![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#42 | |
Parlementslid
|
![]() Tomb,
boer_bavo, Citaat:
Maak van handelsbelans uiteraard tekort op de begroting, en alles klopt terug. TomB bedankt voor het wijzen op mijn intikblunder. ![]() Bavo ... altijd beleefd blijven ... ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#43 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De bottom line van uw verhaal is dat Oost Europeanen hier nu kunnen komen werken aan wat zij een goed loon vinden (anders kwamen ze niet), en dat u daar niet tevreden over bent omdat dat voor minder jobs voor Belgen zorgt.
Het zorgt nochthans voor meer welvaart zowel in Polen (waar de lonen stijgen) als hier (waar de producten van die arbeid goedkoper worden). Ge moet mij zelfs niet geloven, lees gewoon David Ricardo nog eens door: http://www.systemics.com/docs/ricardo/david.html
![]() |
#44 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn punt is alleen dat economen de impact van technologie & wetenschap onderschatten volgens mij. Hierdoor missen ze een cruciale hefboom om nieuwe welvaart te creeren, en/of om de verspreiding van welvaart te bevorderen. Het belangrijkste dat zich ontwikkelende landen nodig hebben is bvb. technici en ingenieurs, niet zozeer economen en boekhouders.
![]() |
![]() |
#45 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#46 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ideaal is natuurlijk als je een ingenieurs én een economieopleiding tesamen volgt 8)
![]() |
![]() |
#47 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Welvaartsstijging heeft eerst een technologische en/of wetenschappelijke innovatie nodig, bvb. het ontwikkelen van een nieuw product of een nieuwe productiemethode. En dat is iets dat er niet zomaar komt. Het is bovendien niet economie of handel dat aan de grondslag van innovatie ligt.
![]() |
![]() |
#48 | |||||
Parlementslid
|
![]() boer_bavo schreef :
Citaat:
1. Citaat:
2. Citaat:
Jobmobiliteit zit inderdaad niet in onze Belgische genen en trek die lijn maar door : jobmobiliteit in Europa is veelal nog theorie. Jobmobiliteit is een geestesgesteldheid; die 'wil tot' moet er bij ons nog komen. Zoals altijd moet ik daaraan toevoegen Bavo : uitzonderingen niet te na gesproken. Aansluitend hierop schrijf je : 3. Citaat:
- in armoede geraakt door jobverlies. Naar mijn mening heb je dan gelijk; - als het strukturele, ofte dus armoede door het milieu waarin je geboren bent, is, dan is er eigenlijk géén verschil tussen de beide landen. Dat wordt gewoon bepaald door de wil van het individu en een beetje geluk. Om af te sluiten, en beschouw dit aub niet als een racistische opmerking maar de diepmenselijke realiteit : die kans én die wil wil wordt ook bepaald door de kleur van het individu, maar : waar een wil is is een weg.
![]() |
![]() |
#49 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
hoe ondergraaf je de eigen sociale zekerheid ![]() hoe help je je eigen land om zeep ![]() hoe kan je meer onzin uitkramen in drie zinnen ![]() ![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#51 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je bent het bijna beu, en er komt iemand je helpen: hij biedt je een job aan. Maar... je presteert te weinig. Je werkgever wil je wel verder betalen voor de meerwaarde die je toch creëert, maar hij kan niet, want hij moet méér betalen. Je blijft dus maar werkloos, doet geen werkervaring op, en kan dus tot geen job komen die meer opbrengt.
![]() |
![]() |
#52 | |||
Parlementslid
|
Citaat:
1. Citaat:
En die sterke vakbonden. Er zijn nu eenmaal VEEL bedrijfleiders die dat absoluut geen slechte zaak vinden. Bavo, iets dat met jouw mening niet overeenkomt, moet je daarom niet onmiddellijk veroordelen. Dat is uiteindelijk met de kop tegen de muur lopen. Let erop, de volgende maal wordt dat met andere woorden uitgelegd. Och neen, een forum heeft ook een 'vermaaksfactor' ... en die spreek je ten volle aan in je, euh ..., allez volgende bewering : 2. Citaat:
bavo dat is toch geen typefout zoals ik er daarstraks een gemaakt heb. Moesten vele kennissen die tekst lezen, dat zou er gelachen worden. Hoe moet ik je nu wijsmaken dat ik dat niet ben. PFFFF ... eigenlijk is dat onbelangrijk ... iedereen zijn vrije mening én wat jij over mij denkt interesseert me geen bal, want .... die puntjes invullen is misschien voor later. Bedrijven op richten. Dat is nu niet bepaald mijn specialiteit. Die is méér : bedrijven in nood redden. En inderdaad, een sterke vakbond kan daar bij helpen; andere zaken ook ... 3. Over de Letse economie ken ik niet genoeg om je van antwoord te dienen. Eerlijk is eerlijk ! Wat ik wél weet is dat ze met een communautair probleem zitten waar B-H-V nog klein bier bij is. Wat je aankondigt over die 20% belasting, dat is zowat het niveau waar WIJ naar toe moeten, sterke vakbonden of niet. Maar ... ja, Rome is ook op één dag gebouwd en wie weet er nu nog dat Rome al bijna dood was vanaf het jaar negen van onze tijdsrekening. In verband met Ierland vergis je je. Die "batards" hebben hun economie op peil gebracht met europees geld en dan was het, nu nog, : bye Europe. Slot Ik meen dat ik dat marxisme kan uitleggen. Ik ben een fervente supporter van Anderlecht. In de Leeuw zeggen ze dat ik eigenlijk een supporter van Brugge zou moeten worden. Waarom : die dragen een blauw-zwart truitje. Valt je Euro. Inderdaad, bij het blok ben ik bekend om mijn liberale ideeën. Beste Groeten en ik hoop dat we niet tot ruzie komen. Ruzies zijn onproduktief. Saluut Bavo !
