Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2004, 15:18   #41
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Een Volkswagen Touareg is trouwens een heel handige wagen voor gezinnen: ideaal om op reis mee te gaan! Neem het maar van me aan!
Bwaah, mijn 'gezin' met twee werkende ouders kan zich zo'n ding niet permitteren...
Oud 10 april 2004, 15:19   #42
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Het ludieke is dat dan de paarse liefhebbers altijd zwijgen

Dat systeem is destijds onder de CD&V knoet ineen geknutseld.
Nu dat het algemeen geweten is, zou het dan niet meer mogen.
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2004, 15:20   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
En daarbij: het is maar normaal ook dat dit wordt veranderd. Zulke 'vrachtwagens voor persoonlijk gebruik' zijn erg vervuilend en gebruiken veel brandstof.
Erg vervuilend? Weet u iets af van de uitstoot van die wagens? Ik denk dat veel oudere diesels die er in ons land rondrijden heel wat meer vervuilen dan een splinternieuwe Volkswagen Touareg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2004, 15:21   #44
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het moet wel ongelofelijk hard lukken dat dit gezeik over lichte vracht gestart is op het moment we onzelf een spotgoedkoop oud deukendoosje gekocht hebben.

Ik zie het nog gebeuren dat we dit mogen gaan betalen aan een nieuwe categorie. voorbeeld
"lichte vrachtwagen,voor particulier gebruik, extra belast om de oneerlijke concurentie met de transportfirma's en courierbedrijven te bestrijden"
Oud 10 april 2004, 15:22   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bwaah, mijn 'gezin' met twee werkende ouders kan zich zo'n ding niet permitteren...
Neen?

Hoe komt het dan dat wij er een hebben?
Oud 10 april 2004, 15:24   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience
het is fraude! maar wettelijk georganiseerd miljaardedju!
U mag nog duizendmaal hier roepen dat het fraude is. Dat verandert niets aan de zaak dat het geen fraude is: alles is overeenkomstig de bestaande wetgeving.

Een verzekeringsbon als belegging waarop geen belansting op moet worden betaald, is volgens u dan ook "fraude" die "wettelijk georganiseerd" wordt. Of niet?

Een huis met verlaagde registratierechten is dat dan ook... Hoe durven de mensen immers kiezen voor een huis met lage registratierechten! Hoe durven ze! Fraude!
Oud 10 april 2004, 15:25   #47
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
En daarbij: het is maar normaal ook dat dit wordt veranderd. Zulke 'vrachtwagens voor persoonlijk gebruik' zijn erg vervuilend en gebruiken veel brandstof.
Erg vervuilend? Weet u iets af van de uitstoot van die wagens? Ik denk dat veel oudere diesels die er in ons land rondrijden heel wat meer vervuilen dan een splinternieuwe Volkswagen Touareg.
Idd, de gezinswagen die wij thuis hebben, verbruikt bijlange geen 14l per 100 km gemiddeld of meer...
Meer verbruik, meer vervuiling. Dat is logisch. Vervuiling heeft niet alleen met uitstoot te maken, ook met het opbruiken van natuurlijke stoffen, in dit geval diesel of naft...
Oud 10 april 2004, 15:32   #48
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Neen?

de aap komt uit de mouw.

vuile fraudeur!

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2004, 15:34   #49
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:

Neen?

de aap komt uit de mouw.

vuile fraudeur!

Jaja, alles is goed om belasting te ontduiken bij het Blok! Boetes willen ze niet betalen en de keuze van 'vrachtwagen voor persoonlijk gebruik' laten afhangen van belastingsvoordelen...

[size=1]Grapje hé[/size]
Oud 10 april 2004, 15:43   #50
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mie katoen 79 geeft van haar gat

Citaat:
Jaja, alles is goed om belasting te ontduiken bij het Blok!
Wat heeft het blok hier nu mee te maken?

Die truk met de luxe wagens als "goedkope" lichte vrachtwagen is door de wetgevende macht in het verleden gecreeerd.Niks aan te doen.Ook omdat de wagens sneller veranderen dan wat politici in kunnen schatten.

