Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2009, 23:21   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Red_Dog Bekijk bericht
Zou zeer spijtig zijn, Turkije is het perfecte voorbeeld van een seculiere staat (Waar zelfs veel Westerse landen nog iets van kunnen leren).
Turkije is geenszins "het perfect voorbeeld van een seculiere staat". Wel is het een staat die een enorme macht zich heeft toegeëigend, ook op de interne zaken van religieuze organisaties. De Turkse staat interfereert voortdurend in de inwendinge huishouding van de religieuze gemeenschappen, ongeacht of die islamitisch of christelijk zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 02:43   #42
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Turkije is geenszins "het perfect voorbeeld van een seculiere staat". Wel is het een staat die een enorme macht zich heeft toegeëigend, ook op de interne zaken van religieuze organisaties. De Turkse staat interfereert voortdurend in de inwendinge huishouding van de religieuze gemeenschappen, ongeacht of die islamitisch of christelijk zijn.
98% is moslim daar, dus waar heb je het over? Het is een keuze tussen pest en cholera.

Islam en democratie gaan niet samen.

http://www.kalifaat.org/index.html

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/e...uig+democratie
Oud 3 februari 2009, 13:25   #43
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Mooi zo. Dit vergroot de kloof met Europa en duwt dus EU-lidmaatschap steeds verder weg.
De nieuwe middenklasse rond de AK-partij wil van de Europese godsdienstvrijheid juist gebruik maken in haar machtsstrijd tegen de kemalisten.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 13:33   #44
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Oud-generaals en Kemalistische politici worden opgepakt door de politie in de Ergenekon affaire. Ergenekon is een organisatie die aanslagen pleegt om de publieke opinie te beinvloeden en om politici uit de weg te ruimen. Wat hier allemaal van waar is weet ik niet. Laatst zijn er bij de huiszoeking van een kolonel plannen voor een aanslag op Erdogan gevonden. Van dit bericht weet ik ook het waarheidsgehalte niet. Het leger en de Kemalisten verliezen stukje bij beetje hun macht. De EU heeft hier ook een rol in gespeeld door de AKP voortdurend te steunen. De AKP hield voortdurend de EU wortel voor aan het Turkse volk en een ingrijpen van het leger zou de kansen van toetreding tot de EU geminimaliseerd hebben.
Is de kemalistische elite trouwens echt zo seculier als beweerd wordt? Of is het een minderheidsregime van dönme, alevieten en vrijmetselaars? Ik weet het zelf niet, maar het is een gerucht dat al zo oud is als de Turkse republiek zelf.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 13:56   #45
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Is de kemalistische elite trouwens echt zo seculier als beweerd wordt? Of is het een minderheidsregime van dönme, alevieten en vrijmetselaars? Ik weet het zelf niet, maar het is een gerucht dat al zo oud is als de Turkse republiek zelf.
Daar zit wel enige waarschijnlijkheid in, ik las terzake van Atatürk herhaaldelijk zowel "vrijmetselaar" als "dönme", hoewel gedurende een tijd Atatürk (misschien uit politieke overwegingen) de vrijmetselarij zware beperkingen oplegde. Twee van de 3 komen me dus bekend voor, maar hoe betrouwbaar die oude beweringen zijn kan ik niet inschatten.

Zojuist opgezocht: Alevieten en vrijmetselarij waren elkaar niet ongenegen.

http://home.wanadoo.nl/a.heer/Soefisme-Islam.htm
Citaat:
............... Historisch werd het Turkse Alevisme (Alevilik) opgesplitst in twee groepen: (a) de Bektâsi-orde, en (b) de zgn. “Kizilbaslar” (letterlijk: “Roodkoppen”, naar hun oorspronkelijke, rode bonnet, of tâdj, maar al vlug met de pejoratieve connotatie van zindik, ketterse rebel, of mens van losse zeden), nadien “Alevi” genoemd. Beide strekkingen beroepen zich, als hun legendarische stichter, op dezelfde mysticus-volksheilige: Haci Bektâs Veli (13de eeuw). Zijn grafmonument of türbe bevindt zich in de Turkse stad Hacibektas en is het trefpunt voor bedevaarten en grote feesten.

De eerste groep, de Bektâsi-orde (gevestigd vanaf de 15de eeuw), was altijd goed georganiseerd, met vaste rituelen, en was traditioneel zeer nauw verbonden met het Osmaanse leger, d.w.z. met het elitecorps van de (van oorsprong christene) Janitsaren; de gewelddadige ontbinding van dat korps, in 1826, ging niet toevallig gepaard met de veroordeling van de B.-orde. Vanuit hun lokale tekke-s, of kloosters, onder leiding van een baba, onderhielden de Bektâsi-derwishes de religieuze ijver van deze bekeerlingen bij middel van typische dhikr-s en andere rituelen. De B.-ideologie is erg syncretistisch (met elementen uit het shi'isme: de 12 Imâms; het christendom: de drievuldigheid van God, Muhammad en 'Alî; het gnosticisme; het centraal-aziatisch shamanisme,...) en non-conformistisch: ze wijden ook vrouwen in en passen een zgn. "verticale lectuur" toe van de Koran, die een grotere vrijheid geeft t.a.v. de islamitische geboden en verboden, bv. op het wijn-drinken. De orde stelde zich, anders gezegd, heel afstandelijk op t.a.v. de religieuze wet (sharî'at); ze werd dan ook vaak als ketters veroordeeld. In de tweede helft van de 19de eeuw, speelden de Bektâsi’s een belangrijke rol in de Ottomaanse moderniseringsbeweging; tal van hen lieten zich ook inwijden in de toenmalige vrijmetselarij. .........

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 3 februari 2009 om 14:04.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 22:30   #46
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
De Kemalisten hebben getracht godsdienst en staat gescheiden te houden. Na het ineenstorten van het Ottomaanse rijk wilde de elite het over een andere boeg gooien. Het Ottomaanse rijk was een rijk waarin nationalisme niet belangrijk was. Je was op de eerste plaats moslim, jood of christen. Door het ophitsen van de volkeren binnen de Ottomaanse grenzen door buitenlandse mogendheden viel het rijk langzaam maar zeker uiteen. Hierbij werden nationalistische gevoelens aangewakkerd. De Turken besloten met het oprichten van de republiek Turkije ook op deze nationalistische gevoelens in te spelen. De jonge Turken vonden dat de sharia het land achter had gehouden en ze vonden dat er een nieuwe weg ingeslagen moest worden. Deze elite is dus de oorzaak van het huidige nationalisme bij de Turken. Er was éénheid nodig in het land.

De nationalistische gevoelens werden gekweekt met kreten zoals:

"Her Turk asker dogar": iedere Turk wordt als soldaat geboren

"En buyuk asker bizim asker": de beste soldaat is onze soldaat

"Her sey vatan icin": Alles voor het vaderland

"Once vatan": vaderland eerst

Ne mutlu Turkum diyene": Gelukkig is hij die zichzelf Turk kan noemen

Deze kreten worden veelvuldig op school en in dienst herhaald. Bovendien zijn ze te bewonderen als inscripties op bergen. Dit is trouwens zeer indrukwekkend.

Hier is een voorbeeld in Gallipoli, de plaats waar de Turken tijdens WO I tegen de geallieerden hebben gevochten en de slag hebben gewonnen. De incriptie betekent het volgende : STOP VOORBIJGANGER! De grond waarop jij onwetend loopt is de grond waar een tijdperk ten onder is gegaan".

Een standbeeld voor een Turkse soldaat die het leven van een Engelse kapitein redde:

Volgens Britse bronnen was er in Gallipoli (de Dardanellen) na een hevig gevecht tussen de geallieerden en Turken een gevechtspauze voor enkele uren. Ze hoorden een gewonde kapitein om hulp roepen. De Engelsen wisten niet wat ze moesten doen omdat het geringste weer tot gevechten kon leiden. Ze waren in paniek. Op een gegeven moment staat een stevige Turkse man op met een stuk stok met daaraan een witte onderbroek. De Turk loopt op de capitein af, tilt hem op en brengt hem naar de Engelsen, en loopt daarna weer terug naar zijn positie. De Engelsen waren zeer onder de indruk en vroegen zich af wie die moedige man was.

