Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2009, 16:27   #41
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Dat is inderdaad zo klaar als een klontje. Hij zegt het toch ook zelf? http://members.quicknet.nl/el_moussa...wetenschap.htm

Koran 67: 1-4

1. Gezegend is Hij in Wiens hand het Koninkrijk is en Die macht heeft over alle dingen.
2. Die de dood en het leven heeft ingesteld, opdat Hij u moge beproeven wie onder u zich het beste gedraagt; en Hij is de Almachtige, de Vergevensgezinde.
3. Hij Die de zeven hemelen opeenvolgend heeft geschapen. Gij kunt geen tekort zien in de schepping van de Barmhartige. Kijk dan nog eens; ziet gij een enkel gebrek?
4. Kijk dan weer eens en dan nog eens, uw blik zal vermoeid en verzwakt tot u terugkeren.

God zij geprezen.

Ik ben geen moslim, maar vind dat wel een mooi stukje uit de koran
Echter geloof ik niet dat het leven een beproeving is.
Oud 28 februari 2009, 16:30   #42
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Ik ben geen moslim, maar vind dat wel een mooi stukje uit de koran
Echter geloof ik niet dat het leven een beproeving is.
Het feit dat het leven een beproeving zou moeten zijn is onlogische zever waar enkel de simpelen en de onderdrukten in kunnen geloven.

Immers: als hun baardgod toch alles weet, weet hij ook wat met elk mens zal gebeuren.
En kan hij ze al reeds bij dag 1 naar hemel of hel sturen.

Anders is hij niet almachtig.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2009, 14:59   #43
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het christendom is bijgevolg niet "conservatief", maar steeds "actueel".
Als je toch in de buurt bent Jan, hoe sta jij tegenover het scheppingsverhaal? Wat is een actueel scheppingsverhaal?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 13:48   #44
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Vroeger geloofde ik ook in de propaganda dat het Vlaamse onderwijs beter is. Maar bij nadere beschouwing ben ik van gedachten veranderd. En het verschil wordt groter naarmate je hoger komt. Zou je de Vlaamse basisscholen nog beter kunnen noemen, de Nederlandse universiteiten zijn veruit superieur aan de Vlaamse.
Basis en Middelbaar onderwijs is in Vlaanderen nog steeds van uitstekende kwaliteit (en veel beter als in Nederland).

Ivm je standpunt met universiteiten moet ik dat nuanceren. Kwa onderzoek zie ik weinig tot geen verschil tussen NL en Belgie (zelfde manier van aanpak). Als we onderwijs alleen beschouwen heb je gelijk (alleen al door het feit dat een NL unief veel minder schools is als een Vlaamse unief)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 14:46   #45
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Als je toch in de buurt bent Jan, hoe sta jij tegenover het scheppingsverhaal? Wat is een actueel scheppingsverhaal?
Het niet kan niet niet-zijn, want het was.
En eens ze dat doorhad, KABOEM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Material world was born.... creatie, waarop snel een evolutie volgde
Oud 2 maart 2009, 15:19   #46
DSC
Lokaal Raadslid

DSC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een interessant onderzoek in Nederland is gehouden over het geloof in het scheppingsverhaal en de evolutie. Het blijkt zonneklaar dat de Nederlanders dommer zijn dan de Belgen.
Belgen zijn in het algemeen meer rk dan Nederlanders, dus zij zullen minder geloof hechten aan een letterlijke interpretatie van het scheppingsverhaal. Zij geloven met andere woorden niet dat er dino’s en mensen samen op aarde hebben rondgelopen. Dat is namelijk een implicatie van het scheppingsverhaal in zes dagen.

Verder blijkt het schoolsysteem slecht in Nederland. Slechts iets meer dan de helft (57,6%) van de laagopgeleiden kent de evolutietheorie. Is dat niet iets wat als basiskennis moet worden verondersteld?

