Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2009, 16:06   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht

Het is overigens precies de taak van een cultuurminister om van cultuur iets anders te maken dan commercie. Het bouwen van kathedralen was o.a. niet bepaald een zaak
met commerciële bedoelingen (enz...)
Het bouwen van kathedralen was zelfs een heel grote commerciële zaak met veel commerciële bij bedoelingen.
De grote en schoonheid en hoeveelheid mensen die er binnen kunnen bepaalde immers de pikorde binnen de RKK.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 16:11   #42
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het bouwen van kathedralen was zelfs een heel grote commerciële zaak met veel commerciële bij bedoelingen.
De grote en schoonheid en hoeveelheid mensen die er binnen kunnen bepaalde immers de pikorde binnen de RKK.
Het was een commerciële drang voor de handelaars en de kerk maar voor de gewone bevolking was het een devotie voor god.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 16:16   #43
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De bevoegdheden van het departement zijn verdeelt geworden, sport is er uitgehaald en terecht of onterecht staat hier los van de discussie.
Wat wel vast staat, is dat de "kunstenaars" niet gelukkig zijn met het verdwijnen van Bertje op deze ministerpost.
Maar het had eender wie mogen zijn die zijn plaats innam, deze mensen zouden NOOIT gelukkig zijn geweest, want het is het verdwijnen van hun broodheer dat hen stoort.
Met een minister die vindt dat amateurtoneel met gratis werkende spelers meer culturele waarden heeft, dan een kitscherig werk voor het Vlaamse parlement van 400.000€, is hun rijk uit. En daar wringt dus het schoentje bij deze "kunstenaars". Hun kitsch heeft voor deze minister geen waarde en telt voor haar niet als kunst of cultuur en de bedragen die ze opstreken zullen nu waarschijnlijk terug naar de echte culturele instellingen gaan.
Zij zal waarschijnlijk geen geld meer vrij maken voor "kunstwerken" zoals de beroemde mosselpot van bertje. Voor haar zal het draaien om zaken die echt kunst zijn en die een blijvende waarde hebben voor de gemeenschap. Het aankopen en het bepalen van de waarden van zaken zoals de mosselpot zal terug bij de conservators van de musea komen te liggen en dat zint hen niet, want die mensen kennen heel goed het verschil tussen kunst en kitsch. Het departement kunst en cultuur zal ook geen geld meer vrijmaken voor het betalen van de hoge lonen van beroepsateurs in de grote toneelhuizen, maar eisen dat ze zelfbedruipend zijn en dus enkel werken brengen die volgens de maatschappij hun geld waard zijn.
het zal werken voor de kost worden voor alle kunstenaars en de meeste van hen zijn vies en bang voor dat woord WERKEN.
Als je van kunst wil leven ga je moeten je richten naar een markt, en dat doet (in sommige gevallen) afbreuk aan de 'artistieke' waarde van een werk. Dan blijft over een amateurkunstenaar worden, een (private) sponsor hebben, of doordoen tot je arm ben, niet je oor afsnijden, en hopen dat je werk tenminste door toekomstige generaties geaprecieerd wordt.

Op zich heb ik niets tegen overheidsponsors, alhoewel ik er zelf niet door gesponsord wordt. Het probleem is dat het nogal een klein wereldje is waar niet zozeer het kunstwerk centraal staat als wie dat je kent. Eigenlijk is die 'hedendaagse' kunst een erg doctrinair gedoe, ook al beweerd men het tegenovergestelde.

En moest ik nu wat minder op deze website vertoeven, ik zou meer tijd hebben om aan mijn eigen website te werken, zodat ik mijn werk ook eens kan tonen. Na meer dan 15 jaar geduld en anonimiteit wil ik ook wel eens een publiek bereiken, en de 'kunstwereld' confronteren met de tekortkomingen van hun paradigma(s).

Ik steun de minister als ze wil niet elitaire kunst een kans geven. Voor opera en dergelijke zal ze natuurlijk een uitzondering voor moeten maken, anders is ze haar postje vlug kwijt schat ik.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 juli 2009 om 16:19.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 16:20   #44
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
En moest ik nu wat minder op deze website vertoeven, ik zou meer tijd hebben om aan mijn eigen website te werken, zodat ik mijn werk ook eens kan tonen. Na meer dan 15 jaar geduld en anonimiteit wil ik ook wel eens een publiek bereiken, en de 'kunstwereld' confronteren met de tekortkomingen van hun paradigma(s).

