Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2009, 18:48   #41
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
het is maar welke criteria je hanteert
ik denk dat de grootmachten een pak meer betalen (absoluut) en dat er wel ettelijke leden zijn die verhoudingsgewijs inkomen vs rijkdom meer betalen.
niets nieuws onder de zon. een klassieker voor de eurosceptici.
de nederlanders nemen de verhouding per kop en belgie zou de verhouding per werkende kunnen nemen en zo kun je nog heel wat criteria vinden.

laat ons zeggen dat Nederland voor 2008 zijn bijdrage dubbel en dik heeft terugverdiend. zonder EU en euro was de gulden gewoon gecrasht en had de ndl. economie, zoals alle andere 26, veel meer slaag gekregen
Nee, je wilt het domweg wegpraten. Nederlanders hebben niet het hoogste inkomen van alle eu-onderdanen maar betalen wel per man het meest.
Oud 5 juli 2009, 19:39   #42
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Nee, je wilt het domweg wegpraten. Nederlanders hebben niet het hoogste inkomen van alle eu-onderdanen maar betalen wel per man het meest.
Wie heeft er dan een hoger inkomen?
Oud 5 juli 2009, 20:03   #43
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Wie heeft er dan een hoger inkomen?
Had ik al eens in een andere draad gepost maar ik vind het zo gauw niet terug; als ik mij juist uit het hoofd herinner en misschien niet in juiste volgorde: Luxemburgers, Ieren en Zweden.
Oud 5 juli 2009, 20:18   #44
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Had ik al eens in een andere draad gepost maar ik vind het zo gauw niet terug; als ik mij juist uit het hoofd herinner en misschien niet in juiste volgorde: Luxemburgers, Ieren en Zweden.
En over wat heb je het dan juist? Het gemiddelde loon? Het BBP per hoofd?
En over welke belastingen gaat het? Ik lees hier dat Nederland heel wat douane heffingen heeft die aan Europa toekomen. Dat zijn niet echt belastingen voor de Nederlanders zelf. Veel van die producten zijn bestemt voor andere Europese landen. En het zijn de buitenlandse consumenten die er uiteindelijk voor betalen.
Oud 5 juli 2009, 20:20   #45
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
En over wat heb je het dan juist? Het gemiddelde loon? Het BBP per hoofd?
En over welke belastingen gaat het? Ik lees hier dat Nederland heel wat douane heffingen heeft die aan Europa toekomen. Dat zijn niet echt belastingen voor de Nederlanders zelf. Veel van die producten zijn bestemt voor andere Europese landen. En het zijn de buitenlandse consumenten die er uiteindelijk voor betalen.
Het ging om de netto betaling aan de EU per hoofd van de bevolking, dus ná verrekening van alle pogingen tot verwarring hier.
Oud 5 juli 2009, 20:24   #46
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het ging om de netto betaling aan de EU per hoofd van de bevolking, dus ná verrekening van alle pogingen tot verwarring hier.
Men heeft gewoon het bedrag dat Nederland aan de EU betaald gedeeld door het aantal inwoners. Dan verrekent men toch niet wat er wordt uitgevoerd en dus uiteindelijk niet door Nederlanders wordt betaald.
Oud 5 juli 2009, 20:29   #47
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Men heeft gewoon het bedrag dat Nederland aan de EU betaald gedeeld door het aantal inwoners. Dan verrekent men toch niet wat er wordt uitgevoerd en dus uiteindelijk niet door Nederlanders wordt betaald.
Nee; links genoeg op Net maar ik ga ze niet opnieuw zoeken. Het ging/gaat werkelijk over NettoNetto. Bovendien, 1-2 jaar geleden dreigde België in een vergelijkbaar schuitje te komen, ik weet niet hoe dat inmiddels is gedraaid of geregeld.
Oud 5 juli 2009, 20:33   #48
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nee; links genoeg op Net maar ik ga ze niet opnieuw zoeken. Het ging/gaat werkelijk over NettoNetto. Bovendien, 1-2 jaar geleden dreigde België in een vergelijkbaar schuitje te komen, ik weet niet hoe dat inmiddels is gedraaid of geregeld.
Ik heb u links bekeken en daar viel niet uit af te leiden dat het om netto/netto ging. Als u dat wel vindt mag u dat zeker posten.
Oud 5 juli 2009, 20:42   #49
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
niet echt
ik wil je gewoon duidelijk maken dat men zoveel jaren geleden een sleutel heeft afgesproken wat de bijdrages betreft.
alle toenmalige ministers, ook de NEderlandse, zijn op basis van een hoop elementen een verdeelsleutel overeengekomen.
verhoudingsgewijs betaalt Nederland niet meer dan Italie, spanje, belgie, Frankrijk, Duitsland, Finland en al die andere landen. Dat er in die sleutel een solidariteitsprincipe is, de sterksten betalen meer, lijkt me evident.
heb je bvb eens gekeken hoeveel Nederland krijgt uit de EU pot?

er nu 1 klein elementje uithalen om dan kritiek te spuien is gewoon belachelijk.
zeker als je weet hoe belachelijk goedkoop, 1% vh bnp van alle lidstaten samen, de EU is.

Laatst gewijzigd door 1207 : 5 juli 2009 om 20:44.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2009, 20:44   #50
willem1940NLD

Standaard

Nogmaals, ik vind mijn eigen oude berichten niet volledig terug op Dit Forum en ook lijken op Net niet meer alle gegevens vindbaar.

Misschien vindt iemand dat Minister Bot onzin uitkraamt?

http://www.nos.nl/nosjournaal/artike..._verdeeld.html

"Een kip DIENT ervoor om te worden gegeten ... "
Oud 5 juli 2009, 21:16   #51
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Dat zou betekenen dat het niet uitmaakt of op gemeentelijk of op landelijk niveau een autocratisch regime de macht zou hebben. De huidige situatie is ook niet democratisch.
Hoe hoger het beslissingsniveau, hoe minder zichtbaar het wordt voor het volk. Op gemeentelijk vlak kan je als burger de gemeenteraad simpelweg bijwonen. Je kan echter moeilijk verwachten van een Oost-Europeaan om effe naar Brussel af te zakken. En echt transparante verslaggeving krijgen we nu ook niet bepaald over Europa. Dat is dan ook de sessentie van subsidiariteit. Dat is nu net de reden om dingen op het laagst mogelijke relevante niveau aan te pakken.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 09:10   #52
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals, ik vind mijn eigen oude berichten niet volledig terug op Dit Forum en ook lijken op Net niet meer alle gegevens vindbaar.

Misschien vindt iemand dat Minister Bot onzin uitkraamt?

http://www.nos.nl/nosjournaal/artike..._verdeeld.html

"Een kip DIENT ervoor om te worden gegeten ... "
Zo als ik reeds herhaaldelijk heb gepost en zal blijven posten, landelijke politici lichten hun burgers opzettelijk foutief in.

Nederland betaald inderdaad meer dan Polen per inwoner en zelfs meer dan België, maar minder dan wat Vlaanderen of bepaalde Duitse deelstaten betalen per inwoner.

De betalingen aan de EU worden immers op het BNP van een land berekend en da Nederland de hoogste bijdragen betaald, betekend dus dat Nederland het hoogste BNP van Europa heeft.
En ja, dat geld gaat niet allemaal terug naar Nederland, dat kan ook niet, want Nederland is juist één van de landen die heeft verhinderd dat het VETO-stemrecht van het VK tegen de herziening van de landbouwsubsidies kon blijven bestaan.

Maar moest de Europese Unie der Staten werkelijk een slechte zaak zijn voor de staten, dan zou een staat zoals IJsland nu geen verzoek hebben ingediend met aanvraag om te mogen toetreden tot de Unie der Staten.

Maar over die betalingen aan de EU, kunnen we nog een hartig woordje blijven klappen, want de Belg betaald wel het hoogste bedrag op bruto inkomsten uit arbeid, terwijl de Nederland de betalingen verdeelt ziet over inkomsten uit arbeid en inkomsten uit vermogens.

Maar de directe en indirecte voordelen en inkomsten dat deze twee staten uit het bestaan van de EU halen liggen veel hoger dan voor eender welke andere staat of regio in Europa.

Er is trouwens reeds verschillende malen een voorstel ingediend geweest om de berekeningen voor de betalingen te veranderen, maar die zijn steeds op een veto-stem van het ene of het andere land vastgelopen. En het was steeds één van de vier grote staten uit de EU die tegen waren, omdat zij dan minder geld van Europa zouden krijgen.
Het opheffen van de VETO-stem zou de kleine rijkere en dichtbevolkte landjes enkel voordeel opleveren, omdat zij dan vaak juist de beslissingsmacht in handen hebben. Zoals het binnen de Belgische politiek vaak de grote partijen tegen elkaar is en de kleine partijtjes zo hun wil aan deze kunnen opleggen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 10:26   #53
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Misschien vindt iemand dat Minister Bot onzin uitkraamt?"
Bot zal wel gelijk hebben net zoals de Duitse minister gelijk heeft als hij beweert dat Duitsland absoluut gezien veruit het meeste bijdraagt.

moest nederland per kop niet het meeste bijdragen dan Zou Bot wel een ander elementje gevonden hebben om te kunnen klagen.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 11:00   #54
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Iedereen kan wel iets vinden om over te klagen in de EU. Je kan en mag gewoon niet verwachten dat een Europese samenwerking perfect is. Dat is niets en niemand!

Om toch nog even terug te keren op het Verdrag van Lissabon en haar argumenten voor:

- de EU word veel makkelijker te besturen en het Europarlement krijgt meer macht, waarmee een geliefkoosd argument van sceptici (niet democratisch genoeg) wind uit de zeilen word genomen of zelfs geheel word weggeveegd

Voor een verenigd Europa voor iedereen!
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 12:12   #55
willem1940NLD

Standaard

Misschien zeggen begrippen als Bruto en Netto niet iedereen iets.
Oud 6 juli 2009, 12:56   #56
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien zeggen begrippen als Bruto en Netto niet iedereen iets.
Per persoon betalen de Nederlanders minder dan de Belgen als je de berekening maakt waar het geld voor de EU-bijdragen van elk land vandaan komt.
Nederland haalt het grootste deel van zijn belastingen namelijk uit de vermogensbelastingen en laat de rijke Nederlanders de EU-bijdragen dus betalen, waar alle politici ook onder vallen.
België kent zelfs geen vermogensbelasting en haalt het geld voor de EU-bijdragen dus uit de inkomsten verworven uit arbeid.

Voor Polen kost het de inwoners een equivalent van 1000 broden wat er aan EU-bedragen word betaald per inwoner, in Nederland en België kost deze de inwoners slechts 500 broden per persoon.

Een berekening maken zuiver op cijfers van inkomsten, uitgaven en bijdragen is dus alles uit zijn context trekken en de mensen een rad voor de ogen draaien.
Oud 6 juli 2009, 13:16   #57
willem1940NLD

Standaard

Dit loopt al een tijdje en ik denk niet dat onze staatslieden cq de hen ondersteunende rekenkamers telfouten blijven maken.
Oud 6 juli 2009, 14:16   #58
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Hoe hoger het beslissingsniveau, hoe minder zichtbaar het wordt voor het volk. Op gemeentelijk vlak kan je als burger de gemeenteraad simpelweg bijwonen. Je kan echter moeilijk verwachten van een Oost-Europeaan om effe naar Brussel af te zakken. En echt transparante verslaggeving krijgen we nu ook niet bepaald over Europa. Dat is dan ook de sessentie van subsidiariteit. Dat is nu net de reden om dingen op het laagst mogelijke relevante niveau aan te pakken.
Het internet is een schone zaak
en schenkt de mensheid veel vermaak

Veel informatie over de EU is gemakkelijk in één van de 22 officiële talen van het net te halen ; je lokaal EP lid is aanspreekbaar (als hij/zij het niet is moet je zorgen met die mensen die voor die persoon stemden dat hij/zij niet herkozen geraakt - DOEN ).

Intussen ben ik het 100 % met je eens over het principe van de subsidiariteit : wat op het meest plaatselijke niveau besloten kan worden, moet ook op dat niveau besloten worden. Er zijn voldoende gremia ingericht in EU verband die daarover kunnen en moeten waken.

elk burgerinitiatief om van de EU de meest democratische instelling ter wereld te maken is welkom en verdient steun !

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 14:55   #59
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Misschien wordt bereikbaarheid verward met democratie. In een dorp kan je wellicht nog eens klappen met de burgemeester en je standpunt naar voren brengen. In de EU ligt het wat lastiger om jouw standpunt naar voren te brengen. Die nabijheid van verantwoordelijken wil overigens niet zeggen dat het er in een willekeurig dorp democratischer aan toe gaat. Het kan ook een volkomen corrupte en nepotistische zooi zijn.

Overigens sluit ik mij aan bij het principe van subsidiariteit. Het Europees Parlement hoeft niet te beslissen over de kinderspeeltuin in het dorpspark.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 14:59   #60
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit loopt al een tijdje en ik denk niet dat onze staatslieden cq de hen ondersteunende rekenkamers telfouten blijven maken.
Je blijft wel steeds met cijfers werken en niet met delen van de levensstandaard.

Dat Nederland een hoge bijdragen betaald betekend dan ook dat Nederland een hoog NBP heeft en een hoge levensstandaard.

Daarnaast moeten landen zoals België en Nederland ook eens eerlijk met de cijfers komen van wat de EU hen opbrengt.

Citaat:
Waar komt het geld vandaan?

De EU-begroting wordt voornamelijk gefinancierd uit drie soorten ‘eigen middelen’. Een groot deel – bijna driekwart – van dit geld is gebaseerd op de draagkracht van de lidstaten, gemeten naar hun nationale welvaart, uitgedrukt in bruto binnenlands product. Het basisprincipe achter de berekening van de bijdrage van elke lidstaat is solidariteit en draagkracht. Er worden echter aanpassingen aangebracht als dit voor sommige lidstaten een te grote belasting lijkt te vormen.
Daarnaast zijn het de ministers van financiën van de landen zelf die unaniem de bedragen van elk land goedkeuren, één vetostem tegen de jaarlijks vastgestelde bijdragen en ze word gewoon niet aanvaard en uitgevoerd.

En geen enkel land moet een blanco cheque geven, maar heeft volledige inspraak in de uitgaven en inkomsten van de EU

Citaat:
Maar de EU-landen schrijven geen blanco cheque uit. Niet alleen worden de uitgavenplannen van elk jaar tijdens de begrotingsprocedure uitermate kritisch bekeken, maar uiteindelijk is de Europese Commissie, die de begroting beheert, aan het Europees Parlement rekenschap verschuldigd van de manier waarop het geld elk jaar is besteed.
http://europa.eu/abc/budget/working/index_nl.htm

Maar de meeste Nederlandse politici vinden het gemakkelijk om hun falen op de EU af te schuiven. Want de EU kan zich immers niet verdedigen, want deze heeft geen spreekrecht tegenover de burger, want enkel de landelijke politici mogen de werking en beslissingen van de EU uitleggen en verklaren aan de burger.
Iets waar met het verdrag van Lissabon ook een einde aan gemaakt word.
Want dan heeft de EU-commissie wel spreekrecht en mogen de EU-parlementaire wel hun mening geven over bepaalde zaken en over de houding van de landelijke politici tegenover bepaalde voorstellen van de EU.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be