Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2009, 00:49   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
De praktijk is wat ingewikkelder dan uw tekeningen.
Het zijn mijn tekeningen niet, staat dat ergens ? Ze zijn toch allemaal geciteerd, Bob.

Natuurlijk is het in de praktijk moeilijker als in de theorie (wat niet?), want in de praktijk moet men altijd rekening houden met onhoffelijkheid, onwetendheid, soms misverstanden, ook mindere rijvaardigheid op het moment dat het erop aan komt te (willen en laten) ritsen.

Citaat:
Als ik terugdenk aan de km lange files op één rijvak waarbij een vrachtwagen voor afblokker speelde op het linker vak.
Idd, er is verbetering...

Hou er wel rekening mee dat ge de laatste tijd (*sinds 1 jan 2008 algemeen inhaalverbod > 3,5 T art 17.2. 7°) maar weinig vrachtwagens op het linkervak gaat vinden, als er iemand blokkeert zal het zoals vroeger meestal een auto zijn.

Citaat:
TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 17: Inhaalverbod

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.

17.2bis. In afwijking van artikel 17.2., 7°, is het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, toegelaten voor de bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton wanneer het verkeersbord F107 is aangebracht, behoudens bij neerslag voor voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.
F107 F109
Toch raar dat ze zo een rare maatregel die in geen enkel ander EU land bestaat (ritsen wel in 2) wel in het verkeersreglement doorgeduwd hebben, ge ziet waar een wil is is een weg, alhoewel men ze wslk weer gaat afschaffen... this must be Be.
Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...fgeschaft.aspx
16/02 Het algemeen inhaalverbod voor trucks wordt afgeschaft. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil zo snel mogelijk de wet aanpassen.

Het verbod om in te halen op snel- en gewestwegen met twee keer twee rijstroken ging pas op 1 januari 2008 in en geldt voor alle vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton. Tenzij anders aangegeven. “Een typisch Belgische regel”, luidt het bij de federatie voor transporteurs Febetra.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 juli 2009 om 01:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 06:11   #42
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
Vooral bij slaapzakken ben ik weinig tolerant voor ritsen.
ook last van borsthaar johan ? anders scheren is de mode

Laatst gewijzigd door brother paul : 24 juli 2009 om 06:12.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 09:18   #43
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Leuk onderwerp. België is inderdaad een ramp om te ritsen. Velen zijn de kleuterklas blijkbaar nog niet ver ontgroeid, want als een stel kleine kinderen weigeren ze hardnekkig te ritsen. Zij bezien dit namelijk nog als “voorsteken”, u hebt het zich vast en zeker wel eens meegemaakt in de kleuterklas.

Nu, als er één ding goed is om verkeersagressie in zijn ergste vorm uit te lokken, is het wel het weigeren om te ritsen. Vandaar ook de noodzaak om dit wettelijk te regelen en vooral ook effectief te controleren en de hardnekkige weigeraars zwaar te beboeten. Ik dacht daarbij meteen ook aan het voorstel van maddoc, een eenvoudige ritscamera waarbij men de overtreders gemakkelijk kan opsporen en beboeten indien nodig.

Iemand met een beetje maturiteit zal deze repressieve aanpak niet nodig hebben, maar net zoals met alle andere zaken in België, is geld de enige manier om het gedrag van de modale Belg te veranderen. Men moet de mensen sensibiliseren en informeren omtrent risten in de eerste plaats, maar vooral repressief optreden en beboeten zal de enige manier blijken om het ritsgedrag van de Belg aan te passen.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 24 juli 2009 om 09:21.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 09:35   #44
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik noem dat een hoffelijke bestuurder die zijn beurt afwacht en niet voorsteekt.
Typevoorbeeld van een egoistische redenering.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 09:59   #45
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ook last van borsthaar johan ? anders scheren is de mode
Voor mij geen kale borstkas of kletsballen ze maat.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 11:20   #46
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het zijn mijn tekeningen niet, staat dat ergens ? Ze zijn toch allemaal geciteerd, Bob..
Juist maar u gebruikt ze wel om uw gelijk te halen en te suggereren dat ik er niets van snap.
Nergens betwist ik dat het niet de ideale manier is.
Mijn reactie slaat op uw post waarin ge de afblokkers wilt beboeten.
Vandaar mijn vraag wat bedoelt ge met een afblokker.
Voor mij is dat dus iemand die belet dat ge file voorbijrijdt.
Voor u dus blijkbaar iemand die te vroeg invoegt.
Geloof mij, die wekt minder wrevel op dan zijn achterliggers die er nog snel een spurtje uitpersen om een paar plaatsen te winnen.
Ook vraag ik mij af op welke grond ge hem gaat beboeten.
Hoe weet ge dat hij niet voorsorteert om de volgende afslag te nemen?
.
Citaat:
Natuurlijk is het in de praktijk moeilijker als in de theorie (wat niet?), want in de praktijk moet men altijd rekening houden met onhoffelijkheid, onwetendheid, soms misverstanden, ook mindere rijvaardigheid op het moment dat het erop aan komt te (willen en laten) ritsen.
.
Dat “willen” kunnen we wel vergeten.
Durven lijkt mij een beter woord want zoals ge reeds schreef, de invoeger is de pineut bij een aanrijding.
.
Citaat:

Idd, er is verbetering...

