Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2009, 14:26   #41
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Piet, de toestand in de gevangenis is van die orde dat men blij zou zijn met het eten dat jij hebt gekregen in den troep.

3 maal per dag eten krijgen zou al goed zijn, dat is nu niet.
Hoe is het dan in godsnaam mogelijk dat bijv. de advocaten van gedetineerden dat soort wantoestanden niet publiekelijk maken.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 15:01   #42
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Hoe is het dan in godsnaam mogelijk dat bijv. de advocaten van gedetineerden dat soort wantoestanden niet publiekelijk maken.
Omdat er dan met je wordt afgerekend in de gevangenis.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 15:05   #43
Sean
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Volgens de Verenigde Naties worden allochtonen in België zwaarder gestraft dan autochtonen. Onze flikken zouden bovendien racistisch zijn.
Misschien is het een idee om hun quota op te leggen: 15% van de Vlamingen is eigen volk, dus ook 15% van de gearesteerden.
Hoe betrouwbaar zijn de verenigde naties nog?
Maakt men ook melding van racisme tegen onze politieagenten?
Sean is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 15:06   #44
Sean
Burgemeester

Standaard

Citaat:
In P-magazine van deze week staat een artikel gebaseerd op lezersbrieven van gevangenen omtrent deze wantoestanden. De situatie is ronduit schrijnend.
Sean is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 15:08   #45
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sean Bekijk bericht
In P-magazine van deze week staat een artikel gebaseerd op lezersbrieven van gevangenen omtrent deze wantoestanden. De situatie is ronduit schrijnend.
Dat maakt voor de meeste mensen hier niets uit, integendeel, de gevangenen moeten nog slechter behandeld worden want er zijn gevangenen die een TV op cel hebben, luxe.

En dat mag niet.

Verschaeve
Oud 3 april 2009, 15:14   #46
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat maakt voor de meeste mensen hier niets uit, integendeel, de gevangenen moeten nog slechter behandeld worden want er zijn gevangenen die een TV op cel hebben, luxe.

En dat mag niet.
In aanmerking nemende wat zo allemaal op TV wordt getoond, zou een mens zich kunnen afvragen of het hier niet om psychologische marteling gaat.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 15:17   #47
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
In aanmerking nemende wat zo allemaal op TV wordt getoond, zou een mens zich kunnen afvragen of het hier niet om psychologische marteling gaat.
Het is eerder het met vier man op een èènpersooncel zitten en dus op de grond slapen met je hoofd naast de lekke strontemmer dat de psychologische marteling is.

Verschaeve
Oud 3 april 2009, 15:31   #48
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is eerder het met vier man op een èènpersooncel zitten en dus op de grond slapen met je hoofd naast de lekke strontemmer dat de psychologische marteling is.
Sorry, HAMC,

ik had die opmerking misschien beter voor een 'K&K'-draad gehouden, hé?

Het is in elk geval duidelijk dat het ook op het vlak van de behandeling van gedetineerden in ons land behoorlijk scheef loopt.

En de toestand die jij hierboven beschrijft mag wat mij betreft inderdaad gerust als psychologische marteling omschreven worden.

Ik kan goed begrijpen dat gevangenen in opstand komen. Ik zou er ook niet lang over moeten nadenken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 17:28   #49
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Sorry, HAMC,

ik had die opmerking misschien beter voor een 'K&K'-draad gehouden, hé?

Het is in elk geval duidelijk dat het ook op het vlak van de behandeling van gedetineerden in ons land behoorlijk scheef loopt.

En de toestand die jij hierboven beschrijft mag wat mij betreft inderdaad gerust als psychologische marteling omschreven worden.

Ik kan goed begrijpen dat gevangenen in opstand komen. Ik zou er ook niet lang over moeten nadenken.
Aan de gevangenis vooral het principe mis
dat : een gedetineerde door op zijn lui gat te zitten een boete kan afbetalen.... Alleen mensen die maatschappelijk ontspoord of een gevaar voor de maatschappij dus horen thuis in het gevang...

Vermoedelijk is de keuze voor bvb een boete van 50.000euro of 1 jaartje effectief gevangenisstraf veel te rendabel... Waar kun je 50.000euro NETTO verdienen ???
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 17:41   #50
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dat : een gedetineerde door op zijn lui gat te zitten een boete kan afbetalen.... Alleen mensen die maatschappelijk ontspoord of een gevaar voor de maatschappij dus horen thuis in het gevang...

Vermoedelijk is de keuze voor bvb een boete van 50.000euro of 1 jaartje effectief gevangenisstraf veel te rendabel... Waar kun je 50.000euro NETTO verdienen ???

Ik vermoed dat je "een jaar gevangenis" zwaar onderschat.
Ik heb ooit één nacht vastgezeten, en ik werd al bijna "gek" (het gevoel opgesloten te zitten, vond ik ondraaglijk).
Oud 3 april 2009, 17:44   #51
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

Dat is niet meer zo, er wordt geen gevangenisstraf meer gedaan om boetes te betalen. Trouwens de procureur moet daarvoor eerst de uitvoering vragen van het betreffende vonnis wat ze niet doen, ze sturen deurwaarders.

Verschaeve
Oud 3 april 2009, 17:48   #52
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet meer zo, er wordt geen gevangenisstraf meer gedaan om boetes te betalen. Trouwens de procureur moet daarvoor eerst de uitvoering vragen van het betreffende vonnis wat ze niet doen, ze sturen deurwaarders.
ik ken iemand persoonlijk die een vijftiental jaar geleden een boete van ongever 40.000 oude Bef wegens te snel rijden kon omzetten door EEN KWARTIER in het gevang te gaan zitten;
Naar zijn eigen zeggen had hij nog nooit zoveel verdiend op één kwartier tijd!

nadien hebben ze het afgeschaft.

Ik zou graag een aantal dagen kost en inwoon hebben in plaats van 250 euro boete te betalen aan vlaamse zorgkas. liefst in de winter als ik mag kiezen. en als het anders neit kan: een enkelband misschien? dan hoef ik geen eten.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2009, 17:50   #53
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik ken iemand persoonlijk die een vijftiental jaar geleden een boete van ongever 40.000 oude Bef wegens te snel rijden kon omzetten door EEN KWARTIER in het gevang te gaan zitten;
Naar zijn eigen zeggen had hij nog nooit zoveel verdiend op één kwartier tijd!

nadien hebben ze het afgeschaft.

Ik zou graag een aantal dagen kost en inwoon hebben in plaats van 250 euro boete te betalen aan vlaamse zorgkas. liefst in de winter als ik mag kiezen. en als het anders neit kan: een enkelband misschien? dan hoef ik geen eten.
Ik denk toch dat je "gevangenis" iets te romantisch voorstelt.
Oud 3 april 2009, 17:54   #54
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC
Dwangarbeid is verboden maar zelfs als de wet veranderd zou worden zou het niet werken. Zeker als je het doet om de kosten te drukken.
Op valsmunterij staat dwangarbeid.
En kosten drukken is voor mij een leuke bijkomstigheid. Een werkbare cultuur van schuld en boete is veel belangrijker.
Welk gevoel krijgt een echte crimineel nu? Geen schuld en boetegevoel hoor.

Citaat:
Stel je eens voor hoeveel Waffen-SS mensen je gaat nodig hebben om 5000 werkonwillige criminelen waarvan de meeste je taal niet eens spreken aan het werk te dwingen met lijfstraffen.
Circes optie van voedselbonnen is vriendelijk genoeg.
En de taal niet spreken..... Als je alle dagen een vitaminenpil en koolsoep krijgt terwijl je taalkundige en werkwillige medegevangen wel redelijk voedsel voorgeschoteld krijgen, is dat geen goeie stimulans om de lokale taal te leren?
Niks gestapo nodig, gewoon goeie massakoks.

Citaat:
En als je dat kan voor elkaar brengen dan gaan we het hebben over het feit dat alles dat bijvoorbeeld gebouwd wordt door die mensen op instorten zal staan.
Als het voor jezelf is doe je het toch beter, als de middelen er voor zijn. Trouwens, we komen weer terug op de voedselbonnen voor goed verricht werk.
Oud 3 april 2009, 17:56   #55
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ik denk toch dat je "gevangenis" iets te romantisch voorstelt.
Romantisch nee. Onwerkbaar, ja. Verkeerd gebruikt, zeker.
Oud 3 april 2009, 18:39   #56
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Op valsmunterij staat dwangarbeid.
En kosten drukken is voor mij een leuke bijkomstigheid. Een werkbare cultuur van schuld en boete is veel belangrijker.
Welk gevoel krijgt een echte crimineel nu? Geen schuld en boetegevoel hoor.

Circes optie van voedselbonnen is vriendelijk genoeg.
En de taal niet spreken..... Als je alle dagen een vitaminenpil en koolsoep krijgt terwijl je taalkundige en werkwillige medegevangen wel redelijk voedsel voorgeschoteld krijgen, is dat geen goeie stimulans om de lokale taal te leren?
Niks gestapo nodig, gewoon goeie massakoks.

Als het voor jezelf is doe je het toch beter, als de middelen er voor zijn. Trouwens, we komen weer terug op de voedselbonnen voor goed verricht werk.
Uw systeem gaat niet werken maar stel even dat het zo eenvoudig is, stel even dat u een duizend gevangenen kan bewegen naar werk zonder dat er veiligheidsproblemen zijn, zonder dat er bijkomende bewaking en vervoersmiddelen nodig zijn. Want als die nodig zijn is er het geld niet voor en valt u plan in het water.

Dan nog gaat het maar over een duizendtal mensen op tienduizend, wat precies lossen we daar mee op? Zeker als we weten dat er zevenduizendvijfhonderd mensen teveel in de gevangenis zitten.

En daar waar u zegt:

Citaat:
Als het voor jezelf is doe je het toch beter
Daar bent u uw gedrag aan het projekteren. Ik denk niet dat u de criminele geest begrijpt.

Verschaeve
Oud 4 april 2009, 10:57   #57
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De bevolking stijgt, de migratie stijgt, het is dan maar normaal dat de capaciteiten van de gevangenis mee stijgen vind ik.

En dat de cipiers wat minder staan te staken, want die spannen wel de kroon wat betreft het aantal stakingen en flut redenen.
Oud 4 april 2009, 10:58   #58
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat je "een jaar gevangenis" zwaar onderschat.
Ik heb ooit één nacht vastgezeten, en ik werd al bijna "gek" (het gevoel opgesloten te zitten, vond ik ondraaglijk).
Lastig hé?
Moet je dan eens verschillende lintmeters doen.
Voor iedere centimeter een dag.

Laatst gewijzigd door Mambo : 4 april 2009 om 10:59.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2009, 11:24   #59
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Ik geef je het voordeel van de twijfel maar zou toch graag eens een link zien naar die VN-conclusies. Ook benieuwd naar de naam van degene die de studie ter plaatse heeft gedaan.
Je mag me vrijwel letterlijk backtranslaten om die conclusie te googelen.
Het verzamelen van bewijzen was een probleem dat niet door één naam kon worden opgelost. Dat de Belgische autoriteiten geen of slechts gedeeltelijke gegevens wilde prijsgeven liet echter al vermoeden dat het hier flink fout zat. De EU, o.a. heeft echter ook een European Monitoring Centre on Racism and Xenophobia ingeschakeld, bijvoorbeeld. Die ondervroegen echter voornamelijk -you got me on that one!- de slachtoffers zelf,... en de werkgevers die er in grote getalen voor uit kwamen dat ze racistisch waren.
Zie hier toch een paar leveranciers met cijfers, opgesomd door Human Rights Without Frontiers International: http://hrwf.net/uploads/racism%202007-2008.doc
Maar ook het UN Committee against Torture bijvoorbeeld - er zijn er nog een paar andere, en die van de EU- trekt geen conclusies uit zomaar één verslagje:
Om te beginnen is er 'The Centre for Equal Opportunities and Opposition to Racism', een ngo die op vraag van ons parlement jaarlijks een verslag uitbrengt bij o.a. de federale eerste minister. Samenvattingen -of heb je een paar weken tijd?- van deze opeenvolgende verslagen, door bijvoorbeeld Amnesty International, laten opmerken dat ze melding maken van regelmatig terugkerende klachten tegen politieofficieren, waarvan een substantiele proportie rasgerelateerde mishandelingen betreffen. Volgens het verslag aangaande het jaar 2001 bijvoorbeeld hadden ze een aanzienlijk aantal klachten ontvangen tegen de politie, en noemden ze de huidskleur reeds uitdrukkelijk het voornaamste voorwensel voor discriminatie door de politie.
Maar er is natuurlijk (naast de cijfers van procureurs,...) ook het Committee P, eveneens een extern parlementair onderzoeksorgaan, dat rond de genoemde periode een verdrievoudiging rapporteerde van het aantal klachten in twee jaar tijd. Ze noteerden een sinificante toename van wat in onze eerste wereldtaal te definieren viel als "violations of fundamental rights and liberties of the citizen", waarvan volgens hen een groot aantal gerelateerd was aan 'verbale beledigingen, racisme, xénophobie en fysiek geweld'. Committee P verklaarde dat dit op een "worrying development in a democracy" wees "where the police is supposed to be the first defender of these rights."

