Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2009, 20:18   #41
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
goed punt. Ik vind ook dat we met elkaar het groot-neerlandisme uit de rechtse hoek moeten halen. Het heeft daar niets te zoeken maar heeft alles te maken met de belangen van het volk. Alleen, aangezien een belangrijke gemeenschappelijke factor taal is wordt het als rechts beschouwd. Ware het bijvoorbeeld religie dan zou het CDA al mee zijn, ware het een klassenstrijd of vakbondsaangelegenheid, dan zou de PvdA bijvoorbeeld te porren zijn geweest. Wellicht kan de bond in het land dat iets te verdienen heeft bij hereniging (bijvoorbeeld op het gebied van minimumlonen) een balletje opgooien. Als Vlaanderen erg arm was geweest was dat misschien al gebeurd, dan heeft men direct wat te winnen. Overigens zouden ze wel eens sneller arm kunnen zijn dan we denken, met hun evenredig deel van de hoogste staatsschuld ter wereld (na Italie en een handjevol echt failliete staten)
Volgens mij blijft het vooral stil omdat men Belgie niet voor het hoofd wil stoten. Nederland heeft natuurlijk enorm veel belang bij goede betrekkingen met Belgie. Die betrekkingen zouden wel eens een stuk slechter kunnen worden als men zich al te zeer gaat richten op een einde van dat land. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2009, 21:36   #42
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

bwaaa spinoza.
de federale politiekers hebben geen ballen aan hun lijf.
die zijn zo mak als lammekes en laten hun doen door de Franstaligen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2009, 21:44   #43
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik heb even voor uw lezersgemak de reacties op het artikel in HLN geanalyseerd op grootneerlandse sympathieën. Er zit nogal wat vervuiling in van mensen die wel onafhankelijkheid van Vlaanderen willen maar (nog) geen hereniging, en van mensen die liever België (nog) willen behouden. Deze groepen heb ik veelal in de gematigde categorieën ingedeeld

Gebaseerd op de eerste 164 reacties is:

16% ronduit tegen een hereniging van de Nederlanden.
23% gematigd tegen een hereniging (ook de groep mensen die België nog willen behouden of die niet van Wilders houden)
23% neutraal tegenover het splitsen van België of een hereniging van de Nederlanden.
24% gematigd voor hereniging van de Nederlanden (incl. een groep die vandaag nog van België af wil)
14% uitgesproken voor hereniging van de Nederlanden

Kortom
39,6% is tegenstander.
37.8% is voorstander.
22,6% kon ik niet betrappen op een mening.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2009, 21:45   #44
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wat heeft de PVV tegen Zuid-Ossetië? De Ossetische natie heeft zich (met steun van de grote buur) kunnen bevrijden van een lange Georgische bezetting.
Broederschap voor de Belgen! Want die herkennen het helemaal als de grote buur ze moet komen ''bevrijden''.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2009, 23:19   #45
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Volgens mij blijft het vooral stil omdat men Belgie niet voor het hoofd wil stoten. Nederland heeft natuurlijk enorm veel belang bij goede betrekkingen met Belgie. Die betrekkingen zouden wel eens een stuk slechter kunnen worden als men zich al te zeer gaat richten op een einde van dat land. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Het is ook compleet absurd. In landen als Spanje en Schotland scoren seperatisten electoraal en in de peilingen nog een pak beter dan in ons land. Gaat Wilders als minister-president van Nederland zelf gaan beslissen vanuit het Torentje welke landen er beter mee zouden ophouden. Ten andere over politieke crisissen gesproken. Ik denk dat de dag dat Wilders effectief de grootse partij van Nederland zou worden wat dacht ik het geval zou zijn in de peilingen dan denk ik dat het daar in Nederland ook één groot circus zou worden. Moeten we dan ook onze ambassadeur terugtrekken. Ik dacht het niet.

