![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is een verschil tussen de methode van expositie en de methode van onderzoek. De cyclus concreet-abstract-concreet is de methode van onderzoek, niet van expositie. Marx legt het zelf allemaal goed uit. Als je me niet gelooft, moet je maar eens met een Marxist als Praetorian babbelen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 10 mei 2009 om 23:48. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ge moogt dat altijd proberen aan te tonen; maar ik deel de kritiek van Robbins, Keynes en Mises dat zoiets gewoonweg onzinnig is. Je kan niet onbevooroordeeld 'naar de werkelijkheid' kijken en daaruit 'de' correcte theorieën deduceren. Dat verklaart ook de noodzaak tot rationalisering bij linksen. Het onderwerp van daarnet - het Ricardo-effect - is daar een voorbeeld van. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat mensen alleen twee producten zullen uitwisselen als ze allebei denken daar voordeel bij te hebben, kunt ge op voorhand weten. Geen mens doet vrijwillig iets dat hij niet wil doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En wat ik zei bevestigde ergens wat jij zei. Voordat wij verder gaan: wordt er nog steeds gewerkt met de Homo Economicus, of zijn er al meer spectrale mensmodellen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
Waar ik wel van uitga, is dat mensen wel enige rationaliteit bezitten in de zin dat ze weten, of kunnen ontdekken, hoe ze gerichte actie kunnen ondernemen ter vervulling van bepaalde doelen. De economische wetenschap kijkt dan naar wat gedaan kan worden en hoe logisch gehandeld kan worden. Iets verruilen dat ge minder graag hebt voor iets dat ge liever hebt is een voorbeeld van wat ik bedoel met logisch handelen. Laatst gewijzigd door Heftruck : 11 mei 2009 om 00:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Omdat men zich op iets moet baseren indien men handeling wil modelleren. Indien jij je op voorhand gekende keuzes wilt inschatten, moet je dat weten bijvoorbeeld. Gewoon stellen dat de mens "over't algemeen" enige rationaliteit beslist, nja, tis ginne vette ze. Mensen komen in verschillende vormen, maar vooral: ze komen in bundels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() Ik ben moe, ik ga slapen. Maar 'k ga u laten met een tekst die 'k rap gezocht heb.
Doubt the action axiom? Try to disprove it. Laatst gewijzigd door Heftruck : 11 mei 2009 om 00:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() Geen van beide beantwoordt mijn vraag echt. Het eerste gaat over argumentatieleer, het tweede over het feit dat marginaal nut bestaat.
Maar niet over de achterliggende mechanismen: wat construeert dat, hoe evolueert dat, en vooral: hoe varieren zulke zaken doorheen de groepen in de samenleving? Want ik heb zo'n gevoel dat men de mensen als een homogeen Mens beschouwt. Wat uiteraard een failliete en foute redenering is. Nuja, dit bekrachtigt wel wat ik zei tegen Healey in't begin: aangezien iedereen naar nut streeft, en men met meer macht meer kan doen, zullen de machtigen steeds meer macht verkrijgen. Ergo: zonder vakbonden riskeert men redelijk onprettige zaken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() Deductie heeft een probleem: maak een verkeerde start, en je zit met iets wat faalt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat: