![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Welke Mis verkiest u als Katholiek? | |||
De Latijnse Mis |
![]() ![]() ![]() |
15 | 51,72% |
De "Novus Ordo" eucharistieviering in de volkstaal |
![]() ![]() ![]() |
14 | 48,28% |
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister
|
![]() Wat mislukte pogingen om origineel en gevat uit de hoek te komen en twee smilies. Dat was het dan, de grote bewijsvoering van deze "christen". Fraai staaltje van hoe dit soort mensen totaal geen eigen mening of onderbouw heeft maar toch wil meepraten over dingen waar ze totaal niets van afweten.
![]() |
![]() |
#43 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 18 juni 2009 om 20:07. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Trouwens, wat kan u Bijbel schelen? U zei letterlijk dat dit voor u geen heilig geschrift was op het forum. Om hier nu uw eigen, vervalste en postmoderne draai te geven aan de woorden van onze Zaligmaker vind ik er toch maar walgelijk en toont aan dat u helemaal nergens in gelooft buiten de eigen ijdelheid.
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() Zou het? Kijk, zoals ik al eerder zei, ben ik totaal niet gelovig, al heb ik vroeger bij opa en oma op bezoek wel braaf mijn weesgegroetjes voor het slapen opgezegd. Dat gezegd hebbende, lijkt mij de heer Iskarioth nu juist niet ter helle afgedaald. Zijn rol in het hele verhaal dunkt mij van dusdanig groot belang dat ik durf te stellen dat er zonder Iskarioth ook geen christendom cq katholieke kerk zou zijn. Immers, als Iskarioth gewoon zijn groot bakkes had gehouden, was heel het goddelijke plan niet doorgegaan, toch? Als blijk van de goedheid en vergevingsgezindheid van god etc etc lijkt het me dan niet meer dan normaal dat de heer Iskarioth gewoon bij de rest van de apostelen, Jezus en de hele santekraam daar in de hemel aan mag schuiven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() Geef me een bulldozer en ik duw die kerken wel om.
Of als het even kan er een hotel, museum of sociaal ontmoetingscentrum van maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
eerst en vooral vind ik het jammer dat preußer mijn opmerking over vorm en inhoud blijkbaar off topic vindt. ik snap niet echt waarom. misschien ben ik te links of te ketters (wat best mogelijk is, ik ben namelijk een radikaal progressieve moslim, dat moet voor hem pure horror zijn), maar dat betekent nog niet dat hij mijn argumenten als off topic moet categoriseren. vervolgens wil ik kort even ingaan op de discussie over de woorden 'voor velen' (pro multis) of 'voor allen'. deze woorden komen uit het evangelie, dus lijkt het me interessant om er even de originele tekst bij te halen (voor zover we nog over de originele tekst beschikken natuurlijk). we vinden de bewuste passage in de drie synoptische evangeliën terug, ik citeer de drie versies in de bewoordingen die we in de alexandrijnse codex vinden (één van de oudste bronnen). voor wie niet zo goed is in oudgrieks, citeer ik daarna telkens ook de vulgaat: Citaat:
Citaat:
in alle manuscripten die ik thuis in facsimile kan raadplegen (vaticanus, sinaiticus, purpurea, byzantijn, alexandrijn en een paar papyrus-handschriften), vinden we echter wel steeds het woord 'πολλων' terug, we kunnen er dus vrij zeker van zijn dat dit ook in de originele tekst voorkwam. aangezien het in deze discussie precies om dat woord 'πολλων' (velen) gaat, denk ik dat de verdere onderlinge verschillen tussen de manuscripten hier niet direct relevant zijn. het lijkt me vrij duidelijk dat preußer het hier bij het rechte eind heeft. nergens in de tekst vind ik een verwijzing naar 'alle mensen', ik vind wel in marcus en in mattheus de formulering 'περι (of υπερ) πολλων', wat 'voor velen' betekent. bij lucas vinden we 'υπερ υμων' wat 'voor jullie' betekent. waar geert c de bewering vandaan haalt dat 'voor alle mensen' een betere vertaling zou zijn dan het 'pro multis' uit de vulgaat is me dan ook een raadsel. het kan zijn dat hij zelf vindt dat dit beter aansluit bij zijn eigen persoonlijke interpretatie van de boodschap van jezus (vrede zij met hem), maar een betere vertaling is het zeker niet. voor de rest moet ik wel toegeven dat ik geert c volg in zijn bedenkingen over preußers gewoonte om al wie niet genoeg op lijkt te verketteren. was het niet jezus (vrede zij met hem) zelf die zei dat het huis van zijn vader vele kamers had? Citaat:
redwasp
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
![]() Komt daar nog eens bij dat ik deze passage verwarde met een andere passage, waarbij er wel een afwijking is tussen de Griekse en Latijnse teksten. ![]() ![]() Maar soit, welke versie ook taalkundig correct is, zulke passages als exclusieven tegen andersdenkenden interpreteren strookt gewoonweg niet met Zijn boodschap. God is Liefde, after all, onvoorwaardelijke Liefde, ook al zijn we Haar niet waardig. ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