Ik weet niet in hoevere het waar is dat de Turkse elite uit donme Joden, Alevieten en vrijmetselaars zou bestaan. Het maakt voor mij niet uit of Ataturk van Joodse afkomst was of niet. Hij wilde het beste voor Turkije. Dat blijkt uit nagenoeg al zijn toespraken. Bovendien heeft hij talloze veldslagen gewonnen voor de Turken. Tijdens WO I was hij de enige ongeslagen Turkse commandant. Met zeer bevlogen toespraken wist hij het volk te verenigen tegen de buitenlandse bezetters.

Laatst gewijzigd door Turkse Nederlander : 3 februari 2009 om 22:56.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 22:40   #47
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Red_Dog Bekijk bericht
Zou zeer spijtig zijn, Turkije is het perfecte voorbeeld van een seculiere staat (Waar zelfs veel Westerse landen nog iets van kunnen leren).
perfecte voorbeeld van een seculiere staat? het WAS het perfecte voorbeeld, maar de scheiding tussen kerk en staat wordt niet gegarandeerd door de nieuwe regering en door de partij die de premier levert...

moet ik even uw geheugen verfrissen?
Citaat:
the court gave its verdict on 30 July 2008. AKP (Justice and Development Party) was found guilty of becoming the focus of anti-secularist actions.
ik hoop dat de scheiding gegarandeerd blijft, maar blijkbaar zijn er enkel soldaten, journalisten en intellectuelen die zich daarvoor willen inzetten. Hoe 'echt' die beschuldigingen zijn tegen de bende die Erdogan ZOU vermoorden, daar is het raden naar natuurlijk
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 3 februari 2009 om 22:41.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 22:40   #48
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oud-generaals en Kemalistische politici worden opgepakt door de politie in de Ergenekon affaire. Ergenekon is een organisatie die aanslagen pleegt om de publieke opinie te beinvloeden en om politici uit de weg te ruimen. Wat hier allemaal van waar is weet ik niet. Laatst zijn er bij de huiszoeking van een kolonel plannen voor een aanslag op Erdogan gevonden. Van dit bericht weet ik ook het waarheidsgehalte niet. Het leger en de Kemalisten verliezen stukje bij beetje hun macht. De EU heeft hier ook een rol in gespeeld door de AKP voortdurend te steunen. De AKP hield voortdurend de EU wortel voor aan het Turkse volk en een ingrijpen van het leger zou de kansen van toetreding tot de EU geminimaliseerd hebben.
We zien nu de laatste stuiptrekken van de seculiere staat Turkije. Erdogan werd bijna afgevoerd door het gerecht, nu probeert hij via corruptie en machtsmisbruik de staat van zichzelf uit in een Sharia-staat te veranderen. Indien dit echt zou gebeuren zal het mij niet verwonderen dat de Westerse delen van Turkije (i.e. de kuststeden), niet zullen meedoen hieraan en zich zullen willen afscheiden.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 3 februari 2009 om 22:48.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 22:46   #49
Gorkum
Burger

Standaard Einde Kemalisme ?

Ataturk is de enige generaal uit zowel WO I als WO II voor wie zijn tegenstanders uit respect monumenten hebben opgericht. Op ANZAC-day (25 april) ofwel de nationale feestdag van zowel Australie als Nieuw-Zeeland krijgt hij nog steeds een blommetje en worden voor de viering reizen georganiseerd naar Gallipoli.

