Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2009, 00:23   #41
Omar Torrijos
Banneling

Standaard

D.jr. heeft gelijk.. De politiekers zijn allen advocaatjes, sommigen daarvan zijn nog eens getrouwd met rechters(ja duh wie he), andere juristen (Onkelinkx), zitten met die vriendjes in toffe loges en clubs,..

Justitie zal de geschiedenisboeken ingaan als de oorzaak van de implosie van de Belgische staat..
Omar Torrijos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 00:31   #42
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Omar Torrijos Bekijk bericht
D.jr. heeft gelijk.. De politiekers zijn allen advocaatjes, sommigen daarvan zijn nog eens getrouwd met rechters(ja duh wie he), andere juristen (Onkelinkx), zitten met die vriendjes in toffe loges en clubs,..

Justitie zal de geschiedenisboeken ingaan als de oorzaak van de implosie van de Belgische staat..
Het is waar dat er veel juristen in de politiek zitten. Maar dat is niet zonder reden. Rechten is de beste studie indien je in de politiek wilt gaan. Mensen die in politiek geïnteresseerd zijn studeren dus vaak rechten en mensen die rechten doen geraken vaak geïnteresseerd in politiek.
En dat is niet alleen in België zo.
Oud 3 augustus 2009, 00:55   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Het is waar dat er veel juristen in de politiek zitten. Maar dat is niet zonder reden. Rechten is de beste studie indien je in de politiek wilt gaan. Mensen die in politiek geïnteresseerd zijn studeren dus vaak rechten en mensen die rechten doen geraken vaak geïnteresseerd in politiek.
Mij lijkt het eerder een "ons kent ons "kliekje.
Oud 3 augustus 2009, 01:07   #44
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Mij lijkt het eerder een "ons kent ons "kliekje.
Uiteraard maar dat is eigen aan macht en heeft niets met studies te maken.
Oud 3 augustus 2009, 09:01   #45
Omar Torrijos
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zeg ik ook niet hé.. Prima studies! Proficiat! Chapeau! enz..

Ik doe alleen een vaststelling van iets dat mij serieus in het oog springt.. Neemt niet weg dat het departement Justitie de grootste puinhoop van België is, blijft en er op termijn ook de doodgraver van zal zijn...

Ik wil een reële afspiegeling van de democratie.. Niet de balie van advocaten op mijn stembrief...

Laatst gewijzigd door Omar Torrijos : 3 augustus 2009 om 09:02.
Oud 3 augustus 2009, 09:59   #46
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Compleet verkeerde voorstelling van de zaken. De juristen hebben van politiek een rechtszaak gemaakt met een ongebreidelde casuïstiek. De noden uit de medische, industriële, technologische, verzorgende, onderwijzende, logistieke, onderzoekende, .... werelden worden het best ter discussie gebracht door mensen uit het werkveld. Dat is nu quasi niet het geval daar die plaatsen ingenomen worden (het begint al met de volgorde op de kieslijsten) door juristen.

Het zouden mensen UIT HET WERKVELD moeten zijn die zetelen in de kamers en die in hun cabinetten geadviseerd en ondersteund worden door juristen. Dat wel.

Ik houd al jaren de onderliggende motivaties van die advocaten-parlementariërs in de gaten : steeds draait het uit op het centraal stellen van de rol van de advocaten in de maatschappij. Ze menen zichzelf telkens 'onmisbaar' te moeten maken.

Gevolg : een kluwen van een wetgeving waar niemand nog aan uitkan. Behalve criminelen (met of zonder witte boord).

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 3 augustus 2009 om 10:01.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 10:34   #47
Descartes Jr
Banneling

Standaard "België is einde rit" zegt een Waals zegsman

Particratie, egoïsme van belangengroepen en Vlaams-Nationalisme maken dat onvermijdelijk.
Oud 3 augustus 2009, 11:44   #48
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Ik houd al jaren de onderliggende motivaties van die advocaten-parlementariërs in de gaten : steeds draait het uit op het centraal stellen van de rol van de advocaten in de maatschappij. Ze menen zichzelf telkens 'onmisbaar' te moeten maken.

Gevolg : een kluwen van een wetgeving waar niemand nog aan uitkan. Behalve criminelen (met of zonder witte boord).
Groot gelijk.
Als men enerzijds iedereen verplicht 'de wet' te kennen en anderzijds 'de wet' zo ingewikkeld maakt dat zelfs een topadvocaat vaak al menige uren van (exuberant betaald) opzoekingswerk nodig heeft, dan is het logisch dat advocaten die de macht krijgen om zelf 'de wet' op te stellen, ervoor zorgen dat zijzelf zo onmisbaar mogelijk worden gemaakt.
Het doet mij denken aan een dokter die zelf eerst een virus ontwikkelt om dan, na verspreiding ervan, tegen een fikse vergoeding het geneesmiddel ter beschikking te stellen (dat dan nog maar in uitzonderlijke gevallen het gewenste resultaat heeft).
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 11:49   #49
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Compleet verkeerde voorstelling van de zaken. De juristen hebben van politiek een rechtszaak gemaakt met een ongebreidelde casuïstiek. De noden uit de medische, industriële, technologische, verzorgende, onderwijzende, logistieke, onderzoekende, .... werelden worden het best ter discussie gebracht door mensen uit het werkveld. Dat is nu quasi niet het geval daar die plaatsen ingenomen worden (het begint al met de volgorde op de kieslijsten) door juristen.