Ik steun de minister als ze wil niet elitaire kunst een kans geven. Voor opera en dergelijke zal ze natuurlijk een uitzondering voor moeten maken, anders is ze haar postje vlug kwijt schat ik.
Daarom dat musea en andere tentoonstellingsruimtes van mij gerust subsidie mogen krijgen zodat beginnende of onbekende kunstenaars voor een kleine prijs hun kunst kunnen tentoonstellen.

En zoals jij het doet is het ook prachtig, goedkoop en heel de wereld kan je kunst zien.
Oud 15 juli 2009, 16:22   #45
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Het onderwerp van deze topic verandert in 'Wat is cultuur?'.
Het is inderdaad zo dat alles, onze gehele leefomgeving, cultuur is. Maar daar hebben we geen minister voor nodig. Studio 100, Fata Morgana, Helmut Lotti of de Pier van Blankenberge kunnen zichzelf wel redden.
We hebben een minister nodig voor de geïnstitutionaliseerde kunst, zoals theater, muziek, musea, enz. En daar is wel degelijk vakkennis voor nodig, maar dat wordt hier net niet gewaardeerd. Daarom is de benoeming van dat geitje (ik doe niet eens de moeite haar naam te onthouden) op Ter Zake een totale belediging en vernedering voor iedereen die ernstig en professioneel bezig is in de culturele sector.
België heeft wel degelijk echte cultuurpausen voortgebracht, maar hoe onverschillig men tegenover die mensen is, wordt nog best geïllustreerd door Bertje Blèèt, de vorige minister van cultuur (sic), toen men hem aan het begin van zijn ministerschap voorstelde Gerard Mortier als adviseur te vragen: 'Die van den Humo?'
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 16:29   #46
manuel
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Men wekt in de samenstelling van bevoegdheden van de nieuwe vlaamse regering inderdaad nogal sterk de indruk zomaar wat bevoegdheden bij elkaar te hebben gesmeten.
Cultuur zou inderdaad beter een bevoegdheid zijn van een minister die ook instaat voor onderwijs.

Het is overigens precies de taak van een cultuurminister om van cultuur iets anders te maken dan commercie. Het bouwen van kathedralen was o.a. niet bepaald een zaak
met commerciële bedoelingen (enz...)
Daar ben ik het volkomen mee eens.
Cultuur is toch ook veel meer dan kunst, en zeker dan elitaire kunst. Het is dan ook een beetje belachelijk te zeggen dat iemand er niets van zal bakken omdat hij/zij de laatste 6 maand geen boek heeft gelezen. De minister zal de tijd moeten nemen om uit te maken wat onder cultuur moet verstaan worden, en wat haar visie erop is.
Het is natuurlijk wel duidelijk dat degene die haar aangesproken heeft om minister van Cultuur te worden, met cultuur geen hoge pet op heeft.
Laten we hopen dat het feit dat ze in Ertvelde woont geen bepalende factor was...
manuel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 16:30   #47
Vorenus
Banneling

Standaard

een minister moet niet bepalen wat cultuur is, een minister van cultuur moet een beleid voeren zodat iedereen aan cultuur kan doen of creëren.
Oud 15 juli 2009, 16:32   #48
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Als je van kunst wil leven ga je moeten je richten naar een markt, en dat doet (in sommige gevallen) afbreuk aan de 'artistieke' waarde van een werk. Dan blijft over een amateurkunstenaar worden, een (private) sponsor hebben, of doordoen tot je arm ben, niet je oor afsnijden, en hopen dat je werk tenminste door toekomstige generaties geaprecieerd wordt.

Op zich heb ik niets tegen overheidsponsors, alhoewel ik er zelf niet door gesponsord wordt. Het probleem is dat het nogal een klein wereldje is waar niet zozeer het kunstwerk centraal staat als wie dat je kent. Eigenlijk is die 'hedendaagse' kunst een erg doctrinair gedoe, ook al beweerd men het tegenovergestelde.

Kunst werd in het verleden dan ook steeds in opdracht van iemand gemaakt of door amateurs beoefend.
Het maken van kunst uit overtuiging heeft NOOIT bestaan en is enkel mogelijk geweest dankzij bertje den bleiter, die het belangrijker van van zijn vriendjes kunstenaars te onderhouden dan te kijken wat kunst echt is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 16:36   #49
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Gerard Mortier
Laat de cultuur voor de snobs maar betalen door die snobs. Herinner je Monsieur Gérard Mortier's dédain voor de Opera van New-York (09/11/08) :

Monsieur Mortier de la Quétulle
wil zijn topjob niet meer vervullen.
't Gekrompen budget
ontnam hem de pret :
"Cheap opera is voor de sullen !"