Ten andere. In het Koninkrijk der Nederlanden is het ook niet altijd pijs en vree.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 09:18   #46
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Men kan Wilders in ieder geval niet 'links' noemen, en ook niet 'centrum'. Dus Wilders is in ieder geval rechts. Geen probleem voor mij. Maar Wilders tracht zich te profileren zich als 'braaf' rechts. Maar dat is hij niet, tenminste niet volgens de universiteit van Leiden:

In de Achtste Monitor Racisme en Extremisme, verschenen in december 2008, werd de PVV en Wilders door onderzoekers verbonden aan de Universiteit Leiden en de Anne Frank Stichting bestempeld als "extreemrechts". Zo zou het door de PVV voorgestelde moratorium van vijf jaar op de bouw van nieuwe moskeeën en islamitische scholen de vrijheid van godsdienst en onderwijs aantasten en zou de partij zoals vrijwel alle extreem-rechtse politieke partijen de Überfremdung, de overheersing van het 'vreemde' "vrezen". De PVV zou een "toenemende radicalere koers" varen, waardoor zij als "extreemrechts" kan worden getypeerd. De PVV zelf distantieert zich van rechtsextremisme. In een reactie noemde partijleider Wilders de aantijgingen "een belediging voor de partij en haar kiezers".

Laat ons dan maar zeggen dat Wilders 'rechts staat van het rechtse kamp'. Of om het anders te zeggen: Wilders staat rechts van de VVD, die zelf al rechts is. Dus hij heeft de tendens in extreem-rechts vaarwater terecht te komen.
Nou is extreem rechts natuurlijk niet per definitie een extreme vorm van (economisch) rechts. Maar inderdaad, onder de Nederlandse partijen (SGP voor het gemak buiten beschouwing gelaten, rotpartijtje) is Wilders inderdaad wel degene die het dichtst in de buurt komt.
Oud 18 mei 2009, 09:21   #47
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Broederschap voor de Belgen! Want die herkennen het helemaal als de grote buur ze moet komen ''bevrijden''.
Zolang we maar geen premier als Poetin krijgen.
Oud 18 mei 2009, 09:31   #48
Bovenbuur

Standaard

Maar goed, even inhoudelijk. Wie zijn wij 'Ollanders om België te gaan lopen provoceren? Zodra Vlaanderen aangeeft eigen ambassades te willen doen wij graag mee, maar voor die tijd? Ik bedoel, er is toch al wel contact tussen de Nederlandse en Vlaamse regering, net zo goed als tussen de Nederlandse en de Belgische.
Oud 18 mei 2009, 11:10   #49
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Je hebt zeker een punt, maar ik (en ik denk de meeste Nederlanders op dit forum) stem geen PVV en wil daar ook niet mee geassocieerd worden, omdat die partij als radicaal wordt beschouwd. Nu die partij dus Groot-Nederlands is, komt er toch weer een wat radicale sfeer rondom de Groot-Nederlandse gedachte te hangen, waardoor mensen als ik minder geneigd zijn openlijk voorstander te zijn. Daarentegen zijn er verschillende Nederlandse kamerleden uit heden en verleden voorstander net als 'op de achtergrond' de centrum liberale partij D'66.
Persoonlijk denk ik dat Wilders een zwak voor Vlaanderen heeft omdat hij zelf Limburgs is, maar ook buiten Limburg is de Groot-Nederlandse gedachte een opmars bezig; in alle lagen van de samenleving, losstaand van partijen.

Wel jammer dat je je stemgedrag bepaalt aan de hand van wat ''men'' van die partij vindt. Maak liever je eigen analyse. Geert Wilders heeft wel een erg goedkoop en ronduit slecht programma voor de Europese verkiezingen. Hier kan hij alvast niet op mijn stem rekenen.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 18 mei 2009 om 11:11.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 13:31   #50
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Persoonlijk denk ik dat Wilders een zwak voor Vlaanderen heeft omdat hij zelf Limburgs is, maar ook buiten Limburg is de Groot-Nederlandse gedachte een opmars bezig; in alle lagen van de samenleving, losstaand van partijen.

Wel jammer dat je je stemgedrag bepaalt aan de hand van wat ''men'' van die partij vindt. Maak liever je eigen analyse. Geert Wilders heeft wel een erg goedkoop en ronduit slecht programma voor de Europese verkiezingen. Hier kan hij alvast niet op mijn stem rekenen.
1) Dat is helemaal waar wat je zegt. Vorig jaar zijn er artikelen in kranten aan gewijd, kwam het een paar keer in het nieuws, was er een 3 uur durend radioprogramma over de verenigde Nederlanden etc..
2) Ik zie nu dat mijn zin multi-interpretabel is. Ik stem om andere redenen geen PVV en niet omdat de publieke opinie Wilders' partij als radicaal beschouwd. Ik wil echter niet geassocieerd worden met de PVV, omdat die partij als radicaal wordt beschouwd. Zowel Wilders als ik zijn voorstander van een vereniging van Vlaanderen en Nederland, maar omdat wij dus datzelfde standpunt hebben , kan ik in die hoek worden geduwd wat ik niet wil.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 18 mei 2009 om 13:32.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 13:44   #51
Bovenbuur

