![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De grote en schoonheid en hoeveelheid mensen die er binnen kunnen bepaalde immers de pikorde binnen de RKK. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() Het was een commerciële drang voor de handelaars en de kerk maar voor de gewone bevolking was het een devotie voor god.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op zich heb ik niets tegen overheidsponsors, alhoewel ik er zelf niet door gesponsord wordt. Het probleem is dat het nogal een klein wereldje is waar niet zozeer het kunstwerk centraal staat als wie dat je kent. Eigenlijk is die 'hedendaagse' kunst een erg doctrinair gedoe, ook al beweerd men het tegenovergestelde. En moest ik nu wat minder op deze website vertoeven, ik zou meer tijd hebben om aan mijn eigen website te werken, zodat ik mijn werk ook eens kan tonen. Na meer dan 15 jaar geduld en anonimiteit wil ik ook wel eens een publiek bereiken, en de 'kunstwereld' confronteren met de tekortkomingen van hun paradigma(s). Ik steun de minister als ze wil niet elitaire kunst een kans geven. Voor opera en dergelijke zal ze natuurlijk een uitzondering voor moeten maken, anders is ze haar postje vlug kwijt schat ik. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 juli 2009 om 16:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En zoals jij het doet is het ook prachtig, goedkoop en heel de wereld kan je kunst zien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Gouverneur
|
![]() Het onderwerp van deze topic verandert in 'Wat is cultuur?'.
Het is inderdaad zo dat alles, onze gehele leefomgeving, cultuur is. Maar daar hebben we geen minister voor nodig. Studio 100, Fata Morgana, Helmut Lotti of de Pier van Blankenberge kunnen zichzelf wel redden. We hebben een minister nodig voor de geïnstitutionaliseerde kunst, zoals theater, muziek, musea, enz. En daar is wel degelijk vakkennis voor nodig, maar dat wordt hier net niet gewaardeerd. Daarom is de benoeming van dat geitje (ik doe niet eens de moeite haar naam te onthouden) op Ter Zake een totale belediging en vernedering voor iedereen die ernstig en professioneel bezig is in de culturele sector. België heeft wel degelijk echte cultuurpausen voortgebracht, maar hoe onverschillig men tegenover die mensen is, wordt nog best geïllustreerd door Bertje Blèèt, de vorige minister van cultuur (sic), toen men hem aan het begin van zijn ministerschap voorstelde Gerard Mortier als adviseur te vragen: 'Die van den Humo?' |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Cultuur is toch ook veel meer dan kunst, en zeker dan elitaire kunst. Het is dan ook een beetje belachelijk te zeggen dat iemand er niets van zal bakken omdat hij/zij de laatste 6 maand geen boek heeft gelezen. De minister zal de tijd moeten nemen om uit te maken wat onder cultuur moet verstaan worden, en wat haar visie erop is. Het is natuurlijk wel duidelijk dat degene die haar aangesproken heeft om minister van Cultuur te worden, met cultuur geen hoge pet op heeft. Laten we hopen dat het feit dat ze in Ertvelde woont geen bepalende factor was... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
|
![]() een minister moet niet bepalen wat cultuur is, een minister van cultuur moet een beleid voeren zodat iedereen aan cultuur kan doen of creëren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het maken van kunst uit overtuiging heeft NOOIT bestaan en is enkel mogelijk geweest dankzij bertje den bleiter, die het belangrijker van van zijn vriendjes kunstenaars te onderhouden dan te kijken wat kunst echt is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() Laat de cultuur voor de snobs maar betalen door die snobs. Herinner je Monsieur Gérard Mortier's dédain voor de Opera van New-York (09/11/08) :
Monsieur Mortier de la Quétulle wil zijn topjob niet meer vervullen. 't Gekrompen budget ontnam hem de pret : "Cheap opera is voor de sullen !" Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 15 juli 2009 om 16:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() Ik neem aan dat mensen als Chris Peeters, Jo Van Deurzen en Marianne Thyssen niet over 1 nacht ijs gingen wanneer ze hun 4° minister kozen. Ban vooroordelen en wacht af !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar iemand a. geen ervaring heeft EN b. geen affiniteit met de sector, dan twijfel ik toch of zij/hij het aankan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben een amateur zou je kunnen zeggen, alhoewel ik de laatste 10 jaar voltijds met 'kunst' ben bezig geweest. Maar ik heb geen 'kunstdiploma' (gelukkig) en ik verkoop niet, dus ik ben een amateur. Mijn werk is niet 'amateuristisch' echter. Beseffend het feit dat ik rechter en partij ben in deze, zie ik mijn werk niet als minderwaardig dan dat van de hedendaagse bekende kunstenaars die door de overheid gefinanciert worden. Ik kan beter stoppen voordat ik hier een heel epistel neerpen. Moest de overheid zeggen, "Johan wij vinden uw werk waardevol voor de gemeenschap en willen u de mogelijkheid geven om dat te blijven doen" ik zou niet nee zeggen. Ik zou eerder blij zijn om eindelijk een plaats in de maatschappij te krijgen met dat dat ik denk dat mijn bijdrage aan het leven kan zijn. Soms echter wordt juist door de beperking 'grote' kunst geboren. Ik beklaag me dus niet. Ik stel gewoon vast. Niet dat ik geen wensen heb. Voor dat ik sterf zou ik graag eens mijn werk kunnen tentoonstellen in het Smak of iets dergelijks. Ik 'weet' dat ze vooroordelen tegen bijvoorbeeld 'brons' hebben. Juist daarom wil ik een plaats van 'hedendaagse kunst'. Voor mij is het hedendaagse paradigma ouderwets...(nu stop ik echt ![]() Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 juli 2009 om 17:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Dan liever een intelligente gemiddelde jongedame (type Schauvliege) die uit eigen ervaring weet wat de gemiddelde Vlaming interesseert. Als 98% van de vlamingen geen interesse heeft voor kultuur, waarom dan een beleid voeren die gericht is op andere 2% van de bevolking? Ik denk dat Schauvliege mij beter kan laten interesseren voor cultuur, dan een opera-direkteur die 728 novels heeft geschreven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
En dat ze er vanuit gaan dat culturele sector zichzelf wel red. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dan zal ik misschien eens de moeite doen om de rest van je geraaskal te lezen.
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geef ze een kans om het te bewijzen, mirakels zijn de wereld nog niet uit! Wie weet win jij ooit nog "het Groot Dictee der Nederlandsche taal"? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Minister-President
|
![]() Een handjevol excentriekelingen dus.