POST DIT METEEN OP EEN NEDERLANDSE SITE ! De Belgenmopjes zullen wel stoppen...
Oud 2 maart 2009, 22:55   #47
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Veerle Bekijk bericht
Ik besta niet
Ik beweer
Ik ben arbitrair afgebakend
Ik kan niet beter

= drogreden
Yep. Zijn imitatie van Kant 'klopt van geen kant'

Daar is eigenlijk het bewijs dat atheisme fundamenteel absurd is.

Laatst gewijzigd door Bertie : 2 maart 2009 om 22:57.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2009, 22:58   #48
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Yep. Zijn imitatie van Kant klopt van geen kant

Daar is eigenlijk het bewijs dat atheisme fundamenteel absurd is.
Naam: jesus.bmp
Bekeken: 90
Grootte: 360,2 KB

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 2 maart 2009 om 23:15.
Oud 3 maart 2009, 06:22   #49
Rizzz
Parlementslid

Rizzz's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar Rizzz
Standaard

Een schepping, zoals ze hier beschreven wordt, is een gebeurtenis zoals een andere, en een gebeurtenis is gelinkt aan 2 elementen, tijd en ruimte (waar en wanneer).

Probleem is dat onze vriend A1 een 100 jaar geleden aangetoond heeft dat zowel tijd als ruimte eigenschappen zijn van ons heelal maar daarbuiten geen betekenis hebben.
Ons heelal, kan dus per definitie niet geschapen zijn, gezien scheppingen enkel in ons heelal zouden kunnen plaatsvinden.
Rizzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 08:47   #50
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Een schepping, zoals ze hier beschreven wordt, is een gebeurtenis zoals een andere, en een gebeurtenis is gelinkt aan 2 elementen, tijd en ruimte (waar en wanneer).

Probleem is dat onze vriend A1 een 100 jaar geleden aangetoond heeft dat zowel tijd als ruimte eigenschappen zijn van ons heelal maar daarbuiten geen betekenis hebben.
Ons heelal, kan dus per definitie niet geschapen zijn, gezien scheppingen enkel in ons heelal zouden kunnen plaatsvinden.
Was het heelal er altijd al? Zo ja, what about the Big Bang? Zo nee, waardoor is het ontstaan?
Oud 3 maart 2009, 10:33   #51
Rizzz
Parlementslid

Rizzz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was het heelal er altijd al? Zo ja, what about the Big Bang? Zo nee, waardoor is het ontstaan?
Het woord 'altijd' heeft enkel betekenis binnen ons heelal gezien tijd een eigenschap van het heelal is.

Ja vanuit ons standpunt heeft de tijd begin(nen) en einde(s), nl. de big-bang singulariteit, en singulariteiten zoals degene die we vinden in zwarte gaten.
Voor ons lijkt tijd en ruimte in die punten te beginnen/eindigen.

Als je het heelal vanuit een hogere dimensie zou kunnen bekijken, is het 1 struktuur, incl. tijd. Wat je je daar moet bij voorstellen weet niemand, maar woorden zoals 'altijd' hebben geen enkele betekenis.
Oud 3 maart 2009, 10:58   #52
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Het woord 'altijd' heeft enkel betekenis binnen ons heelal gezien tijd een eigenschap van het heelal is.

Ja vanuit ons standpunt heeft de tijd begin(nen) en einde(s), nl. de big-bang singulariteit, en singulariteiten zoals degene die we vinden in zwarte gaten.
Voor ons lijkt tijd en ruimte in die punten te beginnen/eindigen.