Standaard

Ik wil niet met de PVV/partij tegen de moslims (of met de SGP/partij tegen de vrouwen, of met de christenunie/partij tegen de homo's) geassocieerd worden omdat ik het radicaal met ze oneens ben. Wat andere mensen over mij of Wilders denken moeten ze zelf weten, als ze ons maar niet te hard hetzelfde hokje in denken. Misschien ben ik wel radicaal, maar in ieder geval mijn radicaal.
Oud 19 mei 2009, 23:08   #52
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Maar jullie zijn onze grote buur.
Alleen weigeren ze pertinent om ons te komen bevrijden...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 23:09   #53
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U ziet graag het Nederlandse leger het Koninklijk Paleis in Brussel bezetten?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 23:10   #54
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik denk dat de dag dat Wilders effectief de grootse partij van Nederland zou worden wat dacht ik het geval zou zijn in de peilingen dan denk ik dat het daar in Nederland ook één groot circus zou worden. Moeten we dan ook onze ambassadeur terugtrekken. Ik dacht het niet.
Dan mogen we onze ambassadeur terugtrekken omdat Nederland dan geen "buitenland" meer is.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 19 mei 2009, 23:11   #55
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oud 21 mei 2009, 08:14   #56
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ge wilt een herhaling van de Tiendaagse veldtocht zekrs en dan nog zelf meedoen...

Die bezetting van Denhelder door onze commando's is wel een fiasco geworden. Gaat de toenadering nie goed doen.
Oud 21 mei 2009, 10:38   #57
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Men kan Wilders in ieder geval niet 'links' noemen, en ook niet 'centrum'. Dus Wilders is in ieder geval rechts. Geen probleem voor mij. Maar Wilders tracht zich te profileren zich als 'braaf' rechts. Maar dat is hij niet, tenminste niet volgens de universiteit van Leiden:

In de Achtste Monitor Racisme en Extremisme, verschenen in december 2008, werd de PVV en Wilders door onderzoekers verbonden aan de Universiteit Leiden en de Anne Frank Stichting bestempeld als "extreemrechts". Zo zou het door de PVV voorgestelde moratorium van vijf jaar op de bouw van nieuwe moskeeën en islamitische scholen de vrijheid van godsdienst en onderwijs aantasten en zou de partij zoals vrijwel alle extreem-rechtse politieke partijen de Überfremdung, de overheersing van het 'vreemde' "vrezen". De PVV zou een "toenemende radicalere koers" varen, waardoor zij als "extreemrechts" kan worden getypeerd. De PVV zelf distantieert zich van rechtsextremisme. In een reactie noemde partijleider Wilders de aantijgingen "een belediging voor de partij en haar kiezers".

Laat ons dan maar zeggen dat Wilders 'rechts staat van het rechtse kamp'. Of om het anders te zeggen: Wilders staat rechts van de VVD, die zelf al rechts is. Dus hij heeft de tendens in extreem-rechts vaarwater terecht te komen.
Ik vind het best wel grappig hoe jullie nadenken. Onderzoekjes en 'bewijzen' aanhalen om iemand in een bepaald hokje te stoppen, zodat je zijn mening toch maar kunt negeren
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 10:41   #58
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Is er nog iemand in Leuven atm? We kunnen samen 15 mensen interviewen aan het station, en alle twijfel wegnemen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 22:20   #59
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wij zijn maar een dwergje. En naar mate we ouder worden, krimpen we steeds verder op het internationaal vlak. Misschien blazen NEderland en België ooit wel gelijkertijd hun laatste adem uit....je weet nooit.
Oud 21 mei 2009, 22:25   #60
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Ge wilt een herhaling van de Tiendaagse veldtocht zekrs en dan nog zelf meedoen...

Die bezetting van Denhelder door onze commando's is wel een fiasco geworden. Gaat de toenadering nie goed doen.
Daarom houden ze in Nederland ook meer van de Amerikanen, die kwamen in 1944/1945 en deelden sigaretten uit en sjokolaaikes Maar ik begrijp die soldaten best wel. Ze wilden extra manschappen voorzien van wapens om in de toekomst te helpen in een offensief tegen de laatste weerbarstige Belgen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be