![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 10 januari 2009 om 15:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat klopt in zekere zin. Als ik hier als wetenschappelijk opgeleide de faligrante fouten en onwaarheden lees, kan ik moeilijk anders dan dit te gaan corrigeren. Desondanks wordt alles genegeerd en verder 'getriomfeerd' over de superioriteit van het geloof.
Wij vinden jou een lul, Bart Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 10 januari 2009 om 15:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk. Maar dat betekent niet dat het evolutionair proces 'bij toeval' gebeurt, evolutie is zelfs voorbestemd om te gebeuren. Op een zelfde manier evolueert onze economie. Door een continue verandering in menselijke behoeftes en de daaruit volgende planning, ontstaat een verandering in het systeem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister
|
![]() Atheisme is geen onwrikbaar dogma. Het is het ontbreken ervan. Moest men ooit maar enig rationeel bewijs kunnen geven van het bestaan van een god, zou ik het in overweging nemen. Gelovigen doen dit echter niet voor het omgekeerde.
![]() |
#47 |
Minister
|
![]() Juist. De verdediging is navenant. En dat terwijl atheïsme geen verdediging, zelfs geen reden van bestaan nodig heeft. En dus ook geen aanvallende houding nodig heeft om te bestaan.
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En dan zeggen de atheïsten, zeer terecht: vade retro! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door drosophila : 10 januari 2009 om 16:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() God heeft nooit bestaan. In primitieve tijden was God een bedenksel van de mens om het bestaan te verklaren. Wie intellectueel gezien mee is met zijn tijd, beseft dat God als verklaringsmodel niet meer nodig is. Hoogstens kan je hem nu en dan nog eens als metafoor gebruiken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Minister
|
![]() Iets bestaat wanneer het door de mens wordt benoemt. Scheppen is benoemen. Benoemen is scheppen.
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals evenwel reeds meerdere keren aangegeven, is het bijbels scheppingsverhaal veel eerder een allegorisch verhaal dat gaat over Gods scheppend handelen. Juist dat laatste is veel belangrijker dan de vraag of dergelijke verhalen in hun details letterlijk moeten worden genomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() God bestaat enkel in de geest van de gelovigen.
Het is een middel om zingeving aan het leven te geven, om antwoorden te verschaffen op vragen die anders misschien schrikwekkend zijn (dood ?)....kortom, een manier van de mens om het leven makkellijker te maken. Draagbaarder. En ik heb er ook totaal geen probleem mee dat mensen geloven in een god. Zolang ze het maar gebruiken voor wat het nodig is: zingeving, persoonlijke ontwikkeling, enz...en niet om politiek mee te drijven. Kerk en staat, geloof en realiteit, moeten absoluut gescheiden zijn. We kunnen niet op basis van een imaginair wezen beleid gaan voeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het feit dat u daar van overtuigd bent, maakt het nog steeds niet de realiteit. Maar zoals ik al zei: we moeten ieders overtuiging respecteren zolang die niet nefast wordt gebruikt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() En het is ook een feit dat de mens "religieus" is aangelegd, iets dat, ironisch genoeg, waarschijnlijk een evolutionair gegeven is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet mee eens, alles moet open staan voor ridiculisering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb trouwens geen behoefte om het geloof van een oud bommake te ridiculiseren aangezien dat voor die mensen een meerwaarde is. Op een bepaalde manier vind ik dat eerder respectvol tov de persoon dan tov het geloof. En als atheist wil ik respect voor personen. Niet voor een denkbeeldige figuur. Daarom dat ik ook zeg: zolang als het persoonlijk blijft, heb ik er geen probleem mee. |
|
![]() |
![]() |