Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2009, 08:21   #41
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Zoals iedereen recht heeft op leven (en hulp daarin) heeft ook iedereen recht op dood (en hulp daarin). En dat van ga dan maar een touw halen in de brico kan je evengoed omdraaien en zeggen, naai je been maar zelf dicht, .... .
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 09:00   #42
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
verwaarlozing door de erfgenamen?
Toch ene die het snapt, welke druk er kan worden uitgeoefend.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 09:01   #43
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
en uit schrik van wat gaat men dan euthanasie vragen als men het in feite niet wil?
Zie bovenstaande post
Oud 25 maart 2009, 10:40   #44
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Zoals iedereen recht heeft op leven (en hulp daarin) heeft ook iedereen recht op dood (en hulp daarin). En dat van ga dan maar een touw halen in de brico kan je evengoed omdraaien en zeggen, naai je been maar zelf dicht, .... .
Dat gezaag over die euthanasie dat begrijp ik toch niet goed! Nochtans ligt het simpel. Als de patient psychologisch of fysiek of beiden teveel lijdt en deze wilt niet langer meer leven, dan moet hier euthanasie toegepast worden.

Het zal ons als maatschappij veel geld en tijd uitsparen en de patient is er ook mee geholpen. Dus beide partijen halen er voordeel uit.
Oud 25 maart 2009, 10:46   #45
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
levensmoe = recht op euthanasie?
Als aankomende oudere zal ik er wel voor zorgen altijd zelfmoordfaciliteiten in de buurt te hebben.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 10:56   #46
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
Dat gezaag over die euthanasie dat begrijp ik toch niet goed! Nochtans ligt het simpel. Als de patient psychologisch of fysiek of beiden teveel lijdt en deze wilt niet langer meer leven, dan moet hier euthanasie toegepast worden.

Het zal ons als maatschappij veel geld en tijd uitsparen en de patient is er ook mee geholpen. Dus beide partijen halen er voordeel uit.
Gelegaliseerde moord dus?
Oud 25 maart 2009, 11:04   #47
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Als aankomende oudere zal ik er wel voor zorgen altijd zelfmoordfaciliteiten in de buurt te hebben.
Interessant!

Wat is de meest humane oplossing denk je bij zelfdoding als je het zelf wilt doen?

Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 25 maart 2009 om 11:08.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 11:08   #48
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Gelegaliseerde moord dus?
En andersom gelegaliseerde foltering dus?
Oud 25 maart 2009, 11:49   #49
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
dat kan je nu wel zeggen;
maar éénmaal oud, kan het best zijn dat je al je pilletjes netjes hebt opgespaard... alleen moet ge ze dan nog weten terug te vinden hé.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 11:50   #50
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dat kan je nu wel zeggen;
maar éénmaal oud, kan het best zijn dat je al je pilletjes netjes hebt opgespaard... alleen moet ge ze dan nog weten terug te vinden hé.
Briefkes schrijven en't heel huis ermee volhangen als het moet.
Oud 25 maart 2009, 12:35   #51
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
En andersom gelegaliseerde foltering dus?
Raakt nog kant nog wal. Uw redenering is eutonasie waarbij de beslissing niet bij de patient ligt. Dit is moord. Als de patient kiest geen euthanasie te plegen, is dit zijn keuze.
Oud 25 maart 2009, 13:15   #52
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

75-plussers zou men sowieso moeten euthanaseren. Als ze een beetje redelijk zouden zijn, zouden ze daar zelf ook wel voor kiezen.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 13:21   #53
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Denk ook eens aan de hulpverleners!
Als ik morgen ons bobonne een mes in de rug plof, en achteraf aan de politie verklaar dat ik het deed omdat ze erom vroeg, zal niemand mij geloven. Ik vlieg achter de tralies.
Een deel van de wetgeving rond euthanasie dient ook om de hulpverlensers tegen willekeur te beschermen. Vandaar dat "ondraaglijk lijden" in de wet is opgenomen.
Stel dat een verpleegster/verpleger die ouden vrouw een spuitje zou geven, op dit momnet, met de huidige wet zou die ook in de gevangenis vliegt - tenzij die het juiste kleurtje heeft, uiteraard. Maw niemand zal die vrouw helpen, zolang de wet niet aangepast is.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2009, 13:45   #54
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
75-plussers zou men sowieso moeten euthanaseren. Als ze een beetje redelijk zouden zijn, zouden ze daar zelf ook wel voor kiezen.
Ik zou de meeste forumgangers hier ook meteen een spuitje geven.
Zou een ferme besparingen in de psyhiatrie opleveren.