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 15 juli 2009 om 16:36.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 16:43   #50
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Laat de cultuur voor de snobs maar betalen door die snobs. Herinner je Monsieur Gérard Mortier's dédain voor de Opera van New-York (09/11/08) :

Monsieur Mortier de la Quétulle
wil zijn topjob niet meer vervullen.
't Gekrompen budget
ontnam hem de pret :
"Cheap opera is voor de sullen !"
Goeie limerick, maar dat neemt niet weg dat cultuur beter verdient dan de absolute nullen die er het ministerschap van krijgen.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 16:53   #51
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Goeie limerick, maar dat neemt niet weg dat cultuur beter verdient dan de absolute nullen die er het ministerschap van krijgen.
Ik neem aan dat mensen als Chris Peeters, Jo Van Deurzen en Marianne Thyssen niet over 1 nacht ijs gingen wanneer ze hun 4° minister kozen. Ban vooroordelen en wacht af !
Oud 15 juli 2009, 16:56   #52
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Als je niemand een eerste kans geeft zitten we voor altijd met een school ouwe krokodillen. Cultuur vind ik een vrij ongevaarlijk domein om voor 't eerst de fasces op te nemen.

Ik geef haar het voordeel van de twijfel.
Ik zeg helemaal niet dat ze die ervaring moet hebben, ik zeg gewoon dat uw vergelijking compleet scheef zit.

Maar iemand a. geen ervaring heeft EN b. geen affiniteit met de sector, dan twijfel ik toch of zij/hij het aankan.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 17:52   #53
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kunst werd in het verleden dan ook steeds in opdracht van iemand gemaakt of door amateurs beoefend.
Het maken van kunst uit overtuiging heeft NOOIT bestaan en is enkel mogelijk geweest dankzij bertje den bleiter, die het belangrijker van van zijn vriendjes kunstenaars te onderhouden dan te kijken wat kunst echt is.
Ik maak kunst uit overtuiging. Moest Bertje mij willen hebben helpen had ik daar meer tijd in kunnen steken, had ik meer mogelijkheden gehad ideeën uit te werken. Ik heb tot nu toe de mogelijkheden gehad kunst te maken, die niet commercieel is en zonder steun van een sponsor. Ik heb daarvoor wel risicos genomen, en o.a. een carriere langs de kant gezet. De onzekerheid over de toekomst is niet aangenaam maar mijn kunst wordt gemakkelijk 'vrij' genoemd, en dat kan ik begrijpen en apprecieer ik.

Ik ben een amateur zou je kunnen zeggen, alhoewel ik de laatste 10 jaar voltijds met 'kunst' ben bezig geweest. Maar ik heb geen 'kunstdiploma' (gelukkig) en ik verkoop niet, dus ik ben een amateur. Mijn werk is niet 'amateuristisch' echter. Beseffend het feit dat ik rechter en partij ben in deze, zie ik mijn werk niet als minderwaardig dan dat van de hedendaagse bekende kunstenaars die door de overheid gefinanciert worden. Ik kan beter stoppen voordat ik hier een heel epistel neerpen.

Moest de overheid zeggen, "Johan wij vinden uw werk waardevol voor de gemeenschap en willen u de mogelijkheid geven om dat te blijven doen" ik zou niet nee zeggen. Ik zou eerder blij zijn om eindelijk een plaats in de maatschappij te krijgen met dat dat ik denk dat mijn bijdrage aan het leven kan zijn.

Soms echter wordt juist door de beperking 'grote' kunst geboren. Ik beklaag me dus niet. Ik stel gewoon vast. Niet dat ik geen wensen heb. Voor dat ik sterf zou ik graag eens mijn werk kunnen tentoonstellen in het Smak of iets dergelijks. Ik 'weet' dat ze vooroordelen tegen bijvoorbeeld 'brons' hebben. Juist daarom wil ik een plaats van 'hedendaagse kunst'. Voor mij is het hedendaagse paradigma ouderwets...(nu stop ik echt)

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 juli 2009 om 17:54.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 18:16   #54
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
Nogal scheve vergelijking vind ik.
De Graeve had al verschillende hoge managementsfuncties uitgeoefend voor hij naar de VRT verkastte. Hij had dus al een heel pak relevante ervaring in gelijkaardige functies (maar in andere sectoren). Schauvlieghe heeft voor zover ik weet nog niets gedaan dat qua "niveau" gelijkaardig is aan minister. Bovendien ga je er van uit dat De Graeve niks kende van televisie voordat hij er begon. Da's een niet bewezen veronderstelling.
Het is niet goed om:
  1. een expert van buiten de politiek minister te maken, want deze expert is niet democratisch verkozen.
  2. een kunstenaar minister te maken, want de normale bevolking zal zijn exentrieke kunst niet begrijpen (en de kosten ook niet).
  3. een oude veteraan die voor het parlement verkozen is minister te maken, want deze oude krokodillen leven nog in de vijftiger jaren.
  4. een jonge parlementarier tot minister te maken, want die heeft nog nooit iets gedaan dat qua niveau gelijkwaardig is aan minister.
Kortom: het is nooit goed.