20 jaar geleden wou je niet gezien worden in een mazoutstoof, nu is het trendy met een of andere Turbodiesel de blitz te maken.

15 jaar geleden waren monovolumers bestelwagens met een duur interieur.Nu zijn het een klasse op zichzelf.

Volgend jaar , wie weet, een F1 op brandstofstofcellen?
Oud 10 april 2004, 15:46   #51
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ook Maddox rijdt 'lichte vracht'

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
Oud 10 april 2004, 15:49   #52
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Mie katoen 79 geeft van haar gat

Citaat:
Jaja, alles is goed om belasting te ontduiken bij het Blok!
Wat heeft het blok hier nu mee te maken?

Die truk met de luxe wagens als "goedkope" lichte vrachtwagen is door de wetgevende macht in het verleden gecreeerd.Niks aan te doen.Ook omdat de wagens sneller veranderen dan wat politici in kunnen schatten.

20 jaar geleden wou je niet gezien worden in een mazoutstoof, nu is het trendy met een of andere Turbodiesel de blitz te maken.

15 jaar geleden waren monovolumers bestelwagens met een duur interieur.Nu zijn het een klasse op zichzelf.

Volgend jaar , wie weet, een F1 op brandstofstofcellen?
Natuurlijk heeft dat er niets mee te maken. Het was dan ook een grapje. (kijk boven)

Wat ik wel vind, is dat ze die wetgeving moeten veranderen. Ze proberen zoveel maatregelen in te voeren zodat men milieuvriendelijkere wagens koopt (geen taxen enz.). En hier heeft men duidelijk een vergissing gemaakt. Deze auto's worden meestal niet gekocht voor handelsdoeleinden (ik heb gehoord dat om deze reden eerst een belastingreductie was ingevoerd.), en verbruiken zeer veel. Als men dus een goed signaal wil geven inzake milieubeleid, moeten ze consequent zijn.
Oud 10 april 2004, 16:01   #53
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als men dus een goed signaal wil geven inzake milieubeleid, moeten ze consequent zijn.
doen ze ook ze gaan de dieselprijs es wa optrekken

Oud 10 april 2004, 16:02   #54
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Als men dus een goed signaal wil geven inzake milieubeleid, moeten ze consequent zijn.
Volgens mij hebben al die politici een luxewagen ofwel ook 'lichte vrachtwagen' genoemd op het oog!
Oud 10 april 2004, 16:52   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja, alles is goed om belasting te ontduiken bij het Blok! Boetes willen ze niet betalen en de keuze van 'vrachtwagen voor persoonlijk gebruik' laten afhangen van belastingsvoordelen...
Boetes willen ze niet betalen

Waar en wanneer werd dit gesteld?

En waarom zou men bij de aankoop van iets zich niet mogen laten leiden door het belastingsvoordeel?

Is het kopen van een huis met verlaagde registratierechten al laakbaar? Is het investeren in een verzekeringsbon laakbaar? Is naar de Aldi gaan laakbaar? Is witten producten kopen laakbaar? Is tanken in Luxemburg laakbaar?
Oud 10 april 2004, 17:00   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hier heeft men duidelijk een vergissing gemaakt. Deze auto's worden meestal niet gekocht voor handelsdoeleinden (ik heb gehoord dat om deze reden eerst een belastingreductie was ingevoerd.), en verbruiken zeer veel. Als men dus een goed signaal wil geven inzake milieubeleid, moeten ze consequent zijn.
U blijft zaken door elkaar gooien: een lichte vracht wil niet zeggen dat men de wagen voor "handelsdoeleinden" moet gebruiken. Dat staat gewoon nergens in de wet. Daar is de wet zelfs helemaal niet van toepassing op.

Lichte vracht wil zeggen dat de wagen aan een aantal kenmerken beantwoordt, kenmerken die door de overheid zelf worden bepaald.

Verbruiken zeer veel? Weet u wel wat het verbruik van een Volkswagen Touareg (10 l)? Ooit gedacht dat dit verbruik ook beantwoordt aan een aantal prestaties van de wagen? En ooit eraan gedacht dat heel veel oudere wagens evenveel, zoniet misschien zelfs meer verbruiken?

Als men consequent zou zijn, dan zou men rijden met koud geperste koolzaakolie bevorderen. Ik kom tamelijk veel in Duitsland en daar wordt dat bevorderd: ombouw volledig belastingsvrij (kleine ingreep bij nieuwe wagens), in bepaalde Länder wordt de ombouw zelfs integraal terugbetaald, goedkope koolzaadolie, enzovoort. Dat is pas milieuvriendelijk.

Hier hinkt men echter de feiten achterna: in Duitsland heeft men biodiesel al lang de rug toegekeerd omdat biodiesel, in tegenstelling tot het woord doet vermoeden, helemaal niet zo "biologisch" is. Integendeel, biodiesel is in hoge mate giftig. Heel zuur en brandend trouwens ook. Wie met biodiesel wil rijden, moet de bestaande leidingen laten vervangen anders zijn die na enkele weken al doorgerroest. Maar de regering-Verhofstadt pakt u met het plan om biodiesel aan te moedigen. Ongelooflijk! In Duitsland heeft men vele jaren geleden die politiek ook gevoerd, maar de zaak vlug stopgezet toen bleek dat er meer negatieve kanten waren aan de zaak dan positieve. Hier in België gaat men het introduceren!!!
Oud 10 april 2004, 17:01   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan tanken we een paar keer in Luxemburg...
Oud 10 april 2004, 17:09   #58
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Neen?

Ik dacht het wel! Jan heeft een 4x4?

Even ter zake: Momenteel is het inderdaad geen fraude, maar gewoon een wet die dit toelaat. De vraag is echter of die wet rechtvaardig is en of die niet moet worden bijgestuurd? Ik denk eerlijk gezegd dat het de schuld van die autoconstructeur zelf is dat er nu plots zo'n aandacht op wordt gevestigd. "Voor de fiscus is dit een lichte vracht", en dan zie je zo'n tientonner 4x4 staan... Enfin, als bedrijven alle soorten voertuigen als bedrijfsvoertuig in kunnen schrijven zie ik niet in waarom lichte vracht nog zou een apart statuut moeten hebben? Of is dat voor die zwartwerkers die die ruimte nodig hebben om hun klusjes te gaan doen en geen bedrijf op kunnen richten?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2004, 17:21   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Enfin, als bedrijven alle soorten voertuigen als bedrijfsvoertuig in kunnen schrijven zie ik niet in waarom lichte vracht nog zou een apart statuut moeten hebben? Of is dat voor die zwartwerkers die die ruimte nodig hebben om hun klusjes te gaan doen en geen bedrijf op kunnen richten?
De omschrijving "lichte vracht" heeft niets te maken met het gebruik als bedrijfswagen of niet. Waarom zou een particulier geen lichte vracht mogen bezitten? Neem nu dat ik mijn huis zelf volledig zal inrichten: met mijn lichte vracht kan ik alle materialen zelf gaan halen. Of een gezin bestaat slechts uit twee personen: dan is een lichte vracht uitermate geschikt om bijvoorbeeld op reis te gaan (veel stapelruimte).

De inschrijving in lichte vracht is niet onderhevig aan dezelfde belastingsschalen omdat het geen personenauto is. Bij mijn weten geldt in alle Europese landen een dergelijk onderscheid.
Oud 10 april 2004, 17:33   #60
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of is dat voor die zwartwerkers die die ruimte nodig hebben om hun klusjes te gaan doen en geen bedrijf op kunnen richten?
Ik hoop Griffin, dat je dit ondoordacht hebt geschreven....
niet elk bestelwagentje heeft als achtergrond dat de eigenaar een zwartwerker is.

In mijn geval is het simpel. Geen kinderen, wel veel zwaar spul te transporteren voor de hobby.
En de enige reden waarom ik zo'n oud milieuonvriendelijk benzineverbruikertje heb gekocht.Het is goedkoop op alle vlakken behalve verbruik. 8L op 100 km.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be