ik geloof niet echt dat dit de boodschap van jezus (vrede zij met hem) was. hij leerde ons inderdaad dat god liefde is en dat daarom de opdracht van de gelovigen het liefhebben van god met heel ons hart, heel onze ziel en heel ons verstand en het liefhebben van onze naaste als onszelf is. jezus heeft het volgens mij (maar wie ben ik) niet alleen over het bloed dat hij zelf zal vergieten, ter vergeving van onze zonden, maar over het bloed van alle martelaars, waar ook ter wereld, die hun leven geven uit liefde voor god en voor hun medemensen. wanneer hij zijn leerlingen oproept om 'dit te doen om mij te gedenken', dan heeft hij het niet over een hele ceremoniële bedoening waarin zijn broodbreken wordt nagedaan, maar over de bereidheid om zelf het radikale offer te brengen om zijn hele leven in dienst van zijn naaste te zetten. ik vind het heel interessant dat johannes deze woorden, de kern van de katholieke eucharistie, niet eens vermeldt. hij schrijft nochtans heel uitvoerend over dat laatste avondmaal. hij weidt er maar liefst 6 van de 21 hoofdstukken in zijn evangelie aan (hoofdstuk 13 tot 18). interessant is dat hij wel gedetailleerd over de voetwassing schrijft. is dat niet de kern van de boodschap die jezus (vrede zij met hem) bracht? "dien je naaste uit liefde voor god." wij zijn god's liefde wel waardig. we zijn allemaal zondaars, dat weten we, maar god kijkt dieper. god kijkt in ons hart en ziet wie we echt zijn, onze leuke en minder leuke kanten. god maakt de balans op en weet veel beter dan wij dat niet het verleden maar de toekomst telt. we kunnen onszelf verbeteren. dat gaat niet in één keer, het is een stappenplan. de eerste stap is berouw. oprecht berouw hebben is niet alleen zeggen dat het je spijt, het is inzien wat het lijden is dat jouw zonden bij jezelf en bij anderen teweeg brachten. echt berouw is het voornemen om niet meer te zondigen, het verlangen om de schade die je hebt aangebracht te kunnen herstellen. het is de eerste stap van het stappenplan waardoor we als god het wil steeds dichter in zijn nabijheid kunnen komen. het is volgens mij daarom dat de berouwvolle misdadiger aan het kruis gered werd. jezus (vrede zij met hem) snapte dat hij echt berouw had, en wist dat hij daarmee aan stap één was. hij was op schema. jammer genoeg zou hij de volgende stappen niet meer kunnen maken, maar god is vergevend, genadevol. hij wil alleen maar dat we ons best doen en proberen een goede mens te zijn. als we dat oprecht proberen, vergeeft hij veel van de fouten die we toch nog maken. ook dat wist jezus (vrede zij met hem), daardoor kon hij de berouwvolle misdadiger geruststellen en vertellen dat hij gered was. vrede, redwasp
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL! Laatst gewijzigd door redwasp : 19 juni 2009 om 04:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
overigens interpreteer je de woorden 'περι πολλων' toch best exclusief. niet alle mensen zullen gered worden. de verdeling wordt echter niet gemaakt op basis van het lidmaatschap van een bepaalde club (katholiek, evangelisch, moslim, hindoe, jood...), maar op basis van het enige onderscheid dat van belang is: vroomheid. wie vroom is (oprecht, nederig, dienstbaar, berouwvol over wat hij misdeed...) zal gered worden, wie niet vroom is, is verloren. het bloed dat vergoten wordt ter vergeving van de zonden, helpt alleen zij die zelf inspanningen doen om dichter bij god te komen door zijn schepper en zijn medemens in liefde te dienen. wie ook maar één afgod naast god neemt (geld, roem, eer, macht, sex, drank... er zijn zo veel afgoden vandaag de dag) is verloren. vrede, redwasp
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL! Laatst gewijzigd door redwasp : 19 juni 2009 om 04:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#54 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Iets in die aard. Als betrokkene deel uitmaakt van dat Goddelijke Plan - zelfs essentiëel is - zou men toch op zijn minst veronderstellen dat die arme man ervoor beloond wordt, niet?
![]() |
#55 |
Burgemeester
|
![]() Goed dat je (redwasp) als moslim (wellicht een bekeerling) ook open staat voor andere godsdiensten (wat voor de meeste moslims absoluut niet het geval is) en deelneemt aan de vieringen in Taizé. Wat die misvieringen betreft, voor mij mag het best in de volkstaal, Latijn versta ik niet, maar Gregoriaanse gezangen kan ik wel waarderen.
Laatst gewijzigd door marjan : 19 juni 2009 om 09:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() Is dit nou een misverkiezing?
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() Als niet-katholiek verkies ik de Latijnse mis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Banneling
|
![]() Je hebt een totaal verkeerd beeld van een Tridentijnse mis. Alles is daar tweetalig. Niemand wordt dom gehouden, integendeel! De moderne mis is een politiek-correct zedenlesje, de Tridentijnse mis een ervaring van het heilige.
De moderne mis is door het moralistische gezever en de slechte liturgie een profane aangelegenheid geworden. (Ik lijk wel Eliade nu.) Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 19 juni 2009 om 12:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |