Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2009, 15:16   #41
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Misschien net daarom dat ze er niet in geloven? Ik bedoel maar, als je je eens verdiept in het godsdienstige aspect leer je ook de andere kant van het verhaal kennen. Die kant blijkt gewoon een klucht te zijn. Waaruit conclusies getrokken worden. Waardoor men atheist wordt.
Een Eurobarometer-survey duidde nochtans op het tegendeel, namelijk dat het juist gelovigen zijn die vaker over dergelijke zaken nadenken.

Citaat:
Ik denk dat gelovigen zich ook snel aangevallen voelen door het atheisme. Het stelt namelijk hun onwrikbaar dogma aan de kaak, en dat kan leiden tot pijnlijke confrontaties voor zij die dit aanhangen. Dus negeren ze en wringen ze zich door allerhande bochten om uiteindelijk terug uit te komen bij het begin: god heeft het gedaan. Cirkelredeneringen...
Hier op het forum stel ik eerder het omgekeerde vast...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 10 januari 2009 om 15:16.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 15:36   #42
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Een Eurobarometer-survey duidde nochtans op het tegendeel, namelijk dat het juist gelovigen zijn die vaker over dergelijke zaken nadenken.
Maar deze gaan uit van een onwrikbaar dogma. Denken over een illusie is niet echt denken. Da's schizofrenie

Citaat:
Hier op het forum stel ik eerder het omgekeerde vast...
Dat klopt in zekere zin. Als ik hier als wetenschappelijk opgeleide de faligrante fouten en onwaarheden lees, kan ik moeilijk anders dan dit te gaan corrigeren. Desondanks wordt alles genegeerd en verder 'getriomfeerd' over de superioriteit van het geloof.

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 10 januari 2009 om 15:37.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 15:41   #43
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Maar deze gaan uit van een onwrikbaar dogma. Denken over een illusie is niet echt denken. Da's schizofrenie
Voor hetzelfde geld is het atheïsme een illusie en er zijn evengoed atheïsten die uitgaan van atheïsme als onwrikbaar dogma.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 15:45   #44
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor hetzelfde geld is het atheïsme een illusie en er zijn evengoed atheïsten die uitgaan van atheïsme als onwrikbaar dogma.
Het (nog) niet accepteren van een bovennatuurlijk wezen door een gebrek aan bewijs is 'een illusie'?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 15:48   #45
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U beweert dat, maar de evolutionisten onderstrepen de toevalligheid in de hele evolutieketen. De mens wordt voorgesteld als een tijdelijk product van die evolutie, niet het eindpunt.
Natuurlijk. Maar dat betekent niet dat het evolutionair proces 'bij toeval' gebeurt, evolutie is zelfs voorbestemd om te gebeuren. Op een zelfde manier evolueert onze economie. Door een continue verandering in menselijke behoeftes en de daaruit volgende planning, ontstaat een verandering in het systeem.
Oud 10 januari 2009, 15:48   #46
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Atheisme is geen onwrikbaar dogma. Het is het ontbreken ervan. Moest men ooit maar enig rationeel bewijs kunnen geven van het bestaan van een god, zou ik het in overweging nemen. Gelovigen doen dit echter niet voor het omgekeerde.
Oud 10 januari 2009, 16:08   #47
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist. De verdediging is navenant. En dat terwijl atheïsme geen verdediging, zelfs geen reden van bestaan nodig heeft. En dus ook geen aanvallende houding nodig heeft om te bestaan.
Oud 10 januari 2009, 16:27   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat gelovigen zich ook snel aangevallen voelen door het atheisme. Het stelt namelijk hun onwrikbaar dogma aan de kaak, en dat kan leiden tot pijnlijke confrontaties voor zij die dit aanhangen. Dus negeren ze en wringen ze zich door allerhande bochten om uiteindelijk terug uit te komen bij het begin: god heeft het gedaan. Cirkelredeneringen...
Ik denk dat u wel verkeerd denkt. Als gelovige voel ik mij als dusdanig niet aangevallen door "het" atheïsme. Ook ervaar ik geen "pijnlijke confrontatie" ermee. Negeren doe ik al evenmin en die "bochten", tja, als wij geloven in het bovennatuurlijke en dit ook uitdrukken mag dit voor u misschien geen grond zijn, voor ons wel. Kortom, eigenlijk kan er geen sprake zijn van een zinnig gesprek tussen gelovigen en ongelovigen: men denkt immers in andere categorieën. De kans is dus heel groot dat men gewoon naast elkaar praat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 16:42   #49
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u wel verkeerd denkt. Als gelovige voel ik mij als dusdanig niet aangevallen door "het" atheïsme. Ook ervaar ik geen "pijnlijke confrontatie" ermee. Negeren doe ik al evenmin en die "bochten", tja, als wij geloven in het bovennatuurlijke en dit ook uitdrukken mag dit voor u misschien geen grond zijn, voor ons wel. Kortom, eigenlijk kan er geen sprake zijn van een zinnig gesprek tussen gelovigen en ongelovigen: men denkt immers in andere categorieën. De kans is dus heel groot dat men gewoon naast elkaar praat.
U gelooft natuurlijk in wat u wil. Er doet zich alleen een probleem voor wanneer gelovigen hun denkbeelden, of de consequentie van die denkbeelden, aan de rest van de maatschappij willen opleggen. Zie bv. de abortusdiscussie.
En dan zeggen de atheïsten, zeer terecht: vade retro!
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 16:48   #50
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat botst er dan met het boek Genesis volgens u? Gods schepping was volmaakt. Door de zondeval kwam dood en verderf evenwel. God heeft immers aan de mens de vrijheid gegeven, juist omdat liefde niet gebaseerd kan zijn op conditionering. 't Komt voort uit een vrijwillige wilsbeschikking. De eerste mensen kozen evenwel hun eigen weg te gaan, waardoor de band met God werd verbroken.
Dat is gewoon een van de vele mogelijke interpretaties van een door de mens bedacht verhaal. Qua waarheidsgehalte evenveel waard als http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheppingsverhaal_(Maori).

Laatst gewijzigd door drosophila : 10 januari 2009 om 16:53.
Oud 10 januari 2009, 16:57   #51
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bozoboko Bekijk bericht
Of God dood is, hangt af van de massa's en niet van Nietsche.
God heeft nooit bestaan. In primitieve tijden was God een bedenksel van de mens om het bestaan te verklaren. Wie intellectueel gezien mee is met zijn tijd, beseft dat God als verklaringsmodel niet meer nodig is. Hoogstens kan je hem nu en dan nog eens als metafoor gebruiken.
Oud 10 januari 2009, 17:00   #52
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
God heeft nooit bestaan.
Iets bestaat wanneer het door de mens wordt benoemt. Scheppen is benoemen. Benoemen is scheppen.
Oud 10 januari 2009, 17:12   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U gelooft natuurlijk in wat u wil. Er doet zich alleen een probleem voor wanneer gelovigen hun denkbeelden, of de consequentie van die denkbeelden, aan de rest van de maatschappij willen opleggen. Zie bv. de abortusdiscussie.
En dan zeggen de atheïsten, zeer terecht: vade retro!
En juist dat is een misvatting: men kan gerust omwille van heel andere redenen tegen abortus zijn. Mijn opvatting daaromtrent is immers niet enkel religieus gegrond, maar ook vanuit een algemeen menselijk en beredeneerd vertrekpunt.
Oud 10 januari 2009, 17:17   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is gewoon een van de vele mogelijke interpretaties van een door de mens bedacht verhaal. Qua waarheidsgehalte evenveel waard als http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheppingsverhaal_(Maori).
"Dat is..." Neen, veel eerder: "Ik meen dat dit gewoon een van de vele... is". Meer niet.

Zoals evenwel reeds meerdere keren aangegeven, is het bijbels scheppingsverhaal veel eerder een allegorisch verhaal dat gaat over Gods scheppend handelen. Juist dat laatste is veel belangrijker dan de vraag of dergelijke verhalen in hun details letterlijk moeten worden genomen.
Oud 10 januari 2009, 17:20   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
God heeft nooit bestaan. In primitieve tijden was God een bedenksel van de mens om het bestaan te verklaren. Wie intellectueel gezien mee is met zijn tijd, beseft dat God als verklaringsmodel niet meer nodig is. Hoogstens kan je hem nu en dan nog eens als metafoor gebruiken.
Ik voel geen noodzaak God te laten opdraven "als verklaringsmodel". Wel ben ik ervan overtuigd dat hij begin en einde is van mens en wereld.
Oud 10 januari 2009, 18:23   #56
Tavek
Banneling

Standaard

God bestaat enkel in de geest van de gelovigen.

Het is een middel om zingeving aan het leven te geven, om antwoorden te verschaffen op vragen die anders misschien schrikwekkend zijn (dood ?)....kortom, een manier van de mens om het leven makkellijker te maken. Draagbaarder.

En ik heb er ook totaal geen probleem mee dat mensen geloven in een god. Zolang ze het maar gebruiken voor wat het nodig is: zingeving, persoonlijke ontwikkeling, enz...en niet om politiek mee te drijven.

Kerk en staat, geloof en realiteit, moeten absoluut gescheiden zijn. We kunnen niet op basis van een imaginair wezen beleid gaan voeren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 18:24   #57
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik voel geen noodzaak God te laten opdraven "als verklaringsmodel". Wel ben ik ervan overtuigd dat hij begin en einde is van mens en wereld.
U bent daar van overtuigd omdat u dat goed uitkomt.

Het feit dat u daar van overtuigd bent, maakt het nog steeds niet de realiteit. Maar zoals ik al zei: we moeten ieders overtuiging respecteren zolang die niet nefast wordt gebruikt.
Oud 10 januari 2009, 18:26   #58
Tavek
Banneling

Standaard

En het is ook een feit dat de mens "religieus" is aangelegd, iets dat, ironisch genoeg, waarschijnlijk een evolutionair gegeven is.
Oud 10 januari 2009, 18:26   #59
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
U bent daar van overtuigd omdat u dat goed uitkomt.

Het feit dat u daar van overtuigd bent, maakt het nog steeds niet de realiteit. Maar zoals ik al zei: we moeten ieders overtuiging respecteren zolang die niet nefast wordt gebruikt.
Niet mee eens, alles moet open staan voor ridiculisering.
Oud 10 januari 2009, 18:35   #60
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Niet mee eens, alles moet open staan voor ridiculisering.
Moet open staan voor discussie. Dat is ook een vorm van respect. Men gaat op een serene manier praten over overtuigingen.

Ik heb trouwens geen behoefte om het geloof van een oud bommake te ridiculiseren aangezien dat voor die mensen een meerwaarde is. Op een bepaalde manier vind ik dat eerder respectvol tov de persoon dan tov het geloof.

En als atheist wil ik respect voor personen. Niet voor een denkbeeldige figuur. Daarom dat ik ook zeg: zolang als het persoonlijk blijft, heb ik er geen probleem mee.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be