![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Je kan wel als individu er voor kiezen je niet voort te planten. Echter je bereikt er alleen maar mee dat er in de toekomst minder mensen zullen zijn die op jou gelijken. De wereld zalf hoe dan ook geërfd worden door de nakomelingen van degenen die er voor gekozen hebben zich wel voort te planten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Op vlak van voortplanting hebben ze nog een zekere vrijheid. De meeste mensen houden van vrijheid en bijgevolg waarderen weinigen een beperking van hun vrijheden. Toch kiezen mensen constant om hun vrijheid aan banden te laten leggen. Ze kiezen hiervoor als ze beseffen dat een deel van hun vrijheid opgeven hun lot of dat van hun kinderen kan verbeteren. Zo kiezen mensen onder meer voor verkeerslichten en andere vrijheidsbeperkende afspraken omtrent verkeersreglementering. Ze doen dit omdat ze beseffen dat als ze deze afspraken niet maken en naleven alles strop komt te zitten en ze bijgevolg slechter af zijn zonder reglementering dan met reglementering. Mensen geven het recht (vrijheid) op om in hun tuin afval te gaan verbranden. Ze doen dit in de wetenschap dat het beter is van dit recht afstand te doen omdat ze anders geconfronteerd worden met duizenden medeburgers die ook hun afval in de tuin gaan verbranden en waardoor ademen niet langer mogelijk wordt. Zo zijn er natuurlijk nog tal van andere vbn te geven waarbij burgers inzien dat het beter is zichzelf beperkingen op te (laten) leggen. Voor het recht op ongelimiteerd voortplantgedrag is het niet anders. Men moet gewoon tot het besef komen dat minder in dit geval gewoon beter is. Eens dit gebeurd kiest men automatisch voor de juiste koers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier in Vlaanderen probeert men,via allerlei stimuli, (CD&V en NVA beginnen zich te profileren hierin) te anticiperen op het massaal ten grave dragen van de baby-boom generatie de komende 20 jaar...
Laatst gewijzigd door kelt : 25 juni 2009 om 17:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() Zou je het dan ook ok vinden om jezelf te steriliseren? Naar ik dacht was jij namelijk een astmalijder.
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vermoed dat u al wat ouder bent en dus eigenlijk helemaal geen interesse heeft in de toekomst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik zeg niet dat geboorte beperking de levensverwachting van de pasgeborene beïnvloed. Denk eens een beetje verder.... De bevolkingsgroei is te wijten aan het feit dat men nog steeds evenveel kinderen koopt maar de natuurlijke geboortebeperking (kindersterfte) is enorm teruggevallen. Een geboortebeperking zou dus wel degelijk effect hebben omdat het net hetzelfde doet als kindersterfte en de bevolkingsexplosie aanzienlijk kan terugdringen. Ik vel geen waarde oordeel ik zeg enkel dat een geboortebeperking wel degelijk nuttig kan zijn.
![]() Laatst gewijzigd door Pieter B : 25 juni 2009 om 23:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() De discussie ging er hier over dat men aan sommige individuen gaat vragen om zich niet voort te planten, opdat de nakomelingen van andere individuen het beter zouden hebben. Ik stel me in hun plaats, en zeg dan "de pot op!". Als *ik* geen nakomelingen mag hebben, waarom zou ik dan moeten geven om de nakomelingen van anderen die net de reden zijn waarom ik er geen mag hebben ? Dat is een beetje als stellen dat ik geen eten mag hebben, omdat mijn buurman dan lekkerder kan eten ! En als ik zeg dat ik daarmee niet akkoord ben, dan is het "egoist" ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Dat is dus niet waar. Het aantal kinderen dat men "koopt" valt wel degelijk overal terug. Ook in ontwikkelingslanden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
Hoe ga je de hele mensenheid er toe bewegen minder kinderen te krijgen als de "straf" voor degenen die niet meedoen is dat hun nakomelingen de gehele aarde erven... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Uiteraard zijn er mensen die bvb flitspalen niet leuk vinden en er zelfs ten strijde tegen trekken. Dat neemt niet weg dat een door het volk verkozen meerderheid er blijkbaar wel het nut van inziet en dus staan ze er wel degelijk ongeacht het bestaande verzet. Het gaat er dus minder om wat de enkeling er van denkt, dan wel wat de meerderheid er van denkt. Eens er een meerderheid ontstaat die overtuigd is dat restricties beter zijn dan totale vrijheid op dit vlak komt de gepaste wetgeving vanzelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Als je gewoon een beetje snapt hoe evolutie en natuurlijke selectie functioneert dan weet je dat je nooit een meerderheid zal krijgen om op democratische wijze geboortebeperking op te leggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Persoonlijk meen ik dat de kans er wel degelijk inzit. Ik geef wel toe dat er wel een probleem bestaat om het verband tussen oorzaak en gevolg te zien op dit vlak. Daar waar iedereen op een kruispunt met druk verkeer snel het verband kan leggen tussen het druk verkeer, de verschillende richtingen en hieruitvoortvloeiend immobilisme, ligt dat bij overbevolking wel even anders, dat klopt. “Hoezo overbevolking, als vlaming heb ik het doorheen gans de geschiedenis nog nooit zo goed gehad???” Begin dan maar hé. Maar toch, het systeem is zich stilaan aan het klemrijden. Ook hier ontstaan crisisen. Momenteel nog zonder al te veel erg. Er zijn echter veel andere plaatsen waar het anders gaat. Mensen die sterven van honger en dorst, van ziekte en uitputting, oorlog, geweld en ga zo maar door. Wij leven op dat vlak momenteel op een eiland. Ik heb de indruk dat dat eiland van vrede, voorspoed en geluk, kleiner ipv groter aan het worden is. Ondanks al onze inventiviteit gaan we er globaal bekeken op achteruit ipv vooruit. Hopelijk zien we met z'n allen tijdig waar het schoentje knelt, anders dreigt voor heel veel mensen nu en zeker in de toekomst nog heel veel miserie, Laatst gewijzigd door satiper : 26 juni 2009 om 09:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Burger
|
![]() Citaat:
In de top 5 van landen met het hoogste 'Birth Rate' staan op 1: Niger, op 2: Mali, op 3: Uganda, op 4: Afghanistan en op 5: Sierra Leone. Als ik eens de top 10 bekijk staan daar 9 Afrikaanse landen in. Die landen staan ook in dezelfde top-10 van de laagste levensverwachting en 'Infant mortality rate'. De landen met het laagste 'Birth Rate' zijn Hong Kong, Japan en Duitsland. Laatst gewijzigd door studentje : 26 juni 2009 om 09:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar "ikke een groot nadeel lijden voor het voordeel van anderen waar IK niet ga van profiteren" is volgens mij, op een paar lichtzinnige altruisten na, ondenkbaar om een meerderheid voor te krijgen, tenzij door hen blaaskes wijs te maken en ieder individu voor zich te laten denken dat het in zijn voordeel is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik wenste nu wil dat iemand anders het zo gezegd had. Niet patrickve. Want dat verstoort de dingen. Ik heb een pak berichten gelezen van de hand van patrickve die gaan over kernenergie. En in die berichten is de tendens één van: Kernenergie moet voor ons aller glorie. En dan kijk ik nu bedenkelijk. Als ik nu het kernenergie standpunt van patrickve in de zelfde trend verwoordt als hij in ingesloten citaat doet, dan schort er iets. Dan ligt de gruwel ineens heel dichtbij.
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Verkeersregels gelden in principe voor iedereen. Uiteraard dienen regels die betrekking zouden hebben op voortplanting ook voor iedereen te gelden. Op dat ogenblik ligt de lat voor iedereen gelijk en is dat bezwaar mijns inziens alvast weggewerkt. Laatst gewijzigd door satiper : 26 juni 2009 om 13:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
En de verleiding om je niet aan de regels te houden zal hier heel erg groot zijn, want het gaat per slot van rekening om iets heel erg fundamenteel biologisch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Politici hebben er geen belang bij dat het goed gaat. Onze media is al lang opgehouden met ons te informeren en entertaint enkel nog. Als je echter wat verder kijkt, Dan zie je dat de wereld de laatste decennia een behoorlijk betere plek geworden is. Vergeet niet dat in 1950 nog 60% van de wereldbevolking ondervoed was. Dat waren toen anderhalf miljard mensen. Ondertussen is, ondanks dat de wereldbevolking spectaculair toegenomen is, het aantal mensen dat ondervoed is afgenomen. Dat wil toch wel wat zeggen. Voor het eerst in de duizendjarige geschiedenis van de mensheid zijn armoede, honger en ellende niet meer de norm voor grote delen van de wereldbevolking. Bittere ellende, ooit het lot van de hele mensheid, is voor steeds minder mensen de realiteit. Dat is toch best wel vooruitgang, |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Maar in verband met de vruchtbaarheid die terugloopt, zou dat niet te maken kunnen hebben met het feit dat vrouwen op steeds latere leeftijd zwanger worden. En hoe ouder, hoe lager de vruchtbaarheid. |
|
![]() |
![]() |