![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister-President
|
![]() Ik zou willen starten met 3 uitspraken.
1) Einstein : “ het is veel makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel”. 2) wie een jong boompje omhakt, zal nooit weten hoe groot die uitgroeit 3) kennis brengt u ver, fantasie brengt u overal Wie wat van fysica kent, weet dat Einstein in de jaren 30-40 een fantasie had over atomen. Een theorie. Het is Oppenheimer die deze theorie verfijnde. Op basis daarvan draaien we nu op kernenergie. Met inderdaad een berekend risico en afval. Maar de theorie van Einstein is niet blijven stilstaan. Het jonge boompje is al wat beginnen groeien. Nu spreken we over deeltjes die kleiner zijn of een atoom en de technologie van een “deeltjes versneller”. De kennis die daaruit komt zou wel eens de scherpe hoekjes van kernenergie ( kernstraling) kunnen van een oplossing voorzien. Men spreekt nu reeds van een “derde generatie” atoomcentrales. Ik zou dat jong boompje niet omhakken. De technologie is nog geen 100 jaar oud. Onstaand in een tijdperk dat er nog molens stonden in het landschap om koren en graan te malen. Vijftig jaar waren alle windmolens buiten gebruik en sommige werden gerestaureerd als nostalgie. Dankzij nieuwe technologie is anno 2009 de windmolen terug van weggeweest. Ik zou kernenergie niet afvoeren. Maar een kans geven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu het is ook wat typisch hé. Als de staatsspoorwegen in VK te laat waren was dit de schuld van de staat vandaag is het de schuld van de blaren op de sporen. Het is iet wat te gemakkelijk om alle schuld op de staat te geven. De vrije hand van de markt heeft er in dit geval wel zwaar naast gegrepen maar de overheid heeft in deze ook boter op zijn kop. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er moet dringend een kernsentrale bijkomen in Vlaanderen.
Eens die begint te produseren, moeten onmiddellijk de sentrales die nog op stookolie marsjeren, (de meest vervuilende; de meest co-uitstotende) afgeschaft worden. Met de goedkopere elektrisiteit van die nieuwe kernsentrale, moeten onrendabele, maar co-neutrale alternatieven gesubsidieeerd worden aan een hoger tempo. En moet meer onderzoek gebeuren naar energie-besparend verbruik. Doel is om te komen tot een gegarandeerde energielevering; zo zuinig als mogelijk verbruik; zo goedkoop als mogelijk, co-neutraal dus gebaseerd op twee poten: kernenergie en alternatieve energie (waarvan dan hopelijk ooit ooit ooit de eerste poot ook kan uitsterven). De Vlaamse energiemaatschappij moet zeer inventief op de markt komen. Voorbeeld: zij moet gelegenheid geven aan eenieder die een plaats (dak ...) heeft met een uiterst gunstig ligging naar het zuiden, om die plaats te verhuren aan deze nieuwe maatschappij; voor een beperkt bedrag. De maatschappij plaatst dan zonnepanelen en int daarvan de winsten, nadat de huur is uitbetaald. Goed voor de mensen die geen senten hebben om zelf panelen te kopen. Voorbeeld: zoals hierboven, maar suppelementair worden de zonnepanelen betaald door beide partijen, ieder de helft. De winst is dan ook in twee te splitsen. Goed voor de mensen die een beetje senten willen investeren, maar het hele bedrag niet op tafel kunnen leggen. Voorbeeld: een interessante lening uitgeven aan mensen die zonnepanelen willen plaatsen op hun dak. Daar moeten ook wat meer windmolens komen. Waarom niet op (bijna) iedere plaats waar een middeleeuwse molen staat/gestaan heeft, ook een modern hedendaagse ?? (als de hinder voor omwonenden binnen de perken blijft) (doet me denken aan een stokpaardje van mij: mochten er bouwvergunningen al uitgevonden zijn in de tijd van de kruistochten, er zou geen enkele ouderwetse wind/graanmolen gebouwd geweest zijn, wegens van alles en nog wat zoals landschapsvervuiling; .. nu doen we moeite om die oude molens draaiend te houden als erfgoed ...) En wie op meetbare wijze hinder heeft van een nieuwe windmolen (vb. beperkte ruis buitenshuis als er veel wind is uit de verkeerde richting ...) mag gerust een persentje korting krijgen op zijn elektrisiteitsfaktuur.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enneuh... zo slecht zijn de spoorwegen in de UK niet, hoor. Daar is de vrijmaking overigens ook nog altijd niet voltooid.
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het gaat overigens zelfs eerder de andere kant op. Enkel het management is pro forma nog privé. De overheid koopt de treinen, onderhoud het spoor etc.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb die persoonlijk niet. Ik neem aan dat de eigenaar van de centrale, en het controleorganisme die wel hebben, of tenminste een goeie prognose hebben ?
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan mij moeilijk een marktmechanisme indenken dat "verkeerde" investeringen over 40 jaar op een of andere manier wegstuurt.
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Patrick volgens mij moet je een liberale markt hebben in de dienstverlening, en een 'geplande' markt in de capaciteit. Zoals bvb de grootdistributie een grendelwet heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
ja, dat is zo. Daardoor zitten we nog voor een paar duizend jaar goed met kernfissie
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ben ik ook nogal zeker van. Maar een discussie over de levensduur kan dan wel niet gevoerd worden, zonder kennis van deze cijfers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat bedoelt ge eigenlijk. Hoever ziet ge de "geplande" markt in de capaciteit gaan ? Waar eindigt de geplande markt, en waar begint de vrije markt ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder is je theorie over 'geld' binnenrijven echt wel verkeerd. Je kan zoiets altijd verkopen aan de discounted marginal value. Als ik investeer in iets dat 40 jaar meegaat, kan ik dat na 20 jaar verkopen aan iemand die 20 jaar jonger is. Daarom dat bedrijven doorgaans een veel grotere tijdhorizon hebben; als het bedrijf nog iets waard is, kan je het nog steeds doorverkopen. Ik zou ook niet weten waarom er geen aanpassingen zouden kunnen gebeuren. 't is waar dat het veel kapitaal vereist, maar dat is in wel meerdere sectoren zo.
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is echter tot 2018 wachten op ITER wanneer hun reactor opengaat. (Een reactor van 500 Megawatt) Het enigste probleem dat ze nu hebben is dat ze meer stroom verbruiken dan ze genereren maar deze euvel zijn ze reeds aan het verhelpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat er gebeurt met het constructiestaal van het drukvat is dat door bestraling het staal harder maar ook broser wordt, enfin, de *transitietemperatuur* waarbij staal overgaat van een essentieel taai naar een bros materiaal verhoogt. Dat ligt normaal bij -30 graden of zo, en die transitietemperatuur schuift langzaam op naar omhoog. Als functie van die transitietemperatuur kan men berekenen bij welke spanning en aan welke temperatuur een scheur zich kan voortplanten of niet (een scheur plant zich altijd voort in een volledig bros materiaal ; het is de taaiheid die dat belet). Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de spanning is waarbij een scheur zich voortplant. Men kan nu nagaan voor alle normale en abnormale werkingspunten van de reactor wat de temperatuur is, en wat de spanning in het vat is (druk en vervorming door temperatuursgradienten bijvoorbeeld). Het ergste geval is meestal het plots injecteren van koud water in een hete reactor onder hoge druk (noodkoeling bij lek in circuit of zo). Men wil voor die werkingspunten nog een veiligheidsmarge dat scheuren zich niet kunnen voortplanten, en die veiligheidsmarge wordt dus benaderd als men bestraald staal neemt, vandaar dat op een zeker ogenblik een veiligheidsgrens gaat bereikt worden die het einde van de centrale betekent. Men had destijds theoretische voorspellingen voor de evolutie van die broosheidsgrens als functie van de bestraling, maar men heeft ook mandjes met staaltjes van het materiaal van het drukvat in de reactor geplaatst, dichter bij de reactor dan de wand (uiteraard). Die mandjes ontvangen, aangezien ze dichter bij de reactor kern zitten, meer straling dan het eigenlijke vat, en "lopen dus vooruit" op de bestralingstoestand van het vat. Geregeld neemt men zo enkele staaltjes uit die mandjes, en gaat na hoe de broosheidsgrens is veranderd (voor de kenners: met een Sharpy test) en in de meeste gevallen is dat gunstiger dan destijds berekend was. (zie mijn boek p 321). Een van de redenen waarom het staal minder veroudert onder bestraling dan aanvankelijk gedacht is dat men vastgesteld heeft dat stralingsschade minder effect heeft bij hogere temperatuur dan bij lagere (bij hogere temperatuur treedt er een soort zelfreparatie op). Men heeft destijds de grenzen uitgerekend in de strengste omstandigheden, dwz, met een koud vat. Maar natuurlijk is het grootste deel van de tijd, het reactorvat vrij heet. Het spreekt vanzelf dat andere elementen een einde kunnen stellen aan het reactor vat, zoals corrosie en zo - maar dat is een standaard industriele praktijk die zoiets nagaat, net zoals in andere industrieen met vaten onder druk. Het enige "typisch nucleaire" zit hem in die brosheid geinduceerd door bestraling.
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat een staat dat systematisch beter doet, want daar is de horizon "de volgende verkiezingen halen". Maar men zou zich kunnen inbeelden dat men van staatswege uit zich wel een paar vragen stelt voor binnen 40 jaar, terwijl ik dat prive gezien helemaal niet zie zitten. Als ik bedrijfleider zou zijn, zou ik het onderste uit de kan halen voor de komende 5 jaar, zo veel mogelijk mijn zakken trachten te vullen, en hasta la vista daarna (wat niet wil zeggen dat het bedrijf kapot gaat, want van zodra de effecten zichtbaar beginnen te worden, zeg maar, na 6 of 7 jaar, gaat men mij waarschijnlijk bedanken, een sociaal plan doorvoeren, een nieuwe manager aanstellen en een andere koers inslaan ; als die nieuwe manager is zoals ik, zal die ook een horizon van ten hoogste een paar jaar hebben). Ik ben dan ondertussen rijk geworden, vind misschien een andere baan als CEO, en doe daar hetzelfde. Maar dat wil zeggen dat men telkens enkele jaren vooruitkijkt, en de lokale winsten optimiseert over deze tijd, en niet noodzakelijk HELE GROTE winsten over 40 jaar ambieert. Men gaat van 5 jaar naar 5 jaar of zo. Men kan het zo heel lang trekken. Een hele grote investering doen, die binnen 40 jaar heel rendabel gaat zijn, maar ondertussen niet erg, zie ik niet zitten in een prive kader. (dat wil niet zeggen dat het wel gebeurt in staatshanden, maar het is niet ondenkbaar). Concreet voorbeeld: stel dat ik moet kiezen tussen investeren in, zeg maar, een windmolenpark en eventueel een pompstation of zo (met nog wat onderzoek ter zake), een steenkool centrale, een gas centrale of een kerncentrale. Wat ga ik kiezen ? Het kan goed zijn dat ik met een steenkool centrale NU veel winst ga maken, maar van zodra er een CO2 taks of zo komt, ben ik de pineut. Als ik zeker weet dat die er binnen de eerste 5-10 jaar niet komt, dan beslis ik als CEO zeker van zo een centrale te bouwen: het taks probleem zal zijn voor na mijn gouden parachute! Nog beter is een gas centrale: die is snel gebouwd. Het kan zijn dat er binnen 30 jaar geen gas meer is, maar daar heeft niemand een kijk op, en dus ga ik best die investering kunnen verdedigen voor de aandeelhouders. Een kerncentrale is moeilijker. Ik ga nu een hele zware lening aan, en het is slechts als die centrale daadwerkelijk 60 jaar gaat uitgebaat worden dat die op het einde heel winstgevend gaat zijn, maar ik ga ondertussen toch wel een vrij groot risico aan. Ik ga ook politieke tegenstand krijgen. Het windmolen park is misschien beter, tenzij men gaat eisen om ook die opslag te hebben, want dan moet daar nog onderzoek naar gedaan worden en dat gaat niet zo snel renderen (tenzij ik op subsidies van de staat kan rekenen natuurlijk). Het gaat politiek wel goed verkopen, ik ga dus de staat vrij gemakkelijk kunnen aftroggelen. Maar bij al dat is geen rekening gehouden wat een goeie oplossing op 60 jaar is. Ik kijk vooral naar de balans over 5 of 10 jaar.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 20 juni 2009 om 14:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ? Hoezo ?
![]() |
#60 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() PS: misschien hebben ze al wel binnen 50 jaar een reactor, maar daarmee nog geen commerciële reactor!! |
|
![]() |
![]() |