Het zouden mensen UIT HET WERKVELD moeten zijn die zetelen in de kamers en die in hun cabinetten geadviseerd en ondersteund worden door juristen. Dat wel.

hoe voelt dat eigenlijk zo compleet gelijk hebben en weten dat die politiekers hun postje nooit zullen opgeven?
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 15:29   #50
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DonQuiSjot Bekijk bericht
Nu ik zowat alle kanten vd wereld gezien heb begin ik meer en meer het gevoel te hebben dat België een land in verval aan het geraken is.
Ik ben verre van een Vlaam Blokker, eerder trots te mogen leven in België, maar ik zie toch veel aftakellen hier.
Om maar es op te noemen:

1. Infrastructuur: Onze wegen liggen er slechter bij dan in het Oostblok. Ik ben naar Hongarije geweest en daar tot zelfs in het kleinste boerendorpje is de beton splinternieuw, door de EU gesponsord. Hier zijn er putten overal. Tijd om de overheid/gemeente aan te klagen?

De nieuwe wegenwerken in ons dorp (e.g. overal) zijn erbarmelijk. Hier een lapje van deze beton, een beetje verder een ander lapje van een ander soort.
De grote autostraden zitten vol putten (wegens minderwaardige kwaliteit die gebruikt is maar dikke poen achter verdiend is)

De restauratie van een oud geclassificeerd schooltje is schrijnend. De aannemer heeft het er werkelijk van ver op gesmeten. Dat zoiets mogelijk is, ik begrijp het niet.

2. Waar men in andere landen oude gebouwen probeert te redden als partimonium, smijt men ze hier tegen de vlakte om lelijke appartementen te zetten die niet verkocht geraken. Kassakassa €€€ voor de gemeente. Idem met oude geclasseerde stijl villa's (art nouveu, deco, ...)

3. Bosbouw en natuur: buiten een paar gebieden blijft de inname vd industrie geweldadig verder gaan. Eerdere toegekende natuurgebieden worden ontnomen om voor de industrie te gebruiken. Ondanks de verplichting om iedere gekapte boom terug te plaatsen blijft het bos en groen in Vlaanderen afnemen.

4. Pensioen stelsel: onnodig te zeggen dat dit schrijnend aan het worden is.

5. De staatschuld is dieper dan ooit en de berekeningen zien er verre van rooskleurig uit.

6. De lonen gaan er sterk op achteruit, de armoede rukt op.

7. Sociaal stelsel, nog steeds van de betere ter wereld, maar er worden vele limieten op gezet.

8. Dan spreek ik nog niet over de corruptie op politiek vlak...

Wat denken jullie hierover?
Ik denk dat we toch iets mogen eisen voor onze zuurverdiende belastingskes?!
Nog een beetje en er staan borden aan de grens met daarop " Betreden op eigen risico". Valkuilen en schietgeweren.

Land in verval? Waar haalt ge dat vandaan. Is nooit een land geweest. 't Zijn twee lande-kes van keske schiet. 't Zal ook nooit een land worden. We tellen ook nergens mee hoor, zelfs niet in EU. Ga naar het europees hof en je mag al direct voor een tolk zorgen juist zoals 100 jaar geleden hier in dit zogezegde land.

Laatst gewijzigd door Garry : 3 augustus 2009 om 15:32.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 15:34   #51
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

O, was de rit dan al begonnen? Verdomt dan heb ik de start gemist.
Oud 3 augustus 2009, 19:41   #52
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

De overregulering heeft niets met de juristen te maken maar alles met onze verzorgingsstaat. Een staat die op alle vlakken in het leven van mensen wilt ingrijpen. En het zijn niet de juristen die daar de drijvende kracht achter zijn.
Oud 3 augustus 2009, 19:48   #53
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Omar Torrijos Bekijk bericht
Dat zeg ik ook niet hé.. Prima studies! Proficiat! Chapeau! enz..

Ik doe alleen een vaststelling van iets dat mij serieus in het oog springt.. Neemt niet weg dat het departement Justitie de grootste puinhoop van België is, blijft en er op termijn ook de doodgraver van zal zijn...

Ik wil een reële afspiegeling van de democratie.. Niet de balie van advocaten op mijn stembrief...
Een reële afspiegeling van de democratie wat mag ik mij daar bij voorstellen...

Het departement justitie is ook helemaal niet de puinhoop die jij ervan wilt maken. Er zijn evenveel problemen als in alle andere departementen. (gezondheidszorg, defensie, financiën, ... )
En geen van die problemen zijn onoverkomelijk.
Oud 3 augustus 2009, 22:31   #54
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik blijf het herhalen : zolang België bestuurd blijft door een overmacht aan bijklussende advocaten valt hier niks aan te doen.