In datzelfde rapport aan het federaal parlement van 2002 -ik heb er dat voor de afwisseling ff uitgekozen- vermelde het comittee dat de meest voorkomende vormen van lichamelijke mishandeling bestond uit "slaps, kicks, punches, beatings with truncheons and handcuffs secured excessively tightly in order to cause pain rather than to restrain." Psychologisch mishandeling -- bestaande uit geschreeuw, gevloek en onderwerping aan racistische beledigingen en pogingen te intimideren en vernederen -- zou regelmatig voorkomen.Met name zoude er in o.a dat verslag een aantal rapporten zijn opgenomen aangaande gevangenen die gedurende 'prolonged periods' het eten en drinken werd ontzegt, en strip-searches zouden soms onnodig worden uitgevoerd, waardoor ze klaarblijkelijk bewust bedoeld zijn om te intimideren, vernederen en onteren.
Committee P vervolgde wel dat ook in het algemeen, mensen die door de politie werden vastgehouden "too frequently" geen eten noch drinken kregen, omdat er geen relevante procedures waren voorzien, en dat mensen ook "far too often" en "without reason" werden verplicht zich volledig uit te kleden alvorens in hun ondergoed in een cel te worden geduwd. Ze hadden het zo over gevallen waarin men werd bloodgesteld aan intiem lichaamsonderzoek, waar de rede van hun aanhouding daar geen aanleiding toe gaf.... Het Committee zei dat mensen "too often" naakt of bijna naakt werden gelaten gedurende de hele periode van hun aanhouding (administratieve aanhoudingen duren tot 12 uren), en dat cameras hen ondertussen gadesloegen terwijl ook "certain police officials were clearly humiliating people in certain cases" en "using such measures as a form of punishment.(Committee P - Rapport Annuel 2001, Partie III, Titre I, Chapitre 1, Section 1 - 2.3 and 2.9.
)
Ze besluiten dit min of meer met "AI the aim of ill-treatment in police custody seems to have been to force confessions or other information from detainees, in many cases police officers appear to have indulged in unwarranted violence simply to assert their authority and frighten or punish and intimidate."

Laatst gewijzigd door DannyS : 4 april 2009 om 11:31.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2009, 11:46   #60
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
]...Met name zoude er in o.a dat verslag een aantal rapporten zijn opgenomen aangaande gevangenen die gedurende 'prolonged periods' het eten en drinken werd ontzegt...
Ik heb een cipier geweten die deed dat regelmatig. In de Begijnenstraat in Antwerpen zegt het regelement dat als de cipier de deur open doet bij het ronddelen van het eten de gevangenen moeten gereed staan bij de deur met hun bord, als ze dat al hebben natuurlijk. Sommigen moeten borden en bestek delen, iedere dokter zou daar grote ogen bij trekken vermits er Hepatitis in alle vormen heerst in de gevangenis.

Alleszins, die cipier die steekt dan heel traag en stilletjes de sleutel in de deur en draait ze langzaam en onhoorbaar van het slot. Dan trekt hij de deur open en roept: Wadist genen honger? Kwak, die deur terug dicht. Dan vreten ze morgen maar zegt hij dan...

En morgen deed hij hetzelfde.

Verschaeve
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be