf écht aan het kruis. Maar Hij verrees, net zoals elk mens dat na de dood doet. De getuigenissen in de Evangelieën wijzen op contacten met Jezus na Zijn dood. En waarom zouden deze getuigenissen onbetrouwbaar zijn? Ik wil de mensen de kost niet geven die er absoluut van overtuigd zijn dat zij nog contact hebben met een dierbare overledene. Of dacht je dat dergelijke getuigenissen typisch "bijbels" zijn? Desgevallend verkeerd gedacht, want die kwamen ook al veel vroeger voor, zeker in de door jou aangehaalde oude culturen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld, toen de electriciteit werd uitgevonden, was er een heel nieuw domein te ontdekken. Zelfs veel meer dan exponentieel, mischien wel meer dan logaritmisch. Maar geen van die nieuwe vragen hadden als antwoord "God", ook niet toen ze nog niet beantwoord waren. Toen lorentz de lorentzkrachten ontdekte, was er niemand die aannam dat god een electromotor aandreef. iedereen wist dat eht de electriciteit was, ze wisten alleen niet hoe. Dus neen, wetenschap verkleint het gebeid van God, en ooit zal dat absoluut zijn. Maar daarvoor hoeven we echt niet alle antwoorden te hebben.
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Uiteraard heb ik een christelijke, katholieke achtergrond. Maar mijn geloofspraktijk wordt door dat katholieke kader geenszins in de uitleving ervan beperkt of "verengd". Al eerder heb ik - o.a. tegen onze forumcreationisten die de Sola Scriptura aanhangen - gezegd dat God Zich op zoveel méér terreinen openbaart dan alleen maar binnen de Bijbel. Zelfs in de door sommige gelovigen verguisde wetenschap meen ik iets van Zijn kracht te herkennen. Mocht je dus denken dat slechts weinig katholieken dit doen, dan wijs ik je er toch even op dat enkelen van de grootste denkers van de afgelopen tientallen jaren... katholieken waren. Een Georges Lemaître bijvoorbeeld, of een Pierre Teilhard de Chardin, die me nu even te binnen schiet. (En daarmee heb ik geenszins de verdiensten van niet- of andersgelovigen tekort gedaan, mag ik hopen.) Wat het geloofsdomein aangaat: dit situeert zich niet zozeer daar, waar men bepaalde zaken nog niet weet. Wat men nog niet weet, dat behoort volgens mij eerder tot het domein van de wetenschap, dan tot het geloofsdomein. Geloof situeert zich daar waar de wetenschap zélf zegt er zich niet over te kunnen uitspreken. De vraag waarom Jupiter zich precies daar bevindt, waar de reuzenplaneet de Aarde goed beschermt tegen kosmische inslagen is een wetenschappelijke vraag. De vraag naar het waarom van het leven, de zin ervan, is géén wetenschappelijke vraag. De filosofie bvb. kan er beter weg mee, en ook het geloof. Ook lijkt er een misverstand te leven bij jou dat ik het geloof het monopolie wil geven over bvb. het verschijnsel "verwondering", of tout court over alles waarover de wetenschap zich niet kan uitspreken. Verre van, want ik erken meerdere wegen daartoe. Alleen... de mijne is die van het geloof. Wie heeft het recht mij die weg te ontzeggen? Ik ontzeg anderen toch ook de hunne niet, zelfs al ligt die mijlenver van de mijne vandaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als je bezorgd bent over de lengte van je epistels, zoek dan het elementaire op en geef d�*t weer. De oudste scheppingsmythen weglaten en genesis wel vermelden moet zoiets zijn als een biografie van Odiseus opstellen en vergeten te vermelden dat zijn familierelatie lichtelijk verstoord was. En ja, weerom hutsepot. Waarom begin je in Jupiter's naam (een gasreus ![]() ![]() Verder zie ik inderdaad geen link tussen 'verwondering' en geloof. Verwondering is gewoon altijd een kenmerk van een creatieve mens geweest. Gelovig heeft daar gewoon niets met te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In die methode staat waarneming centraal. Er zijn zoveel aspecten in ons leven die aan elke waarneming ontsnappen, en waarover geen wetenschapper ooit ook maar één zinnig woord zal kunnen zeggen. Zo kan je in een atheïstische visie elk individueel mens herleiden tot de som van zijn genetisch materiaal. Stel dat we aan genetisch materiaal van Hitler zouden komen, en we slagen erin om (bvb. in vitro) een kloon van hem te verwekken, die we vervolgens in een milieu laten geboren worden dat vergelijkbaar is met Hitlers eigen geboortemilieu in het Oostenrijkse Linz van 1889. Daar begint het al: dat originele geboortemilieu kunnen we nooit 100% reconstrueren. En dus zal die kloon mogelijkerwijze tot een totaal ander individu uitgroeien. Misschien wordt die juist een grote weldoener voor de mensheid. Ik heb ooit een "lotto-theorie" geponeerd. Beschouw een trommel waarmee wekelijks de lottocijfers worden getrokken. Vooraleer op de knop te drukken noteren we zowat alle parameters die het "spel der ballen" zouden kunnen beïnvloeden. Parameters zoals:
Nu drukken we op de knop. Er rollen 7 ballen uit de trommel. Vervolgens brengen we alle ballen weer in exact dezelfde positie, we zorgen voor identiek dezelfde druk, temperatuur en vochtigheid, we programmeren de trommel opnieuw zodat hij precies even snel en lang rondtolt, accelereert en afremt, en we wachten totdat de zon en de maan zich opnieuw op dezelfde positie bevindt. Nu drukken we opnieuw op de knop. Rollen dezelfde 7 ballen eruit? Of andere? Persoonlijk denk ik dat je nooit exact dezelfde omstandigheden kan simuleren. Er zullen vermoedelijk andere lottocijfers getrokken worden. Aangezien een menselijk individu stukken complexer in mekaar steekt dan een lottotrekkingstrommel, is het gedrag van een mens stukken complexer... en stukken onvoorspelbaarder. Een mens is dus wel degelijk méér dan de som van zijn genetisch materiaal. Er blijven dus een aantal parameters die niet waarneembaar zijn, die niet voor wetenschap toegankelijk blijken. En die dat nooit zullen zijn ook. Ik geloof dus absoluut niet dat wetenschap ooit erin zal slagen om alle gaatjes te vullen die we vandaag "noodgedwongen" nog door geloof (of door iets anders) moeten vullen. Ik meen trouwens te weten dat dit idee van de wetenschap stamt uit de tijd dat het humanisme nog in zijn beginschoenen stond. De 18e eeuw ligt intussen al wel een tijdje achter ons, en stilaan daagt het wel dat de wetenschap lang niet alle problemen waarmee de mens worstelt uit de wereld zal helpen - hoe graag we dat ook anders gezien hadden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De meeste wetenschappers (zoals Gould) erkennen trouwens ook dat er geen enkele tegenstelling is tussen wetenschap en geloof (tenzij je natuurlijk bewust 'God' zo definieert dat...). Je begaat de vergissing een wetenschappelijke verklaring voor een fenomeen te verwarren met het ontbreken van elke transcendente aanwezigheid of betrokkenheid bij dat fenomeen (want als je er van uit gaat dat God aan de basis ligt van de natuurwetten...). 'God' is geen kurk waarmee je het gat in onze kennis kan dichten. Mocht dat wel het geval zijn, zou 'God' inderdaad ooit "verdwijnen"... Misschien denk jij dat gelovigen God zo zien, maar dat lijkt me niet het geval.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 4 januari 2009 om 18:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar op basis van onze situatie insinueren dat je god die gasbollen daar als starwars-schild ingeprikt heeft, gaat me iets te ver. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() Vraag.
In de hypothese dat God de eerste mens schiep, was die mens dan een homo sapiens Neanderthalensis of een homo sapiens sapiens? Vermoedelijk dan een homo sapiens sapiens vermits de Neanderthaler niet kon spreken zoals wij en dus evenmin kon spreken zoals Adam en Eva spraken in het aards paradijs. Maar als de Neanderthaler dan niet de eerste mens was, waarom begroef hij dan zijn doden met artefacten? Dieren doen dat toch niet voor zover ik weet, maar wel mensen. Laatst gewijzigd door system : 4 januari 2009 om 18:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Op de persoon spelen? Kan, maar da's niet direct mijn bedoeling. Maar ik heb ook zeker geen zin eerst wat stroop te smeren voor ik ga discuteren. Dat mogen anderen doen. En tussen haakjes, op de persoon spelen, dat durf jij niet zeker? Zo ver moeten we niet terug voor enkele voorbeelden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Immers, nergens pretendeer ik die stelling te willen bewijzen. Ze maakt enkel deel uit van wat ik geloof. Zoals zo vaak lijk je het onderscheid tussen "geloven" en "weten" maar niet te kunnen vatten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister
|
![]() Hangt er maar vanaf wat je onder "verrijzenis" verstaat... Ik versta eronder: de gedachte dat het na de dood niet afgelopen is, en dat de dood ons dus niet moet beangstigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hoe Hij het dus heeft klaargespeeld - gesteld dat het zo zou zijn - is de taak van de wetenschap, mijn waarde, niet van het geloof. Of het moest zijn dat je de klok wil teruggedraaid zien, en dat de paus in Rome zich gaat bemoeien met of de eerste door God geschapen mensen neanderthalers dan wel moderne mensen waren. Om evidente redenen heb ik absoluut geen heimwee naar die tijden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het is me intussen duidelijk dat jij dergelijke houding niet goedkeurt. Maar ik schrijf dit op het conto van hetzij jouw onvermogen, hetzij jouw onwil om geloof en wetenschap van mekaar ten gronde te onderscheiden. Verwijt mij dus niet de fout die jij zélf maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het begint zo stilletjesaan behoorlijk meelijwekkend te worden.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 4 januari 2009 om 19:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En ja, in oude culturen komt contact met overledenen veelvuldig voor. Verrijzenis echter veel minder (of niet). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tóch nog eens proberen. Je weet maar nooit...
Citaat:
![]() |
![]() |
#59 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 4 januari 2009 om 19:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Maar nu weet ik nog steeds niet wat jij juist gelooft. Kan je voor de sport eens 1 eigenschap van god geven? Eentje die we kunnen waarnemen maar waar de wetenschap geen raad mee weet?
![]() |