Hou er wel rekening mee dat ge de laatste tijd (*sinds 1 jan 2008 algemeen inhaalverbod > 3,5 T art 17.2. 7°) maar weinig vrachtwagens op het linkervak gaat vinden, als er iemand blokkeert zal het zoals vroeger meestal een auto zijn.
Een reden temeer waarom vrachtwagens proberen af te blokken of hoffelijke bestuurders hun taak overnemen.
Ik neem aan dat ge kunt begrijpen hoe frustrerend het voor die mannen moet zijn om urenlang is de file te staan terwijl alle personenwagens voor hen gaan invoegen.
Vandaar mijn voorstel om de volle lijn te gebruiken om wisselen van rijvak in de file te voorkomen.
Een volle lijn overschrijden is immers wel strafbaar.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 11:23   #47
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Typevoorbeeld van een egoistische redenering.
Typevoorbeeld van een non-argument.
Volg eens de discussie en kom dan eens terug.
Oud 24 juli 2009, 11:29   #48
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Leuk onderwerp. België is inderdaad een ramp om te ritsen. Velen zijn de kleuterklas blijkbaar nog niet ver ontgroeid, want als een stel kleine kinderen weigeren ze hardnekkig te ritsen. Zij bezien dit namelijk nog als “voorsteken”, u hebt het zich vast en zeker wel eens meegemaakt in de kleuterklas.
Waar het in de praktijk ook dikwijls op neerkomt.
Als ik op de juiste manier rits valt dat heus wel mee.
Voor iemand die probeert voor te steken veel minder.
Hoe is het bij u gesteld ?
Oud 24 juli 2009, 11:36   #49
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het over de zwarte auto er juist achter.
De rode auto blijft daar meestal niet staan maar voegt juist in omdat er een opening valt op het rechter vak.
dat (rode auto) is in een minder drukke verkeerssituatie een overtreding.
Soit, als je ziet hoe het in Nederland gaat, is elke discussie om het tegen te spreken in feite overbodig.
Oud 24 juli 2009, 11:48   #50
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waar het in de praktijk ook dikwijls op neerkomt.
Als ik op de juiste manier rits valt dat heus wel mee.
Voor iemand die probeert voor te steken veel minder.
Hoe is het bij u gesteld ?
Ik trek me daar weinig of niets van aan. Wat maakt het mij uit of ik een paar autolengte's naar achter sta ... ik laat dus ook ritsen en heb er hoegenaamd geen probleem mee. Waar de mensen zich tegenwoordig druk over maken ...
Als iedereen gewoon ritst IS er geen probleem.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 24 juli 2009 om 11:53.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 12:34   #51
studentje
Burger

studentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De nieuwe Flor Konings ?
Er is volgens mij gewoon te weinig aandacht aan besteed om het aan elke chauffeur uit te leggen hoe je optimaal ritst. Het onjuist ritsen zorgt altijd tot ergernis en frustratien, en volgens mij ligt dat vaak aan onwetenheid. Dit is slechts een poging om enkele chauffeurs wat wijzer te maken.

Als door deze post 1 chauffeur zegt..."Ah zo moet je ritsen, dat zal ik in het vervolg ook doen.", dan ben ik al blij. Het getuigd hierbij van degelijk zelfrespect om toe te geven dat die chauffeur het steeds fout had en het nu juist zal doen (hopelijk) en zal onthouden.
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 12:45   #52
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Typevoorbeeld van een non-argument.
Volg eens de discussie en kom dan eens terug.
Het concept ritsen reduceren tot een platitude over voorsteken, is gewoon een typische ilustratie van hoe de gemiddelde automobilist daarover denkt in zijn eigen egoïstische kleine wereldje. Meer valt daar niet over te zeggen.
Moet je misschien eens over nadenken ipv te verwijzen naar een discussie die er niet eens een is...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 13:56   #53
studentje
Burger

studentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het concept ritsen reduceren tot een platitude over voorsteken, is gewoon een typische ilustratie van hoe de gemiddelde automobilist daarover denkt in zijn eigen egoïstische kleine wereldje. Meer valt daar niet over te zeggen.
Moet je misschien eens over nadenken ipv te verwijzen naar een discussie die er niet eens een is...
Dat is het net! Het is niet voorsteken maar optimaal de beschikbare ruimte benutten en dat moeten de gefrustreerde bestuurders nu maar eens beginnen te begrijpen maar ja...