Als je het heelal vanuit een hogere dimensie zou kunnen bekijken, is het 1 struktuur, incl. tijd. Wat je je daar moet bij voorstellen weet niemand, maar woorden zoals 'altijd' hebben geen enkele betekenis.
Als er zaken zijn die buiten ons voorstellingsvermogen liggen, zoals de term ‘altijd’, dan zou je dat god kunnen noemen. Dat hoeft niet, maar het kan. Als het vervolgens je keuze is daarin god te zien, die 'eeuwig' is, dan kan je verder ook wel fantaseren over zoiets als een schepping. Voor mij hoeft dat niet, maar ik zal niemand tegenspreken die dat wel doet.
Oud 3 maart 2009, 11:36   #53
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een interessant onderzoek in Nederland is gehouden over het geloof in het scheppingsverhaal en de evolutie. Het blijkt zonneklaar dat de Nederlanders dommer zijn dan de Belgen.
Belgen zijn in het algemeen meer rk dan Nederlanders, dus zij zullen minder geloof hechten aan een letterlijke interpretatie van het scheppingsverhaal. Zij geloven met andere woorden niet dat er dino’s en mensen samen op aarde hebben rondgelopen. Dat is namelijk een implicatie van het scheppingsverhaal in zes dagen.

Verder blijkt het schoolsysteem slecht in Nederland. Slechts iets meer dan de helft (57,6%) van de laagopgeleiden kent de evolutietheorie. Is dat niet iets wat als basiskennis moet worden verondersteld?
Ik weet niet of ik die openingspost zo'n goed nieuws moet vinden. Want de verklaring voor de hogere accepatatie van de evolutietheorie bij de Belgen wordt NIET bij de intrinsieke waarde van de evolutietheorie gelegd. Neen, men verklaart het door de grotere aanhang van de RKK. Nu, het hersenloos nablaten van een godsdienstige leider - weze het een leider die het op één punt toevallig juist heeft - lijkt me geen groot blijk van intelligentie.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2009, 12:38   #54
Rizzz
Parlementslid

Rizzz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er zaken zijn die buiten ons voorstellingsvermogen liggen, zoals de term ‘altijd’, dan zou je dat god kunnen noemen. Dat hoeft niet, maar het kan. Als het vervolgens je keuze is daarin god te zien, die 'eeuwig' is, dan kan je verder ook wel fantaseren over zoiets als een schepping. Voor mij hoeft dat niet, maar ik zal niemand tegenspreken die dat wel doet.
Op dat vlak blijf ik agnostisch, je kan er inderdaad van denken wat je wil, maar dat was mijn punt niet.
Ik wou enkel aantonen dat het concept "schepping", zoals dit klasiek bescheven wordt" (hiermee bedoel ik gebeurtenissen gelinkt aan tijd & ruimte) enkel binnen ons heelal kunnen bestaan.

Waar ik verder ook nog naartoe wilde is dat deze schepper, de hemel en de hel dan ook moet deelen uitmaken van dit heelal, zo niet zijn dit geen plaatsen waar we naartoe kunnen gaan "na" de dood, gezien "na" ook zo'n concept is gebonden aan tijd. We zouden daar immers al zijn.
Oud 6 maart 2009, 11:31   #55
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

1 op 5 Nederlanders is voorstander van lijfstraffen
http://preview.debeurs.nl/binnenland...fstraffen.html

1 op 5 Nederlanders heeft reumaklachten
http://www.trouw.nl/novum/article1475087.ece

1 op de 5 Nederlanders had ooit psychische problemen
www.fontys.nl/fhss/0%20infact/.../080222%20VK%20Ex%20patienten%20steeds%20... -

1 op de 5 Nederlanders heeft last van het prikkelbare darm-syndroom
http://209.85.229.132/search?q=cache...nk&cd=15&gl=be

1 op de 5 Nederlanders komt geïrriteerd thuis van het werk
http://www.observant.unimaas.nl/jrg19/obs6/art10.htm

Bah, ik moet niets hebben van dat vervelende groepje Nederlanders. Zouden ze een website hebben?