Dan liever een intelligente gemiddelde jongedame (type Schauvliege) die uit eigen ervaring weet wat de gemiddelde Vlaming interesseert.
Als 98% van de vlamingen geen interesse heeft voor kultuur, waarom dan een beleid voeren die gericht is op andere 2% van de bevolking?
Ik denk dat Schauvliege mij beter kan laten interesseren voor cultuur, dan een opera-direkteur die 728 novels heeft geschreven.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 18:24   #55
doubled
Burgemeester

doubled's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De aanstelling zo iemand als Joke Schauvliege toont dat het hun niet interesseert .
En dat ze er vanuit gaan dat culturele sector zichzelf wel red.
doubled is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 18:44   #56
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Het is niet goed om:
  1. een expert van buiten de politiek minister te maken, want deze expert is niet democratisch verkozen.
  2. een kunstenaar minister te maken, want de normale bevolking zal zijn exentrieke kunst niet begrijpen (en de kosten ook niet).
  3. een oude veteraan die voor het parlement verkozen is minister te maken, want deze oude krokodillen leven nog in de vijftiger jaren.
  4. een jonge parlementarier tot minister te maken, want die heeft nog nooit iets gedaan dat qua niveau gelijkwaardig is aan minister.
Kortom: het is nooit goed.

Dan liever een intelligente gemiddelde jongedame (type Schauvliege) die uit eigen ervaring weet wat de gemiddelde Vlaming interesseert.
Als 98% van de vlamingen geen interesse heeft voor kultuur, waarom dan een beleid voeren die gericht is op andere 2% van de bevolking?
Ik denk dat Schauvliege mij beter kan laten interesseren voor cultuur, dan een opera-direkteur die 728 novels heeft geschreven.
Ik zou wel eens willen weten wat voor interesses de gemiddelde Vlaming heeft ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 19:07   #57
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Ik zou wel eens willen weten wat voor interesses de gemiddelde Vlaming heeft ...
FC De Kampioenen & Thuis. Maar troost u. Elders is het niet beter.
Oud 15 juli 2009, 19:21   #58
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mocht minister Joke Schijtvliege zo'n uitspraak doen, dan pas zou zij zich bewijzen als kompleet onwaardig om minister van kultuur te zijn.

Dit is de meest hoogverwaande en tegelijk meest onjuiste mogelijke definisie van kunst en vooral van kultuur.

Dit is van bij het meest ongelooflijke wat ik reeds op dit forum tegenkwam. Zelfs zat Milleke, gepensioneerd straatveger, eeuwige klant van het dorpskaffee hier, heeft een betere nosie van de begrippen kunst en kultuur.

Intriest.
Als je nu eens eindelijk het respect zou kunnen opbrengen om je tegenstanders bij hun echte naam te noemen moet je me maar een seintje geven.

Dan zal ik misschien eens de moeite doen om de rest van je geraaskal te lezen.
Oud 15 juli 2009, 19:25   #59
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Eenieder, in eenderwelke job die zich situeert op nivo van minister of gelijkwaardig, is ooit beginneling geweest op dat nivo.
Boergeois was eerste schepen in dat West-Vlaamse stadje.
Freya Van den Bossche was schepen in Gent (heel kort).
Schijtvliege was (eerste ?) schepen in dat Oost-Vlaamse stadje.

De meeste voetbalinternasionals zijn begonnen als préminiemke, maar hebben eveneens ooit een eerste erg onervaren stap gezet op het internasionale groene veld.
Zo is dat!
Geef ze een kans om het te bewijzen, mirakels zijn de wereld nog niet uit!
Wie weet win jij ooit nog "het Groot Dictee der Nederlandsche taal"?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 19:26   #60
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, kunst is niet het werk van excentriekelingen, maar van mensen met een gave, inzicht en begrip van wat mensen aanspreekt.
Een handjevol excentriekelingen dus.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be