![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
[size=2]gij maakt het de mensen graag moeilijk hé? [/size] |
|||
|
|
|
|
|
#42 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#43 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
|
|
|
|
|
#44 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Het verschil tussen een vleesboer en een pelsjager zit hem in de economie van het verhaal. Pelsjacht is ontzettend verspillend, een vorm van botte roofbouw eigenlijk... en dat alles voor een volslagen overbodig luxeproduct. De stelling dat de zeehondenpopulatie te groot is geworden en de vissers concurrentie aandoet is vanuit wetenschappelijk oogpunt zeer betwist. En zelfs als dat zo was, dan kan je toch tot een beheer van de zeehondenpopulatie komen dat minder verspillend is? (gecontroleerd en verantwoord doden van volwassen dieren, verwerken van karkassen tot voeder,...) Neenee, daar gaat het hier dus niet om...
|
|
|
|
#45 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#47 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Die gruwelbeelden die ze bekend hebben gemaakt, dat is echt noodzakelijk, en ja dat k�*n alleen maar emotie (walging, misselijkheid enz) opwekken. Eerlijk gezegd: ik zou het niet kunnen! (Alleen die fanatieke wijven die gaan gillen om een kat maar die een kind een klap zouden geven die houd ik liever uit mijn huis.) |
|
|
|
|
|
|
#48 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Bovendien gebeurt het slachten op een humane manier. En het is zoals boer_bavo zei: Het zijn de subsides die deze zinloze slachtpartijen veroorzaken. Zonder vergoeding zouden er bijzonder weinig gegadigden bereid zijn om in barre omstandigheden hun ding te doen. Ik heb ook zo mijn morele bedenkingen bij het tijdstip dat men tot die slachting overgaat. Eerst laat men die dieren overwinteren, als ze die beproeveing hebben doorstaan maakt men ze op gruwelijke wijze af. |
||
|
|
|
|
|
#49 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Enfin, als je ervan uitgaat dat er zoiets is als dierenrechten, vind ik het juist dat je het dan ook aan andere probeert op te leggen. Maar het grootste probleem zit mij in de definitie van dierenrechten. Die durven nogal uiteen lopen. Mag je een dier doden? Zo neen, mag je een mug ook niet doodslaan? De consensus is meestal dat nodeloos lijden niet mag. Maar daar zit je dan met de moeilijkheid wat nodeloos is. Is vlees nodeloos? Zijn zeehondevellen nodeloos?
|
|
|
|
|
#50 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Dierenrechten bestaan niet: men kan enkel mensen aanklagen omdat ze door dieren nodeloos te doen lijden, andere mensen psychisch en/of emotioneel leed aandoen. Niks houdt mij tegen om morgen een stal te kopen, die vol koeien te stoppen en die beesten te laten verhongeren. Mijn boerderij zou geen lang leven beschoren zijn en de financiële put zou te groot zijn om het de tweede keer beter aan te pakken, maar daarvoor in de bak draaien? nope
|
|
|
|
#51 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
De enige consequente houding bestaat er in of altijd tegen het (opzettelijke) doden van dieren zijn of er nooit tegen zijn. Alle tussenvormen zijn hypocriet. Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
||
|
|
|
|
|
#52 | |||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Maar het zwart/wit -standpunt dat je hier verdedigt is mij iets te..."zwart/wit". Er is wel degelijk een verschil en dat ligt in de mate waarin je met het doden van een dier niet ongepast en spilziek omgaat met een "natuurlijke rijkdom"... Laat ik eens een andere "natuurlijke rijkdom" nemen om de vergelijking duidelijk te maken: drinkbaar water... Objectief beschouwd is dat ontzettend schaars, en toch spoelen we onze WC's door met drinkbaar water. D�*t vind ik verschrikkelijk. Drinkbaar water moeten we echt als een heel kostbaar iets behandelen...mét respect dus. En net zo gaat het met het omgaan met dieren; het zijn "natuurlijke rijkdommen" waar wij als mensen ons van mogen bedienen om in onze behoeften te voorzien, maar waar wij als mensen zeer omzichtig mee moeten omspringen en steeds de algemene economie in de gaten moeten houden. Een varken doden om alleen de filet te gebruiken en de rest weg te gooien is een perverse verspilling; wanneer je een varken doodt en het dier voor 99% nuttig weet te recupereren voor consumptie etc... dan is dat m.i. verantwoord en getuigt van een zeker respect in de benadering van het hele gebeuren. En het goed behandelen van die dieren (kweek, slachtmethode etc...) is eigenlijk niet meer dan common sense; want ook dat is immers omzichtig omspringen met een "natuurlijke rijkdom". Drinkbaar water vertransporteren we immers toch ook niet in vuile tankwagens, niet? Enfin, ik hoop dat het je duidelijk is vanuit welke redenering ik tot m'n standpunt in deze kom...
|
|
|
|
#53 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Wereldwijd wordt is 90% van het zoetwatergebruik trouwens te wijten aan irrigatie. Kwestie dat je weet waar water te besparen, vooraleer je beslist je wc niet meer door te spoelen (oh ja, minimum 60% van dat irrigatiewater kan gemakkelijk bespaard worden zonder oogstverlies). Analoog aan de zeehondjes zien we hier trouwens dat een aantal irrigatieprojecten in onze contreien het vooral moeten hebben van overheidsgeld. In Spanje zijn ze er bvb één aan het aanleggen met Europees geld waarvan het olieverbruik om het water op te pompen waarschijnlijk meer kost dan de opbrengst van de gewassen.
|
|
|
|
|
#54 | ||
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#55 | ||
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#56 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Of ze even schattig zijn wanneer ze hun maaltje vis verorberen valt te betwijfelen. Ook weet ik niet of ze er de voorkeur zouden aan geven levend in handen (sorry, klauwen) van een ijsbeer te vallen. Wellicht heeft het vlees weinig economische waarde maar zal wel als voedsel dienen voor andere roofdieren. |
||
|
|
|
|
|
#57 | |
|
|
Citaat:
PS: zullen we eens Gaia-foto's publiceren hier, of wordt dat dan écht te erg? |
|
|
|
|
|
|
#58 | ||||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Dat doet trouwens ook helemaal niet ter zaken, er zijn namelijk andere mensen die bereid zijn omdat in mijn plaats te doen als ik dat zou verlangen en daar behoefte aan heb. Citaat:
Citaat:
||||
|
|
|
|
|
#59 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De roofdieren zouden wellicht minder zeehonden moeten doden om in hun levensonderhoud te voorzien, maar het vlees is niet helemaal verkwist maar komt terug in de voedselketen terecht. Uit de rest van mijn post kon je opmaken dat het wellicht pijnlozer is om door een welgemikte slag om te komen dan door de klauwen van een ijsbeer. |
||
|
|
|
|
|
#60 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
soit, los van de technische kant, moet ik je gelijk geven: de link tussen dat lapje in isomo en plastic folie verpakt proteïne-rijk voedsel en en levend wezen is dankzij onze moderne consumptie-maastchappij nooit zo klein geweest. Geef mij maar een beestje dat ik zelf groot (en mals Over het culinaire aspect (bouillon van liebig-blokjes) zal ik maar zwijgen wegens ons te ver off topic brengen. Dieren doden is weinig fun aan, maar 't is iets wat moet gebeuren.
|
|