http://www.diggerhistory2.info/grave...ataturk-nz.htm

http://www.diggerhistory2.info/grave...taturk-act.htm
Gorkum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2009, 22:49   #50
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
We zien nu de laatste stuiptrekken van de seculiere staat Turkije. Erdogan werd bijna afgevoerd door het gerecht, nu probeert hij via corruptie en machtsmisbruik de staat van zichzelf uit in een Sharia-staat te veranderen. Indien dit echt zou gebeuren zal het mij verwonderen dat de Westerse delen van Turkije (i.e. de kuststeden), niet zullen meedoen hieraan en zich zullen willen afscheiden.
Zeer interessant wat je hier schrijft Liberalsit. Ik heb vaak complottheorien in de Turkse media gehoord dat Europa dit als doel heeft. Dat Europa wil dat Turkije uiteenvalt en dat delen van het land worden opgenomen in de EU. De Turken in het westen en noorden van Turkije zijn ook blanker dan de Turken in de rest van Turkije en de Koerden.
Oud 3 februari 2009, 22:51   #51
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
perfecte voorbeeld van een seculiere staat? het WAS het perfecte voorbeeld, maar de scheiding tussen kerk en staat wordt niet gegarandeerd door de nieuwe regering en door de partij die de premier levert...

moet ik even uw geheugen verfrissen?

ik hoop dat de scheiding gegarandeerd blijft, maar blijkbaar zijn er enkel soldaten, journalisten en intellectuelen die zich daarvoor willen inzetten. Hoe 'echt' die beschuldigingen zijn tegen de bende die Erdogan ZOU vermoorden, daar is het raden naar natuurlijk
Exact mijn gedachten.

Overigens moet ik mij al zeer sterk vergissen als niet evenzeer die Jong-Turken (Turan!) inclusief Grijze Wolven vooral moslim zijn ....
Oud 3 februari 2009, 22:54   #52
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorkum Bekijk bericht
Ataturk is de enige generaal uit zowel WO I als WO II voor wie zijn tegenstanders uit respect monumenten hebben opgericht. Op ANZAC-day (25 april) ofwel de nationale feestdag van zowel Australie als Nieuw-Zeeland krijgt hij nog steeds een blommetje en worden voor de viering reizen georganiseerd naar Gallipoli.

http://www.diggerhistory2.info/grave...ataturk-nz.htm

http://www.diggerhistory2.info/grave...taturk-act.htm
De woorden van Ataturk gericht aan de moeders van de Australiers die in Turkije gevochten en hun leven verloren hebben. Nog steeds zijn er Australiers die in tranen uitbarsten wanneer ze dit lezen:

Those heroes that shed their blood
and lost their lives;
You are now lying in the soil of a friendly country.
Therefore rest in peace.
There is no difference between the Johnnies
and the Mehmets to us where they lie side by side
here in this country of ours.
You, the mothers,
who sent their sons from far away countries,
wipe away your tears;
your sons are now lying in our bosom
and are in peace.
After having lost their lives on this land they have
become our sons as well."

Laatst gewijzigd door Turkse Nederlander : 3 februari 2009 om 22:57.
Oud 3 februari 2009, 23:01   #53
Gorkum
Burger

Standaard Einde Kemalisme ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
We zien nu de laatste stuiptrekken van de seculiere staat Turkije. Erdogan werd bijna afgevoerd door het gerecht, nu probeert hij via corruptie en machtsmisbruik de staat van zichzelf uit in een Sharia-staat te veranderen. Indien dit echt zou gebeuren zal het mij niet verwonderen dat de Westerse delen van Turkije (i.e. de kuststeden), niet zullen meedoen hieraan en zich zullen willen afscheiden.
U blaast wel erg zout op uw viool ! Het Constitutionele Hof heeft de AK Partij niet verboden maar wel gewaarschuwd. Het Constitutionele Hof volgt de laatste jaren zonder meer de jurisprudentie van het Mensenrechtenhof in Straatsburg. Vorige week heeft het nog de niet-turksheid van een grote homo-organisatie verworpen. Vorige maand is TRT6 gestart met TV=uitzendingen in twee van de Koerdische talen/dialecten.