Laatst gewijzigd door giserke : 25 maart 2009 om 13:45.
Oud 25 maart 2009, 13:46   #55
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Dat ze dan zelfmoord pleegt of zelf de stekker uittrekt. Ze kan hier niet zomaar beginnen te eisen dat iemand anders een moord moet plegen in haar plaats omdat ze zelf niet wilt.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 11:02   #56
kamiel spieces
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Raakt nog kant nog wal. Uw redenering is eutonasie waarbij de beslissing niet bij de patient ligt. Dit is moord. Als de patient kiest geen euthanasie te plegen, is dit zijn keuze.
Allemaal goed en wel, maar dan moeten ze ook niet klagen dat ze zoveel lijden in hun oude dagen. Men heeft de keuze;

1) Ofwel aanvaardt de patient het ondraaglijk lijden zoals het is en berust zich hier in.
2) Ofwel aanvaardt de patient het ondraaglijk lijden niet en neemt hij/zij de verantwoordelijkheid door euthanasie te plegen of eventueel als dat niet zou gaan, zelfmoord te plegen.

Bij patienten die niet meer bij bewustzijn zijn en waarvan men niet weet of ze lijden of niet, maar wel weten dat er geen enkele hoop meer is tot enige verbetering, zou euthanasie moeten toegepast worden.

Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 26 maart 2009 om 11:06.
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 13:56   #57
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij patienten die niet meer bij bewustzijn zijn en waarvan men niet weet of ze lijden of niet, maar wel weten dat er geen enkele hoop meer is tot enige verbetering, zou euthanasie moeten toegepast worden.
dat is dan weer het overschrijden van die dunne lijn.

Ergens begrijp ik je standpunt hoor, zelf ben ik volledig tegen het jaren aan het machientje laten hangen. En Distelmans heeft bovendien overschot van gelijk als hij aanklaagt dat we het dan "humaner" vinden om die mensen langzaam uit te hongeren (geen voedsel of vocht meer toedienen) tot de dood volgt, terwijl het veel menselijker zou horen te zijn om de patienten snel met een spuitje uit hun leed te helpen....

Maar ik vrees dat het dus over die dunne lijn gaat.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2009, 14:07   #58
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Bij de eskimo's is het de gewoonte dat oude mensen op een ijsschots worden gezet en afdrijven naar de polaire zee.
In het noorden van Rusland leven dan weer Samojaden die de oudere generatie in zich opnemen, letterlijk, door ze op te eten.

Ik zie dus niet in waarom daar in onze cultuur weer zo'n taboe rond moet bestaan. Dat menske verdient wat mij betreft een afscheid in schoonheid. We kunnen best eens te rade gaan bij andere culturen om te zien hoe zij daar mee omgaan met die gevallen, maar voor de engdenkende vlaeming is dat natuurlijk geen optie
Waarom moet ik mij bij andere culturen gaan informeren hoe om te gaan met mijn oude oma? Kan mijn cultuur hier geen antwoord op bieden? Dat ze in het noorden van Rusland hun eigen oudjes opvreten, mij goed, maar van zulke mensen heb ik niets te leren qua cultuur. Laat me dan maar engdenkend zijn en veronderstellen dat onze samenleving opvang kan bieden voor zulke mensen.
Oud 26 maart 2009, 14:14   #59
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Nope. Kosten noch moeite investeren in die handel.
.
Als ik je als oude bompa over je wandelstok zie struikelen, verschiet dan niet als ik gewoon over je heen stap. Ik draag namelijk de mentaliteit uit die je hier zelf propageert.
Oud 26 maart 2009, 14:20   #60
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:

En zo krijg je een samenleving die zich collectief wegdraait van elk individueel probleem. Het (collectief) opvangen van individueel lijden is er niet meer bij. De gemakkelijke weg. Afvoeren die handel. Geen tijd, geld, goesting voor.
Ik ben heus niet tegen euthanasie en besef dat de huidige wet niet voldoet om alle 'gaten te vullen', maar dit gaat voor mij de verkeerde kant op, als is het maar omdat er te gemakkelijk voor bovenstaande weg wordt gekozen.

Volgende stap: gehandicapten?
In Tiergarten nr 4 ligt alles nog klaar...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be