Nu hiermee zal het fileprobleem niet worden opgelost maar misschien zullen de chauffeurs hierdoor minder gefrustreerd thuiskomen omdat ze zich niet meer 'gepasseerd' voelen maar eerder met een gevoel van 'goed geritst vandaag'. Ach, als deze frustratie wegvalt zal er wel een nieuwe ontstaan zeker...
studentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 14:02   #54
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
dat (rode auto) is in een minder drukke verkeerssituatie een overtreding.
Soit, als je ziet hoe het in Nederland gaat, is elke discussie om het tegen te spreken in feite overbodig.
Leg eens uit.
Oud 24 juli 2009, 14:08   #55
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik trek me daar weinig of niets van aan. Wat maakt het mij uit of ik een paar autolengte's naar achter sta ... ik laat dus ook ritsen en heb er hoegenaamd geen probleem mee. Waar de mensen zich tegenwoordig druk over maken ...
Als iedereen gewoon ritst IS er geen probleem.
Dat is juist.
Als iedereen ritste zoals het hoorde zaten we hier iet te discuteren.
Maar de vraag was of men u meestal laat ritsen.
Oud 24 juli 2009, 14:10   #56
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Er is volgens mij gewoon te weinig aandacht aan besteed om het aan elke chauffeur uit te leggen hoe je optimaal ritst. Het onjuist ritsen zorgt altijd tot ergernis en frustratien, en volgens mij ligt dat vaak aan onwetenheid. Dit is slechts een poging om enkele chauffeurs wat wijzer te maken.

Als door deze post 1 chauffeur zegt..."Ah zo moet je ritsen, dat zal ik in het vervolg ook doen.", dan ben ik al blij. Het getuigd hierbij van degelijk zelfrespect om toe te geven dat die chauffeur het steeds fout had en het nu juist zal doen (hopelijk) en zal onthouden.
Inderdaad.
Oud 24 juli 2009, 14:19   #57
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

wat doen jullie met de rits-anomalie

hoe sneller je rijdt hoe groter de afstand dieje moet laten
stel we volgen de optimale ritssnelheid van 70km/u , en ritsen daar lustig in
wat is de afstand die je moet laten bvb 20m
elke auto die tussenrits verplicht de chauffeur van weer meer afstand te nemen... of veroorzaakt een file

dus sowieso is en blijft er een limiet aan dat ritsen.
je moet dus pumberkleven in de trechter, en dan snelheid verhogen na de trechter naar 90km/iu

Laatst gewijzigd door brother paul : 24 juli 2009 om 14:19.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 14:23   #58
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Dat is het net! Het is niet voorsteken maar optimaal de beschikbare ruimte benutten en dat moeten de gefrustreerde bestuurders nu maar eens beginnen te begrijpen maar ja...

Nu hiermee zal het fileprobleem niet worden opgelost maar misschien zullen de chauffeurs hierdoor minder gefrustreerd thuiskomen omdat ze zich niet meer 'gepasseerd' voelen maar eerder met een gevoel van 'goed geritst vandaag'. Ach, als deze frustratie wegvalt zal er wel een nieuwe ontstaan zeker...
Niet juist.
Dat moeten de chauffeurs leren begrijpen die te vlug gaan invoegen en daardoor ruimte laten om voor te steken.
Ge zult maar uren in de file staan terwijl men steeds opnieuw voor u gaat invoegen.
Ik voel er mij in elk geval niet goed bij als ik nog maar eens een file voorbij steek om vooraan te gaan invoegen.
Meer voorlichting of nog beter maatregels om te zorgen dat er goed moet geritst worden.
Oud 24 juli 2009, 14:30   #59
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
wat doen jullie met de rits-anomalie

hoe sneller je rijdt hoe groter de afstand dieje moet laten
stel we volgen de optimale ritssnelheid van 70km/u , en ritsen daar lustig in
wat is de afstand die je moet laten bvb 20m
elke auto die tussenrits verplicht de chauffeur van weer meer afstand te nemen... of veroorzaakt een file

dus sowieso is en blijft er een limiet aan dat ritsen.
je moet dus pumberkleven in de trechter, en dan snelheid verhogen na de trechter naar 90km/iu
Dat is een goede vraag.
Volgens mij is die situatie amper denkbaar en leid tot stilstand of accordeonfiles.
Of het is minder druk en dan kunnen we amper van ritsen spreken.
Oud 24 juli 2009, 14:35   #60
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Had ik niet gezegd terugkomen als ge argumenten hebt en weet waar het over gaat ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be