Het is imho wel dat de ontwikkelingen in de TR veel weg hebben van de Echternachse Springprocessie.
Oud 3 februari 2009, 23:12   #54
Gorkum
Burger

Standaard

@Turkse Nederlander
Het witgekalkte monumentje = vrede in huis, vrede in de wereld = voor Ataturk in Amsterdam-Noord ligt er stevig verwaarloosd bij. Ik was er bij toeval op 27 april 2008. Je weet waar het ligt maar zeg het niet hier want anders komen op 24 april de Armeniers het bekladden & dat willen we niet
Oud 3 februari 2009, 23:13   #55
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Zeer interessant wat je hier schrijft Liberalsit. Ik heb vaak complottheorien in de Turkse media gehoord dat Europa dit als doel heeft. Dat Europa wil dat Turkije uiteenvalt en dat delen van het land worden opgenomen in de EU. De Turken in het westen en noorden van Turkije zijn ook blanker dan de Turken in de rest van Turkije en de Koerden.
Dat lijkt mij een stukje propaganda want ten eerste al zijn (zelfs) de "donkere" Turken al veel te "lichtgetint" om ook maar ergens in Europa nog noemenswaardig op te vallen.

Daarbij is Turkije, lijkt mij, vooral (strategisch) interessant wegens de landelijke buitengrenzen.

Het komt mij voor, dat uitsluitend de tijdbom "islam" bepalend is in de stellingname van de gemiddelde Europeaan; "wij" en vooral Nederlanders, hebben enige ervaring met "godsdiensten" en willen voor de inmiddels tot redelijke beschaving getemde oudere varianten in de plaats, geen 60 miljoen shar�*a-promotors binnenhalen; allah vermesin.
Oud 3 februari 2009, 23:43   #56
willem1940NLD

Standaard

Atatürk is nooit "opgevolgd" en de schaarse op hem enigszins, zowel uiterlijk als qua ideeën, gelijkende personen die ik toevallig (in handelswerkzaamheden) persoonlijk leerde kennen zijn allang (omstreeks 1990) uit Turkije uitgeweken.

http://www.likud.nl/bel0004.html
http://www.gebladerte.nl/11190f75.htm
Oud 5 februari 2009, 09:12   #57
DEMOKRATOS
Lokaal Raadslid

DEMOKRATOS's schermafbeelding

Standaard

Wie is de vader van Ataturk? is deze bekend, voor zover ik weet, staat er niets in de geschiedenis boeken. De moeder is bekend, maar de vader is niet gekend. Kan iemand met argumenten, bv links mij de vader kenbaar maken. Ik hoor altijd over de moeder, maar de vader..... Ik wacht eerder op de Turkse collega's, die zullen mss de vader wel kennen...
DEMOKRATOS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 11:37   #58
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Zoals alle complottheorieën moet je ook aan deze geen geloof hechten. Is nergens op gebaseerd.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 12:55   #59
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DEMOKRATOS Bekijk bericht
Wie is de vader van Ataturk? is deze bekend, voor zover ik weet, staat er niets in de geschiedenis boeken. De moeder is bekend, maar de vader is niet gekend. Kan iemand met argumenten, bv links mij de vader kenbaar maken. Ik hoor altijd over de moeder, maar de vader..... Ik wacht eerder op de Turkse collega's, die zullen mss de vader wel kennen...
wanneer ik daar in de jaren 60 een vraag over stelde. beweerde men heel stillekens dat de vader een Griek was.
Neyer (joods zakenman aan (4) dort levend. had ook een gespecialiseerde zaak (voor rijke lui, aan de chumhuried cadessi) heeft dit eens verteld.
die had zijn titel gekregen van atta türk zelf.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2009, 13:11   #60
Koerd
Burger

Koerd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De nationalistische gevoelens werden gekweekt met kreten zoals:

"Her Turk asker dogar": iedere Turk wordt als soldaat geboren

"En buyuk asker bizim asker": de beste soldaat is onze soldaat

"Her sey vatan icin": Alles voor het vaderland

"Once vatan": vaderland eerst

Ne mutlu Turkum diyene": Gelukkig is hij die zichzelf Turk kan noemen

.

Dit vinden de Koerden o zo fijn he. Heel leuk om dit elke dag te MOETEN zeggen in de klas want owee he als ge het niet zegt, dan zijt ge een landverrader...

K. Marx
Koerd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be