Laatst gewijzigd door Goldband : 6 maart 2009 om 11:31.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2009, 11:43   #56
DSC
Lokaal Raadslid

DSC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
1 op 5 Nederlanders is voorstander van lijfstraffen
http://preview.debeurs.nl/binnenland...fstraffen.html

1 op 5 Nederlanders heeft reumaklachten
http://www.trouw.nl/novum/article1475087.ece

1 op de 5 Nederlanders had ooit psychische problemen
www.fontys.nl/fhss/0%20infact/.../080222%20VK%20Ex%20patienten%20steeds%20... -

1 op de 5 Nederlanders heeft last van het prikkelbare darm-syndroom
http://209.85.229.132/search?q=cache...nk&cd=15&gl=be

1 op de 5 Nederlanders komt geïrriteerd thuis van het werk
http://www.observant.unimaas.nl/jrg19/obs6/art10.htm

Bah, ik moet niets hebben van dat vervelende groepje Nederlanders. Zouden ze een website hebben?
HAD ooit psychische problemen?

Als ik de essentie van deze topic goed begrepen heb, is 'HEEFT' toepasselijker!

On topic: de essentie van religie is dat het mensen een houvast geeft, het gevoel dat er iemand over hen waakt. Dat heeft negatieve kanten, bvb. fundamentalistische 'vasthouders' die elke reflexie missen, de mogelijkheid om er, idd, 'opium voor het volk' van te maken etc.
Er zijn ook pluspunten: het vertrouwen in een vaderfiguur met bovennatuurlijke krachten kan mensen de kracht geven die ze in hun leven soms nodig hebben en aanzetten tot ethisch en sociaal gedrag...

Het ontkennen van evolutie is echter een negatieve kant: zowel de biologie, medische wetenschap als sociologie heeft veel te danken aan deze theorie. Mochten we dat allemaal verliezen, is het 'terug naar de Middeleeuwen'...
Oud 6 maart 2009, 12:02   #57
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Creationisten niet serieus nemen is de sleutel. Wij nemen kinderen toch ook niet serieus?
Oud 6 maart 2009, 12:09   #58
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
God schiep McDonald's?

Maar voor sommigen is het anders:

http://bystander.homestead.com/whatgodcreated.html

Citaat:
God populated the earth with broccoli and cauliflower and spinach and green and yellow vegetables of all kinds, so Man and Woman would live long and healthy lives.

And Satan created McDonald's. And McDonald's brought forth the 99-cent double-cheeseburger. And Satan said to Man, "You want fries with that?" And Man said, "Super size them."

And Man gained pounds.

And God created the healthful yogurt, that woman might keep her figure that man found so fair.

And Satan froze the yogurt, and he brought forth chocolate, nuts and brightly coloured sprinkle candy to put on the yogurt.

And woman gained pounds.

And God said, "Try my crispy fresh salad."

And Satan brought forth creamy dressings, bacon bits, and shredded cheese. And there was ice cream for dessert.

And man and woman gained pounds.

And God said, "I have sent your heart healthy vegetables and olive oil with which to cook them."

And Satan brought forth chicken-fried steak so big it needed its own platter.

And Man gained pounds, and his bad cholesterol went through the roof.

And God brought forth running shoes, and Man resolved to lose those extra pounds.

And Satan brought forth cable TV with remote control so Man would not have to toil to change channels between ESPN and ESPN2.

And Man gained pounds.

And God said, "You're running up the score, Devil."

And God brought forth the potato, a vegetable naturally low in fat and brimming with nutrition.

And Satan peeled off the healthful skin and sliced the starchy centre into chips and deep fat-fried them. And he created sour cream dip also. And Man clutched his remote control and ate the potato chips swaddled in cholesterol.

And Satan saw and said, "It is good."

And Man went into cardiac arrest.
Van de andere kant heb je ook dit:

http://www.venganza.org/

Op Youtube is er ook een leuke reeks: "Why do people laugh at creationists?"
http://www.youtube.com/watch?v=BS5vid4GkEY
http://www.youtube.com/watch?v=istxUVBZD2s
http://www.youtube.com/watch?v=BdEZTdOlGss
http://www.youtube.com/watch?v=vjFeVwuJB7I

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 6 maart 2009 om 12:24.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be