Met hun eigen ministerie (Justitie) is het slechter gesteld dan in het Oostblok. Maar dat is uiteraard ondergeschikt aan de cashflow van hun pleitende kantoren.

1/2 dag per week mooipratend voor de camera's verschijnen op donderdagnamiddag volstaat ruimschoots.

Je hebt waarvoor je kiest.
Trouwens waarom zou je politieker worden als je een goeddraaiende praktijk hebt.

Als het mandaat van politicus gratis uitgeoefend moet worden, zouden er misschien betere mensen te vinden zijn in de politiek.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2009, 00:15   #55
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het departement justitie is ook helemaal niet de puinhoop die jij ervan wilt maken. Er zijn evenveel problemen als in alle andere departementen. (gezondheidszorg, defensie, financiën, ... )
Dat kan alleen maar betekenen dat alle departementen puinhopen zijn van formaat.
Goe bezig.

ONLY IN BELGIUM
Oud 4 augustus 2009, 08:30   #56
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
De overregulering heeft niets met de juristen te maken maar alles met onze verzorgingsstaat. Een staat die op alle vlakken in het leven van mensen wilt ingrijpen. En het zijn niet de juristen die daar de drijvende kracht achter zijn.
Veel holle woorden zoals we dat van een jurist gewoon zijn.

Laat ons zeggen dat de arbeidsvreemde juristen enkel verantwoordelijk zijn voor het gebrek aan logica in de wetgeving. Want d�*t hiaat hadden zij dan toch wel moeten onderscheppen. Of zijn ze er juist de oorzaak van ? Van dat laatste ben ik overtuigd.

Dat komt ervan als je de eindverantwoordelijkheid in het parlement opeist.
Oud 4 augustus 2009, 08:45   #57
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zelf interesseer ik me meer voor EU-recht dan voor Belgisch recht, en ook daar constateer ik iets soortgelijks, al is het wat ingewikkelder. Door het ontbreken van een scheiding der machten vindt wetgeving in alle instellingen plaats, niet alleen in het Parlement maar vooral in de Raad en daarnaast ook in de Commissie en het Hof van Justitie. In al deze instellingen staan aan de top mensen die daar uit de lidstaten worden gedropt of in het geval van het Parlement door de kiezers van hun lidstaat gekozen. Deze mensen begrijpen geen snars van EU-recht, en laten zich door juristen adviseren. Dat behoeft, zoals jij oppert, Descartes, niet slecht te zijn, maar is het in het geval van de EU wel, omdat uiteindelijk de lobbyisten in Brussel, neen, hun broodheren (multinationals, bankiers) bepalen wat deze juristen de Commissarissen of leden van de Raad moeten influisteren of laten ondertekenen.

In het EU-parlement zou dat niet zo'n groot probleem opleveren, als alle wetgeving daar vandaan kwam, omdat de kiezer nog een zekere controle over het gebeuren heeft, die kan worden vergroot door hem zijn recht op referenda niet te blijven ontstelen. Alleen een permanente controle door de kiezer kan aan de bestaande chaos een eind maken.

Als juristen het zelf voor het zeggen hebben, maken zij inderdaad hoofdzakelijk zichzelf onmisbaar. Dat hebben ze in de EU gedaan: een zodanig kluwen gesponnen, dat politici die zich niet aan hen uitleveren, ten dode opgeschreven zijn. Deze juristen zijn in tegenstelling met de Belgische niet eens verkozen, en hun meerderen meestal ook niet echt, niet door het volk.
Oud 4 augustus 2009, 08:51   #58
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Dat kan alleen maar betekenen dat alle departementen puinhopen zijn van formaat.
Goe bezig.

ONLY IN BELGIUM
Not only in Belgium. De EU heeft van onze parlementen puinhopen gemaakt, doordat een minister die voor een wetsvoorstel in het eigen parlement geen meerderheid krijgt, dezelfde wet door zijn collega's in de Raad kan laten goedkeuren, er dan mee naar huis terug kan keren en zijn parlement kan wijsmaken: "Ik was er ook tegen, maar niets aan te doen: de EU legt het ons op" (als verordening of richtlijn).

Doordat de Raad de uitvoerende en niet de wetgevende machten van de lidstaten vertegenwoordigt, maar een wetgevende taak heeft, leidt dit ook tot verstrengeling en de facto opheffing van de scheiding der machten in de lidstaten zelf.

ONLY IN EVERY SINGLE MEMBER STATE
Oud 4 augustus 2009, 10:23   #59
Omar Torrijos
Banneling

Standaard

Citaat:

Vandaag: NOG EENS 4 GAAN LOPEN uit uw mooi JUSTITIEpaleis...

Ge verdient een portie billenkoek voor zoveel gezwets...
Oud 4 augustus 2009, 10:37   #60
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

hoe komt het eigenlijk dat die politiekers het logisch vinden dat onze maatschappij totaal niet weerspiegelt wordt in hun parlementen?
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be