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- wij kweken beiden appels en peren. Vanaf morgen kweek ik enkel nog appels en u enkel nog peren en wij drijven handel. Ons welvaartspeil zal stijgen en toch hebben we geen technologische of wetenschappelijke ontdekking gedaan. - meer of intensiever werken kan eveneens meer welvaart opleveren - innovaties leveren bovendien niet sowieso een welvaartsstijging op ...
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#55 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik vind je visie op sterke vakbonden helemaal niet liberaal. Tenzij je wil zeggen dat het werkelijk vrije vakbonden zijn. Maar uit jouw posts leidt ik eerder af dat je gelooft in een Keynesiaans systeem. Vakbonden zorgen voor hoge lonen, die voor een hogere koopkracht zorgen en daardoor de economie doen groeien. Min of meer dat. Dat marxistisch noemen was inderdaad nogal belachelijk. Maar ik laat me vaak nogal gaan in discussies (althans op dit forum). Maar goed: ik geloof daar absoluut niet in. Volgens mij is het juist door dat soort systemen met uiteindelijk staatsinmenging dat crisissen ontstaan. Wat ik wilde zeggen met marxistisch is eigenlijk: een economie met veel staatsinmenging, door bvb een monetair beleid te hebben ipv een laissez-faire munt, door CAO's af te sluiten, ... Volgens mij is economie in de eerste plaats iets tussen individuen, en niet iets tussen werkgevers en vakbonden, iets tussen staten, ... Volgens mij betekent een liberale economie ook iets tussen individuen. Als ik jouw posts lees heb ik totaal niet de indruk dat jij voorstander bent van zo'n liberale economie. Meer zelfs, als ik je posts over China lees vraag ik me af of je ooit het werk van Ricardo gelezen hebt. Handel brengt altijd welvaart. PS: je visie over Ierland deel ik totaal niet. De reden van het succes van dat land is volgens mij zeker niet de Europese steun. Een soort steun die volgens mij meestal eerder inproductief is dan productief. Het belangrijkste dat de EU landen als Slovakije bijbrengt is meer zekerheid en stabiliteit. En dat is voor investeerders belangrijk. Met succes trouwens: in Oostenrijk stijgt het aantal skiers uit ex-oostbloklanden zo sterk dat die de prijzen er al in de hoogte beginnen te jagen.
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#57 | |
Parlementslid
|
Citaat:
1. Bavo tussen individuen : dit ruikt teveel naar micro-economie met een sausje van laisez faire, laisez passer. Ik meen dat de dag van vandaag inmenging van o.a. de staten in de economie niet meer weg te denken is. 2. Uit jouw oogpunt heb je inderdaad gelijk. Ik meen dat mijn opvatting over de economie het best tot uiting kan komen in een verhaaltje, dat ik al een tijdje geleden heb "verzonnen". Hopelijk morgen, maar zeker - wat is zeker ? - deze week, verschijnt hier : "En God kreëerde de werknemer" ofte de economie verborgen in het scheppingsverhaal. Beste Groeten en wat studeer je nu eigenlijk ?
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
![]() Citaat:
Toeval wilt nu dat ik zelf aan product development doe in Avionics. Onze productontwikkeling begon met het neerzitten samen met piloten, mechaniekers en eigenaars (van vliegtuigen), om hun noden te bepalen. Van daaruit kan je dan uw ingenieurs aan het werk zetten. Toegepast op uw voorbeelden: Boekdrukkunst ontstond nadat iemand de nood identificeerde om boeken sneller te kunnen copieren dan ze over te pennen. Weefgetouw ontstond om de nood te lenigen van sneller te weven. Internet ontstond uit de nood om gemakkelijk met anderen hun computer to kunnen communiceren etc. GSM etc... De realiteit is dat er een symbiose is. Ik neem aan dat u blijkbaar als ingenieur een traumatische ervaring heeft gehad met een economist, er is echter geen reden om daaruit verkeerde maatschappijbeelden te gaan vormen ![]()
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#60 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Stel dat er een nieuwe perensoort, een nieuw insecticide, een nieuwe snoeitechniek of een nieuw landbouwwerktuig ter beschikking komt, dan pas kan de welvaart echt stijgen. Citaat:
Citaat:
![]() |